Miten toimitte, kun pahasti allerginen lapsi tulossa synttäreille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onko kokemusta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mä oon kerran joutunut sanomaan ystävälleni, ettei saakaan syödä meillä. hän on pahasti, siis hengenvaarallisesti, allerginen kalalle. minä tiedän sen ja kutsuin syömään grilliruokaa. Muistin vasta grillauksen lopuksi, että edellisenä viikonloppuna grillissä oli ollut kalaa. joten parempi sit tyytyä pelkkiin lisukkeisiin kuin lähteä sairaalaan. grilliä kun ei tule pestyä kiiltävän kirkkaaksi käytön jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja miuu:
mä oon kerran joutunut sanomaan ystävälleni, ettei saakaan syödä meillä. hän on pahasti, siis hengenvaarallisesti, allerginen kalalle. minä tiedän sen ja kutsuin syömään grilliruokaa. Muistin vasta grillauksen lopuksi, että edellisenä viikonloppuna grillissä oli ollut kalaa. joten parempi sit tyytyä pelkkiin lisukkeisiin kuin lähteä sairaalaan. grilliä kun ei tule pestyä kiiltävän kirkkaaksi käytön jälkeen.

niin, siis tää oli kommentti sille vaahtoajalle, joka peräänkuulutti emännän roolia ruuan tarjoamisessa. joskus se reaktio voi viedä hengen, joten on varmasti kivempi laittaa omat turvalliset eväät mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja karvakorvakettu:
Eli mä yritän yleensä leipoakin jotain allergiselle sopivaa, mutta lapsisynttäreille se on yleensä turhaa vaivaa.
Yleensä käy, ettei se allerginen koske siihen juuri hänen ehdoillaan leivottuun juttuun, eikä kukaan muukaan tykkää jostain maidottomasta, munattomasta kakusta kaurakermalla :x Helpointa on kysyä suoraan mikä valmistuote sopii (yleensä se on sellainen, jota lapsi syökin). Netistä löytyy aika monelta valmistajalta erityisruokavaliohaku, mistä voi raksia noita vaihtoehtoja ja saada listan sopivista tuotteista. Tosin olen todennut, että joskus on tosi vaikea kaivaa esiin vanhemmasta noita allergiatietoja, kerrankin tuli vata myöhemmässä keskustelussa ilmi, että lapsi on erittäin pahasti allerginen kalalla (sitähän ei varmaan ollut suunnitelmissa tarjota, oli vanhemman kommentti - olin miettinyt tehdä pieniä tonnikalatäytteisiä kuviovoileipiä suolapalaksi).

Pahasti allergisen vanhempi ei aina luota noihin tarjottaviin ja varaa omat eväät mukaan, se on turvallisin vaihtoehto. Yksikin tuttu, joka oli itsekin allerginen ja lapsi vielä pahemmin, kertoi, että monessa paikassa emäntä otti nokkiinsa heidän omia eväitään, mutta toisaalta hän ei halunnut ottaa riskiä joutua sairaalaan saatuaan jotain sopimatonta, kun rajoitteet olivat todella suuret ja tietyistä jutuista sai sokin.

Alkuperäinen kirjoittaja viears:
Alkuperäinen kirjoittaja allergisen äiti :
Alkuperäinen kirjoittaja begfv:
Mun mielestä on kohteliasta ottaa vieras huomioon, jos hänet on mennyt kutsumaan synttäreille! Itse olisin todella loukkaantunut, jos minulla olisi jokin allergia ja minut olisi kutsuttu pippaloihin, mutta mitään ei olisi vaivauduttu minulle järjestämään. Onhan se nyt herran jestas eri asia kuin jos nyyttäreitä järjestetään. Niin, ja vielä meidän perheessä ei ole allergioita, mutta kyllä silti olen todellakin tätä mieltä. Pitäisin juhlista vastuussa olevaa todella tökerönä, jos ei olisi osannut ottaa vieraita huomioon sen vertaa. Tuohan ne vieraat usein lahjankin vaikken sellaista edes odota. Kaikki kutsutut ovat kutsuttu juhlimaan sen takia, että juuri heidän kanssamme haluamme jotain tiettyä juhlaa juhlistaa. Mitään muita velvoitteita ei ole. Juhlien isännän/emännän on hoidettava homma kunnialla.

Joskus se on vaan helpompaa ja turvallisempaa sille vieraalle itselleen, että on omat eväät mukana.

En tarkoita pahalla, mutta niin monessa paikassa on jouduttu sanomaan että kiitos vaivannäöstä, mutta ei tämä kuitenkaan ole sopivaa. Se on kurjaa sekä vieraalle että emännälle, ja näitä tilanteita tulee usein. Vaikka kertois selvät tuotemerkit ja sen kaupankin mistä niitä saa.

Samanlainen kokemus. Molemmat lapset olivat pienenä allergisia ja varsinkin anoppi yritti väkisin tehdä sopivia ruokia tai leivonnaisia ja monesti meni pieleen. Oli todella noloa sanoa hänelle, et sori lapsi ei voi syödä noita ja toinen oli parhaansa yrittänyt. Meillä oli aina omat eväät mukana joka paikassa, eikä mulle tullut edes mieleen olettaa, et joku alkaisi leipoa lapselleni viljatonta ja munatonta pullaa.

Tällaisessa tapauksessa oliskin tosi kiva jos vois vinkata että tyyliin Vilhelmina -keksit ovat maidottomia ja että popcorneja voi lapsi syödä jne. Eli jotain sellaista minkä voi ostaa valmiina kaupasta, niin ei takuulla mene pieleen.

Alkuperäinen kirjoittaja tyyppi:
Tällaisessa tapauksessa oliskin tosi kiva jos vois vinkata että tyyliin Vilhelmina -keksit ovat maidottomia ja että popcorneja voi lapsi syödä jne. Eli jotain sellaista minkä voi ostaa valmiina kaupasta, niin ei takuulla mene pieleen.

Niin, mutta kun se ei silti usein toimi. Meillä on useamman kerran käynyt niin, että olen sanonut tarkan tuotemerkin, kaupan mistä sitä saa, paketin ulkonäön jne, ja silti tottumaton on ostanut jotain muuta, joka on "melkein samaa"... ja sopimatonta.

Ja se on oikeasti kurja tunne itsellekin, alkaa siinä tarkistella ja sanoa, että valitettavasti ei käy, mutta kiitos silti. Moni kun loukkaantuu, koska ovat nähneet vaivaa turhaan.

En todellakaan ala leipomaan mitään, mutta jos äiti osaisi vinkata valmiita tuotteita, niin ostan mielelläni kaupasta.

Sen tiedän, ettei lapsi saa syödä tavallista jäätelöä, eikä normipuuroja. Tattaripuuro käy ja mustikkaa saa syödä. En tiedä, onko tavallisten viljojen lisäksi allerginen myös esim. maidolle tai munalle. Normikeksejä lapsi ei myöskään ole saanut syödä, jos päiväkodissa on ollut jotain synttäritarjottavia. Eiköhän se selviä juttelemalla äidin kanssa. Toivottavasti osaa antaa tarkat ohjeet sallituista syötävistä. Mieluiten myös kaupan, josta niitä saa.

Alkuperäinen kirjoittaja onko kokemusta:
Tyttö on saanut päiväkodista kaverin, joka on pahasti allerginen. Hänellä on täysin omat ruoat päiväkodissa. Myös omilla synttäreillään hän söi eri tarjottavia kuin kaverinsa. En ole keskustellut lapsen äidin kanssa kertaakaan, joten en tiedä mitä hän saa syödä. Ilman muuta tietenkin kysyn ilmoittautumisen yhteydessä allergiasta.

Onko jonkun allergisen lapsen äiti tuonut mukanaan lapselle sallittua tarjottavaa? Vai pitääkö minun itse hankkia hänelle erityisruoat? Pelkään, että hän saa allergisen reaktion meillä. Taitaa olla parempi, että hänen äitinsäkin tulisi synttäreille.

Ystävällä oli vaikeesti allergiset lapset,n.10 ruoka-ainetta mitkä kävi.Hän otti/laittoi aina lapsille omat herkut kyläilyihin mukaan.

Yhteistyössä