Miten teillä jakautuu kotityöt perheessä / miehen kanssa?

hyvin toimii!
mies:
- pyykit
- tiskit (ei ole konetta)
- lumenluonti ja nurmikonleikkuu

minä:
- imurointi
- viikkosiivous
- ruoanlaitto
- eläinten hoito (koiran ulkoilutus, kissojen laatikon siivous jne)

Meillä menee kotitöihin suunnilleen yhtä paljon aikaa viikossa. Teemme molemmat 3-vuorotyötä. Lisäksi jos toinen joskus on todella väsynyt, esim ei ole saanut nukuttua tai on yövuorossa viikon, toinen jeesaa kysymättä.

EN TAJUA, miten jotkut saa tästä niin helkkarin VAIKEAA tai suostuu marttyyrimammana tekemään KAIKEN ja voivottelee palstalla jälkeenpäin, miten mies ei vie kuin roskat... :(

Ei oo työnjakoa, mä teen kaiken. Mies sillon tällön tulee auttaa, mutta useimmiten istuu koneella kattomassa jotain amerikkalais sarjoja, tai pelaa pleikalla jääkiekkoo tai sit tapittaa telkkaria. Sen verran monta kertaa sanonu tosta hyvällä ja pahalla, että annan mielummin olla ja teen ite. Siihen lisäks hoidan lapsen myös itekseen. Mies korkeintaan vähän leikkii tyttären kanssa ja palaa sitten takas koneelle tai pleikan ääreen. Useimmiten on kyllä töitten jälkeen kavereillasa. Millon kahvilla ja millon pelaamassa lätkää. Mä oon kotiäiti tammikuuhun saakka ja tiedän kyllä, että se tekee joka kotona on.

Meillä on kaksi lasta ja kolmas tulossa ja kotityöt jaetaan suunnilleen puoliksi. Pyykkihuollon olen minä ottanut ihan omasta halustani kun tiedän itse paremmin miten mikäkin pitää pestä :D Mutta imuriin minä en koske, joten mies hoitaa imuroinnin. Pölyistä ei välitä kumpikaan, vessat pesen minä. Ruuanlaitosta en tykkää joten mies hoitaa sen pääsääntöisesti, minä teen jos on pakko. Lapsia hoidetaan yhdessä kun ne yhteisiä on, sama pätee kotiin.

p*ska akka
Minä teen kaiken. Ja kun otan asian puheeksi niin mies vetää esiin marttyyrikortin kuinka hän tekee töitä niin niin paljon. Kappas kappas.. kun minun töitäni ei katsota kotitaloustyön vähentäväksi....

Mies (töissä):
-pihahommat ja ulkotyöt pääosin (tontti 2,3h)
-talon kunnossapito
-hajulukot yms viemärihuollot
-hämähäkkien tappamiset ;)
-roskien ulkoistaminen
-polttopuiden sisäänkanto
-lämmityslaitteisto
-täydennyskauppareissut
-vaippojen venytys
-välillä imuroi
-saunan lämmitys (puu) ja siivous

minä (kotona, 3v8kk ja 8kk lapset):
-ruokahuolto
-pyykkihuolto
-siivous
-pyykkihuolto
-kompostin kähjääminen
-kukkamaat
-takan käyttö
-juoksevat työt sisällä
Esikoinen
-kerää lelunsa joka ilta (me keräämme vauvan jäljet)
-laittaa yövaatteensa sänkyyn ja petaa petinsä
-vie pyykkinsä pyykkiin
-korjaa muutenkin jälkensä kehotuksesta

Meillä mies tekee kaikkea kun vihjaisee, mutta liki aina tarvii sen että mä vihjaisen sille asiasta. Meillä on melko erilainen siisteyskäsitys ja en koskaan kestä katsoa kämppää niin kauan että sen mielestä olisi tarvetta imuroida... Muutaman kerran se on yllättänyt siivoamalla tai tiskaamalla kun olen ollut töissä :heart: Ainoastaan pyykkihuolto on kokonaan mun vastuulla ja ruuanlaiton hoidan minä. Oon monesti vitsaillut miehelle että se on kuin Rauno Repomies internetin kanssa - älä mene keittiöön kun et pärjää siellä yksin! No ei, tämä siksi että mä rakastan ruuanlaittoa. Mies kyllä tiskaa (meillä ei ole konetta), samoin mun 5 vee neitokainen on ihan innoissaan tiskaamisesta ja se on ristinytkin itsensä tiskikoneeksi. Mä en voi sietää tiskaamista ja siksi ulkoistan sen muille jos vaan mahdollista. Mies meillä enimmäkseen imuroi ja esim. viimeeksi pesi ikkunat. Lapsista tytär on tosi innokas siivoamaan, osaa jo käynnistää pyykkikoneen, imuroi tosi hyvää jälkeä niin että mun ei tarvii enää sen jälkeen imuroida uudelleen... Ja kuten sanoin, tiskaa mielellään. Poikaa saa aina käskyttää mutta tekee kyllä sit kun komennan tekemään. Esim. vie roskat tai järjestää oman huoneensa, vie pyykit oman huoneen pyykkikorista koneeseen jne. Imuroikin satunnaisesti jne.

"vieras"
Meillä jakautuu melko lailla tasan, Paitsi mies tekee yksin nuo ns. "miesten hommat" eli vaihtaa renkaat, nikkaroi ja korjaa ym. Kyllä mä sitten vuorostani teen sellaiset hommat, joita mies ei handlaa. (silittäminen, nappien ompelu ym.) Kummatkin siivoaa, pyykkää, hoitaa lapsia ja laittaa ruokaa.

Mä yleensä imuroin, pesen pyykit, laitan tiskit, pyyhin pölyt, hoidan lapsen noin pääsääntöisesti koska olen hoitovapaalla.

Mies käy useammin kaupassa, vie roskat ja laittaa joskus tiskit ja hoitaa lasta. Ja käy töissä.

Ainiin ja ruoanlaitto, laskunjen maksut yms. jakaantuu aikalailla tasan.

Viimeksi muokattu:
Ei oo työnjakoa, mä teen kaiken. Mies sillon tällön tulee auttaa, mutta useimmiten istuu koneella kattomassa jotain amerikkalais sarjoja, tai pelaa pleikalla jääkiekkoo tai sit tapittaa telkkaria. Sen verran monta kertaa sanonu tosta hyvällä ja pahalla, että annan mielummin olla ja teen ite. Siihen lisäks hoidan lapsen myös itekseen. Mies korkeintaan vähän leikkii tyttären kanssa ja palaa sitten takas koneelle tai pleikan ääreen. Useimmiten on kyllä töitten jälkeen kavereillasa. Millon kahvilla ja millon pelaamassa lätkää. Mä oon kotiäiti tammikuuhun saakka ja tiedän kyllä, että se tekee joka kotona on.
Onko teillä mennyt "jako" näin alusta asti..?

Tallin siivoan minä, jokaikinen päivä. Jos jostain syystä en ehdi, ylipuhun jonkun naapurin teinitytön siihen hommaan.

Muuten mä sitten teen sen, minkä ehdin ja jaksan (joskus ruokin koirat ja kissat, laittelen tiskit tai esim. pesukoneen pyörimään, harvoin muistan kuitenkaan esim. ripustaa pyykkejä. Kokkaan kyllä muutaman kerran viikkoon...).
Ja mies tekee sitten kaiken sen, mitä mä en ehdi tai jaksa.

"muffinssi"
Pääsääntöisesti mä teen kevyet puuhat eli kotityöt talon sisäpuolella ja mies ulkona (=lumityöt, ruohonleikkuu, puiden kantaminen, roskien ja keräyspaperien vieminen jne.). Tätä "rajaa" ylitetään vain satunnaisesti, esim. jos mies nyt sattuu olemaan kerran kuussa ennen mua kotona, niin hän tekee ruuan. En ole mikään kotiorja vaikka vähemmän tienaankin. Pidän paikat siistinä mutta en tee varsinaista suursiivousta kovinkaan usein, ehkä kerran kuussa, ja silloin miehelle kuuluu imurointi, jota inhoan.

Tää on tilanne meillä nyt, kun ei ole vielä lapsia ja molemmat käy töissä, mutta mies tekee pidempää päivää ja välillä myös viikonloppuhommia. Kun lapsi syntyy, toivon että viikonloppuhommat vähenee, teen kotihommia sitten jaksamiseni mukaan ja haluan, että mies osallistuu mahdollisimman paljon lapsen hoitoon ja pärjäävät ilman äitiäkin. Jääpi nähtäväksi :D

......
Kerrotko vielä mitä luonnollista tuossa on?
Mä en jaksaisi alkaa selittämään itsestään selviä asijoita, mutta väännetään nyt rautalangasta= eli kun on kaksi suku puolta, mies ja nainen, niin nainen tekee ne mitä naiselle kuuluu (tiskaus, siivous, ruuvan laitto) ja mies raskaammat työt, niin kuin autoon liittyvät hommat, pienet remontit joskus ja muut. Vai ootko sä joku feministi joka alkaa väittää vastaan?

"vieras"
Minä maksan laskut omista rahoista, siivoan, hoidan lapset jne, jne. Mies juo kaljaa ja ajaa taksia ei muuta.
Eli kaikki muu kuin kaljan juonti ja taksi on minun hommia tässä taloudessa. Jos joku hajoaa tai muuta, niin se olen minä kun joudun soittelemaan kaikkialle, mies ei siihen kykene!

"opiskelija"
Asutaan ihan kahdestaan. Minä teen opiskelen joten päivien pituudet vaihtelevat, normaalisti kuitenkin 8 - 16. Mies tekee paljon pidempää päivää (yrittäjä).

Minä:
- imurointi ja lattian pesut
- vessojen ja suihkun pesut
- ruoan laitto
- pyykkihuolto
- laskujen maksu (hoidan myös miehen laskut, tosin en omista rahoistani)
- isommat harvemmin tehtävät siivoukset (esim mattojen pesu, ikkunoiden pesu yms.)
- kesäisin nurmikon leikkuu (ajettava leikkuri)
- puutarhan hoito
- postin haku

Mies:
- auton ja muiden kojeiden huolto
- talvella isommat lumityöt

Yhteiset hommat (eli se tekee kumpi kerkeää:
- Rappujen edestä lumet
- roskien vienti
- lämmitys (puu lämmitys)
- astianpesukoneen täyttö/tyhjennys
- tavaroisen järjestely ja järjestyksen ylläpito
- auton pesu
- remppahommat (teen itse kaiken mitä vain osaan ja kykenen)

Yleensä minä olen se joka kerkeää tekemään myös nuo yhteiset hommat. En kuitenkaan koe, että työt olisivat jakautuneet epätaisesti, koska olen itse kuitenkin enemmän kotosalla.

Pitäisi varmaan muuttaa tapojamme kun elämäntilanteet ovat edellisestä "keskustelu"/sopimuskerrasta muuttuneet melkoisesti. Toisaalta toimii tämä näinkin...

Miehelle on sovittu tasan yksi kotityö, tiskikoneen tyhjennys. Järjestelee kyllä paikkoja (lähinnä olohuonetta) joka päivä ja laittaa pyykkejä kuivumaan.

Kaupassakäynnit, laskujen maksut, ruuanlaiton, puhtaanapidon jne. hoidan minä. Ruuanlaitossa tosin mieskin ottaa välillä enemmän vastuuta jos pääsee ennen minua töistä.

"madame"
[QUOTE="xXx";24866869]Mä teen ehkä enemmän ruokaa, mutta mies vastaavasti sitten ulkohommia. Siivotaan oikestaan 50-50, siinä on kummallakin omat hommat. Mies imuroi ja pesee lattiat, mä pyyhin pölyt ja siivoan vessan ja kylppärin. Pyykinpesu on mun heiniä, sillä mies ei osaa lajitella (vaikka vuosia on koulutettu :D ). Kuivumaan laittaa se kuka kerkiää. Työelämässä kumpikin, yksi lapsi löytyy.[/QUOTE]

miksi niitä pyykkejä pitää erityisesti lajitella? meillä pestään vaatteet yleensä kaikki 40. ja lakanat+pyyhkeet joko 60 tai 90. eli aika helppo homma.

eikä lajitella yhtään mitenkään, vielä ei oo tullut eteen tilannetta missä tuosta olisi haittaa, ja jos tulis niin jatkossa välttäisin sellasten vaatteiden ostoa, ei huvita lajitella.

"madame"
[QUOTE="opiskelija";24868037]Asutaan ihan kahdestaan. Minä teen opiskelen joten päivien pituudet vaihtelevat, normaalisti kuitenkin 8 - 16. Mies tekee paljon pidempää päivää (yrittäjä).

Minä:
- imurointi ja lattian pesut
- vessojen ja suihkun pesut
- ruoan laitto
- pyykkihuolto
- laskujen maksu (hoidan myös miehen laskut, tosin en omista rahoistani)
- isommat harvemmin tehtävät siivoukset (esim mattojen pesu, ikkunoiden pesu yms.)
- kesäisin nurmikon leikkuu (ajettava leikkuri)
- puutarhan hoito
- postin haku

Mies:
- auton ja muiden kojeiden huolto
- talvella isommat lumityöt

Yhteiset hommat (eli se tekee kumpi kerkeää:
- Rappujen edestä lumet
- roskien vienti
- lämmitys (puu lämmitys)
- astianpesukoneen täyttö/tyhjennys
- tavaroisen järjestely ja järjestyksen ylläpito
- auton pesu
- remppahommat (teen itse kaiken mitä vain osaan ja kykenen)

Yleensä minä olen se joka kerkeää tekemään myös nuo yhteiset hommat. En kuitenkaan koe, että työt olisivat jakautuneet epätaisesti, koska olen itse kuitenkin enemmän kotosalla.[/QUOTE]

no minusta ne on jakautuneet teillä epätasaisesti, on vissiin suht tuore suhde kun sua ei vielä ärsytä. mä en kattelis tollasta,jos molemmat on päivät omissa hommissaan niin se on 50/50 ite miehes on valinnut yrittäjän uransa.

"vieras"
Meillä hyvä, jos mies omat jälkensä korjaa. Useimmiten ei niitäkään. Roskapussin vie välillä kehotuksesta. Jälkien korjaamiset samaten; kehottaa täytyy, että homma tapahtuu. Minä teen loput. Lapsia on, mutta ovat niin pieniä (ihan pieni vauva + reilu vuoden ikäinen) ettei heiltä voi varsinaisesti vielä olettaa kotitöihin osallistumista... :)

"vieras"
Kyllä se on niin, että kummankin on kannettava kortensa kekoon kotitöiden kanssa. On niitä pitkiä työpäiviä tehty ennenkin, ja pakko se on silti vain tehdä kotitöitä, mikäli meinaa inhimillisissä olosuhteissa asustella (siisteyden suhteen). En tarkoita, että jos toinen on kotona, niin sen töissä olevan pitäisi sitten tehdä hirveä siivousurakka kotiin tultuaan, mutta kyllä osallistua pitää kuitenkin jonkin verran.

Ainakin voisi silloin tällöin osallistua imurointiin, mattojen tamppaukseen ja/tai lattian pesuun. Samoin joku tiskikoneen täyttö/tyhjennys ei liene kovin suuri vaatimus sille toiselle osapuolelle.

"vieras"
[QUOTE="madame";24868631]miksi niitä pyykkejä pitää erityisesti lajitella? meillä pestään vaatteet yleensä kaikki 40. ja lakanat+pyyhkeet joko 60 tai 90. eli aika helppo homma.

eikä lajitella yhtään mitenkään, vielä ei oo tullut eteen tilannetta missä tuosta olisi haittaa, ja jos tulis niin jatkossa välttäisin sellasten vaatteiden ostoa, ei huvita lajitella.[/QUOTE]

Kyllä mäkin lajittelen pyykkiä, vaikken siitä erikoisempaa numeroa teekään. Lajittelen värin ja tietysti pesulämpötilan mukaan. Vauvan vaatteissa ja pyyhkeissä käytetään sellaisia miedompia pesuaineita, joten ne pestään sitten erikseen muista vaatteista.

Myöskään esim. alusvaatteita ja lakanoita en ikinä pese yhdessä, vaikka olisivat samanvärisiä ja kummatkin 60 asteessa pesenkin.

Yhteistyössä