Miten tulkitsette tämän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keittiönoita

Vieras
Ja siis sori, että aloitan uudestaan aiheesta, mutta toi haku ei löytänyt aikaisempaa avaustani. Eli koulun sivuilla lukee näin:

Lukiolaisen on aina selvitettävä kirjallisesti poissaolonsa syy niille opettajille, joiden tunneilta hän on ollut poissa. Koulun tilaisuudet, esim. itsenäisyysjuhla ja joulukirkko, kuuluvat normaaliin opiskeluun. Poissaolot yhteisistä tilaisuuksista on aina selvitettävä ryhmänohjaajalle.
Lukio-opiskelija voidaan katsoa eronneeksi, jos hän ilman pätevää syytä on ilmoittamatta poissa opetuksesta suuren osan jaksosta.

Tyhmä kysymykseni siis on, että riittääkö huomenna mun ilmoitus koululle, että junnu on nyt neljättä päivää kuumeessa? Kyse siis vielä alaikäisestä kollista. Vai pitääkö mun hankkia tolle lääkärintodistus? Tosta koulun sivuilta löytyneestä kai voisi päätellä, että junnu voisi ihan itsekin sanoa olleensa sairaana, kekkulissa tai kravatti jäänyt ovenväliin?

Siinähän lukee et pitää kirjallsesti esittää syy. Ymmärtäsin niin et riittää kun on sun allekirjottama lappu. Sun tilanteessa saattasin soittaa reksille ja varmistaa asian.

Aika mona kirjallista ilmoitusta pitäisi kyllä olla, jos jokaiselle opettajalle pitää ilmoittaa useamman päivän poissaoloista :/ Jos laitat kyselyn sähkpostilla sille ryhmänohjaajalle vai mikä se olikaan?

Parasta soittaa huomenna ja kysyä haluavatko lääkärintodistuksen vai riittääkö sinun ilmoituksesi puhelimitse.
Aikoinaan omassa lukiossa se todistus välillä vaadittiin ja välillä ei, ja vallankin pärstäkertoimen mukaan....

Jos soitat koulun kansliaan, niin eivätköhän kerro miten menetellä. Tai sitten luokanvalvojalle, luulisi että hänkin osaisi neuvoa?

Ala-asteella ainakin riittää, että lähetän tekstiviestin luokanvalvojalle, ei sen virallisempaa todistusta tarvita.

Toivottavasti poika parantuu jouluksi =)

Kyllä mä käsittäisin ton niin, et saa olla pois ilman sitä lääkärin todistusta. Onko niillä käytössä jotain sellasta listaa/ korttia, mihin ne merkinnät huoltajan allekirjotuksilla pitäs kerätä?

Meillä oli lukioaikana ns. poissaolovihko johon laitettiin päivämäärä, syy ja huoltajan allekirjoitus ja sitä sitten näytettiin kaikille opettajille. Meillä kyllä piti soittaa tai muuten ilmoittaa että on sairaana ja sit kun meni kouluu, piti näyttää sitä hultajan nimmaria.

Meillä oli sellainen poissaololappu johon kirjoitettiin poissaolonsyy, sitten siihen alle huoltajan allekirjoitus ja sitten lappua näytettiin kaikille opettajille joiden tunnilta oli pois. Nämä kuittasivat lapun ja lopuksi lappu vietiin rehtorin kansliaan.
Tää on ehkä törkeetä, mutta mulle äiti aina kirjoitti nipun lappuja valmiiksi alle, kun asuin kuitenkin toisella paikkakunnalla, enkä ollut jatkuvasti kotona. Eli oli omalla vastuullani kävinkö koulussa vai en.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Parasta soittaa huomenna ja kysyä haluavatko lääkärintodistuksen vai riittääkö sinun ilmoituksesi puhelimitse.
Aikoinaan omassa lukiossa se todistus välillä vaadittiin ja välillä ei, ja vallankin pärstäkertoimen mukaan....
Hankala homma on siinä, että junnusta ei lähde nyt pihaustakaan. Eli ei pysty itse hoitamaan asioitaan. Mulla huomenna sellainen työpäivä, että en mäkään pääse junnun asioita hoitamaan. Lähden aamulla töihin ja tulen kotiin joskus puolenyön jälkeen.

Taidan mä kuitenkin sille varmuuden vuoksi sen lekuriajan varata ja pyytää faijaa autokuskiksi. Ei se sairaslomatodistus maksa kuitenkaan kuin 47 euroa. Onpahan ainakin pelattu varman päälle eikä tule jälkisanomisia.

Tulkitsen tuon niin, että kun oppilas palaa kouluun taas, hän tuo lapun, jossa huoltaja on selvittänyt poissaolon syyn. Näyttää lappua niille opettajille, joiden tunneilta on ollut pois. Näin oli meilläkin lukiossa. Ei siis kesken sairastelujen tarvi esittää yhtään mitään lappuja.

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Tulkitsen tuon niin, että kun oppilas palaa kouluun taas, hän tuo lapun, jossa huoltaja on selvittänyt poissaolon syyn. Näyttää lappua niille opettajille, joiden tunneilta on ollut pois. Näin oli meilläkin lukiossa. Ei siis kesken sairastelujen tarvi esittää yhtään mitään lappuja.

Näin minäkin asian ymmärrän.

Ei ole käytössä mitään poissaolovihkoa vaan jokainen poissaolo selvitetään kullekin opettajalle erikseen. Sen tiedän, että nää 3 päivää se nyt on saanut maata sängyn pohjalla mun luvallani. Mutta onkohan sillä mitään merkitystä, onko sen jälkeen pois lääkärintodistuksella vai ilman sitä? Eli jos poissaoloja on paljon, meneekö kurssi uusiksi riippumatta poissaolon syystä? Jos menee, niin turha junnua huomenna on lääkäriin riepottaa. Mutta jos lääkärin vahvistama sairaus on hyväksyttävämpi syy kuin joku muu, niin silloin ehkä kannattais hankkia se lääkärintodistus.

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Mä olen laittanut jo heti maanantaina junnun ryhmänohjaajalle sähköpostia sairastumisesta. Ja laitoin tänään kysymyksen tosta lääkärintodistustuksesta. Koulun sivuilta en asiasta mitään löytänyt, mutta musta vanhempainillassa oli puhetta siitä, paljonko voi olla pois kurssilta ilman lääkärintodistusta.

Yhteistyössä