Miten työpaikka suhtautuu jos paljon pois lapsen flunssan takia?

  • Viestiketjun aloittaja "Pomppu"
  • Ensimmäinen viesti
"Pomppu"
Lapsemme ehti olla yhden päivän päiväkodissa (viime pe) ja sunnuntaina alkoi nenä vuotaa. Kuumetta tai muuta ei ole ollut mutta on ollut räkäinen siitä lähtien. Minä olen ollut nyt lapsen kanssa kotona maanantaista tähän päivään ja alustavasti sovin jo töihin ja päiväkotiin, että perjantaina menen taas töihin kun eilen lapsella on vain ajoittain vuotanut nenä. Tänään sitten alkoi yskä ja nenä vuotaa hetkittäin edelleen :( Mies pystyy kyllä olemaan lapsen kanssa ensiviikon jos flunssa ei siihen mennessä häviä. Mutta perjantai olisi minun oltava vielä pois ellei nyt sitten ihmeitä tapahdu.

Esikoinen kyseessä ja vähän hirvittää miten pomo ja työkaverit suhtautuvat jos lapsi on usein kipeänä ja minä joudun olemaan töistä paljon pois.

Vielä kun kaikki pelottelevat, että päiväkodin alettua lapset ovat jatkuvasti kipeinä. Siihen olin varautunut mutta silti tuntuu kurjalta, että ehdin olla yhden päivän töissä ja sitten olen melkein koko viikon pois.
 
viera.s
[QUOTE="Pomppu";30588748]Näin vähän pelkääm mutta eipä tuolle mitään voi.[/QUOTE]

Sille, että lapsen nenä vuotaa ei varmasti voikaan mitään. Mutta ei sitä nyt voi tuolla perusteella olla töistä pois, ainakaan palkallisesti!

Jos tähän asti on riittänyt oma ilmoitus, niin varmasti työnantaja alkaa vaatimaan poissaoloista lääkärintodistusta. Eikä lääkäri kirjoita sinulle todistusta, jos lapsella ei ole kuumetta ja yleisvointi ok.
 
"jaahans"
Meillä kolme lasta ja kyllä menevät hoitoon nuhassa/yskässä. Kotiin jädään jos on kuumetta tai muuten niin kipeä ettei jaksa/voi hoitoon mennä. Eipä tulisi talvessa monta työpäivää jos jokaista pientä nuhaa jäisi kotiin hoitamaan. Varsinkin pienillä lapsilla nuha on ihan lähes jatkuvaa talviaikaan ja se on siis ihan normaaliakin. Siten se vastustuskyky muodostuu pikkuhiljaa.
 
nojooh
Mun keskimmäinen muksu ei olisi ollut näillä kriteereillä päiväkodissa siis ollenkaan, hänellä kun oli vakionuha syyskuusta toukokuuhun :D Lääkärin mukaan aika yleinen korvakierrelapsilla... Yleisvointi oli kuitenkin loistava, ei kuumetta ja lapsi pirteä kun pieni apina :) Ja minä kyllä jään aika herkästi kotiin, jos lapsen yleiskunto sen vaatii. Viimeisen reilun kahden vuoden aikana olen ollut lasten sairastumisten takia poissa n. viikona ja mulla on kolme alta 10v lasta..

Olitko pois omalla ilmoituksella vai lääkräin todistuksella, ap?
 
lastenhoitaja ja äiti
[QUOTE="jaahans";30588794]Meillä kolme lasta ja kyllä menevät hoitoon nuhassa/yskässä. Kotiin jädään jos on kuumetta tai muuten niin kipeä ettei jaksa/voi hoitoon mennä. Eipä tulisi talvessa monta työpäivää jos jokaista pientä nuhaa jäisi kotiin hoitamaan. Varsinkin pienillä lapsilla nuha on ihan lähes jatkuvaa talviaikaan ja se on siis ihan normaaliakin. Siten se vastustuskyky muodostuu pikkuhiljaa.[/QUOTE]

Niin, se räkä vuotaa koko ajan juuri siksi että kaikki tuo niitä räkäisiä lapsiaan jatkuvasti hoitoon ja yleisille paikoille, ennenkuin ne taudit parannellaan kunnolla kotona. Omieni nokat ei kyllä vuoda "lähes jatkuvaan" talviaikaan, minusta se ei ole normaalia vaan puolikuntoisen tai esim. allergisen lapsen merkki. Terveen lapsen nokka ei vuoda sen enempää kuin terveen aikuisenkaan.
 
"Hömelö"
Pieni nuha tai pieni yskä ei munkaan mielestä estä hoitoon viemistä. Jos räkää valuu ihan solkenaan tai lapsi yskii niin ettei kukaan pysty nukkumaan päiväunia samassa huoneessa, tai jos on kuumetta tai yleisvointi muuten heikko eikä lapsi yksinkertasesti jaksa olla päiväkodin touhuissa mukana, niin sillon saikku on aiheellinen ja minusta välttämätön sekä kipeen lapsen että hoitopaikan henkilökunnan ja muiden hoitolasten takia. Työnantajallehan se sitte tietenki aiheuttaa päänvaivaa ja ylimääräsiä kustannuksia, mutta näin se nyt vaan menee. Jos kyseessä on pieni firma, voi työnantajalle olla taloudellisesti mahotonta maksaa jatkuvat palkalliset saikut. Että kyllä jatkuvasti sairastelevan lapsen vanhemmat on aikalailla selkä seinää vasten, ihan niinku työnantajakin. Pystytsä tekemään mitään hommia kotoa käsin? Tai jos niitä saikkuja alkaa muuten olla paljon, niin jotenki muuten joustamaan vähän työnantajan suuntaan, esimerkiks tekemällä välillä jonku viikonloppuvuoron kun mies on lapsen kanssa kotona? Aika moni työnantaja joustaa kyllä työtekijän suuntaan, jos voi selvästi nähdä, ettei työntekijä vaan tahallaan lintsaa duunista minkä ennättää ja hae saikkua aina kun vaan mahollista jokaiseen pikku vaivaan (omaan tai lapsen) ja työntekijä taas omalta osaltaan joustaa siinä missä itse pystyy.
 
[QUOTE="Pomppu";30588730]Lapsemme ehti olla yhden päivän päiväkodissa (viime pe) ja sunnuntaina alkoi nenä vuotaa. Kuumetta tai muuta ei ole ollut mutta on ollut räkäinen siitä lähtien. Minä olen ollut nyt lapsen kanssa kotona maanantaista tähän päivään ja alustavasti sovin jo töihin ja päiväkotiin, että perjantaina menen taas töihin kun eilen lapsella on vain ajoittain vuotanut nenä. Tänään sitten alkoi yskä ja nenä vuotaa hetkittäin edelleen :( Mies pystyy kyllä olemaan lapsen kanssa ensiviikon jos flunssa ei siihen mennessä häviä. Mutta perjantai olisi minun oltava vielä pois ellei nyt sitten ihmeitä tapahdu.

Esikoinen kyseessä ja vähän hirvittää miten pomo ja työkaverit suhtautuvat jos lapsi on usein kipeänä ja minä joudun olemaan töistä paljon pois.

Vielä kun kaikki pelottelevat, että päiväkodin alettua lapset ovat jatkuvasti kipeinä. Siihen olin varautunut mutta silti tuntuu kurjalta, että ehdin olla yhden päivän töissä ja sitten olen melkein koko viikon pois.[/QUOTE]

Kyllähän siihen nyt kaikki vähän nihkeästi suhtautuu. Ainakin omissa ajatuksissaan.
 
jölkkh
Eipä tulisi mieleenkään olla pois töistä vain sen vuoksi, että lapsella nenä vuotaa ja hieman yskittää. Kuume on jo hyvä peruste, mun lapsilla noita nuhia ja yskiä tulee ja menee tasaisesti talven aikana, mutta harvemmin sen kummemmin kipeitä ovat, sama on itsellä.
 
"Lissu"
No nihkeästihän siihen suhtaudutaan, ei siitä mihinkään pääse. Tietysti jos lapsi on kipeä niin asiaa ei voi auttaa... mutta pelkkä nuha ilman kuumetta, jos lapsi on muuten pirteä, niin veisin kyllä hoitoon. Jos pelkän valuvan nenän vuoksi olisin aina pitänyt kotona, niin poissaoloja olisi ollut moninkertaisesti nykyiseen verrattuna. Yleisvointi ratkaisee, jos lapsi on kuumeeton ja pirteä, niin voi mennä hoitoon.
 
vieraskin.
Ei pelkän nuhan ja tavallisen yskän vuoksi voi vanhempi jäädä kotiin lasta hoitamaan. Aika paljon tulee poissaoloja seuraaville vuosille, jos näin toimitaan. Kuume tai muuten huono yleisvointi on syyt jäädä lasta hoitamaan.
 
bbierass
Ei takuulla tykätä hyvääkään. Kun työt pitäis saada tehtyä. Yleensä nenä alkaa vuotaa pikkusilla ja syksyllä se loppuu. Ehkei voi olla kotona koko talvea. Jakakaa ainakin tasan,miehen,kanssa.
 

Yhteistyössä