Miten teillä on varaa rakentaa/rakennuttaa omakotitaoja??!

• Viestiketjun aloittaja "Hanna"
  • Ensimmäinen viesti
"Katjuska"
No ennemmin mä ajan kunnon autolla, kun jollain opelin rutkulla.... haha! Vituttaa varmaan ajaa liikkareis viereen, kun farkku a6:lla kaikilla herkuilla pääsee vähä nopeemmmin lähteen :p

Alkuperänen autolaina oli 44.000 ja sitä on maksettu jo poiskin. 3v vanhempaa autoo ei meidän pihassa seiso.

"vieras"
Me ei saatu omakotitaloon lainaa. Oltaisiin haluttu rakentaa itse, tai ostaa max 2003 rakennettu talo. Rivariin sitten päädyttiin ja laina saatiin tähän.
Autolainat meillä on autokaupan omalla rahotuksella. Toisesta autosta lienee maksamatta noin 6000 ja toisesta maksamatta reilu 20.000.

Mä ihmettelen myös, miten ihmiset pystyvät rakentamaan, rakennuttamaan/ostamaan uusia omakotitaloja.
Vastaanpa omalta osaltani, vaikka me emme enää varsinaisesti niin kovin nuori perhe oltukaan, kun muutama vuosi sitten rakennettiin. Meillä ei ole ulkopuolisia takaajia, mutta omaa rahaa oli aiemmista asunnoista joku 150000e. Muita säästöjä oli jonkun verran, mutta niihin ei koskettu. Talon budjetti oli n. 400ke, joka ylittyi n. 50ke. Lainaa tällä hetkellä öööh, joku vajaa 250ke. Talon arvo oli valmistumisen aikaan kiinteistövälittäjän mukaan reilu 600ke (pankki halusi tuolloin arvion).

[QUOTE="Katjuska";28886085]No ennemmin mä ajan kunnon autolla, kun jollain opelin rutkulla.... haha! Vituttaa varmaan ajaa liikkareis viereen, kun farkku a6:lla kaikilla herkuilla pääsee vähä nopeemmmin lähteen :p

Alkuperänen autolaina oli 44.000 ja sitä on maksettu jo poiskin. 3v vanhempaa autoo ei meidän pihassa seiso.[/QUOTE]

Ajan mieluummin omalla autolla, kuin rahoitusyhtiön autolla. :)

Nimim. Ei koskaan autolainaa (nyk. auto M-B E320cdi -06)

eh
[QUOTE="Katjuska";28886085]No ennemmin mä ajan kunnon autolla, kun jollain opelin rutkulla.... haha! Vituttaa varmaan ajaa liikkareis viereen, kun farkku a6:lla kaikilla herkuilla pääsee vähä nopeemmmin lähteen :p

Alkuperänen autolaina oli 44.000 ja sitä on maksettu jo poiskin. 3v vanhempaa autoo ei meidän pihassa seiso.[/QUOTE]

Ei vituttaa, ei sitten pätkäkään. Kyllä se vm 2005 TDI passat kulkee hyvin ja en ole vielä kenenkään jalkoihin sillä jäänyt :D Hymyilyttää aina tilipäivänä, kun ei siitä tarvii satasia maksaa ja miettiä miten auton arvo on jo paaaaljon alhaisempi kun jäljellä oleva lainamäärä.... Mutta mahtaa sua vituttaa lainanmaksupäivänä ;)

"vieras"
[QUOTE="vakkari harmaana";28885748]Perintörahoilla ja hyvällä palkalla.[/QUOTE]

Perintörahoja ei ole läheskään kaikilla ja palkkakin nousee isoksi (jos nousee) yleensä vasta korkeammalla iällä, useampien työvuosien jälkeen.

harmaillen
Me ollaan oltu nuoria ja tyhmiä :(.. Meidän asuntovelka on otettu silloin muutama vuosi sitten, kun lainaa jaettiin suurpiirtein kadunkulmassa. Nuorena sitä halusi näyttää. Otettiin maksimilaina ja kierreltiin eri pankkeja ja valittiin se laina, mikä oli suurin ja pisimmällä maksuajalla. Silloin kun maksuajoiksi sai jopa 60v. Meillä taitaa mennä melkein 50v maksu tämän talon kanssa.. Meillä on iso hieno kivitalo, joka on ihan liian suuri ja kallis ylläpitää meidän perhekoolla. Autot ovat velaksi kumpikin. Meillä on ihan järkyttävät velat ja todellakin menee öitä valvoessa..
Me ollaan myös matkusteltu aurinkotilien yms piikkiin ja mun vanhemmat ovat parikertaa pelastaneet meidät ulosotolta, johon olisi finnmatkojen laskut meidät vieneet.

Me ollaan yritetty taloa myydä pari kertaa, mutta nykyään ei kukaan halua kivitaloa. Kivitalobuumi on totaalisen out ja kaikki haluavt nykyään puutalon. Ei tule edes katsojia asuntonäyttöihin, vaikka hinta on aika pieni.

Meillä ei palkat riitä. Ne menee lainoihin. Mitä tekisin ilman äitiäni ja isääni..

"Vieras"
Itse ei oltais millään uskallettu ottaa yli 100000€ lainaa meidän tuloilla (netto yht 3300€/kk).
Eli tällä hetkellä makselette jotain 15% lainaa nettotuloista jos laina-aikanne on 25v? Yleensä ihmiset maksaa jotain 30-35% asumisesta.
Se on ihan kiva jos viitsii asua nuoruutensa jossain kerrostalokaksiossa, itse en viitsisi jos parempaakin on varaa. Eihän asunnon ostaminen sentään kauhean riskaabelia ole kun arvot nousee ja aina maksat kumminkin osan itselle.

[QUOTE="anne";28886157]Montakos lasta isämiehellä on? lapsille on tulossa hyvät perinnöt.[/QUOTE]

Kaksi lasta, mutta mitään perintöasioita on aivan turha vielä tässä vaiheessa miettiä. Talous on tuolla maailmalla aika lailla kuralla ja voipa olla, että omatkin säästöt on syöty ennen kuin on multaa arkun päällä.

"Vieras"
Me ostimme 10 v sitten kun asunnot halpoja, remppasimme ja myimme nyt kun asunnot kalliita. Voittoa tuli 100 000€. Nyt rakensimme, lainaa otimme 220000€ ja siis tuo oma 100 000€. Tulot bruttona nyt 7500€ ja lainalyhennys 1200€ kk, ihan hyvä tilanne. Toki säästöjä ei nyt juuri ole eriä tule koska kaiken pistämme taloon. Talon arvo n. 440000€ ( pankin ario ) joten onhan siinä tietty pesämunaa. Ja olemme siis 30v kumpikin

nohh
Kaveripiiriä seuranneena aika monella ei olekaan. Uusi pitää silti olla. Sanotaan suoraan, että velkaa on ihan hirveesti. Autotalliin ei olekaan enää rahaa, tai pihan laittoon. Pankista yritetään saada lisää. Tiukoilla on moni. En ihmettele, että uusia taloja on myynnissä. Ei kestä lompakko tai liitto.

nohh
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28886131:
Ajan mieluummin omalla autolla, kuin rahoitusyhtiön autolla. :)

Nimim. Ei koskaan autolainaa (nyk. auto M-B E320cdi -06)
tätä peesaan. Meillä on 09 farkku passatti. Eihän se luksus ole, mutta ihan oma alusta asti:)

• Tykkää
Reactions: beijar
nohh
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28886230:
Epäilemättä moni on tiukoilla, mutta suurin syy niiden kaksi vuotta ja yhden viikon ikäisten talojen myyntiin lienee kuitenkin myyntivoiton verovapaus (siis kahden vuoden asumisen jälkeen).
Toki:) Omassa tuttavapiirissä on nyt vähälle aikaa kaksi uutta taloa myynnissä. Toinen rahavaikeuksien ja toinen eron (ja rahavaikeuksien) vuoksi. Molemmat ovat sanoneet suoraan, että velkaa on liikaa. Hyvä merkki ei ole kiertää pankkeja ja valita se, joka lupaa eniten;)

.....
No aika paljon saa pätäkkää olla, että ostaa edes 2005vuosimallin auton ilman lainoja. Tuppaa noi perusautotkin olemaan yli 10.000 aika vanhoinakin.
Riippuu toki iästä. Meillä 29-vuotiaana on säästöjä 20.000 ja ne on asuntoa varten. Auto pitää ostaa ja se ostetaan käyttötilien varoista, eli 6000 ajateltiin laittaa autoon ja ihan ok auton silläkin saa. Ei tarvitse romuun tyytyä.

handis
Me rakennettiin vuosi sitten. Lainaa yhteensä 280 te. Sillä saatiin siis talo, tontti ja liittymät ym.kustannukset. Laina-aika meillä 16v. Tulot n.6000e/kk brutto. Eli aika tiukka maksuaikataulu ja ei rahaa ylimääräistä jää mutta selvitään näin kuitenkin :) Meille molemmille tärkeää maksaa laina pian takaisin ettei sitten tyylin eläkeiässäkin vielä maksella. Ollaan molemmat juuri 30v täyttäneitä.

Maija..
Kyllä nelikymppisellä voi olla jo säästössä 15.000 autoon ja asuntolainat hyvällä mallilla. Toki nykyään kaikki on niin helkutin kallista, että moni alkaa vasta rakentamaan sitä taloa nelikymppisinä.
Harvalla kolmekymppisellä on mahdollisuus laittaa asuntoon käsiraha, maksaa lainaa ja ostaa velaton edes uudehko auto.

Me ollaan koko opiskeluaika painettu duunia niska limassa ja kun gradu ja oppari oli valmiina, niin säästöjä oli 18.000, mikä oli muihin ikäisiimme/opiskelukavereihin verrattuna hyvin. Suurimmalla osalla oli tuo summa opintolainaa. Mekin kuitenkin opiskeluaikana matkailtiin aika paljon.

Käsirahaksi riitti hyvin, kun ostettiin 170.000 arvoinen asunto. Meillä on valtiontakaus lainallemme. Miehellä on muuta omaisuutta vielä noin 10t eestä.
Auto ostettiin kihlarahoilla ja säästöillä ja saatiin 5500e kasaan. Sillä saatiin -02 diesel focus, jossa on ilmaistointi ja sähköikkunat. Ne "herkut" riittää meille.
Hyvä auto tuo on. Tänä kesänä on kierrelty Suomea autolla ja ihan hyvä tuo on ajaa, pääsee helposti ohittamaan yms. Ennemmin ajan velattomalla autolla!

Maija...
Ja lisään vielä, että meillä olisi helposti nyt varaa ostaa uusikin auto. Lainaa ollaan rivasti maksettu jo 3v ja asunnon/alueen arvo on noussut paljon. Meillä on suuret tulot (netto 6400e) ja säästössä nyt yli 35.000. Me ollaan esim. luksusmatkalu nyt jätetty myöhemmälle iälle ja käyty esim. ryan airilla Lontoossa ja Milanossa :) Kerran viikko Turkissa.

Säästetään rahaa omakotitaloon rahaa. Täällä Vaasassakin tontit alkaa olla jo lähemmäs 100.000. Lainaa ei haluta ottaa missää nimessä enempää, kuin 150t.

Me rakennettiin vuosi sitten. Lainaa yhteensä 280 te. Sillä saatiin siis talo, tontti ja liittymät ym.kustannukset. Laina-aika meillä 16v. Tulot n.6000e/kk brutto. Eli aika tiukka maksuaikataulu ja ei rahaa ylimääräistä jää mutta selvitään näin kuitenkin :) Meille molemmille tärkeää maksaa laina pian takaisin ettei sitten tyylin eläkeiässäkin vielä maksella. Ollaan molemmat juuri 30v täyttäneitä.
Kuulostaa ihan järkevältä, mutta ei sitä maksuohjelmaa kannata kuitenkaan LIIAN tiukaksi vetää. Korot ovat (ainakin toistaiseksi ja osittain) verovähennyskelpoisia ja tulonnekaan tuskin ovat laskusuunnassa, vaikka eläminen jatkossa kallistuneekin. Kituuttamaan ei siis kannata alkaa pelkästään sen vuoksi, että pääsee jatkossa maksamaan velattomana korkeampia veroja. :)

M32
Olen iloinen siitä, ettei meillä ole mitään hinkua omakotiasujiksi. Saamme pienemmällä rahalla paljon parempaa asumisen laatua lähempää keskustaa ja palveluita. Kun asuu keskellä kaikkea, ei tarvitse autoakaan, mikä säästää vielä lisää rahaa matkailuun, harrastuksiin ja kivoihin asioihin. Omakotitalo omalla tontilla on monen suomalaisen unelma, mutta totta on, että siitä unelmasta saa sitten maksaakin. Meille ehdottomasti parempi näin.

"Vieras"
Mitä vitun järkeä noissa autoissa? :LOL:

Sano nyt että ne on jotain kuorma-autoja tai maansiirtokoneita joilla tehdään työtä?

[QUOTE="Katja";28885875]Ei ole varaa omakotitaloon, sillä meillä on niin isot autolainat. Me asutaan omistusrivarissa ja tämä oli aika edullinen ostos. Rempattiin lattiasta kattoon itse. Mä haluaisin nyt niiiiiiin kovaa oma talon! Edes joku 70 luvun talo kelpais.. kun olis oma piha, oma tupa ja oma lupa..Argh! Mä olen niin kade kaverille, joka just osti talon :) Sekin on 80l perus tiilitalo, mutta oma talo ja tosi kivasti ne on sen laittaneet :)

Meillä on asuntolainaa toki, mutta erät pieniä ja saatiin ihan poikkeuksellisen halvalla tämä ja remppa tehtiin tosiaan itse ja nähtiin vaivaa, että löyty edullisia ja kauniita materiaaleja. Autolainat kahdesta autosta meillä on yli 50.000, joten ei puhettakaan mistään talolainasta.. :S[/QUOTE]

[QUOTE="Vieras";28886372]Mitä vitun järkeä noissa autoissa? :LOL:[/QUOTE]

Eihän niissä mitään järkeä ole, mutta kuten nimim. Katjuska asian kiteytti: "No ennemmin mä ajan kunnon autolla, kun jollain opelin rutkulla.... haha! Vituttaa varmaan ajaa liikkareis viereen, kun farkku a6:lla kaikilla herkuilla pääsee vähä nopeemmmin lähteen". :D Siinä se taitaa valitettavasti olla kiteytettynä tämän päivän nuorten aikuisten ajatusmaailma. Vaikka en ttätä tietenkään kenellekään toivo, niin uskallan kyllä ennustaa kyydin olevan tuolla mentaliteetilla varustetuille ihmisille parin vuoden päästä aika kylmää.

merkonomi
Me rakennettiin vuosi sitten. Lainaa yhteensä 280 te. Sillä saatiin siis talo, tontti ja liittymät ym.kustannukset. Laina-aika meillä 16v. Tulot n.6000e/kk brutto.
Eli nettotulot n. 4000 €/kk, lainan kk-erä n.1700€? Muiden kulujen jälkee asumiseen menee siis yli 50% nettopalkasta? Kuulostaa aika paljolta. Mutta ei tuo mahdotonta ole, jos muuten on kulupuoli kontrollissa.

"vieras"
No aika paljon saa pätäkkää olla, että ostaa edes 2005vuosimallin auton ilman lainoja. Tuppaa noi perusautotkin olemaan yli 10.000 aika vanhoinakin.
Riippuu toki iästä. Meillä 29-vuotiaana on säästöjä 20.000 ja ne on asuntoa varten. Auto pitää ostaa ja se ostetaan käyttötilien varoista, eli 6000 ajateltiin laittaa autoon ja ihan ok auton silläkin saa. Ei tarvitse romuun tyytyä.
Minä ostin nyt hoitovapaalla ollessani vuoden -08 auton ihan käteisellä ja oli malliltaan sellainen vähän parempi varustelultaan. Minä olen niin nuuka että en raaski lainaa ottaa tuollaisia varten. Asuntolainaa maksellaan ihan normaalisti ja kotona olen lasten kanssa ollut 2,5-vuotta. Minä laitoin rahaa aina palkasta säästöön ja sieltä on nyt sitten hyvä maksella kaikkea ja voi olla lasten kanssa vielä kotona.

Kun palaan töihin niin meidän bruttotulot ovat yhteensä n. 7000 luokkaa.

Yhteistyössä