Miten tuosta esikoisesta tuli noin älykäs?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pieni ihminen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pieni ihminen

Vieras
Hän tuli meille nopeasti. Olimme olleet suhteessa toki noin 10 vuotta mutta lapsista ei koskaan ollut puhetta. tai mahdollisesti joskus tulevaisuudessa oli tarkoitus tehdä 1-3 kappaletta. tai ei ollenkan koskaan.

eli mitään tietoa ei ollut lapsista tai lastenkasvatuksesta. nuoruus oli mennyt yliopistolla molemmilla. oman alan juttuja lukemassa.

Kun lapsi syntyi minulla oli kiire saada enemmän työkokemusta. Sitä ei ollut paljon ehtinyt kertyä. lapsi vietiin hoitoon heti äitiysloman jälkeen. Jo äitiyslomalla aloin hakea kovasti töitä, oikeastaan heti kun lapsi saatiiin kastettua.

En siis ehtinyt elää vain lapselle koskaan ja päätöikseni lukea lapsista ja muista kulttuureista ja miten niissä lapsia kasvatetaan kuten täälläkin moni yhden lapsen äiti ehtii.

Rahaakaan lapseen ei koskaan sijoitettu. Meillä oli oikeastaan vaan äitiyspakkauksen lelut lapsen ekan kolmen vuoden ajan, ja briojunarataa muutama paketti sekä kirjoja vähän ja joku pehmo ja nukke.

Miten siitä tuli noin fiksu? Esim. 6-vuotiaana seurakunnan leirillä ratkaisi tuosta vaan tehtävän jota puolet aikuista ei ratkaiissut.

Alkuperäinen kirjoittaja heh:
No kertositko tarkemmin millainen tehtävä oli kyseessä, monimutkainen matemaattinen kaava vai olivatko aikuiset vain huomattavasti normaalia tyhmempiä?

voisi verrata älykkyystehtävään joita on myynnissä

Alkuperäinen kirjoittaja heh:
No kertositko tarkemmin millainen tehtävä oli kyseessä, monimutkainen matemaattinen kaava vai olivatko aikuiset vain huomattavasti normaalia tyhmempiä?

ehkä he olivat tyhmempiä. Lapseni kuului minun ryhmään ja minäkään en olisi osannt tehtäväää ilman lasta. 2 -3 ryhmää noin 10 ryhmästä ratkaisi tehtävän.

Eli siis mielestäsi kyseessä oli jokin tehtävä joka on jossain älykkyystestissä? Kerro ihmeessä millainen tehtävä oli, oliko kyseessä jokin mikä ei kuulu joukkoon tehtävä vai mikä?

Olisi kiva tietää tarkalleen se tehtävä. Mutta eikö ole siis mukavaa, että lapsesi on mielestäsi älykäs, ainakin tietyllä tavalla. Älykkyyttä kun on niin monenlaista.

Oma poikani osasi lukea (oppi lähes omatoimisesti) ja kirjoittaa hassuilla harakanvarpaillaan 4 vuotiaana. Nyt on ekalla luokalla koulussa ja on luokkansa ylivoimainen primus kaikissa aineissa, olen kyllä ylpeä omasta pikku einsteinistani ;)

Jos sillä on ollut kehittävä ja hyvä päivähoito?

No ei, toiset on fiksumpia.
Tosin jossain tutkimuksessa oli, että esikoiset on älykkäämpiä kuin muut sisarukset, luultavasti kun ekaan panostetaan enemmän?

Alkuperäinen kirjoittaja lapinonni:
Tää nyt kuulostaa urpolta, mutta jos lasta ei paapo koko ajan, joutuu käyttämään omia aivojaan...

Näin mäkin näkisin tän asian... Vaikka oikeastaan hölmöltä kuulostaa :/

Kyllä mä silti paapon mun lapsia :saint: en kuitenkaan näillä keinoin yritä heistä älykköjä tehdä... Mieluummin terve tunnepuoli.

Alkuperäinen kirjoittaja ikävä ihminen:

Tosin jossain tutkimuksessa oli, että esikoiset on älykkäämpiä kuin muut sisarukset, luultavasti kun ekaan panostetaan enemmän?

Tota, just tuota se ei yritä. Siis suorittaa. Läksyt tekee just ja just ne pakolliset tehtävät. Mitään ekstraa ei. menestys koulussa kiitettävä.

Mun lapsi osaa jo melkein lukea yksinkertaisia sanoja. Ja kirjoittaa oman nimensä. Eilen kyselin yhteenlaskuja. Ja osasi se. Huhtikuussa täyttää 4 :D

Minä en ole itse mikään välkky tyyppi ollut koskaan ja koulumenestys keskivertoa. Lapsen isä onkin oikeasti huippuälykäs.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ikävä ihminen:

Tota, just tuota se ei yritä. Siis suorittaa. Läksyt tekee just ja just ne pakolliset tehtävät. Mitään ekstraa ei. menestys koulussa kiitettävä.

Ja sitä juuri ihmettelen, että kun häneen on varmaan panostettu puolta vähemmän kuin muihin nykyajan esikoisiin. Muilla tutuilla omat huoneet suunnilleen odottamassa ja vuori "kehittäviä" leluja jo ennen kuin lapsi syntyy. Meillä eletty pienesti ja omaa huonettakaan ei. Isovanhemmat eivät ole hoitaneet. Marjametsään joutui mennä jo 1v koska koko ajan on eletty normaalia elämää lapsen kasnsa. ei mitään vauvauintia, muskaria eikä yhtään mitään nykyajan hössötystä lapsesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Hattara-Auroora:
Mun lapsi osaa jo melkein lukea yksinkertaisia sanoja. Ja kirjoittaa oman nimensä. Eilen kyselin yhteenlaskuja. Ja osasi se. Huhtikuussa täyttää 4 :D

Minä en ole itse mikään välkky tyyppi ollut koskaan ja koulumenestys keskivertoa. Lapsen isä onkin oikeasti huippuälykäs.

Nyt luulet ettei sun raskausajan tupakointi vaikuttanut lapseen kun on fiksu?

Yhteistyössä