Miten toimitte, kun pahasti allerginen lapsi tulossa synttäreille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onko kokemusta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onko kokemusta

Vieras
Tyttö on saanut päiväkodista kaverin, joka on pahasti allerginen. Hänellä on täysin omat ruoat päiväkodissa. Myös omilla synttäreillään hän söi eri tarjottavia kuin kaverinsa. En ole keskustellut lapsen äidin kanssa kertaakaan, joten en tiedä mitä hän saa syödä. Ilman muuta tietenkin kysyn ilmoittautumisen yhteydessä allergiasta.

Onko jonkun allergisen lapsen äiti tuonut mukanaan lapselle sallittua tarjottavaa? Vai pitääkö minun itse hankkia hänelle erityisruoat? Pelkään, että hän saa allergisen reaktion meillä. Taitaa olla parempi, että hänen äitinsäkin tulisi synttäreille.

Onhan se hyvä ottaa kaikki vieraat huomioon ja yrittää järjestää kaikille lapsille jotain sopivaa pöytään... mutta jos lapsi on tosi vaikeasti allerginen (tyyliin 10 ruoka-ainetta käy), niin kyllä jokainen järkevä äiti laittaa eväät mukaan tai vähintään vinkaa järjestäjälle, jos joku kaupasta valmiina saatava tuote sopii.

Mä olen ottanut jotain mukaan, tai sitten jos kestien järjestäjä on halunnut, niin oon kertonut pari tiettyä ruoka-ainetta mitä he voi tarjota. Esim meidän kohdalla viinirypäleet, poppari ja vaikka joku tietty makeinen, oon antanut tuotemerkin jne. Mut yleensä vien itse suurimman osan.

Mun lapsella on mm. maito- ja muna-allergia. Olen täysin tottunut siihen, että vien lapselle aina omia ruokia mukana. Toki on mukavaa ja kohteliastakin jos joku kysyy, mitä voisi lapselleni itse hankkia/leipoa. Ota asia puheeksi äidin kanssa ja keskustele samalla tuosta allergisesta reaktiosta. Itse en tyttöä edes päästäisi yksin, on kylläkin vasta 2,5 v.

Meillä lapsen yksi kaveri oli pahasti allerginen useammalle aineelle (nyttemmin helpottanut suurin osa niistä). Silloin aina ennen synttäreitä juttelin äidin kanssa ja otin ylös mitä sai syödä. Jos oikein vaikea ruokavalio on niin voihan asiallisesti kysyä, josko äiti tulis mukaan tai ottas omia eväitä.

Meillä tehtiin niin, että muutamasta tarjottavasta varmistin että mitkä käyvät tälle lapselle ja hän saattoi sitten niitä popsia. :)

Kyllä itse ainakin vien mukanani lapselle omat syötävät. Juttelen myös vanhempien kanssa, että mitä saa ja mitä ei saa syödä, että voi sitten muista tarjottavista katsoa mitä saa syödä. Toisaalta arvostan suuresti sitä, jos joku on jaksanut nähdä vaivaa lapseni eteen, koska harvoin niin käy ja se on hemmottelua itselle ja myös lapselle. Korostan kuitenkin tässä, että en kyllä todellakaan katso pahasti, jos mitään tarjottavaa ei ole, kunhan se on etukäteen tiedossa.

Mun lapsen eskari kaverit kaksoset on tosi allergisia ja viime synttäreillä kun oli meillä ekaa kertaa kysyin noista, olin varannu tarjottavaa mut niillä oli omat nyssäkät lisäksi =)

Kysyt suoraan mitä voit ostaa hänelle tarjottavaksi kaupasta.

Hyvin pahasti allergisella vanhempi kyllä järjestää omat eväät mukaan, ettei vahingossakaan saa jotain mikä ei sovi ja saisi jonkin kohtauksen.

Mun mielestä on kohteliasta ottaa vieras huomioon, jos hänet on mennyt kutsumaan synttäreille! Itse olisin todella loukkaantunut, jos minulla olisi jokin allergia ja minut olisi kutsuttu pippaloihin, mutta mitään ei olisi vaivauduttu minulle järjestämään. Onhan se nyt herran jestas eri asia kuin jos nyyttäreitä järjestetään. Niin, ja vielä meidän perheessä ei ole allergioita, mutta kyllä silti olen todellakin tätä mieltä. Pitäisin juhlista vastuussa olevaa todella tökerönä, jos ei olisi osannut ottaa vieraita huomioon sen vertaa. Tuohan ne vieraat usein lahjankin vaikken sellaista edes odota. Kaikki kutsutut ovat kutsuttu juhlimaan sen takia, että juuri heidän kanssamme haluamme jotain tiettyä juhlaa juhlistaa. Mitään muita velvoitteita ei ole. Juhlien isännän/emännän on hoidettava homma kunnialla.

Miehen serkku (pieni lapsi) on ennen ollut pahasti allerginen vaikka mille. anoppi on tehnyt jotain leivottavia meidänkin juhliin kun serkku on niihin osallistunut, muuten mä olen kaupasta ostanut jotain keksejä jotka sopivat hällekin ja hänen äitinsä on tuonut mukanaan jotain sopivaa syötävää hänelle.

Äiti ilmoitti allergiat etukäteen, soitin vielä hänelle ja kysyin sopiiko se ja se tarjottava. Lapsella oli mukana Epipen siltä varalta että hän ottaa vahingossa kaverin keksiä tms.

Ihan kivasti meni juhlat, vaikka minua jännitti etukäteen, ja olin tosi tarkkana ettei lapsi vaan ota vääriä sapuskoja.

Synttärikutsuun laitan aina että ilmoitathan mahdolliset ruokavaliorajoitteet.

Alkuperäinen kirjoittaja begfv:
Mun mielestä on kohteliasta ottaa vieras huomioon, jos hänet on mennyt kutsumaan synttäreille! Itse olisin todella loukkaantunut, jos minulla olisi jokin allergia ja minut olisi kutsuttu pippaloihin, mutta mitään ei olisi vaivauduttu minulle järjestämään. Onhan se nyt herran jestas eri asia kuin jos nyyttäreitä järjestetään. Niin, ja vielä meidän perheessä ei ole allergioita, mutta kyllä silti olen todellakin tätä mieltä. Pitäisin juhlista vastuussa olevaa todella tökerönä, jos ei olisi osannut ottaa vieraita huomioon sen vertaa. Tuohan ne vieraat usein lahjankin vaikken sellaista edes odota. Kaikki kutsutut ovat kutsuttu juhlimaan sen takia, että juuri heidän kanssamme haluamme jotain tiettyä juhlaa juhlistaa. Mitään muita velvoitteita ei ole. Juhlien isännän/emännän on hoidettava homma kunnialla.

Joskus se on vaan helpompaa ja turvallisempaa sille vieraalle itselleen, että on omat eväät mukana.

En tarkoita pahalla, mutta niin monessa paikassa on jouduttu sanomaan että kiitos vaivannäöstä, mutta ei tämä kuitenkaan ole sopivaa. Se on kurjaa sekä vieraalle että emännälle, ja näitä tilanteita tulee usein. Vaikka kertois selvät tuotemerkit ja sen kaupankin mistä niitä saa.

Mä ymmärrän jos vieras tuo omat eväät.Reaktiot voivat olla todella rajut vanhemmat haluavat varmistaa oikeat sapuskat. Mut tietysti pitää kysyä ja sopia miten on paras toimia.

Olen pyytänyt lapsen äidiltä listan sallituista aineista. Jos se valikoima on ollut erittäin rajallinen, olen pyytänyt nimeämään jotain tiettyjä tuotteita, jotka lapselle käyvät.

Alkuperäinen kirjoittaja allergisen äiti :
En tarkoita pahalla, mutta niin monessa paikassa on jouduttu sanomaan että kiitos vaivannäöstä, mutta ei tämä kuitenkaan ole sopivaa. Se on kurjaa sekä vieraalle että emännälle, ja näitä tilanteita tulee usein. Vaikka kertois selvät tuotemerkit ja sen kaupankin mistä niitä saa.

Tätä tapahtuu muuten yllättävän usein. Kommentteja tyyliin "mä vähän ajattelin" ja sit on kuitenkin väärää. Se on oikeasti aika inhottava tilanne, mutta itse olen ainakin ottanut sen silti hyvänä asiana, et joku on jaksanut yrittää.
Kommunikointi kunniaan ja selkeät "säännöt"!!

Mä yritän järjestää tarjottavat niin, että mahdollisimman paljon sopii kaikille. Meloni, viinirypäleet, tietyt nakit, popparit, tietyt keksit yms. sopivat aika usein kaikille. Me ollaan ex-allergiaperhe ja siksikin yritän huomioida allergisen lapsen. Eli mä yritän yleensä leipoakin jotain allergiselle sopivaa, mutta lapsisynttäreille se on yleensä turhaa vaivaa. Tosin viime kerran maidoton suklaakakku oli kyllä vaivan arvoinen. 4v poika söi onnellisena puolet :D

Joskus se on vaan helpompaa ja turvallisempaa sille vieraalle itselleen, että on omat eväät mukana.

Olen samaa mieltä allergisen äidin kanssa. Meidän nuorempi on maidoton, munaton, sinapiton (+ useita muita mausteita) ja vaikka usein lasta ajatellaan kutsuja järjestettäessä niin esim. maito aiheuttaa aina ongelmia. Laktoositon ei käy, sillä lapsi tarvitsee täysin maidotonta. Samoin suolaisissa on todella usein sinappia, mikään valmismarinadi ei sovi.

Minulla on lapselle aina eväitä mukana ihan vain siksi, että vaikka lasta olisi ajateltu niin se ei tarkoita, että lapsi voisi silti syödä hänelle varattuja tarjottavia. Minusta se ei ole kutsujan tehtävä huolehtia näinkin rajoittavasta ruokavaliosta yhtä varten. Ihanaa jos jotain on tarjolla mutta minusta se ei ole ollenkaan paha, että rajoittunut tuo mukanaan itselleen sopivat.

Sitä paitsi, jos on oikein paha keliakia niin tarjottavien säilyttämisessä ja tarjolle laittamisessa pitää pystyä huolehtimaan, ettei tuotteet ole liian lähekkäin. Se on mielestäni kohtuutonta sellaiselle, joka ei ole tottunut niin tarkasti toimimaan. se nimittäin vaatii runsaasti treenaamista niiltäkin, jotka joutuvat omalleen jatkuvasti laittamaan.

ota ihmeessä yhteys äitiin, vaikka sit laitat viesti sinne lapsen lokeroon, että mitä tarjottavaa voit tehdä. älä turhaan stressaa, että lapsi saisi pahan reaktion kotonasi, jos on niin pahasti allerginen, niin edes puolittain ns. täysillä käyvät vanhemmat eivät lähetä lasta mihinkään, missä hänelle ei ole joko omat tarjoilut tai jos riski vaaralisista reaktioista, niin eväät.

Samanlainen kokemus. Molemmat lapset olivat pienenä allergisia ja varsinkin anoppi yritti väkisin tehdä sopivia ruokia tai leivonnaisia ja monesti meni pieleen. Oli todella noloa sanoa hänelle, et sori lapsi ei voi syödä noita ja toinen oli parhaansa yrittänyt. Meillä oli aina omat eväät mukana joka paikassa, eikä mulle tullut edes mieleen olettaa, et joku alkaisi leipoa lapselleni viljatonta ja munatonta pullaa.

No tuolla miehen serkulla oli kananmuna allergia, vilja allergia, maitoallergia ja mitä lie vielä lisäksi. Ihan pikkuisena söi ihan vaan muutomia ruoka-aineita ja mä en ole mikään kovin kummonen kokki ja ihan normi sapuskojen vääntäminen on välillä aika työlästä, varsinkin juhliin kun tämä ei ollut ainoa allerginen vaan usein kutsuttujen joukossa oli myös muutoma muukin allerginen (huomattavasti lievemmillä allergioilla) joille sentään onnistuin jotain tarjottavaa tekemäänkin ja siihen päälle vielä pari kasvissyöjää joille myös oli mukava tarjota suolasta ja makeaa.
Ikävä olisi ollut kutsua muu perhe ja jättää pikku tyttö kutsumatta. tai jättää kaikki kutsumatta kun he kutsuvat meitä aina heidän juhliinsa.

Jos lapsi on vain jollekin yksittäiselle allerginen (maito, muna, viljat) on asia helppo järjestää ihan Frödingen pakastekakuilla. Jos taasen on useammalle yhtä aikaa ei valmista herkkua löydy ihan tuosta vaan.

Kysy äidiltä neuvoja valmiista tuotteista! Jos sallittujen lista on hyvin suppea on kaikille parasta että lapsi saa eväät mukaansa. Toki jotain muumikeksiä yms. pystyy itsekin hommaamaan mutta kakunkorvikkeen taikominen on aika mahdotonta.

Minä yritän myös järjestää kaikille sopivat ruuat, mutta tuttavamme pojalle äiti tuo aina itse tarvittavat syömiset mukana (äidin oma tahto). Lapsi on erittäin allerginen ja vain muutama ruoka-aine käy ja nekin vain osan aikaa vuodesta. Häntä varten on kotona mm. omat leikkulaudat, leivontavälineet jne ja muulla perheellä omat. Joten on ihan luonnollista, että äiti on äärimmäisen tarkka. Lapsella on lisäksi aina EpiPeni mukana.

No minä ihan mielelläni hankkisin tarjottavat myös allergiselle lapselle jos olisi meille tulossa.
Mä pidän sitä tärkeänä.

Eli mä toimisin siten että soittaisin lapsen äidille ja kysyisin että mitä allergioita hänellä on ja että minkälaiset tarjottavat olisivat hyviä. Riippuen allergioista tekisin siten että sopii mahdollisimman monelle, ettei tule yhdelle lapselle kokonaan erilaista. Toki jos on ihan 'mahdottomat' allergiat niin sitten kokonaan yksilölliset tarjoomukset.

Mutta ymmärrän jos lapsen äiti mieluummin pakkaa lapselle eväät mukaan, käy sekin.

Noin minä toimisin.

Yhteistyössä