Miten toimia? 6kk vanhan vauvan eka yökylä mummolassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ---
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23418360]Voi kumpa minäkin olisin ollut viisaampi ja antanut lapseni yökylään isovanhemmille useammin, nii ei oltaisi tässä tilanteessa. Ei tämäkään helppoa ole kun olen tehnyt itselleni ja lapselleni todella vaikeaksi olla erossa, tai luulen sen olevan vaikeampaa minulle kuin lapselle. Lapseni on ollut elämänsä aikana (yli 4 vuotias) vain kaksi kertaa yötä erossa vanhemmistaan.

Eli olen sitä mieltä, että napanuora todella kannatta katkaista ajoissa, kohtuudella :)[/QUOTE]

Näin. Muistan esim. mun oman äidin kertoneen että se ei ollut juuri koskaan yötä esim. mummollaan. Ja kun tää sitten kerrankin matkusti kauemmas mummolleen, niin kotiinhan sitä oli vissiin pitänyt lähteä kesken kaiken kun ikävä vaan oli niin kova. Opiskelemaan lähdettyäänkin tää soitti ekana iltana hädissään ja itkuisena omalle äidilleen, ettei sittenkään pysty muuttamaan pois ja lähtemään opiskelemaan.

Samoin mä tiedän yhdet kaksoset jotka ei oo ikinä viihtyny öitä muualla kuin kotona. Ja jos ne sitten uskaltautuikin esim. meille yötä, niin nukkumaan mentäessä alkoi kauhea huuto ja itku. Ja me sentään asuttiin viereisessä talossa... Kauhulla vaan odotellen sitä päivää kun näitten pitäis muuttaa kotoa, eihän siihenkään pitkää aikaa ole.

Ja tosiaan, mun kohdalla äiti tekikin sitte erilailla, ja mulla on vauva-albumissakin paljon kuvia missä mä oon mummolassa. Tietysti aluks äiti ja iskä oli aina mukana, mut sitte heti kun mä kasvoin tarpeeks isoks (en tiiä minkä ikäsenä olin ekaa kertaa yksin yötä, mut varmaan n.1vuotiaana ehkä vähän allekkin) , mut vietiin sinne yöks. Ja pah mitään traumoja; mä suorastaan rakastin pienenä kun sain olla maalla mummon ja papan kanssa. Muutenkin mä olin ala-aste ikäisenä paljon ihan omasta tahdosta kavereilla yötä.

Eli tosiaanki: kohtuus kaikessa. Ei niitä lapsia heti syntymän jälkeen tartte hoitoon lykätä, mutta ei se toinen ääripääkään sen parempi ole.

:laugh:

Pitäisikö suolaksi poppareille todeta vaikka että "Yllättävän moni välittää lapsestaan niin vähän että on valmis vaarantamaan lapsen ehjän kodin ja vanhempien parisuhteen vain saadakseen hoitaa omia traumojaan tekemällä lapsesta ikioman leikkikalunsa ja ahnehtimalla hänet yksin itselleen" ?

Sitähän voi viettää miehensä kanssa laatuaikaa vaikka kuukauden Thaimaassa ja lapsi isovanhemmilla. Tai mitäpä jos antaisi saman tien adoptioon hyvälle perheelle? Sais meinaa sitä LAATUAIKAA MIEHEN KANSSA

On siinä aika paljon eroa, voiko käydä kaupassa tms. muuta päivän aikana tai sitten hylätä pieni avuton lapsi yöksi, jotta saa RYYPÄTÄ ja PANESKELLA sydämensä kyllyydestä

mutta tarviiko sitä alle vuoden ikäsen pienen jo mennä yöhoitoon? Jokainen toki tyylillään, meillä ovat lapset olleet yötä VASTA reilu 1v ikäisinä. Saahan sitä laatuaikaa viemällä pariksi tunniksikin ½v hoitoon.

tämä on myös ainuita aiheita, jotka saa äidit puolusteluissaan niin takajaloilleen. Joku provoaa aivan huvikseen teitä, koska alitajuisesti tunnette syyllisyyttä lapsen "hylkäämisestä" ja olette siten todella helppo kohde. Tiedon tasolla tiedätte olevanne oikeassa, mutta tunteen tasolla reagoitte hädissänne puolustelevasti. No, jokainen saa valita onko siihen todella tarvetta :)

Relatkaa vähän äidit, teillä on täysi oikeus viedä pilttinne isovanhemmille yökylään joskus. Siitä ei kukaan saa traumoja ja voi olla lapselle vielä hyväksikin, puhumattakaan teidän itsenne hyvästä! Voitte jättää provoajat omaan arvoonsa kuten monessa muussakin keskusteluaiheessa täällä.

[QUOTE="irina";23419247]Sitähän voi viettää miehensä kanssa laatuaikaa vaikka kuukauden Thaimaassa ja lapsi isovanhemmilla. Tai mitäpä jos antaisi saman tien adoptioon hyvälle perheelle? Sais meinaa sitä LAATUAIKAA MIEHEN KANSSA

On siinä aika paljon eroa, voiko käydä kaupassa tms. muuta päivän aikana tai sitten hylätä pieni avuton lapsi yöksi, jotta saa RYYPÄTÄ ja PANESKELLA sydämensä kyllyydestä[/QUOTE]

Kuka nyt puolen vuoden sisällä synnytyksestä haluaisi paneskella sydämensä kyllyydestä?
Kyllä sellaiset asiat hoidetaan loppuun ennen kuin hankitaan lapsia?

[QUOTE="irina";23417153]Yllättävän moni täällä hylännyt pienen hädissään olevan vauvan, vaan jotta saisi sitä laatuaikaa miehen kanssa. Miksi lapsia hankitaan, jos laatuaikaan ei ole mahdollista kuulua myös lapsi?[/QUOTE]

Siksi että ilman sitä kahdenkeskistä laatuaikaa, se lapsi jää ainoaksi, ja kaikkihan tietää, miten lellitty herranterttu silloin siitä kasvaa, ja äitikin pääsee ihan liian helpolla, kun ei ole kuin yksi natiainen hoidettavanaan.

[QUOTE="ööö";23419588]öö... mä en oo teinny et lisääntymiseen tarvitaan laatuaikaa... meillä ainakin pannaan kun vauva on päikkäreillä ulkona...[/QUOTE]

Jaha, kukas sitä lasta sit vahtii?!?!Vai jätättekö vahtimatta ulos nukkumaan! :O

Ei mut kiva jos on tollanen mahdollisuus..Ja kyllä mekin aikaa sille operaatiolle löydetään jostain, mut silti on mukavaa joskus irrotella.. :D

Mä kannoin huonoa omaatuntoa lapsen "hoitoon" viemisestä, kiitos palstan, mut sit mä tuumasin et hittookos se muille kuuluu mitä me tehdään.. :D
Jokainen tavallaan.

[QUOTE="ööö";23419588]öö... mä en oo teinny et lisääntymiseen tarvitaan laatuaikaa... meillä ainakin pannaan kun vauva on päikkäreillä ulkona...[/QUOTE]

Joo. Kuka nyt parisuhteeseen haluaisi panna kahdenkeskistä aikaa?
Tuommoiset joutavuudet kuin kiireetön rakastelu, yhdessä hupsuttelu, loikoilu kaksin kylpyammeessa jne. voi hoitaa vauva rintarepussa tai vauvan nukkuessa päikkäreitään ulkona (Muistattehan tarkistaa vointinsa 10 minsan välein?)

Sen sijaan jokin oikeasti TÄRKEÄ asia kuten kaupoille tai kampaajalle meno. Sen ajaksi voi tietenkin ottaa lapsenvahdin.

mä oon niin kade... mun puolivuotias on unohtanut miten juodaan tuttipullosta ja nokkamukista juontia ei voi vielä juonniks sanoa... en siis pääse paria tuntia kauemmaks ajaks yksin mihinkään... mun niin tekis mieli mennä kylpylään ihan vaan itsekkäästi mieheni kanssa...

meidän neiti on ollut "yökylässä" 3 vko-3 kk ikäsenä... mummu ja pappa tuli meille yöks kerran viikossa ja nukku neidin kanssa alakerrassa ja mä sain nukkua sydämeni kyllyydestä yläkerrassa... oonpa tosi huono äiti...

Joo. Kuka nyt parisuhteeseen haluaisi panna kahdenkeskistä aikaa?
Tuommoiset joutavuudet kuin kiireetön rakastelu, yhdessä hupsuttelu, loikoilu kaksin kylpyammeessa jne. voi hoitaa vauva rintarepussa tai vauvan nukkuessa päikkäreitään ulkona (Muistattehan tarkistaa vointinsa 10 minsan välein?)

Sen sijaan jokin oikeasti TÄRKEÄ asia kuten kaupoille tai kampaajalle meno. Sen ajaksi voi tietenkin ottaa lapsenvahdin.

o030.gif

Jaha, kukas sitä lasta sit vahtii?!?!Vai jätättekö vahtimatta ulos nukkumaan! :O

Ei mut kiva jos on tollanen mahdollisuus..Ja kyllä mekin aikaa sille operaatiolle löydetään jostain, mut silti on mukavaa joskus irrotella.. :D

Mä kannoin huonoa omaatuntoa lapsen "hoitoon" viemisestä, kiitos palstan, mut sit mä tuumasin et hittookos se muille kuuluu mitä me tehdään.. :D
Jokainen tavallaan.

itkuhälytin punkan viereen... jos pärähtää niin ukon täytyy vetästä housut jalkaan ja vetää vaunut sisälle...

Alkuperäisestä aiheesta sen verran että on hyvä idea olla omat tavarat ja lakanat mukana. Jos lapsi on ollut mummulassa paljon ja viimeisin vierailu on tuoreessa muistissa, niin kyllä se siitä.

Eipä se tee vanhemmasta jotenkin erikoisen hyvää ettei "hylkää" vauvelia yökylään tuttuun paikkaan. Sen sijaan voi olla harkitsematonta, jos ei yhtään totuta pientä yökyläilyyn. Voihan sitä joutua sairaalaan, ja seuraavaa lasta tehdessä joutuukin. Silloin se voi olla tosi kova paikka lapselle.

Tuli tämmöinenkin mieleen: tuttavaperheessä kolmonen oli äärimmäisen huono nukkuja ja herätti vanhemmat puolivuotiaana pahimmillaan tunnin välein. Enpä tuomitse heitäkään siitä, että antoivat vauvan pari kertaa yökylään silloin saadakseen edes välillä nukkua.

[QUOTE="Abu";23419738]Alkuperäisestä aiheesta sen verran että on hyvä idea olla omat tavarat ja lakanat mukana. Jos lapsi on ollut mummulassa paljon ja viimeisin vierailu on tuoreessa muistissa, niin kyllä se siitä.

Eipä se tee vanhemmasta jotenkin erikoisen hyvää ettei "hylkää" vauvelia yökylään tuttuun paikkaan. Sen sijaan voi olla harkitsematonta, jos ei yhtään totuta pientä yökyläilyyn. Voihan sitä joutua sairaalaan, ja seuraavaa lasta tehdessä joutuukin. Silloin se voi olla tosi kova paikka lapselle.

Tuli tämmöinenkin mieleen: tuttavaperheessä kolmonen oli äärimmäisen huono nukkuja ja herätti vanhemmat puolivuotiaana pahimmillaan tunnin välein. Enpä tuomitse heitäkään siitä, että antoivat vauvan pari kertaa yökylään silloin saadakseen edes välillä nukkua.[/QUOTE]

En tuomitse ketään joka vauvansa yökylään antaa, oli syy mikä hyvänsä, mutta tuohon on pakko puuttua, että virheluulo on se, että vauva pitäis "totuttaa" yökyläilyyn että se sitte isompanakin osais olla. Ei todellakaa sen takia tarvi yökylään laittaa!!! Tuo on niitä länsimaisia harhaluuloja. Jos se ois paikkansapitävä väite niin silloihan pitäis järjestää mahdollisuus yökylään laittamiselle myös niille joilla ei muutoin sitä mahdollisuutta ole, koska niiden lapsista tulis epänormaaleja ilman yökyläilyyn totuttamista. Yökyläilyt ehtii varsin hyvin aloittaa vielä kouluiässäkin ilman ongelmia, ei sitä vauvaiässä sen takia tarvi aloittaa (mikä nyt ei sitte tarkoita etteikö vois laittaa yökylään, mutta siis tuon em. syyn takia se EI hyödytä).

Meilläkin molemmat lapset olivat n. 6 kk:n ikäisiä, kun olivat tutussa mummulassa ekaa kertaa yökylässä. Hyvin oli mennyt ja isovanhemmat olivat nauttineet, kun saivat hoitaa pieniä.Ihmeellisiä kommentteja täällä taas joillakin. Jos joskus itse saan lastenlapsia, olisi ihana saada pieniä yökyläilijöitä :)

[QUOTE="irina";23419247]Sitähän voi viettää miehensä kanssa laatuaikaa vaikka kuukauden Thaimaassa ja lapsi isovanhemmilla. Tai mitäpä jos antaisi saman tien adoptioon hyvälle perheelle? Sais meinaa sitä LAATUAIKAA MIEHEN KANSSA

On siinä aika paljon eroa, voiko käydä kaupassa tms. muuta päivän aikana tai sitten hylätä pieni avuton lapsi yöksi, jotta saa RYYPÄTÄ ja PANESKELLA sydämensä kyllyydestä[/QUOTE]

kuka tässä on ryyppäämisestä puhunut? jopas on ihmiset aggressiivisia ja katkeran oloisia...taitaa olla oma parisuhde aivan viturallaan, joten on tarve syytellä ja arvostella muita.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;23420003:
kuka tässä on ryyppäämisestä puhunut? jopas on ihmiset aggressiivisia ja katkeran oloisia...taitaa olla oma parisuhde aivan viturallaan, joten on tarve syytellä ja arvostella muita.

Parisuhde? Tämä tulee varmaan monelle palstamammalle yllärinä, mutta lapsen vauva-ajan voi viettää vauvansa kanssa niin, että samalla parisuhde voi hyvin. Itseasiassa monella parisuhde vahvistuu tuosta ainutlaatuisesta ajasta. Kaikilla ei ole tarvetta lapsen hyvinvoinnin kustannuksella viettää vuorokauden huililomia (mitä tuossa joku mummeli peräänkuulutti vuorokauden tantraseksia lapsen hyvinvoinnin kustannuksella, mutta tärkeinhän onkin, että ÄIDILLÄ mukavaa).

[QUOTE="irina";23420225]Parisuhde? Tämä tulee varmaan monelle palstamammalle yllärinä, mutta lapsen vauva-ajan voi viettää vauvansa kanssa niin, että samalla parisuhde voi hyvin. Itseasiassa monella parisuhde vahvistuu tuosta ainutlaatuisesta ajasta. Kaikilla ei ole tarvetta lapsen hyvinvoinnin kustannuksella viettää vuorokauden huililomia (mitä tuossa joku mummeli peräänkuulutti vuorokauden tantraseksia lapsen hyvinvoinnin kustannuksella, mutta tärkeinhän onkin, että ÄIDILLÄ mukavaa).[/QUOTE]

ihmisillä on omat tapansa hoitaa parisuhdettaan ja hyvinvointiaan. myös vauvat ja lapset ovat erilaisia. tämä tuli varmasti sulle yllärinä.

6 kk lapsi, yksi yö...hui, onpa kamalaa :xmas:

Mun esikoinen oli ekaa kertaa yökylässä vasta 1 v 7 kk iässä. Olisihan tuon, näin jälkikäteen ajatellen, ehkä aikaisemminkin voinut viedä. Mutta ei ollut tarvetta eikä kiinnostusta. Isovanhemmat asui samassa kerroksessa, pari kerrosta meidän yläpuolella, kun esikoinen oli vauva (tai asuu ne siellä yhä, me sen sijaan emme) eli päästiin joka viikko kahdestaan miehen kanssa saunaan kun isovanhemmat oli vauvan kanssa, käytiin elokuvissa ja ulkona syömässä kun vauva oli isovanhemmilla, yms. Sellaista pientä parisuhdejuttua :). Plus että oli helppo, tosi helppo vauva kyseessä: 2½ kk ikäisestä asti nukkui 11-13 h yöunia heräämättä välillä kertaakaan, eli meillä oli tehokasta peliaikaa myös joka ikinen ilta vauvan jo nukkuessa.

Mutta aatelkaas, kuopuksen vein 8 kk iässä yökylään kahdesti. Ensin reiluksi vuorokaudeksi ystäväni luo (ei edes sukua, vain ystävä!) kun olin laivalla vetämässä koomat (eli kummitätini 50 v risteilyllä) ja siitä kahden viikon kuluttua isovanhemmille kun olin miehen kanssa vetämässä koomat (eli ystäväpariskunnan yhteisissä synttärijuhlissa). Silti oltiin, ja ollaan edelleen vaikka kuopus on jo 5 v, sangen symbioottisessa suhteessa poitsun kanssa. Hyvin menivät yökyläilyt.

Minä veisin vauvan joko isovanhemmille, tai ottaisin isovanhemmat hoitamaan vauvaa meille kotiin. Ehkä mielummin isovanhemmille, niin he saavat toimia 'omalla maaperällään'. Eiköhän se kivasti mene :)

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;23417387:
no niin. tulihan se sieltä. jo odottelinkin. no, tässä tapauksessa lapsi tullaan varmaankin hylkäämään omaan kotiinsa, jossa tutut ja turvalliset isovanhemmat häntä hoitavat yhden yön. vauva osaa juoda pullosta ja nukkuu jo yöt heräämättä. että näin kamala tapaus. soittakaa lastensuojeluun!

Ollakseen tuttu ja turvallinen isovanhempi vauvalle, heidän läsnäolonsa on täytynyt olla tarpeeksi intensiivistä ja usein toistuvaa, mieluummin päivittäistä. Näin se vaan vauvan kiintymyssuhteen kannalta on.

Ollakseen tuttu ja turvallinen isovanhempi vauvalle, heidän läsnäolonsa on täytynyt olla tarpeeksi intensiivistä ja usein toistuvaa, mieluummin päivittäistä. Näin se vaan vauvan kiintymyssuhteen kannalta on.

no jos olisit lukenut tämän ketjun kunnolla, niin olisit huomannut, että näin on. kas, kun jotkut isovanhemmat todella ovat kiinnostuneita lapsenlapsistaan ja haluavat (että myös saavat) olla kiinteä osa heidän elämäänsä.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;23420330:
no jos olisit lukenut tämän ketjun kunnolla, niin olisit huomannut, että näin on. kas, kun jotkut isovanhemmat todella ovat kiinnostuneita lapsenlapsistaan ja haluavat (että myös saavat) olla kiinteä osa heidän elämäänsä.

Eli ovat äidin tavoin yhtä läsnä ajallisesti hänen arjessaan? En moiti kenenkään valintaa, mutta oikeasti kiintymyssuhdetta tarkasteltaessa jokainen ero siitä vanhemmasta, johon vauva on kiinnittynyt, on stressitilanne vauvalle. Siksi varmaan moni kauhistelee sitä, että pienet vauvat ovat yökyläilyreissuilla. Suositus yökyläily 1 yö per ikävuosi ei ole turhan perusteetta ilmaan heitetty :)

Eli ovat äidin tavoin yhtä läsnä ajallisesti hänen arjessaan? En moiti kenenkään valintaa, mutta oikeasti kiintymyssuhdetta tarkasteltaessa jokainen ero siitä vanhemmasta, johon vauva on kiinnittynyt, on stressitilanne vauvalle. Siksi varmaan moni kauhistelee sitä, että pienet vauvat ovat yökyläilyreissuilla. Suositus yökyläily 1 yö per ikävuosi ei ole turhan perusteetta ilmaan heitetty :)

ovat vauvan kanssa tekemisissä oikeastaan päivittäin, kyllä. ja tämän 1 yö/ikävuosi -teoreeman ovat myös useimmat viralliset tahot kieltäneet. tuo(kaan) ei siis ole absoluuttinen totuus vauvanhoidosta. sitä paitsi mua korpeaa ihan suunnattomasti tämä _äidin_ painottaminen. lapsella on isäkin, ja olemme isän kanssa jakaneet vauvanhoitovastuun oikeastaan 50/50 alusta lähtien. tämäkin varmasti on teidän supermammojen mielestä väärin ja paheksuttavaa.

ja sanottakoon vielä, että tuo mollaaminen ja syyllistäminen ei saa minua ja miestäni muuttamaan suunnitelmiamme. joten jos jollakulla on vielä _oikeaan kysymykseeni_ kommenttia, niin ne otan mielelläni vastaan.

Yhteistyössä