Miten toimisitte? (2-vuotiaan yöheräilystä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tinka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tinka

Vieras
Meillä on 2v1kk ikäinen poika. On nukkunut 1v5kk ikäisestä asti yöt heräämättä ja heränny vain jos on ollu kipeä. Nyt viime aikoina on päivisin alkanut tulla uhmaa ja omaa tahtoa. Viime yönä sitten heräsi kolmen aikaan huutelemaan äitiä, odotin vähän ennen kuiin menin, jos vaikka nukahtais itekseen.. Noo, huuto voimistui ja tuli niin vaativaksi, että menin katsomaan.. Laitoin makuuasentoon ja peittelen.. Nousi saman tien ylös ja sanoi, että haluaa lukea kirjaa.. Sanoin, vaan, että nyt nukutaan.. Ja osotti vaan kirjaa jonka sitten annoin.. Sanoi, että valot pitää laittaa päälle.. En laittanut.. Huusi ja riehu ja ei halunnut tulla syliin.. Itki ja kiukutteli sit yhteensä 2 tuntia ja lopulta nuhakti mun viereen.. Mitä mä teen jos tää jatkuu? En ainakaan anna sit kirjaa, en todellakkaan voi lähtee tommoselle passauttamislinjalle, sitä saa sit koko yön olla jotain antamassa.. Huoh, ihan uus juttu mulle ku ei oo pitkiin aikoihin heränny öisin..

No mä ottaisin sen sängyn vanhempien makkariin. Yöllä kun lapsi herää, ei tarvi alkaa huutelee äitiä, kun näkee, että nukut siinä lähellä. Sitten vain nukut, vaikka kuinka mesoais. Luulisin, että ei ole tarvetta huutelulle eikä mesoamiselle, kun olet lähellä. Älä reagoi mihinkään, älä nouse ylös sängystä, et sytytä valoja. Korkeintaan sanot sieltä sängystäs että pää tyynyyn nyt nukutaan. Luulisin, että tolleen tuo menee ohi. Kun nukkuu eri huoneessa, sun on kai pakko jossain vaiheessa nousta jalkeille ja sit menee pari tuntia, niin kuin kerroit

Meil tahtoo iltasin olla tuota ongelmaa. Tyttö on nyt 2v2kk. Eilen illalla vietiin ainakin 30 krt takaisin omaan sänkyyn. Ties et me isän kans valvotaan ni tuli aina kattoon, et mitä tääl tapahtuu. Me on otettu nyt sit se kans semmonen linja, että viedään aina takaisin sänkyyn vaikka se toistuisi 100krt kyl se sit lopulta sinne jää. Toisina iltoina menee ite nukkumaan eikä tuu kertaakaan pois, toisina on näitä että väsyttää ihan hirveesti mutta silti pitää meuhkata. (tyttö nukkuu meidän kans samassa huoneessa, että tuohon sun ongelmaan en sen puoleen osaa vastata). Illalla laitetaan yövalo himmeälle ja annetan kirja käteen et sitä saa hetken lukea.
Johonki aikaan (talvella) oli sitä että heräs yöllä kans itkemään että on liian pimeä. Tällön laiton yövalon himmeälle päälle, jollon jatko sit unia. Nyt ei onneks sitä itkua ole hetkeen ollu.

Ei meilläkään yöpalvelua oo ollu eikä oo ja sillon nukutaan. Tossa pari kk sitten oli vaihe tolla 2,5v että heräili, huusi jne...nyt taas nukkuu rauhassa. Sillon sänky oli mun vieressä ja päästiin vähimmällä vaivalla.

Meidän samanikäienn nukkuu samassa huoneessa. Kun heräilee yöllä ei ala huutelee eikä mitään. Katsoo vain, että siinä me ollaan ja laittaa pään takas tyynyyn. Jos ei olla viel tultu nukkuu illalla, kun hän ekan kerran herää, niin silloin todellakin huutaa ja pääsee itkukin. Illalla nukutetaan se niin, että mäkin käyn muka nukkuu siihen. Nukahtaa silleen viidessä minsassa ja sit meillä on miehen kaa aikaa monta tuntia olkkarissa katsoo telkkaria yms. Sit mennään samaan huoneeseen nukkuu ja hyvin nukutaankin. Ota samaan huoneeseen niin eiköhän se siitä.

Onko varma ettei nähnyt unta??? Meillä muutaman kerran viikossa uhmaikäinen alkaa huutamaan täysillä yöllä. Osoittaa jotain mitä haluaa (ei osaa vielä puhua kunnolla) ja huutaa. Olen mennyt hänen sänkynsä viereen ja jutellut rauhoittavasti. Kertonut, että on yö ja kaikki nukkuvat. Kun huuto jatkuu ja omat hermot meinaa loppua olen ottanut kirjan ja alkanut lukemaan kuten illasta nukkumaan mennessä. Viimeksi "konsertti" kesti 1,5 tuntia :( Yhtäkki havahtui, hiljeni ja totes "kakka". Käytiin sitten vessassa, palattiin sänkyyn ja kaveri simahti heti saatuaan pään tyynyyn.
Olen huomannut, että nämä tällaiset yöhuudot liittyvät selvästi päivän tapahtumiin eli jos päivän aikana normaalia enemmän uhmista niin jatkuu vielä yölläkin unessa. Siitä syystä olen pyrkinyt pitämään nyt kokoajan tiettyä rytmiä ja sääntöjä. Asiat tehdään aina lähes samalla rituaalilla. Kun olen näin toiminut, niin yötkin nukutaan meillä paremmin eikä lapsi ala huutamaan suoraa huutoa puolen yön jälkeen.

Älä ainakaa anna periksi ja ala lukea keskellä yötä. Sen jos kerran teet niin kierre on valmis. Mä peittelisin vaan kerta toisensa jälkeen sänkyyn ja sanoisin että on yö, hyvää yötä, kunnes lapsi väsyy ja nukahtaa. Ekoina öinä voi viedä todella useamman tunnin, mutta en usko, että se jaksaa tollasta viikkokausia kun huomaa, että ei saa tahtoaan läpi. Ja jos olis mahdollista nii lisäksi ottaisin hänet vanhempien makkariin nukkumaan, saattaa jo pelkästään se rauhoittaa yöt. 2v on kuitenki mun mielestä aika pieni nukkumaan ihan yksin ja yöllä jos herää niin varmasti alkaa pelottaa.

Joo samaan huoneeseen nukkumaan eikä mitään palveluja yöllä. Sen pitäisi riittää, että nukut lähellä. Korkeintaan sanot, että nyt nukutaan, et nouse sängystä etkä tee yhtään mitään. Huoneen ei ole hyvä olla pilkkopimeä, se voi pelottaa. Hämärä on hyvä. Älä vain ala mitään kirjoja lukemaan tai muuta. Sänky voi olla teidän sängyssä vaikka kiinni, niin voit kädellä rauhoittaa tai peitellä, mutta ei mitään muuta palvelua.

Kiitos vinkeistä! Jos tää jatkuu, niin pitää ottaa poika sit meidän huoneeseen nukkumaan ja kokeilla auttasko. On tosiaan tuosta vajaa 1,5v nukkunu ongelmitta omassa huoneessa, mutta jos tuo uhmisvaihe sitten yölläkin herkistää jotenkin..

Siis ihanko totta kaikki ottaa muksun uudelleen samaan huoneeseen nukkumaan vanhempien kanssa? Tää oli mulle ihan uutta, ei ole tullut mieleenkään että niin joutuisi vielä joskus tekemään. Meillä siis vasta reilu 1,5v, ja nukkunut omassa huoneessa 6kk asti. Pitänee siis valmistautua, että uhman tullessa tulee tämmöistäkin vastaan :)

Niin ne lapset käy eri vaiheita läpi. Se että on nukkunu reilu puoli vuotta ongelmitta omassa huoneessa, ei tarkoita sitä, että se nukkuis siellä sit ihan aikuiseks saakka ilman ongelmia. Lapsenne on vasta just täyttäny 2 vuotta! Ottakaa nyt ihmeessä teidän makkariin ja tehkää siirto sit ku tilanne on rauhoittunu.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos vinkeistä! Jos tää jatkuu, niin pitää ottaa poika sit meidän huoneeseen nukkumaan ja kokeilla auttasko. On tosiaan tuosta vajaa 1,5v nukkunu ongelmitta omassa huoneessa, mutta jos tuo uhmisvaihe sitten yölläkin herkistää jotenkin..

Joo, kyl meillä näkyi unissakin uhmis ja muutenkin 2v alkaa mielikuvitus kulkea eritavalla. On nähty mörköjä jne tossa 2v täytettyä. Ja raivareita tuli öisinkin, aivan järkkyjä kilareita veti ykskaks kesken unen. Millon halus jotain tai oli menossa ulos keskellä yötä.

Alkuperäinen kirjoittaja huipsis:
Siis ihanko totta kaikki ottaa muksun uudelleen samaan huoneeseen nukkumaan vanhempien kanssa? Tää oli mulle ihan uutta, ei ole tullut mieleenkään että niin joutuisi vielä joskus tekemään. Meillä siis vasta reilu 1,5v, ja nukkunut omassa huoneessa 6kk asti. Pitänee siis valmistautua, että uhman tullessa tulee tämmöistäkin vastaan :)

Hyvin monet tekee tätä. Jos ei tee, niin ne muksut tulee yöllä vanhempien sänkyyn. Enemmän tilaa ja paremmin kaikki saa nukutuksi, kun ei kenenkään tarvitse vaeltaa ympäri taloa keskellä yötä moneenkin otteeseen. Uhmaiässä ne lapset joko huutaa omassa huoneessa tai tulee luokse. Jotkut harvat nukkuu läpi yön

Jep, se voi sen vaatia kun lapsi kasvaa ja tilanteet muuttuvat. Meillä on nyt siirtynyt omaan huoneeseensa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Hyvin monet tekee tätä. Jos ei tee, niin ne muksut tulee yöllä vanhempien sänkyyn. Enemmän tilaa ja paremmin kaikki saa nukutuksi, kun ei kenenkään tarvitse vaeltaa ympäri taloa keskellä yötä moneenkin otteeseen. Uhmaiässä ne lapset joko huutaa omassa huoneessa tai tulee luokse. Jotkut harvat nukkuu läpi yön

Siis tulipa epäselvästi. Yritin sanoa, että helpompaa on, kun sen muksun sänky on vanhempien huoneessa, niin silloin on TILAA eikä kenenkään tarvitse yöllä huudella tai vaellella.

Siis tulipa epäselvästi. Yritin sanoa, että helpompaa on, kun sen muksun sänky on vanhempien huoneessa, niin silloin on TILAA eikä kenenkään tarvitse yöllä huudella tai vaellella.

No niinhän se tietysti on, että tilanteet vaihtelee ja tulee erilaisia kausia, mutta tää vaan tuli mulle yllärinä. Noh, sitä uhmaa odotellessa siis :)

Yhteistyössä