Miten toimisitte (8 kk imetys)?

Meillä 8kk poika lakkoilee tissin syönnistä päivisin ja söisi sitä sitten senkin edestä öisin. Poika syö puurot ja kaksi soseruokaa päivisin mutta nyt jätin välipalan pois ja tarjoan sen tilalla rintaa, jotta söisi sitä edes kerran päiväaikaan. Muulloin ei rintaa huoli. Öisin söi aiemmin kerran mutta nykyisin jopa kolmesti. Korviketta poika ei ole koskaan huolinut eikä vettäkään nokkiksesta mene kuin muutama hörppy. Kuinka toimisitte, jotta pääsisimme suoraan siirtymään äidinmaidosta lehmänmaitoon öiden olematta kuitenkaan yhtä imetysrumbaa? Pohdituttaa myös tuo lapsen nesteensaanti.
 
meillä oli ihan samaa ja pidin just unikoulun ja lopetin yösyötöt.tissi maistuu päivällä taas.
tyttö 10kk ja risat.
meillä ei mene korvike mutta vesi kylläkin.nyt saa tissiä niin paljon että maitomäärä riittää.
voihan tuo olla sitä että ei malta päiväälä syödä.meillä neidillä imetys oli aika harvaa 6kk eteenpäin päivisin levottomuuden takia.nyt kun kehitys tasaantunut niin malttaa taas tissillä olla.
 
Juuri tuo levottomuus meilläkin on syynä imemättömyyteen. Hampaita tulee ja konttaamaan opetellaan sekä kiipeillään sinne tänne. Mietinkin, että jos pitäisin unikoulua vähän myöhemmin kun muutaman kuukauden päästä saa alkaa jo hapanmaitotuotteitakin antamaan. Täytyisi nyt vaan jaksaa nuo yöt, jotka ovat kyllä syömisten lisäksi muutenkin tosi levottomia... Toivotaan, että tilanne meilläkin rauhoittuu ja tissi maistuu kun taas vähän kasvetaan :)
 
Kokeileppa lopettaa yösyötöt jos millään maltat (ei tuon ikäinen sitä maitoa yöllä oikeasti tarvi), meillä nimittäin alkoi kummasti päivällä rinta kelpaamaan kun ennen unikoulua söi päivällä vain hiljaisuudessa ja mielellään vielä makuulteen. Nyt ku öisin ei syödä niin voin imettää istuen metelissä ja vieläpä vaikka keskustella itse muiden kans samaan aikaan. :whistle:
 
Ooo
Tere :wave:
Millaisia unikouluja olette muuten pitäneet kun yösyötöt lopetitte? Menikö miten nopeasti/helposti/vaikeasti? :eek:
Tuo meidän yöhulinoitsija (juu 8kk) syö myös 2-3- kertaa yössä ja pyörii sen lisäksi muutenkin melkoisesti. Ja nukkuu tissin vieressä :p Mut omassa pinniksessä huutaa niin paljon, ettei muuta oikein voinut tehdä...
 
Meidän unikoulu onnistui yhdessä yössä ja lähtökohta oli että söi jopa 30min välein. Yösyöttöjä oli joku 6 ja ikää herralla oli 6,5kk kun unikoulu tehtiin niin et siirrettiin isoveljen kans samalla samaan huoneeseen ja jos itki niin kävin nopeaa silittämässä/peittelemässä ja poistuin saman tien huoneesta. Kävin kuitenkin nopeaa uudelleen silittämässä mutta en kertaakaan jäänyt pitkäksi aikaa silittelemään. Neuvolasta sain tälläsen vinkin. Nukahtamiseen meni yöunille laittaessa aluksi semmonen 15min kuten ekalla kertaa herätessä mutta muilla heräämisillä riitti yksi silitys ja itkua oli maksimissaan minuutin. Toisena unikouluyönä nukkui 12h heräämättä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tyyni-tyyne:
Meillä on pojalla tosi voimakas eroahdistus, joten tuumin, pitäisikö odottaa sen helpottamista ennen kuin unikoulua aloitellaan?
mielipiteitä on toki monia mutta omani on se että jos keksii itselleen syitä miksi ei pidä unikoulua huomaa pian että lapsi on 1,5v ja syö öisin edelleen. ja toisillahan se eroahdistus voi tavalla tai toisella kestää jopa sinne 1v3kk:n ikään asti että en minä ainakaa jaksais odottaa, kyllä aikuinen ihminen, niinku lapsikin, tarvii unta. sitä paitsi eihän lasta unikoulussa yksin jätetä, ainoastaan opastetaan miten itsekin voisi nukahtaa ilman rintaa tai syliä. asiahan nimittäin on niin että kyllä se 12h nukkuva lapsikin havahtuu monta kertaa yössä, mutta koska on tuttu oma sänky ja osaa nukahtaa itsekseen niin näin myös tekee.
 
Jos kuitenkin päädyt yövieroitukseen, niin blogistani löytyisi oma mallini, joka sopii mielestäni mainiosti myös eroahdistusvaiheessa olevan lapsen yövieroitukseen. En tosin tiedä, miten nukutte nyt; tämä on vähän tällainen perhepeti/sivuvaunumalli :)

Blogin osoite saaristonmama.blogspot.com ja siellä otsikolla Päivän kysymys 1.

Mutta toisaalta vauvoista ei tiedä, jotkut vaiheet on ohi tosi nopeastikin; meillä esikoinen totaalikieltäytyi 9kk iässä rinnasta päivällä, mutta tätä taisi kestää peräti kahden päivän ajan, vaihe meni ohi itsestään, yhtä nopeasti kuin oli tullutkin :) Yövieroitin sitten myöhemmin...
 
Kiitos kaikille vastauksista ja erityisesti blogilinkistä Saariston lasten mamalle -ajatuksesi ja arvosi käyvät omieni kanssa tosi hyvin yhteen. Niin ja kiitos ihanasta ja kauniista blogista muutenkin, sitä lukiessa tuli hymy huuleen, niin elämänmakuista meinikiä :)
Odottelemme tuon puhkeamassa olevan, ja pienen miehen niin vihaiseksi saavan etuhampaan valmiiksi asti, ja aloittelemme unikoulua sitten. Täytyy vaan toivoa, ettei imetys tyssää siihen kokonaan, kun noita varokeinoja ei käytössä ole...
 
kiitos saaristonlasten mama. Olen itsekin hiukan jo etukäteen miettynyt tuon meidän seitsemänkuisen yötissin lopetusta. Ajateltiin nyt vielä kuitenkin yli joulun mennä ennen kuin aloitellaan, jos ei itse siihen mennessä lopettele yösyömistä. Mielestäni sinulla on paljon hienoja ja järkeviä mielipiteitä.
Me muuten saatiin edelleen neuvolasta ohjeeksi lopettaa yötissi perinteisellä huutounikoululla. Että näin! :kieh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja katrinainen:
kiitos saaristonlasten mama. Olen itsekin hiukan jo etukäteen miettynyt tuon meidän seitsemänkuisen yötissin lopetusta. Ajateltiin nyt vielä kuitenkin yli joulun mennä ennen kuin aloitellaan, jos ei itse siihen mennessä lopettele yösyömistä. Mielestäni sinulla on paljon hienoja ja järkeviä mielipiteitä.
Me muuten saatiin edelleen neuvolasta ohjeeksi lopettaa yötissi perinteisellä huutounikoululla. Että näin! :kieh:
Tosi outo että vielä jossain neuvotaan huudattamaan! :eek:
Meillä ainaki korostettiin neuvolan sekä kirjallisissa että suullisissa ohjeissa että vauvaa ei saa jättää huutamaan pitkäksi aikaa vaan että silitetään usein (itse kiersin välillä keittiön ringin eli silittelin varmaan 2krt/min) että vauva tietää ettei ole yksin.
 
Moi!

Kuulosti jotenkin tutulta tuo teidän lapsosen touhu, joten taidanpa minäkin kertoa meidän version.

Meillä poika söi yötissiä tuonne noin 9kk saakka. Kerran annoin imeä aamuyöllä joskus noin 4-6 aikaan. Muutenkin kyllä heräili, mutta silloin tassuttelin ja otin syliinkin välillä, jos oikein huusi sängyssään. Sitten tuo tisittely alkoi mua ärsyttään ja päätettiin tehdä sille jotakin. Niinpä mies vietti pojan kanssa yhden yön, siis yhden. Jossakin välissä aamuyöstä poika huusi puolituntia isänsä sylissä ja ihmetteli varmaan minne ovat kadonneet samalla äiti ja tissi :) No kuitenkin nukahti takaisin ja nukkui aamuun saakka. Oli heräillyt myös aiemmin yöllä, mutta mies sai tassutellen tyyntymään. Poika heräsi aamulla iloisena ja pirteänä. Tuona aamuna aloitin myös sen, että annoin aamulla ensiksi puuron ja imetin vasta aamupäivällä ekan kerran. Tuo yö oli tosi tärkeä niin minulle kuin myös pojalle. Mä tajusin, että se todellakin pärjää ilman maitoa noin hyvin ja poika ei maitoa sen jälkeen enää kertaakaan perään huudellut öisin. Saattaa kyllä siis toki edelleenkin yöllä heräillä, nyt pojalla ikää siis 10,5kk, mutta tutilla ja tassuttelulla rauhoittuu.

Kertaakaan en ole tuon yön jälkeen imettänyt. Päivällä imetin sen jälkeen vielä kolme kertaa, kunnes poika päätti vähentää pari viikkoa imemistä niin, että imi enää iltaisin vähän ennen iltapuuroa ja nyt viime viikolla lopetti immeisen kokonaan! No meillä ei pojalle myöskään maistu pullo ja korviketta ei suostu edes nokkamukista juomaan, joten tällä hetkellä juo pelkästään vettä. Ja sen siis nokkamukista. Aluksi meidänkin poika otti vaan pikkuhörppyjä mukista, mutta nyt kyllä juoo muutaman desin päivässä. Ei paljon, mutta kuitenkin taitaa riittävästi saada. Tuttelia sekoitteln puuron joukkoon ja viiliä saa pari desiä päivässä, joten meillä mennään nyt näin ja kohta aloitetellaan tavallisen maidon maistelut. Varmastoi vähän naftisti saa tällä hetkellä kalsiumia, mutta eiköhän tuo korjaannu tässä lähiaikoina.

Tsemppiä sulle Tyyni-tyyne yövierotukseen, mä toivon, että teillä kävis yösyöttöjen lopetus yhtä helposti kuin meilläkin :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja anuuu:
Alkuperäinen kirjoittaja katrinainen:
kiitos saaristonlasten mama. Olen itsekin hiukan jo etukäteen miettynyt tuon meidän seitsemänkuisen yötissin lopetusta. Ajateltiin nyt vielä kuitenkin yli joulun mennä ennen kuin aloitellaan, jos ei itse siihen mennessä lopettele yösyömistä. Mielestäni sinulla on paljon hienoja ja järkeviä mielipiteitä.
Me muuten saatiin edelleen neuvolasta ohjeeksi lopettaa yötissi perinteisellä huutounikoululla. Että näin! :kieh:
Tosi outo että vielä jossain neuvotaan huudattamaan! :eek:
Meillä ainaki korostettiin neuvolan sekä kirjallisissa että suullisissa ohjeissa että vauvaa ei saa jättää huutamaan pitkäksi aikaa vaan että silitetään usein (itse kiersin välillä keittiön ringin eli silittelin varmaan 2krt/min) että vauva tietää ettei ole yksin.
joo meillä täällä norjassa neuvoi semmoinen vanha neuvolan täti, että vauvan voi hyvin jättää huutamaan noin 10-15min. ajaksi. sitten mennään sisään ja sanotaan, että nyt nukutaan ja sama taas. aikaa voi sen jälkeen pidentää. kumma kyllä me ei tuohon aiota lähteä. :D

 
Vauvat ja vauvojen kaudet... Eli nyt meillä syödään enää kerta yöhön (joskus kaksi) ja muutenkin yöt ovat rauhoittuneet huomattavasti. Taisi unikoululla uhkailu tehdä tehtävänsä!
Pohdin kuitenkin pojan kalsiumin- (ja nesteen)saantia, sillä imetyskertoja ei ole kuin 3-4 krt/vrk (korviketta ei siis mene). Pääasiallisena ravintona ei siis ole maito vaan kiinteät vaikka ikää siis 8 kk. Hullulta kuitenkin tuntuisi jättää kiinteitä vähemmälle ja tarjota taas tissiä tilalle, kun tissistä kuitenkin vuoden paikkeeilla koetamme luopua kokonaan. Toki voisimme ottaa vauvajogurtin käyttöön ja syödä muita kalsiumpitoisia ruokia vähän tiheämpään.
 
On laskettu, että yli puolivuotiaalle riittää 3-5 tehokasta imetyskertaa vuorokaudessa täyttämään suositeltu maidontarve (= 5-6dl).

Kalsiumia saa myös kalasta, jos se teillä on jo ruokavaliossa.
 
Juu,kalaa ollaan jo maisteltu ja ruusunmarjaa sekä parsaa syödään säännöllisesti. Imiessään poika imee kyllä oikein kunnon teholla ja hartaasti, joten ehkäpä voin luottaa, että kalsiumia riittävästi saa. Tissillä kiukkuaminen on vähentynyt huomattavasti ja eroahdistuksen kanssa ollut helpompaa, joten eikun seuraavaa "kautta" odottelemaan :)
 

Yhteistyössä