Miten teillä riittää hermot lapsen/lasten kanssa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lehmän hermot?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
täällä toinen samanlainen :/ iltasin aina mietin, että huomenna en räjähdä, vaan koitan ottaa kaiken tyynesti, mutta kyllä puoleen päivään mennessä on tullut jo korotettua ääntä, joskus aiheesta ja joskus vastaavanlaisista turhista jutuista, niinkuin ap :/ siis lähes päivittäin.

En huutais noin pienelle. Vauvalle vasta. Ei tuon ikäinen tajua kieltoja, vaan hänet ohjataan pois tilanteesta satoja kertoja päivässä vaikka. Selitetään kymmeniä kertoja, että tämä on koriste, annetaan tämän olla yms...

En kannusta nostamaan kaikkea ylös, piiloon ja saavuttamattomiin. Kylässä ja kaupassa olet pulassa lapsen kanssa, joka on tottunut räpeltämään ihan kaikkea, mihin yltää. Meillä on pienillä ikäeroilla lapset ja porukassa kaksosetkin, eikä mitään ole nostettu pois tai laitettu piiloon. Kyllä ne oppii, kun opettaa.

Jospa se maltti kasvaa ajan myötä. Olin itse aika hermoheikko lapsen ollessa pienempi. Tuolloin tosin olin myös kotiäitinä ja se ei sopinut mulle yhtään.

Nykyään olen itse zen. En huuda lapselle oikeestaan koskaan. Ei kyllä pahemmin ole tarvettakaan.

No kun ei aina riitä!!!!Olen koittanut hengittää syvään,laskea sen perkele kahteen miljoonaan...mutta aina...välistä oon ollu niin väsynyt kaikkeen,että oon vaan itkeny.

Tänään tuli koulusta soitto että keskimmäinen on TAAS sössinyt koulussa...epätoivo iskee...

Sitten taas tulee päiviä,että kaikki on ainakin näennäisnesti hyvin.

[QUOTE="vieras";22639263]
En kannusta nostamaan kaikkea ylös, piiloon ja saavuttamattomiin. Kylässä ja kaupassa olet pulassa lapsen kanssa, joka on tottunut räpeltämään ihan kaikkea, mihin yltää. Meillä on pienillä ikäeroilla lapset ja porukassa kaksosetkin, eikä mitään ole nostettu pois tai laitettu piiloon. Kyllä ne oppii, kun opettaa.[/QUOTE]

Me taas teimme kodista täysin lapsiystävällisen. Kaikki särkyvät esineet, huonekasvit yms oli nostettu pois pienten lasten ulottuvilta. Kaapit oli lukittu, jossain vaiheessa oli tuolitkin sidottu pöydänjalkoihin kiinni.

Hienosti molemmat lapset osasi kylässä ja kaupoissa olla koskematta mihinkään, vahdittiin heitä tietysti ja kiellettiin, kotona taas oli kivempi olla kun ei tarvinnut koko ajan haukkana vahtia, kieltää, stressata...ja siivota jälkiä kun silmä on välttänyt. Ennen lasten 2 v synttäreitä oli kaikki kamat jo takaisin omilla paikoillaan.

En mä huuda varsinaisesti lapselle.. Tai joskus huudan, jos on tekemässä jotain kiellettyä (esim. tutkimassa kaappeja ja heittelee sieltä tavaroita), mutta lähinnä silloin se on vaan sitä ei:n huutamista. Mutta huudan siis lähinnä itselleni, lapsen aikana kylläkin ja voi olla lapsi ymmärtääkin sen niin että huudan hänelle..

Ja sitten niitä esimerkkejä.. Omaa kömpelyyttäni tosiaan monesti pudotan jotain käsistäni, esim. sen pyyhkeen pyllypesun yhteydessä ja kaikki tuntuu sitten niiin hankalalta, vaikka tosi asiassa se on vaan yksi pyyhe joka on tippunut??

Talo on niin lapsiystävällinen kuin mahdollista, mutta esim. uunia meillä ei ole suojattu ja monesti ruokaa tehdessä menee hermo kun en saa tehdä sitä rauhassa kun lapsi roikkuu lahkeessa, yrittää laittaa käsiään kuumaan uuniin tai monesti vaan itkee syliin juuri silloin kun yritän siellä keittiössä jotain tehdä. Itse asiassa tuo ruuanlaittohetki on monesti se milloin hermo menee.. Tuntuu että lapsi itkee ihan tahallaan juuri silloin eikä mitkään lelut tai muu auta ja ruokaa sitten tehdän itkua kuunnellessa kun pakkohan se on vaan tehdä loppuun.

Meillä on 3-vuotias lapsi, joka on todella itsepäinen, omatahtoinen ja nopea kiihtymään. Yleensä jaksan hyvin, ei mene hermot temppuiluun. Toisinaan taas on päiviä, että minua ei yksinkertaisesti huvita olla kärsivällinen. Kun elämä on päivästä toiseen sellaista, että kaiken kanssa saa säätää, niin välillä on mitta täysi. Tosin en ole mikään karjuja silloinkaan, ääntä kohotan, mutta huutamaan en ala. Toisaalta, saahan lapselle suuttuakin, koska jos ikinä ei suutu, niin oppiiko se lapsi, että hänen käytöksensä aiheuttaa toisella pahaa mieltä ja ärtymystä?

Mä olen varmaan joku superäiti monen mielestä, mutta ei mulla ole vielä pariin vuoteen mennyt kertaakaan hermot lapseen. Muuten vaan ollut ihan kypsä joskus, mutten siis lapsen tekemisiin.

Ehkä mua auttaa se jaksamaan, että olen ajatellut, että lattian luuttuaminen ja muiden sotkujen putsaus kuuluu mun "toimenkuvaani". Mun pään sisäisessä "nakkilistassani" on joka päivälle x kappaletta kaadetun mukin siivousta ja y kappaletta lapsen vaatteiden vaihtoa. Ja lapsen toimenkuvaan puolestaan kuuluu opetalla, että vedet tippuvat mukista lattialle, jos sen kaataa ja vaatteet kastuvat. Sekä monta muuta asiaa. Ja niitä pitää harjoitella monta kertaa.

Me siis lapsen kanssa hoidetaan molemmat omat hommamme: Se hoitaa sotkemisen ja minä siivouksen. Olen tyytyväinen, että se edes hoitaa tuon sotkemisen, vähänkö olisi raskasta, jos mun pitäisi vielä kaiken muun ohella tehdä sekin.

Me taas teimme kodista täysin lapsiystävällisen. Kaikki särkyvät esineet, huonekasvit yms oli nostettu pois pienten lasten ulottuvilta. Kaapit oli lukittu, jossain vaiheessa oli tuolitkin sidottu pöydänjalkoihin kiinni.

Hienosti molemmat lapset osasi kylässä ja kaupoissa olla koskematta mihinkään, vahdittiin heitä tietysti ja kiellettiin, kotona taas oli kivempi olla kun ei tarvinnut koko ajan haukkana vahtia, kieltää, stressata...ja siivota jälkiä kun silmä on välttänyt. Ennen lasten 2 v synttäreitä oli kaikki kamat jo takaisin omilla paikoillaan.

No meillä ois ollu siinä tapauksessa aika monta vuotta koristeet kanissa. Hmmm... kymmenen vuotta. :D

Alkuperäinen kirjoittaja lehmän hermot?:
No, mulla on kieltämättä omaa aikaa suht vähän. Tai sitä olisi, mutta monesti mä en vaan jaksa lähteä kotoa mihinkään? Vaikka tiedän kyllä että se piristäisi tosi paljon :( Ja yksi syy on sekin, etten oikein saa seuraa minnekään.. leffaan tai edes kahville. Me käytiin ennen aina miehen kanssa.

Mene yksin joa vain suinkin kehtaat. Suomessa on ihme kulttuuri kun ei voi mennä yksin leffaan tai kahvilaan ilman, että naapuri penkistä kyräillään ja mietitään miksi tuo luuseri on yksin liikkeellä. Mut oikeesti, valitse joku hyvä leffa ja mene ihan yksin katsomaan sitä. Saat omaa aikaa ja huokaista oikein kunnolla hetken aikaa. Jos joku tuntematon tuijottaa niin tuijota takaisin. :D

[QUOTE="vieras";22639332]No meillä ois ollu siinä tapauksessa aika monta vuotta koristeet kanissa. Hmmm... kymmenen vuotta. :D[/QUOTE]

:D
Meillä oli muistaakseni noin 2 v yhteensä. Esikoisen ollessa noin 6 kk-1½ v, sitten laitettiin kasvit yms takaisin paikoilleen vuodeksi, ja siirrettiin taas ylöspäin kun kuopus saavutti maagisen puolen vuoden iän ja lähti tuhoamismielessä liikkeelle, ja laskettiin alaspäin kun kuopus oli noin 1½ v ja tajusi jo totella.

Alkuperäinen kirjoittaja lehmän hermot?;22639142:
Alle vuoden. Liikkuu tosi paljon ja on tietysti kiinnostunut ihan kaikesta eli vahdittava ihan jokaikinen hetki mitä tekee ja ei tosiaankaan ymmärrä ei-sanaa eli mitkään kiellot ei auta.

Kyllä pienikin lapsi rupeaa ymmärtämään ei-sanaa aika pian. Mutta: tässä on pointti, että sitä ei- sanaa tulis käyttää vain silloin, kun todella on tarvetta.
Konttaava lapsi on aivan ihana enkä jättäis tosiaan hetkeksikään valvomatta, koska koti on lopulta aika vaarallinen paikka, on töpselinreikiä ja johtoja ja lasivitriineitä lattiaan asti.
Leiki ja laula lapselle ja ANNA sen sotkea! Anna jatkossa lapsen nauttia kuralätäköistä hyppimällä niissä ja LAPSI ON LAPSI ei mikään pikkuaikuinen! Sulla on nyt työ, minkä nimi on äitiys. Anna lapselle ihana äiti, koska se olet juuri SINÄ: maailman paras juuri omalle kullallesi :)

Mun mielestä tempperamenttinen, johon myös itse lukeudun, ei tarkoita samaa kuin kiukutteleva, raivoava ja jatkuvasti hermonsa menettävä ihminen jolla ei ole hermoja.
Ap tiedät itsekkin että lapsesi on vielä todella pieni ja nuo asiat mistä kerroit on varmasti tuttuja asioita kaikille äideille. Parhainta mitä voit tehdä on ohjata lapsi johonkin muuhun toimintaa kun teet sitä ruokaa tai sitten vain pidät sitä sylissä samalla.

Aika pienestä sulla kyllä hermo menee jos nyt jo noin paukkuu...voin meinaan luvata, että pahempaa on luvassa.
Omalta kohdaltani voin sanoa, että itse olen pitänyt hermoni kasassa lopettamalla kaiken turhan hermoilun ja höösäämisen. Jos on kovasti alkanut ahdistamaan maahan kaadetut murot yms. niin sitten vaan olen jättänyt sotkun siihen ja pakannut lapsen ja lähtenyt vaikka kaverille kahville. Kotiin tullessa tilanne on jo mennyt ohi ja hermotkin laantuneet.

Totuus on se, että kaikilla menee hermot, josksu on vain pakko oppia hallitsemaan vähän itseään vaikka aina se ei todellakaan ole mahdollista, tiedän :)

[QUOTE="vieras";22639356]Mene yksin joa vain suinkin kehtaat. Suomessa on ihme kulttuuri kun ei voi mennä yksin leffaan tai kahvilaan ilman, että naapuri penkistä kyräillään ja mietitään miksi tuo luuseri on yksin liikkeellä. Mut oikeesti, valitse joku hyvä leffa ja mene ihan yksin katsomaan sitä. Saat omaa aikaa ja huokaista oikein kunnolla hetken aikaa. Jos joku tuntematon tuijottaa niin tuijota takaisin. :D[/QUOTE]

Kyllä mä tässä kerran oon käynytkin leffassa yksin. Ihan kivaa, mutta on se jostain syystä kivempaa jonkun kanssa.. mikä sekin on hassua kun eihän leffassa edes jutella tms. =)

(teksti Vauva lehdestä 12/07)

Lapset oppivat elämästä, maailmasta, itsestään ja vanhemmistaan kuten luonnontieteilijät: kokeilemalla ja tutkimalla.

Vaikka usein koemme lapsen tutkimusmatkat vanhempien ilkikurisena testauksena, Jesper Juul (tanskalainen kasvatusguru) painottaa lapsen tekevän niitä itseään varten, ei vanhempiaan vastaan.

Lapset eivät halua mitään muuta niin paljon, kuin että heidän vanhempansa olisivat onnellisia. Kun lasta kohdellaan arvostavasti, hänkin kohtelee muita niin. Ympäristöä vahingoittavan käytöksen pitäisi aina olla meille merkki siitä, että lapsi ei voi hyvin.

Samaa mieltä on lastenpsykiatri Jukka Mäkelä. Hänen mukaansa vanhemman tärkeimpiä velvollisuuksia on mahdollistaa se, että lapsen maailma on tutkittavissa.

Kieltämisen ja rajoittamisen sijaan vanhemman tulisi luoda lapsen ympäristöstä turvallinen ja iloita hänen kanssaan tutkimusmatkojen löydöksistä. Tämä on lapsen mielen vapauden kasvattamista. Vain siten hän oppii kokemaan itsensä osaksi ympäristöään.

Maailma, jota ei saa tutkia ja jossa ei saa olla oma itsensä, ei ole mukava paikka aikuisellekaan. Lapselle negatiivinen kasvuympäristö voi olla jopa tuhoisaa. Ympäristö, joka painottaa kieltoja ja rajoituksia, alentaa lapsen luontaista elinvoimaa. Se on myös omiaan lisäämään lapsen ahdistusta ja pelkoa.

Sana ei voi olla myös häpeällinen. Mäkelän mukaan moittiva ja tuomitseva ei saa lapsen uskomaan, että hän on pohjimmiltaan täysin väärässä maailman suhteen. Kun eitä käytetään väärin, menetetään paljon lapsen potentiaalia. Lapsen ilo oivaltaa estyy, eikä hän löydä sisältään ylpeyttä omasta osaamisestaan. JOkainen kielto lamaa, Jukka Mäkelä sanoo.

Joidenkin kieltojen on syytä lamatakin, kun puhutaan autotielle juoksemisesta, mutta paljon käytettynä ei menettää tehoaan.

"Kuulen usein vanhempien valittavan, etteivät heidän lapsensa usko, vaikka he kieltävät useita kertoja. Ein tulisikin toimia heti ensimmäisellä kerralla, toisella kerralla se on jo tehoton."

Mäkelän mukaan helpoin tapa on tehdä kodista sellainen, että lapsi voi turvallisesti tutkia sitä.

Kun ollaan tilanteessa, jossa kieltoja hoetaan päämäärättömästi, ollaan jo täysin väärällä tiellä.

Uhkauksilla kasvatettu lapsi oppii kyllä tottelemaan, mutta käytös pohjautuu pelkoon. Se estää ennen pitkää lapsen terveen itsetunnon kehityksen, sillä lapsi uskoo moitteiden perusteella olevansa paha. Alle 5-vuotias ei vielä osaa erottaa sitä mitä on ja sitä mitä tekee. Myös vanhemman oma itsetunto kärsii tällaisessa kasvatusmallissa.

Terve lapsi pelkää korkeita paikkoja ja kovia ääniä. Autotiet, kuumat hellat ja sähköpistokkeet ovat sitten sellaisia, joissa vanhempi voi käyttää ei-korttinsa.

"Huomaan itse selkeän eron lapsen käytöksessä sellaisina päivinä, jolloin kiellän häntä enemmän ja ohjaan vähemmän. Minusta tässä on pohjimmiltaan kyse läsnäolosta. Pelkkään kieltämiseen sortuu silloin, kun on liian kiireinen. Silloin kontakti lapseen jää pinnalliseksi, emmekä kumpikaan opi ja koe onnistumisen hetkiä."

Samaa mieltä on lastenpsykiatri Jukka Mäkelä. Hänen mukaansa vanhemman tärkeimpiä velvollisuuksia on mahdollistaa se, että lapsen maailma on tutkittavissa.

Kieltämisen ja rajoittamisen sijaan vanhemman tulisi luoda lapsen ympäristöstä turvallinen ja iloita hänen kanssaan tutkimusmatkojen löydöksistä. Tämä on lapsen mielen vapauden kasvattamista. Vain siten hän oppii kokemaan itsensä osaksi ympäristöään.

Maailma, jota ei saa tutkia ja jossa ei saa olla oma itsensä, ei ole mukava paikka aikuisellekaan. Lapselle negatiivinen kasvuympäristö voi olla jopa tuhoisaa. Ympäristö, joka painottaa kieltoja ja rajoituksia, alentaa lapsen luontaista elinvoimaa. Se on myös omiaan lisäämään lapsen ahdistusta ja pelkoa.

[QUOTE="superäiti";22639330]Mä olen varmaan joku superäiti monen mielestä, mutta ei mulla ole vielä pariin vuoteen mennyt kertaakaan hermot lapseen. Muuten vaan ollut ihan kypsä joskus, mutten siis lapsen tekemisiin.

Ehkä mua auttaa se jaksamaan, että olen ajatellut, että lattian luuttuaminen ja muiden sotkujen putsaus kuuluu mun "toimenkuvaani". Mun pään sisäisessä "nakkilistassani" on joka päivälle x kappaletta kaadetun mukin siivousta ja y kappaletta lapsen vaatteiden vaihtoa. Ja lapsen toimenkuvaan puolestaan kuuluu opetalla, että vedet tippuvat mukista lattialle, jos sen kaataa ja vaatteet kastuvat. Sekä monta muuta asiaa. Ja niitä pitää harjoitella monta kertaa.

Me siis lapsen kanssa hoidetaan molemmat omat hommamme: Se hoitaa sotkemisen ja minä siivouksen. Olen tyytyväinen, että se edes hoitaa tuon sotkemisen, vähänkö olisi raskasta, jos mun pitäisi vielä kaiken muun ohella tehdä sekin.[/QUOTE]

Tää on jotenkin ihanasti ajateltu! =)

Mun omassa käytöksessä on se ongelma, että mä kyllä ymmärrän sen että tottakai lapset kaataa mukeja ja vaatteet sotkeentuu, miten muuten ne ikinä oppis mitään jos ei kokeilemalla ja harjottelemalla? Mutta arjessa mulla menee ne hermot silti jostain syystä, en pysty ajattelemaan niin että kappas, nyt kaatu muki vaan heti ärsyttää. Ja jos sitten ärsyttäiskin niin sais edes pidettyä sen sisällään, mutta ei..

Alkuperäinen kirjoittaja lehmän hermot?;22639478:
Tää on jotenkin ihanasti ajateltu! =)

Mun omassa käytöksessä on se ongelma, että mä kyllä ymmärrän sen että tottakai lapset kaataa mukeja ja vaatteet sotkeentuu, miten muuten ne ikinä oppis mitään jos ei kokeilemalla ja harjottelemalla? Mutta arjessa mulla menee ne hermot silti jostain syystä, en pysty ajattelemaan niin että kappas, nyt kaatu muki vaan heti ärsyttää. Ja jos sitten ärsyttäiskin niin sais edes pidettyä sen sisällään, mutta ei..

Mä varoitan sua uhmaiästä, mikä alkaa 2 vuotis synttäreiden tienoolla. Sitten on hel**tti irti suoraan sanottuna. Kaikista haastavin ja vaikein ikä on 2-3 vuoden ikä. jos sulla tollaisesta menee hermot, niin oikeasti, uhmaikä on se, missä melkein kaikilla menee hermot ja pahasti. Niilläkin, joilla ei koskaan menny hermot alle 2 vuotiaiden kanssa.

Mä käytin aikoinaan itsesuggestiota. Aina, kun mulla rupesi menemään hermot, kuvittelin lapseni pieneen valkoiseen arkkuun ja itseni kantamassa sitä arkkua kohti avointa hautaa. Raakaa, mutta tehosi mulla. Lapsi tai sotkut ei saanutkaan mua enää ärsyyntymään.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22639515:
Mä käytin aikoinaan itsesuggestiota. Aina, kun mulla rupesi menemään hermot, kuvittelin lapseni pieneen valkoiseen arkkuun ja itseni kantamassa sitä arkkua kohti avointa hautaa. Raakaa, mutta tehosi mulla. Lapsi tai sotkut ei saanutkaan mua enää ärsyyntymään.

no jopas keksit raa an kuvitelman. hui :) ;D

Eihän se taida edes kävellä vielä? Odotas vaan kun oppii kävellen saati juosten menemään joka paikkaan ja kiipeämään tuoleille ja sieltä pöydille. Meillä totinen perässäjuokseminen alkoi vasta kun oppi kävelemään, vaikka kontatenkin meni vauhdilla paikasta toiseen.

Semmoisen kuitenkin sanon, että alle vuoden ikäinen ei todellakaan ilkeyttään itke huomiota silloin kun äiti tekee ruokaa. Ei sillä ole semmoisiin psyykkisiä valmiuksia.

t. 1 v 8 kk jokapaikanhöylän väsynyt äitee

Mä tunnistan itseni tuosta täysin - mutta en vauvan äitinä, vaan uhmiksen. Siis totta kai alle vuoden ikäisellä kaatuu maito, eikä se tajua varoa, tai olla sotkematta. Ne vaan on semmosia. Just noi "taas se perkeleen pyyhe tippu"-hetket on niitä stressin aiheuttamia, eli pinna kiristyy kun sitä ei pääse riittävästi höllentämään. Näin siis omalla kohdallani. Onko sulla oma harrastus, johon pääset säännöllisesti? Mut on pelastanut monta kertaa se, että TIEDÄN paskan päivän päättyvän omaan jumppatuntiin, jossa kukaan ei roiku jalassa ;)

Ruuanlaittohetkiin avuksi kantoreppu tai kantoliina. Toimii meillä kuin häkä. Lapsi näkee kaiken, on "sylissä", ja itse saat molemmat kädet vapaiksi.

Keittiönoita, tuo sinun arkkusuggestio, luin siitä täällä palstalla ja on ollut sen jälkeen käytössä myös minulla. Olen itse äärimmäisen nopeasti hermostuva, välillä tuntuu etten ehdi edes miettiä että "hei, laskenpa kymmeneen", mutta jotenkin kun tuota olen miettinyt, niin se on auttanut. :)

Yhteistyössä