Miten teillä suju imetyksen lopettaminen n. 1-vuotiaalla lapsella?

  • Viestiketjun aloittaja en onnistu
  • Ensimmäinen viesti
en onnistu
Kertookaa miten teillä imetyksen lopettaminen suju? Lopetitko kertalaakista? Vähitellen? Mitä lapsi tuumas?

Mulla on ihan hirveä tissitakiainen enkä todellakaan tiedä miten saisin tämän lopetettua :(
 
tärpätti harmaana
Mulla OLI 10kk, hyvin voimakastahtoinen tissitakiainen. Neuvolasta suosittelivat imettämisen lopetusta kokonaan. En uskonut, halusin vähentää vaan vähän kerrallaan. 2vkoa jaksoin sitä, lapsi takertui jotenkin entistä enemmän kun ei oikein tiennyt mitä tapahtuu. Nyt olen ollut imettämättä kohta tasan viikon, kolmessa päivässä tottui aika lailla täysin siihen että tissiä ei tule. Ihan kuin olisi unohtanut että on joskus saanutkaan. Uskomatonta. Ja meillä heräiltiin ennen 1h välein, nyt on nukuttu neljä viimeyötä 11h putkeen. Ja toinen uskomaton juttu, meillä ei ollut pullo IKINÄ käytössä kun ei ikinä siitä suostunut juomaan, nyt huutaa pullon perään kun näkee sen :)
Eli voin suositella aika ronskia otetta, meillä ainakin paheni kun yritin pitää pääni mutta imetin kuitenkin silloin tällöin.
 
"vieras"
Miten usein teillä lapsi on tissillä sitten?

Tekisin niin, että imettäisin vain ja ainoastaan ruokailujen jälkeen, niin että vatsa on ensin täytetty muulla ruoalla. Muina aikoina en enää imettäisi lasta, vaikka kuinka haluaisi. Noista ruokailujen jälkeisistä imetyksistä sitten vähitellen tiputtaisin kertoja pois, kuitenkin niin että aamu ja iltaimetykset viimeisimpinä. Meillä 2 lasta vieroitettu melkolailla kivuttomasti tissittelystä 1-vuotiaana juuri tällä systeemillä. Yöimetykset oli lopetettu tosin jo n. 10kk iässä.
 
[QUOTE="a p";22633754]Koska oon satavarma, että niin kauan kun imetän niin tämä myös herää sata kertaa yössä. Näin on ainaki meidän muiden lasten kohdalla ollut. Ainut ero on ollu se, että niille imetyksen lopettaminen ei ollut ollenkaan kamala asia.....[/QUOTE]

Eikö yövieroitus ajaisi jo sitä asiaa, päiväimetyksiä voisi jatkaa...?
 
Mun tarttee kertoa varmaan, että mä olisin tissitellyt tytön kanssa (joka myös tissitakiainen) varmaan pitkälle eteenpäin, jos ei olisi ollut lääketieteen sanelemaa, ja mun oman terveyden kannalta pakollista lopettaa. Tyttö oli 1v8kk ja hän ymmärsi hyvin puhetta lopettaessa. Mutta väitän että aikaisemmin hän ei olisi ymmärtänyt asiaa. Nyt otti asian suht hyvin. Tosin silloinkin menttin niin että kerran viikkoon tiputin yhden syötön pois, jättäen viimeiseksi aamusyötön, koska se oli lapselle tärkein.

Mutta summa summarum, en ymmärrä miksi lopetat jos se tuntuu sekä sinusta että lapsesta tarpeelliselta. Tai sen lopettaminen ylivoimaiselta? Voithan imettää vain kotona, jos sinulla on sosiaalisia paineita?
Sillä mun mielestä on surullista jos yhteisön paine lopettaa monen tämän ikäisen tai nuoremman imetyksen. WHO suosittelee edelleen imettämistä pitempään.

Pyydän anteeksi sitä että oletin, ja vastaan vielä että yövieroitus sitten vaan peliin. Mun oma tyttäreni kyllä heräili vielä 3 kk lopetuksen jälkeenkin tosi säännöllisesti yöllä vaikka ei tissiä saanutkaan. Eli ei se välttämättä sitä lopeta. Mutta kuten sanottu yötissistä vieroitus käy parissa yössä kun on vaan johdonmukainen. Itse pistin nännien päälle laastarit yöksi ja yöllä näytin lapselle että on äitin tissit menny rikki. Ja lapsesta se oli ihan ok selitys. Sitten aamulla laastarit pois, ja ei ole enää rikki.
 
Viimeksi muokattu:
"a p"
[QUOTE="vieras";22633756]Miten usein teillä lapsi on tissillä sitten?

Tekisin niin, että imettäisin vain ja ainoastaan ruokailujen jälkeen, niin että vatsa on ensin täytetty muulla ruoalla. Muina aikoina en enää imettäisi lasta, vaikka kuinka haluaisi. Noista ruokailujen jälkeisistä imetyksistä sitten vähitellen tiputtaisin kertoja pois, kuitenkin niin että aamu ja iltaimetykset viimeisimpinä. Meillä 2 lasta vieroitettu melkolailla kivuttomasti tissittelystä 1-vuotiaana juuri tällä systeemillä. Yöimetykset oli lopetettu tosin jo n. 10kk iässä.[/QUOTE]

Mä tein näistä meidän öistä alotuksen joku aika sitten ja päätin lopettaa pelkästään yösyötöt mutta paskat, ei tästä tuu yhtään mitään. Toinen huutaa niin, että oksentaa :( En mä semmoseen vaan pysty. Kun ei mikään auta. Nokkamuki lentää toiselle puolelle huonetta, tyttö riuhtoo, repii, potkii ja KARJUUU. Siihen ei auta silittäminen, laulaminen, hyssyttäminen eikä yksikseen jättäminen.

Tän takia ajattelin, että pitää vissiin lopettaa imetys kokonaan :ashamed: :( Päivällä ei niin usein oo tissillä, oisko 3-5 kertaa? Mutta yöllä.......
 
"a p"
neytiri, ei mulla mitään paineita ole asian suhteen ja jos vaan lapsi antais yöllä olla rauhassa niin imettäisin mielelläni päivisin. Mutta musta alkaa tuntua, että niin kauan kun imetän niin lapsi pitää mua yöllä tuttina. Mulla itellä vaan alkaa olla mitta täys näiden öiden kans :(
 
"vieras"
[QUOTE="a p";22633777]Mä tein näistä meidän öistä alotuksen joku aika sitten ja päätin lopettaa pelkästään yösyötöt mutta paskat, ei tästä tuu yhtään mitään. Toinen huutaa niin, että oksentaa :( En mä semmoseen vaan pysty. Kun ei mikään auta. Nokkamuki lentää toiselle puolelle huonetta, tyttö riuhtoo, repii, potkii ja KARJUUU. Siihen ei auta silittäminen, laulaminen, hyssyttäminen eikä yksikseen jättäminen.

Tän takia ajattelin, että pitää vissiin lopettaa imetys kokonaan :ashamed: :( Päivällä ei niin usein oo tissillä, oisko 3-5 kertaa? Mutta yöllä.......[/QUOTE]


Ootko kokeillut niin, että teillä mies hoitaa lapsen yöheräämiset niin kauan kunnes on yövieroitus onnistunut? Meillä ei olisi tullut kuuloonkaan kummankaan lapsen kohdalla, että minä olisin siinä vieressä nukkunut ja tuoksunut maidolta. Minä nukuin 2 viikkoa vallan toisessa huoneessa, ja mies hoiti yksin yöheräämiset. En mennyt hätiin vaikka mikä olisi ollut ja oikeastaan tosi hyvin meni kummankin kohdalla. Eivät isälle niin huutaneet, mitä nyt pientä kitinää oli, tassuttelemalla lopulta aina nukahtivat. Tämä kun onnistui, molemmat alkoivat heti nukkua yöt läpeensä. Pitää vaan olla tosi tiukkana, eikä antaa periksi. Ja todellakin MIES hoitamaan ne heräilyt!!
 
"a p"
[QUOTE="vieras";22633794]Ootko kokeillut niin, että teillä mies hoitaa lapsen yöheräämiset niin kauan kunnes on yövieroitus onnistunut? Meillä ei olisi tullut kuuloonkaan kummankaan lapsen kohdalla, että minä olisin siinä vieressä nukkunut ja tuoksunut maidolta. Minä nukuin 2 viikkoa vallan toisessa huoneessa, ja mies hoiti yksin yöheräämiset. En mennyt hätiin vaikka mikä olisi ollut ja oikeastaan tosi hyvin meni kummankin kohdalla. Eivät isälle niin huutaneet, mitä nyt pientä kitinää oli, tassuttelemalla lopulta aina nukahtivat. Tämä kun onnistui, molemmat alkoivat heti nukkua yöt läpeensä. Pitää vaan olla tosi tiukkana, eikä antaa periksi. Ja todellakin MIES hoitamaan ne heräilyt!![/QUOTE]

Ei olla kokeiltu näin koska mies joutuu heräämään töihin jo klo 5 joten tuntuu kohtuuttomalta vaatia häntä valvomaan yöllä. Ite en oo vielä menny takas töihin joten tuntuu, että mun pitää myös tää yövieroitus hoitaa :/
 
[QUOTE="a p";22633786]neytiri, ei mulla mitään paineita ole asian suhteen ja jos vaan lapsi antais yöllä olla rauhassa niin imettäisin mielelläni päivisin. Mutta musta alkaa tuntua, että niin kauan kun imetän niin lapsi pitää mua yöllä tuttina. Mulla itellä vaan alkaa olla mitta täys näiden öiden kans :([/QUOTE]
Huomasitko että korjasin tuota tekstiäni, anteeksi oletus.
Mutta vieläkin sanoisin että koita olla vaan sinnikäs, tai jos miehesi voisi tehdä vieroituksen ajan lapsen kanssa yöllä töitä. siis niin että sinä et vain ole tavoitettavissa. Tai vaihtoehtoisesti kokeilisit minun tyyliäni. Lapseni kokeili niitä laastaritissejä ja totesi itse että ei toimi. Ikää oli 1v1kk ja siis tuntui ymmärtävän, kun kerroin että äitin tissi on pipi, ja aamulla otettiin yhdessä ne laastarit pois ja katseltiin että oisko ne parantunut jo, kun ovat yöllä saaneet levätä.
Ja voi kestää viikonkin se taistelu, mutta älä anna periksi. Joka kerta kun annat periksi, näytät lapselle että kun hän tarpeeksi huutaa, hän saa sen mitä tahtoo.
Oksennus tulee meilläkin helposti paljosta huutamisesta. Mutta koita muuttaa se huomio johonkin muuhun silloin. Tai sitten anna juoda isosta lasista (se on lapsesta erikoista), ei meillä suostuttu nokkiksesta juomaan tuolloin.
 
Mä en jaksanut yöheräämisiä enää mitenkään kun tyttö oli 1v2kk.. Taistelua käytiin ja yöllä valvoi koko perhe, kunnes joku neuvoi et kokeileppa nukkua muutama yö toisessa huoneessa. Musta se tuntui hassulta, enkä uskonut et auttais..et mies joutuis vaan valvoo tytön kaa jne.. Mutta joo, eka yö huutoa max 15min, toka yö 5-10min, sit pari yötä heräs vaan nostaakseen päätä ja jatkoi unia kun huomas ettei äiti ookaan paikalla. Siihen se sitten jäi! =) Suosittelen kokeilemaan.. Imettäminen on toki hyvä juttu, mutta ei enää siinä kohtaa jos äiti joutuu valvomaan yöt ja haahuilee päivät väsyneenä :/
 
"vieras"
[QUOTE="a p";22633814]Ei olla kokeiltu näin koska mies joutuu heräämään töihin jo klo 5 joten tuntuu kohtuuttomalta vaatia häntä valvomaan yöllä. Ite en oo vielä menny takas töihin joten tuntuu, että mun pitää myös tää yövieroitus hoitaa :/[/QUOTE]


No olisko hänellä jokin paria päivää pidempi loma tiedossa, kenties nyt joulunaikaan? Omien kokemusteni perusteella sanoisin, että kivuttomammin kaikkien kannalta asia hoituu silloin kun mies voi olla apuna.
 
[QUOTE="a p";22633786]neytiri, ei mulla mitään paineita ole asian suhteen ja jos vaan lapsi antais yöllä olla rauhassa niin imettäisin mielelläni päivisin. Mutta musta alkaa tuntua, että niin kauan kun imetän niin lapsi pitää mua yöllä tuttina. Mulla itellä vaan alkaa olla mitta täys näiden öiden kans :([/QUOTE]

Mä meen tässä vieraan peesiin, isä voisi hoitaa edes ensimmäiset yöt. Lapsesta tuntuu (ymmärrettävästi) siltä, että sinä kiusaat häntä jos hänellä on nälkä ja sinä tisseinesi kuitenkin kieltäydyt auttamasta. Isällä taas ei niitä tissejä ole eikä hän voi imettää vaikka haluaisikin.

Minä yövieroitin juuri 2,5v lapsen, tissiä ei oteta sängyssä enää muuta kuin päiväunien yhteydessä jos silloinkaan. Aamulla kömmimme sohvalle tissittelemään. Siinä menee n 3-4 yötä jotta lapsen yöllinen näläntunne lähtee, että insuliini ei enää öisin nouse aiheuttamaan sitä näläntunnetta. Jos saisit isän hoitamaan lasta ne ensimmäiset 3-4 yötä niin jatko voisi olla jo huomattavasti helpompaa.
 
esikoisen vierotin 1v3kk iässä, nokkamukiin tavismaitoa, samaan asentoon ipana lähelle kuin imettäessä, selitin, että se on jatkossa sitten tätä ja tyytyi siihen. Ei isompia itkuja eikä ongelmia. :) Toisen kanssa vierottui itse 11 kk iässä, odottaessani kolmosta. En tiedä mikä tuli, itse olisin vielä jatkanut, mutta sälli päätti lopettaa. Liekö sitten maku vai mikä...
 
"a p"
[QUOTE="vieras";22633830]No olisko hänellä jokin paria päivää pidempi loma tiedossa, kenties nyt joulunaikaan? Omien kokemusteni perusteella sanoisin, että kivuttomammin kaikkien kannalta asia hoituu silloin kun mies voi olla apuna.[/QUOTE]

Joulun aikaan on lomaa mutta ollaan reissussa sillon koko perhe. Täytyy yrittää silleen, että alottaa vaikka perjantaina niin siinä kerkiäis mies olla ensimmäiset 2 yötä apuna....
 
[QUOTE="a p";22633842]Joulun aikaan on lomaa mutta ollaan reissussa sillon koko perhe. Täytyy yrittää silleen, että alottaa vaikka perjantaina niin siinä kerkiäis mies olla ensimmäiset 2 yötä apuna....[/QUOTE]

Tuo kuulostaa hyvältä, tosin kannattaa varata sellainen aika ettei mitään reissuja ole heti tiedossa, eli odottaisin sinuna tuon joulureissun jälkeen. Muuten voi käydä niin, että siellä reissussa lapsi rupeaa taas vaatimaan tissiä öisin. Mutta jos mies hoitaisi edes ne kaksi ensimmäistä yötä niin lapsi on varmasti jo paljon vastaanottavaisempi tälle idealle :)
 
äx2
Hei, mielenkiintoinen ja minullekin ajankohtainen keskustelu. Täällä yksi äiti joka haahuilee päivällä, kun lapsi valvottaa... Pitää tuttina. Mietin myös kovasti strategiaa miten saisin yöheräilyt pois. Yhden vinkin lisään: jos haluaa lopettaa yöimetykset mutta mies ei voi herätä yöllä, niin laita miehen paita päälle (käytetty), jolloin maidon haju ei tule läpi paidan. Olen joskus kuullut tällaisen vinkin, kokeilun arvoinen :)

Tsemppiä teille tissitakiaisten vanhemmille! Koitetaan saada yöt rauhallisemmiksi.
 
ryynäri
Täälläkin 1v. tissitakiaisen äiti. Aamuisin kello soi 6.30, kouluun ja mummolaan hoitoon. Ilta menee kahdella/kolmella imetyksellä, mutta yöt ovat ihan kamalia. Vähintään tunnin välein herätys, viiden jälkeen ei käytännössä nukuta enää ollenkaan. Olisi mukava jatkaa imetystä, mutten jaksa. En saa tehtyä läksyjä, suurempia kotitöitä tai mitään kun pikku herra olisi 7 jälkeen vain kannettavana ja jos ei tissi suussa niin ainakin kauluksen raosta nisä kourassa välillä puristellen. Sain kerran vinkin kokeilla sinappia tai sitruunamehua nänneihin, koskien siis lapsen rinnalta vieroitusta. Kuulosti aika rajulta tempulta. Onko kukaan kokeillut? Haluaisin mahdollisimman hellän tavan vierottamiseen, mutten ole vielä keksinyt toimivaa sellaista.
 
kolmasvaavi
Mä vierotin esikoisen 1v5kk ja kakkosen 1v3kk iässä tissistä itse. Paksu poolo yöllä päälle. Sitten vaan viekussa hyssytin kunnes rauhouttuivat. Muutamassa yössä helpotti ja noin viikossa homma hoidettu. Minusta olisi ollut ikävä riistää lapselta sekä tisu että äiti.
 
ryynäri
Täytyy kokeilla vetää tissit läjään jollain systeemillä ja laittaa paksumpi paita päälle. Sitten hyssyttelemään taas. Onneksi töistä alkaa kahden viikon loma niin on aikaa tälle "projektille"...;)
 
mqamii
minä opettaisin pikkuhiljaa pullolle..meillä tyttö nyt 1v ja 2kk..11kk iässä aloin vähitellen ruokailun yhteydessä tarjoamaan tuttipulloa,meni pari viikkoa ennen kuin siitä suostui edes päivällä juomaan,sitten kun päivisin tuttipulloilu sujui,niin aloin vähitellen iltaisin tarjoamaan tuttipulloa,sekin otti aikansa mutta viimein neiti sen hyväksy.vieläkin annan silloin tällöin tissiä,mutta pulloruokinnalla on tyttö pääosin.itse olisin imettänyt pidempäänkin,mutta olen raskaana ja aloin pyörtyilemään ja voimaan huonosti,niin siksi päätin neuvolassa käskettiin lopettamaan.ja meillä ei mitään kauheita tissitappeluita ole tullut :)
 

Yhteistyössä