Miten tuo nyt sitten menee (opiskelijan asumislisä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jo on vaikeeta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jo on vaikeeta

Vieras
Ei nyt ymmärrä tuolta Kelan sivuilta. Siis jos opiskelija (alaikäinen) ei saa opintotukea vanhempien tulojen perusteella, niin onko nuorella mahdollisuutta saada asumislisääkään ?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Jos siis lukee, ettei saa opintotukea, tämä tarkoittaa myös asumislisää.

Näin minäkin sen ymmärsin. Jos poika asuu omistamassamme asunnossa vuokralla, ei tule saamaan asumislisää.

Huom. Ei ole väliä missä asuu, jos opintotuki evätään vanhempien tulojen perusteella.

Jos siis lukee, ettei saa opintotukea, tämä tarkoittaa myös asumislisää.

Näin minäkin sen ymmärsin. Jos poika asuu omistamassamme asunnossa vuokralla, ei tule saamaan asumislisää.

Huom. Ei ole väliä missä asuu, jos opintotuki evätään vanhempien tulojen perusteella.

Tämä on kyllä kummallinen homma, mutta minkäs teet.

Tämä on kyllä kummallinen homma, mutta minkäs teet.
Ei siinä mun mielestä mitään kummallista ole. Opintotuki on tiettyyn ikään saakka vanhempien tuloista riippuvainen ja vanhemmilla on tiettyyn ikään asti elatusvelvollisuus lapsestaan. Tavallisesti 18-vuotiaaksi asti, opiskelijan kohdalla pidempään.

Alkuperäinen kirjoittaja kelalla:
Alkuperäinen kirjoittaja kyss':
Voiko opiskelija saada yleistä asumistukea, jos opintotuki ja sen asumislisä on katkaistu?

Jos katkaistu esim huonon opintomenestyksen vuoksi niin silloin saattaa saada jos muut kriteerit täyttyy.

tätä just tarkoitin, mitkäs ne muut kriteerit ovat?

Ap....löysin Kelans ivuilta tällaisen:
"Alaikäinen lapsi kuuluu yleensä vanhempansa ruokakuntaan eikä voi saada asumistukea omaan asuntoonsa. Jos vanhempansa kodista erillään asuvalla alaikäisellä lapsella on tuloja, joilla hänen voidaan katsoa elättävän itsensä ja hän vastaa itse asumismenoistaan, Kela voi kuitenkin myöntää hänelle asumistukea itsenäisenä ruokakuntana."

Eli jos lapsesi käy töissä ja voidaan olettaa hänen sillä työllään elättävän itsensä, hän voi silloin saada yleistä asumistukea. Mutta jos te maksatte hänen koulumatkansa, ruokansa, sähkölaskunsa yms, niin silloin ei ole oikeutettu yleiseen opintotukeenkaan. Tai siis saattehan te maksaa, jos haluatte, mutta lapsella pitää olla omia tulojakin, joilla voisi maksaa itse nuo.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Ap....löysin Kelans ivuilta tällaisen:
"Alaikäinen lapsi kuuluu yleensä vanhempansa ruokakuntaan eikä voi saada asumistukea omaan asuntoonsa. Jos vanhempansa kodista erillään asuvalla alaikäisellä lapsella on tuloja, joilla hänen voidaan katsoa elättävän itsensä ja hän vastaa itse asumismenoistaan, Kela voi kuitenkin myöntää hänelle asumistukea itsenäisenä ruokakuntana."

Eli jos lapsesi käy töissä ja voidaan olettaa hänen sillä työllään elättävän itsensä, hän voi silloin saada yleistä asumistukea. Mutta jos te maksatte hänen koulumatkansa, ruokansa, sähkölaskunsa yms, niin silloin ei ole oikeutettu yleiseen opintotukeenkaan. Tai siis saattehan te maksaa, jos haluatte, mutta lapsella pitää olla omia tulojakin, joilla voisi maksaa itse nuo.

Kiitos tästä tiedosta.

Yhteistyössä