Miten teillä on varaa rakentaa/rakennuttaa omakotitaoja??!

• Viestiketjun aloittaja "Hanna"
  • Ensimmäinen viesti
"Hanna"
Joku voi tehdä itse alusta loppuun ja saada edullisesti joojoo..
Mutta miten nuorilla perheillä (vanhemmat 25-33) on mahdollisuus rakennuttaa esim. uusia kalliita pakettitaloja? Tänne perähikiälle jopa. Muuttovalmis hinnan päällehän suurimmalla osalla menee vielä 10-30t, koska aina niihin muutoksia tehdään jne..
Monet nuoret perheet rakennuttelee tuosta noin vaan uusia kannustaloja, sievitaloja, kreivitaloja yms... ja niiden hinnat (tontti+talo+maatyöt+piha+talli) tulee tänne landellekin olemaan 300.000 puolin ja toisin.

Me olemme 28-vuotiaita ja ihan ok palkkaiset vakkarityöt. Saatiin 150t lainaa rivariin ja meillä oli omaa rahaa laittaa 30t. Tuokin lainasumma oli kiven takana.

LiljaF
No me tilattiin Simonsilta elementit ja rakennettiin loppuun itse. Talli tehtiin itse. Aikaa, verta ja hikeä se vaatiin. Meidän raksabudejettimme oli noin 250.000 ja aikalailla siinä pysyttiin. Naapuriin nousee muuttovalmis (oliskohan juuri tuo sievitalo) ja samaa kokoa talo, kuin meillä. Heillä on budjetti 300.000 ja aika lähelle kuulemma menee.

Muuttovalmis talo on ihan stanan kallis! Säästettiin siis noin 50.000 tekemällä itse.

.....
Tiedän yhden pariskunnan joka otti lähemmäs 350000€ lainan. Juu, onhan heillä bruttotulot yhteensä 6500€/kk paikkeilla, mutta siltikään en vain käsitä miten ovat onnistuneet saamaan tuollaisen lainan?

Ja miten lainan kanssa käy jos vaikka nainen on äippälomalla ja mieheltä lähtee yhtäkkiä työpaikka alta?

Itse ei oltais millään uskallettu ottaa yli 100000€ lainaa meidän tuloilla (netto yht 3300€/kk).

"hmmm"
No me tilattiin kannustaloilta vaan elementit.. Kaikkineen meidän raksaprojeki vei jonkun 260k.... Jos oltais otettu sama talo avaimet käteen versiona niin oltais menty 300k:ssa niin että paukkuu.

"Linda"
Tiedän yhden pariskunnan joka otti lähemmäs 350000€ lainan. Juu, onhan heillä bruttotulot yhteensä 6500€/kk paikkeilla, mutta siltikään en vain käsitä miten ovat onnistuneet saamaan tuollaisen lainan?

Ja miten lainan kanssa käy jos vaikka nainen on äippälomalla ja mieheltä lähtee yhtäkkiä työpaikka alta?

Itse ei oltais millään uskallettu ottaa yli 100000€ lainaa meidän tuloilla (netto yht 3300€/kk).
Edelleen sitä lainaa saa kohtuullisen helposti. Jos takaajat löytyvät, niin 350.000e lainan saa kevyesti noilla tuloilla.

nettotulot 3600€
[QUOTE="Linda";28885779]Edelleen sitä lainaa saa kohtuullisen helposti. Jos takaajat löytyvät, niin 350.000e lainan saa kevyesti noilla tuloilla.[/QUOTE]

No pah :D Epäilisin myös vakavasti kyseisen pankin asiantuntevuutta, jos he myöntäisi meille 350.000e lainan.

Nuo muuttovalmiit "avaimet käteen" talot johtavat ihmisiä harhaan. Tai siis yleensä ihmiset katsovat netistä mitä maksaa talomalli X muuttovalmiina ja budjetoivat sen mukaan. Sitten ihastutaan taloon ja mielessä lyödään kaupat lukkoon jo ennen, kuin edustaja on käynyt.
Monesti näissä hinnoissa ei ole mukana takkaa, ikkunat piehehköt, onneton keittiövarustelu, muutama tapettimalli yms.. Sitten kun ruvetaan suurentamaan ikkunoita, ostamaan takkaa, lisäämään kaapeja keittiöön, otetaan ne laadukkaammat kodinkoneet, kalliita tapetteja yms.. se hinta menee helposti sen 10-30t yli alkuperäishinnan.

Viimeksi muokattu:
"Wilma"
Meillä on lainaa 350.000 + autolainaa 40.000 :) Takaajina miehen vanhemmat. Me ollaan lainaa kyllä maksettu jo pari vuotta pois. Autolaina on autokaupan oma laina. Mun mielestä tuo autolaina on ihan turha, mutta miehelle tuo hieno auto oli niin tärkeä.
Omaa rahaa oli kaupantekohetkellä 45.000. Säästöjä ja se mitä oltiin ehditty kerrostalokolmiostamme lyhentää.

Meidän nettotulot ovat 5000, joista lainoihin menee kyllä, noh.. liian iso osa.

"vieras"
Milläs laina-ajoilla nuo lainat on sitten myönnetty? Jos takaisinmaksu on 20-30 vuotta niin mikä ettei. Johan siinä inflaatio syö osan lainasta.

Tosin meillä on kyllä käynyt niin että elinkustannukset sähköineen ym. ja talon huoltokustannukset päälle, että melko rajoilla mennään nyt kun on enää muutama vuosi lainaa jäljellä. 15v oli alkujaan takaisinmaksuaika, noin. Vaikka on tasaerät loppuun asti tuntuu että kun palkat ei nouse juurikaan mutta kaikki muut kustannukset kyllä, myös vaatteet ja ruoka, niin välillä on vähän tiukka jos tulee yllättäviä menoja.

"vieras"
[QUOTE="Wilma";28885835]Meillä on lainaa 350.000 + autolainaa 40.000 :) Takaajina miehen vanhemmat. Me ollaan lainaa kyllä maksettu jo pari vuotta pois. Autolaina on autokaupan oma laina. Mun mielestä tuo autolaina on ihan turha, mutta miehelle tuo hieno auto oli niin tärkeä.
Omaa rahaa oli kaupantekohetkellä 45.000. Säästöjä ja se mitä oltiin ehditty kerrostalokolmiostamme lyhentää.

Meidän nettotulot ovat 5000, joista lainoihin menee kyllä, noh.. liian iso osa.[/QUOTE]

Noi miehet on just tollasii noitten autojen kaa!
Ei se uusikaan auto pysy kauaa uutena. Sekin pitää vaihtaa viimeistään 10 vuoden kuluttua ja silloin se on ollut jo kauan vanha. Lainaa on edelleen teillä silloin paljon. Millä sitten se uusi ja hieno auto? Taitaa taso jossakin vaiheessa laskea?!

"Katja"
Ei ole varaa omakotitaloon, sillä meillä on niin isot autolainat. Me asutaan omistusrivarissa ja tämä oli aika edullinen ostos. Rempattiin lattiasta kattoon itse. Mä haluaisin nyt niiiiiiin kovaa oma talon! Edes joku 70 luvun talo kelpais.. kun olis oma piha, oma tupa ja oma lupa..Argh! Mä olen niin kade kaverille, joka just osti talon :) Sekin on 80l perus tiilitalo, mutta oma talo ja tosi kivasti ne on sen laittaneet :)

Meillä on asuntolainaa toki, mutta erät pieniä ja saatiin ihan poikkeuksellisen halvalla tämä ja remppa tehtiin tosiaan itse ja nähtiin vaivaa, että löyty edullisia ja kauniita materiaaleja. Autolainat kahdesta autosta meillä on yli 50.000, joten ei puhettakaan mistään talolainasta.. :S

dsdsf
[QUOTE="vieras";28885871]Noi miehet on just tollasii noitten autojen kaa!
Ei se uusikaan auto pysy kauaa uutena. Sekin pitää vaihtaa viimeistään 10 vuoden kuluttua ja silloin se on ollut jo kauan vanha. Lainaa on edelleen teillä silloin paljon. Millä sitten se uusi ja hieno auto? Taitaa taso jossakin vaiheessa laskea?![/QUOTE]

No meillä on aina ollut autolainaa. Nyt on toisesta 7000e ja toisesta 35.000. Ei meillä ole edes ajatuksena maksaa lainaa pois ennen kun auto vaihdetaan. Tai siis jos me ollaan maksettu 10t pois autolainaa ja sitä on jäljellä vielä 10t niin yleensä auton myydessä saa sen 10.000 jolla maksetaan laina pois tai sit ne siirtyy uudelle autolle.

"jeps"
[QUOTE="Wilma";28885835]Meillä on lainaa 350.000 + autolainaa 40.000 :) Takaajina miehen vanhemmat. Me ollaan lainaa kyllä maksettu jo pari vuotta pois. Autolaina on autokaupan oma laina. Mun mielestä tuo autolaina on ihan turha, mutta miehelle tuo hieno auto oli niin tärkeä.

Meidän nettotulot ovat 5000, joista lainoihin menee kyllä, noh.. liian iso osa.[/QUOTE]

Järkyttäviä lainoja, oikeesti. Kuinka iso perhe?

Meillä samanlaiset nettotulot, asuntolainaa 140te ja autolainaa alta kymppitonni (kahdesta autosta). Perhekoko 2+3 ja en kyllä yhtään enempään lainoja ottaisi.

Ostettiin edullinen asunto opiskeluaikana. Koko opiskeluajan tehtiin koulun ohella töitä.
Mies osasi tehdä sopivasti järkeviä sijoituksia yms.
Hieman perintöjä ja sitten meillä on suht. suuret tulot.

on ja ei
Meidän talo olis vieraalla teetettynä maksanut noin 230000 euroo, omalla työllä suurimmaksi osaksi tehtynä jäi 140 000 euroon. Ja kyseessä on 130 neliöinen talo.
Kaikki kannattaa kilpailuttaa, siinä säästää rahaa. Ja ottaa hintatasosta selvää ettei viilata linssiin kovin pahasti rakennuttajaa.

"Wera"
Pari vuotta sitten lainaa sai helposti. Saatiin 340.000 lainaa ja maksuaika 30v. Meillä on mahdollisuus olla kaksi vuota maksamatta lainaa, jos tulee tarve. Takaajina on mun isä ja miehen vanhemmat.
Meillä on lisäksi autolainaa jäljellä joku 30.000. Meidän statusautomme on kyllä haettu Saksasta halvemmalla :D

lainoihin menee 2000e kuukaudessa. Muut laskut ja talon ylläpito vajaa 2000e kuussa ja ruoka, vaatteet jne 1000e.. siinä se sitten olikin. Säästöön ei jää mitään :(

Lomarahoilla käydään ulkomailla. Nyt mennään pian 2viikkoa espanjaan.

"tiina"
[QUOTE="Wera";28885942]Pari vuotta sitten lainaa sai helposti. Saatiin 340.000 lainaa ja maksuaika 30v. Meillä on mahdollisuus olla kaksi vuota maksamatta lainaa, jos tulee tarve. Takaajina on mun isä ja miehen vanhemmat.
Meillä on lisäksi autolainaa jäljellä joku 30.000. Meidän statusautomme on kyllä haettu Saksasta halvemmalla :D

lainoihin menee 2000e kuukaudessa. Muut laskut ja talon ylläpito vajaa 2000e kuussa ja ruoka, vaatteet jne 1000e.. siinä se sitten olikin. Säästöön ei jää mitään :(

Lomarahoilla käydään ulkomailla. Nyt mennään pian 2viikkoa espanjaan.[/QUOTE]

Onko teillä lapsia?kuinka isot tulot teillä on?

"Wera"
Kaksi lasta. Mun tulot vaihtelee, koska olen lähihoitaja vuorotyössä. Brutto on 1900e, mutta tosiaan lisät vaikuttaa.
Mies on kolmivuorotyössä myös ja hänellä jää helposti nettona käteen 2500e.

:headwall::(

"tiina"
[QUOTE="Wera";28885987]Kaksi lasta. Mun tulot vaihtelee, koska olen lähihoitaja vuorotyössä. Brutto on 1900e, mutta tosiaan lisät vaikuttaa.
Mies on kolmivuorotyössä myös ja hänellä jää helposti nettona käteen 2500e.[/QUOTE]

Minkä ikäisiä olette?jos kerran 30v laina-ajan saitte.

Helluuna
Mä ihmettelen myös, miten ihmiset pystyvät rakentamaan, rakennuttamaan/ostamaan uusia omakotitaloja. Vanhemman perus 80-luvun 100m2 omakotitalon saa rivarin hinnalla ja ne ymmärrän. Ymmärrän myös, jos on mahdollisuus tehdä itse suurin osa.
Silti nämä muuttovalmiit talot ovat ihan törkeän ylihinnoiteltuja.

Mä olen sairaanhoitaja ja nettopalkka keskimäärin 2500e kuukaudessa. Sairaanhoitajilla työlllisyystilanne on käytännössä varma ja se oli etuna asuntolainaa hakiessa. Miehellä on vakituinen työpaikka isossa tilitoimistossa ja hänellä on kuukausipalkka 4200e/brutto. Taloushallinnon tradenomeilla on tällä seudulla hyvä työllisyystilanne ja miehellä on vakipaikka joka tapauksessa. Lapsia meillä ei vielä ole edes.
Säästöjä oli saatu kasaan 25.000 ja takaajia lainaan olisi saatu. Meillä on 15v vanha velaton auto ja autolainaa ei tulla koskaan ottamaankaan. Miehellä on lisäksi metsää noin 60.000e edestä.

Silti.. Maksimilainamäärä, mitä oltaisiin saatu oli 220.000 ja se oli ihan piippuun vedetty summa ja lisälainasta olisi turha ollut haaveilla. Ei uskalleta luottaa, että 250t saataisiin omakotitalo pystyyn, vaikka esim. autotalli ja pihatyöt siirrettäisiin. Asutaan Pohjanmaalla lähellä Seinäjokea. Muuttovoittoinen pikkukaupunki.

Yhteistyössä