Miten teillä jaetaan "yövuorot"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tonttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tonttu"

Vieras
Elikkä siis mieltäni askarruttaa, että osallistuvatko miehenne vauvan öiseen heräilyyn ja yösyöttöihin? Jos osallistuu, niin kuinka usein ja millä mielellä? Meillä tämä homma on mennyt aikalailla niin että vastuu öistä on jäänyt yksin minulle, äidille. Riita, tai vähintään mykkäkoulu tahtoo syntyä, jos otan aiheen puheeksi ja ehdotan että hänkin voisi osallistua enemmän. Toisaalta mies käy töissä, että onhan se ymmärrettävää ja ehkä hieman kohtuutontakin pyytää heräämään öisin. Mutta olen yrittänyt ajatella välillä itseäni (ei mielestäni kovinkaan itsekästä jos pyytää saada nukkua kerran kuukaudessa 1-2 yötä "rauhassa" oman hyvinvoinnin ja jaksamisen kannalta). Haluaisin kuulla muiden ratkaisuja ja kokemuksia tästä asiasta. Kiitos.

Jos äiti imettää, niin vaikeeta sen miehen on varmaan yöllä syöttää. Mutta jos syö pullolla, niin kyllä minun mielestä olis kohtuullista että mies vapaapäivinään joskus heräisi yöhoitoihin.

Joo kyllä ne helposti äidin kontolle jää.Meillä ainakin mies aina vetoaa siihen,ettei herää vauvan herätessä ja sekös mua ärsyttää enemmän ku mikään.Esikoisen aikana olis hyvin voinu hoitaa asian tasapuolisesti kun hän oli pulloruokailija pienestä asti.Nuorempien kohdalla olen imettänyt 4-6kk niin silloin en ole apuja kaivannutkaan.Ongelmaa tulee tietenkin sitten myöhemmässä vaiheessa kun varsinaiset imettämiset ja yösyötöt on poissa,mutta lapset heräilee silti johonkin ja pitää käydä rauhoittelemassa ja mies vaan vetää hirsiä vieressä.Muutamaan otteeseen on meilläkin asiasta väännetty kättä.Ne kerrat kun olen miehen saanut potkittua sängystä ylös lapsia hoitamaan hän on ärtyisenä toimeen tarttunut ja sekin mua ottaa päähän.

Meillä on jako mennyt hyvin tasan, vähemmän unta tarvitsevana olen hoitanut kaikkien lasten kohdalla valvomiset ja yöheräilyt. :D Miehestä tulee niin äksy jos joutuu valvomaan tai heräilemään. Nakitan sit päivähommia ( siivousta sun muuta ) miehelle kun se on paikalla.

Mies lähtee aamuisin töihin, miksi vaatisin hänen heräävän öisin... eihän tämä vauva-aika ikuisesti kestä. Montako lasta ap:llä? Saatko nukuttua päikkäreitä tms?

Niin ja lisättäköön ensimmäiseen kirjoitukseen vielä, että mies ei tahdo edes viikonloppuvapaillaan herätä syöttämään lasta. Silloin suostuu heräämään jos edellisenä iltana "räjähdän" ja sanon suoraan ja kovemmin että kun VÄSYTTÄÄ! Ärsyttää, kun joudun suuttumaan ennen kuin mitään tapahtuu. Sama se on muidenkin asioiden kanssa tässä huushollissa. Mutta toisaalta paljoa ei valittamisen varaa ole, mies kun tuo sen rahan kuitenkin taloon. Tästä saa varmaan ikuisuuden vääntää ja kääntää, eikä mikään ole koskaan tasapuolista.

Esikoisen kohdalla imetys loppui 3 kk:n kohdalla. Silloin pullottelut ja yöheräämiset mä hoidin alkuyöstä, koska silloin mies ei herää ja mies heräsi loppuyöstä koska minä en silloin enää herää.
Kakkosen kohdalla imetin niin minähän se tietysti silloin heräilin. :D Nyt kakkonen herää öisin pahaan uneen tai muuhun niin se nousee kumpi herää ja edelleen mä herään alkuyöstä ja mies loppuyöstä. Koskaan ei olla riidelty tai nahisteltu asiasta.

Meillä ei syödä öisin, mutta taaperoikäinen heräilee joskus (kipeänä ollessaan tai kun tulee hampaita) monta kertaa yössä. Mä valvon muuten, mutta mies sillon kun mun pitää aamuvuoroon töihin.
Sillon kun olin älomilla/kun lapset vielä söi öisin, se oli mun vastuulla 100%.

Me ollaan selvitty aika vähillä yöheräilyillä, mutta esikoista silloin muinoin piti sen muutaman tunnin välein herätellä syömään. Silloin alkuun herättiin molemmat, minä pumppasin maitoa ja mies syötti pullosta. Huomattavasti helpommaksi koin sen sitä seuraavan vaiheen missä riitti kun itse nousin ylös ja menin imettämään vauvan sohvalle. Puhumattakaan kuopuksesta jonka kohdalla riitti kun otti vieressä köllötelevän vauvan tissille.

Nykyisin noita heräilyjä on lähinnä lasten sairastaessa tai jos jostain syystä nyt heräävät yöllä itkemään. Vähän kaksipiippuinen juttu tuo herääjä, siis kun minulle se herääminen ja ylösnouseminen on helpompaa kuin miehelle. Toisaalta taas miehelle se uudestaan nukahtaminen sujuu itsestään, samalla kun minä saatan jäädä siitä aamukolmesta asti valvomaan. : / Siksi siis joskus, varsinkin jos on rankempi päivä tiedossa herätän miehen vaikka itse olenkin jo hereillä.

Asiasta puhuttiin meillä jo ennen lapsia ja sitten päätin lisääntyä juuri tämän miehen kanssa :D

Synnäriltä pääsyn jälkeen mies vaihtoi vaipan aina yöllä, oli töihin meno tai ei, ja minä luonnollisesti imetin ;)

Kun lapset hiukan vanhempia olleet niin meillä oli joka toinen yö "yövuorot" jolloin toinen sai nukkua ja toinen heräsi.

Vapaapäivinä toimitaan näin että se joka on yöllä herännyt niin saa nukkua aamulla pitkään.

[QUOTE="tonttu";22007749]Niin ja lisättäköön ensimmäiseen kirjoitukseen vielä, että mies ei tahdo edes viikonloppuvapaillaan herätä syöttämään lasta. Silloin suostuu heräämään jos edellisenä iltana "räjähdän" ja sanon suoraan ja kovemmin että kun VÄSYTTÄÄ! Ärsyttää, kun joudun suuttumaan ennen kuin mitään tapahtuu. Sama se on muidenkin asioiden kanssa tässä huushollissa. Mutta toisaalta paljoa ei valittamisen varaa ole, mies kun tuo sen rahan kuitenkin taloon. Tästä saa varmaan ikuisuuden vääntää ja kääntää, eikä mikään ole koskaan tasapuolista.[/QUOTE]

Ottakaa muut onkeenne. Kannattaa miettiä tarkkaan, millaisen miehen kaa hommaa lapsia.

no ei oikein voi osallistua kun täysimetän. lisäksi mies on 3vuorotyössä joka itsellään on jo raskasta. meillä mä hoidan vauvan yöjutut ja mies hoitaa isompien (3v ja 6v) mikäli sattuvat herätä yöllä (mitä kyllä tapahtuu äärimmäisen harvoin).

Vauva-aikana minä hoidin yöt. Mulla oli tissit ja niissä vauvan ruoka, joten eipä olisi ollut mitään mieltä herätellä miestä. Vaippaa en vaihtanut yöllä kuin pakon sanelemana (jos kakat meinasi tursuta läpi) joten yösyötöt oli ainoa heräilyjen syy. Imetin yleensä makuulta puoliunessa, joten ei tuo ylivoimaiseksi käynyt, vaikka kumikin heräili aikoinaan useamman kerran yössä.

Taaperoiässä, kun imetys oli loppunut, mahdolliset yöhuutelut on hoidettu tasapuolisesti. Tai siis siinä vaiheessa, kun minäkin olen jo palannut töihin. Töissä pitää jaksaa skarppina, kotona voi hengailla vähän nuutuneempanakin.

[QUOTE="tonttu";22007690 begin_of_the_skype_highlighting**************22007690******end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting**************22007690******end_of_the_skype_highlighting]Elikkä siis mieltäni askarruttaa, että osallistuvatko miehenne vauvan öiseen heräilyyn ja yösyöttöihin? Jos osallistuu, niin kuinka usein ja millä mielellä? Meillä tämä homma on mennyt aikalailla niin että vastuu öistä on jäänyt yksin minulle, äidille. Riita, tai vähintään mykkäkoulu tahtoo syntyä, jos otan aiheen puheeksi ja ehdotan että hänkin voisi osallistua enemmän. Toisaalta mies käy töissä, että onhan se ymmärrettävää ja ehkä hieman kohtuutontakin pyytää heräämään öisin. Mutta olen yrittänyt ajatella välillä itseäni (ei mielestäni kovinkaan itsekästä jos pyytää saada nukkua kerran kuukaudessa 1-2 yötä "rauhassa" oman hyvinvoinnin ja jaksamisen kannalta). Haluaisin kuulla muiden ratkaisuja ja kokemuksia tästä asiasta. Kiitos.[/QUOTE]

Vauva nukkui 10kk minun vieressäni, kunnes siirtyi samaan huoneeseen isoveljensä kanssa. Tuon 10kk minä heräsin öisin, jos oli tarpeen. Mies nukkui toisessa huoneessa, jotta jaksoi aamulla nousta töihin.

Öisin valvon mä koska nukun muutenki niin koiranunta et heräisin vaikka mies syöttäis eli herään öisin syöttään vauvan mut se on onneks helppo juttu :D siis tarkotan et juo vaan vellin ja jatkaa unia..ei vikise jne ja v.loppuna aamuisin mies herää vauvan kanssa siinä7-8 mias ja mä saan nukkku niin kauan ku haluan.. :D meillä ukko on aina herränny v.loppuisin aikasin..kesälomallakin sillä on ollu herätyskello soittaas :D Mä tykkään tästä järjestelystä

Esikoisen imetin vuoden ikäiseks, ei suostunu pulloon. Heräsi vähän väliä, parin tunnin välein. Nukkui vieressäni parisängyssä, en ois muuten jaksanu. Mies nukkui eri huoneessa. Alun ekat 3 kk mies vaihteli kyllä kakkavaippoja öisin.

Tokan kaa en kyennyt kaikkiin yösyöttöihin, olin vain aivan rikki. Vauva suostui onneks pulloonkin. Mies hoiteli öitä, myös kokonaisia öitä ja myös niinä öinä, ku hän nousi aamulla töihin ja mä nukuin niinä öinä esikoisen kaa eri huoneessa. Eli auttoi aivan todella paljon!!!!

Täysimetysaikana minä hoidan vauvan öisin. Mies osallistuu tarvittaessa isompien heräilyyn. Ja kyllä tarvittaessa auttaa vauvankin kanssa öisin jos pyydän, ilman riitelyä.

Öisin valvon mä koska nukun muutenki niin koiranunta et heräisin vaikka mies syöttäis eli herään öisin syöttään vauvan mut se on onneks helppo juttu :D siis tarkotan et juo vaan vellin ja jatkaa unia..ei vikise jne ja v.loppuna aamuisin mies herää vauvan kanssa siinä7-8 mias ja mä saan nukkku niin kauan ku haluan.. :D meillä ukko on aina herränny v.loppuisin aikasin..kesälomallakin sillä on ollu herätyskello soittaas :D Mä tykkään tästä järjestelystä

Meillä minä olen se joka on iltaisin väsyneempi ja taas aamuisin herääminen on helpompaa kuin miehellä. Tänäänkin poju heräsi jo ennen seitsemään, tyttö nukkuu vielä mutta varmaan kohta hänkin on ylhäällä. Mies herää... sitten joskus, varmaan silloin kun lähden itse koiraa ulkoiluttamaan.

Toisaalta taas miehen vapaaöinä jos lasten nukutukset venyy jne minulla on mahdollisuus käydä itse nukkumaan ja jättää loppu miehen vastuulle.

Nyt kun vauva isompi niin vuoroöin syötetään vaikka mies meneekin aamulla töihin. Itsekin "joudun" heräämään aikaisin, kun isommat lähtee kouluun ja eskariin.
Viikonloppuisin vuoroaamuina nukutaan piiiitkäään, kun toinen herää lasten kanssa =)
Oikeen hyvä järjestely, molemmat jaksaa hyvin ja olipa vielä mieheni oma ehdotus toimia näin.

Ei meillä mies ole koskaan yyöllä noussut vauvan tai lapsen takia. Meillä on neljä lasta ja olen ajatellut, että se on äidin työ. Sitä varten kai lomat ovat? Joka pitää, se hoitaa pääasiassa.

Lapsi syntyi toukokuun lopussa, joten isyysloma + vuosiloma = 8 viikkoa mies hoiti yösyötöt. Olin niin kipeä että sängystä nousemiseen meni monta minuuttia, joten mies kantoi lapsen imetettäväksi muutaman kerran yössä, lisäksi lämmitti alakerrassa maidot ja syötti, koska alipainon vuoksi lapsi sai syntymästä asti lisämaitoa. En pystynyt ollenkaan nukkumaan samassa huoneessa lapsen kanssa, joten mies nukkui lapsen huoneessa ja lapsi nukkui 8 viikkoisesta omassa huoneessa, ovet tosin auki.

Loman jälkeen olen hoitanut yövalvomiset, nyt tosin niitä harvemmin kun lapsi on jo 1 v 3 kk. Mies nukuttaa jos on kotona, ja herää lapsen kanssa aikaisin viikonloppuaamuisin (yöunet noin klo 22-6.30, kahdet yli tunnin päikkärit). Muutenkin mies on kiitettävästi hoitanut oman osuutensa myös kotitöistä, siitä huolimatta, että on päivät töissä. Meillä mies ei todellakaan ole mikään äidin pikku apulainen, vaan ihan omatoimisesti asiat hoitava isä.

Yhteistyössä