Miten tulee toimia? 5 kk lapsi itkee, kun on erossa minusta pienenkin ajan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitenmiten
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitenmiten

Vieras
Eli meillä 5 kk ikäinen tyttö, joka itkee kun olen vähän aikaa (tunnin poissa) ja hän on isänsä kanssa kotona. Olen hyvin vähän ollut lapsesta erossa ja muutenkin jotenkin ehkä liian tarkka lapsen hoidosta.... Näitä poissaoloja on siis ollut vähän. Nyt haluaisin tietää, miten tulee toimia lapsen kannalta oikealla tavalla. Onko parempi, etten poistu hänen näköpiiristään vai alammeko "karaista" häntä näihin poissaoloihin???

Ihan normaalia eroahdistusta.. Meillä tuota kesti about vuoden kieppeille asti (kunnes aloitin työt). Eli ajanvietto isän kanssa auttoi, ja varmaan myös ajan kuluminen.

Älä poistu hänen luotaan. Simppeli juttu.

Sillä tavalla vauva oppii luottamaan ihmisiin ja pikkuhiljaa, hänen ollessaan valmis siihen, hän voi olla sinusta erossa.

Mä olin erossa mun tytöstä tunnin tai pitempään vasta tytön ollessa... Ehkä 10 kk ikäinen? Nyt 1v3kk ja on mielellään välillä pari tuntia tädinsä kanssa. Enonsakin kanssa on ollut nyt tunninkin pätkän.

jaa-a... meillä kesti tuota kuopuksen kohdalla toooosi pitkään! saunaan en päässyt ilman että täällä huuto oisi käynyt :( Esikoisella ei ollut mitään tuollaista ikinä. Tää toinen on ollut minussa enemmän kiinni. Toki iskä hoiti esikoisen kun vauva syntyi... Johtuneeko osaltaan siitä, tai toiset vaan on enemmän äitiin kiintyneitä!

Me kokeiltiin vaikka mitä, tuloksetta. Sitten eräänä päivänä iskä otti heränneet tyttösen (oisko ollut 8kk ikäinen) vaunuista. Norm. olisi alkanut samantien huutaa, mut päinvastoin lopetti!

kyllä se pieni pikku hiljaa tottuu muihinkin. parempi, että annat sekä isälle että vauvalle mahdollisuuden tutustua toisiinsa. isä oppii kyllä varmasti omat konstinsa vauvan kanssa, kunhan vain saa siihen mahdollisuuden. ei se ole onneksi vauvalle vaarallista vaikka silloin tällöin itkeekin ja on äidistä erossa.

Meillä ihan sama tilanne. Poika 6kk ja itkee aina kun lähden pois kotoa ja jää isän kanssa. Isä on osallistunut vauvan hoitoon alusta asti mutta tietty päähoito on ollut minulla. Tilanne on todella rassaava sekä minulle että isälle. Kertokaa miten olette tilanteessa toiminut, kiinnostaa minuakin.

meillä vauva on jäänyt aina ja jää mielellään hoitoon ja isän kanssakin, mut kun mä tulen takas, alkaa itkee. kai se muistaa siin vaihees, et ai nii, tuo oli poissa.

Alkuperäinen kirjoittaja hulda:
Meillä ihan sama tilanne. Poika 6kk ja itkee aina kun lähden pois kotoa ja jää isän kanssa. Isä on osallistunut vauvan hoitoon alusta asti mutta tietty päähoito on ollut minulla. Tilanne on todella rassaava sekä minulle että isälle. Kertokaa miten olette tilanteessa toiminut, kiinnostaa minuakin.

Sellaista se oli juu :/ suihkuun astikin aina huuto kuului.

Alkuperäinen kirjoittaja letittää tuulen:
kyllä se pieni pikku hiljaa tottuu muihinkin. parempi, että annat sekä isälle että vauvalle mahdollisuuden tutustua toisiinsa. isä oppii kyllä varmasti omat konstinsa vauvan kanssa, kunhan vain saa siihen mahdollisuuden. ei se ole onneksi vauvalle vaarallista vaikka silloin tällöin itkeekin ja on äidistä erossa.

Kyllä se itseasiassa on vaarallista, ainakin lapsen psyykkiselle hyvinvoinnille, tahallaan itkettää toista.

Lapsen on tarkoitus olla kiinni äidissänsä jonkun aikaa. Hän oppii siitä pois omassa tahdissaan. Jos äiti tarkoituksellisesti päättää jättää vauvan viestit huomioimatta, niin mitäköhän vauva tästä oppii?

Meillä poika oli n. 1v asti kovasti minussa kiinni, varmaan osittain siksi koska imetin häntä siihen saakka. Silti aloin käymään jumpassa n. 3 kertaa viikossa kun poika oli jotain 5kk ikäinen. Olihan se alkuun huutoa, mutta vähitellen tottui olemaan nuo lyhyet ajat isän kanssa kaksistaan. Mitään muita ylimäääräisiä menoja en viitsinyt itselleni haalia, mutta tuo jumppa muutaman kerran viikossa oli ihan jo oman henkisen jaksamisen ja fyysisen kunnon palauttamisen takia aivan välttämätön.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:

Kyllä se itseasiassa on vaarallista, ainakin lapsen psyykkiselle hyvinvoinnille, tahallaan itkettää toista.

Lapsen on tarkoitus olla kiinni äidissänsä jonkun aikaa. Hän oppii siitä pois omassa tahdissaan. Jos äiti tarkoituksellisesti päättää jättää vauvan viestit huomioimatta, niin mitäköhän vauva tästä oppii?

Kyllä tämän naisen asenteesta en tykkää!

Alkuperäinen kirjoittaja huh:

no, lapsihan on kuitenkin turvallisen aikuisen kanssa eikä yksinään itkemässä tuntia pinnasängyssä. mutta jokainen tyylillään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jumppaa minäkin olisin aloitellut, mutta ehkä täytyy siirtää aloittamista. olisi vaan ollut minulle mukava henkireikä, koska olen vauvan kanssa paljon kahdestaan.

Ilmanmuuta aloitat jumpan. Vauva voi itkeskellä aluksi mutta onhan hän turvallisesti isin hoivassa sinun ollessa jumpalla. Se ei ole liian pitkä aika ja saavat siinä sitten isä ja lapsi arvokasta yhteistä aikaa ilman mamman valvovia silmiä! On vauvaoille pahempiakin asioita tapahtunut kun äiti jumpalla =)

ei siihen ole mitään kikkoja, jos vauva on äidissään kiinni niin sitten on ja se kuuluu huomioida. Kyllä mäkin tahtosin vaikka mihin mut voin ihan hyvin odottaa että se sopii muillekin perheenjäsenille :)

Ota selvää onko sun paikkakunnalla sellasta jumppaa mihin vauvan voi ottaa mukaan?

Alkuperäinen kirjoittaja **:
ei siihen ole mitään kikkoja, jos vauva on äidissään kiinni niin sitten on ja se kuuluu huomioida. Kyllä mäkin tahtosin vaikka mihin mut voin ihan hyvin odottaa että se sopii muillekin perheenjäsenille :)

Ota selvää onko sun paikkakunnalla sellasta jumppaa mihin vauvan voi ottaa mukaan?

sen tiedän, ettei ole

haluan vielä tarkentaa tähän ketjuun, että vauva ei itke koko aikaa kun olen pois, vaan osan siitä. Tänään oli itkenyt viimeiset 10 min noin tunnin poissaolostani.

Niin. Joillekin se oma napa on niin äärettömän tärkeä, ettei voi hetkeksikään pysähtyä miettimään asioita lapsen kannalta. Se voi olla äidille vaikea ristiriita ratkaistavaksi eikä silloin halua kuulla, että lapsen itkettäminen voisi mahdollisesti olla huonokin juttu.

Minkälaisen viestin äiti lapsellensa antaa, jos jättää tämän itkemään kerta toisensa jälkeen, tarkoituksellisesti ja tahallisesti? Hän kertoo sillä lapselleen, että sinulla ja sinun tunteillasi ei ole väliä. Sinulla ei ole oikeutta tulla kuulluksi eikä minun tarvitse sinusta välittää.

Kannattaa kuunnella itseänsä. Jos oikeasti, tunnetasolla, tulee paha mieli vauvan itkusta, niin ehkä niitä menoja voi vielä toistaiseksi siirtää eteenpäin. Jos pitää yrittää perustella itsellensä, että itku tee pahaa vaikka siltä tuntuisikin, niin ollaan hakoteillä.

sen tiedän, ettei ole

haluan vielä tarkentaa tähän ketjuun, että vauva ei itke koko aikaa kun olen pois, vaan osan siitä. Tänään oli itkenyt viimeiset 10 min noin tunnin poissaolostani.

Nyt vaan reippaasti sinne jumpalle! Tuo ripustautuminen äitiin voi kestää hyvinkin pitkään, joten jaksatko veilä kenties esim. vuodenkin verran ilman omaa henkireikää? Todennäköisesti jaksat paljon paremmin olla lapsen kanssa kun pääset välillä tuulettumaan. Ja eihän se lapsi kenenkään ventovieraan hoteisiin jää, vaan oman isänsä kanssahan se on. Kokeile nyt ihmeessä ainakin!

sen tiedän, ettei ole

niin kuin huomasit täällä saa usein kahta täysin vastakkaista näkemystä tuon tyyppisiin kysymyksiin. en voi kuin kertoa omasta kokemuksestani, että meillä on kolme lasta;8v., 5v. ja 4kk. kaikki ovat olleet paljon isän hoidossa, myös mummon ja kummien. kaikki vaikuttavat ihan tasapainoisilta ja terveiltä lapsilta, vaikka ovat välillä taatusti itkeneet ilman minua. luulen, että suurempaa hallaa olisin tehnyt, jos olisin sitonut lapseni itseeni enkä antanut esim. isälle mahdollisuutta oppia olemaan lapsensa kanssa.

Niin. Joillekin se oma napa on niin äärettömän tärkeä, ettei voi hetkeksikään pysähtyä miettimään asioita lapsen kannalta. Se voi olla äidille vaikea ristiriita ratkaistavaksi eikä silloin halua kuulla, että lapsen itkettäminen voisi mahdollisesti olla huonokin juttu.

Minkälaisen viestin äiti lapsellensa antaa, jos jättää tämän itkemään kerta toisensa jälkeen, tarkoituksellisesti ja tahallisesti? Hän kertoo sillä lapselleen, että sinulla ja sinun tunteillasi ei ole väliä. Sinulla ei ole oikeutta tulla kuulluksi eikä minun tarvitse sinusta välittää.

Kannattaa kuunnella itseänsä. Jos oikeasti, tunnetasolla, tulee paha mieli vauvan itkusta, niin ehkä niitä menoja voi vielä toistaiseksi siirtää eteenpäin. Jos pitää yrittää perustella itsellensä, että itku tee pahaa vaikka siltä tuntuisikin, niin ollaan hakoteillä.

aika pelottavaa ja pelottelevaa. toivottavsti et jossain vaiheessa putoa korkealta ja kovaa, kun äitiysidylli väistämättä murtuu.

aika pelottavaa ja pelottelevaa. toivottavsti et jossain vaiheessa putoa korkealta ja kovaa, kun äitiysidylli väistämättä murtuu.

:hug:

Jos tuo kuulosti pelottavalta, niin ei varmaan kannata itkettää lastansa. Ei se sen lapsenkaan korviin kuulosta kovinkaan mukavalta, että äitiä ei jaksa kiinnostaa lapsen hyvinvointi.

Muuten, mikä äitiysidylli? Saanko pyytää tarkentamaan mitä sä tuolla tarkoitat?

Yhteistyössä