Miten teidän uusperheessä menee lasten hemmottelu? En voi spontaanisti ostella esikoiselleni mitään niin kuin haluaisin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitipuoli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Vierastus";25955027]Ja nyt vaan hemmottelemaan :)
Onneksi ymmärsi ettei muu perhe voi pysähtyä ja lopettaa elämää siksi aikaa kun yksi ei paikalla.../QUOTE]

Näin juuri!

Silloin kun miehen lapsi on äidillään, sinä saat vapaasti hemmotella ja ostella omallesi mitä haluat. Silloin kun miehen lapsi on teillä, molemmille lapsille samat edut. Ei todellakaan ole oikein että pienempi jää aina vähemmälle!!!

Meillä lapset 7v 5v ja 3v. Eivät kaikki kolme saa kerralla aina samaa, tai samalla rahalla edes mitään. Perheissä joissa lapset ovat eri ikäisiä tarpeet ovat myös erilaisia. Tasapuolisuutta kannatan minäkin, mutta joskus joku lapsista saa jotain mitä toiset eivät. Isompi pääsee johonkin isomman juttuihin, mihin pienemmät pääsevät kun kasvavat. Näin se vain menee, ja kyllä koululaisen pitää kestää se että pienemmällä sisaruksella on omia juttuja äitinsä kanssa jos hänenkään ei tarvitse kantaa murhetta omista menoistaan tuleeko toiselle pahamieli. Tasapuolinen voi olla, mutta koululaiselle voi asian selittää jos pienempi saa että ettehän te osta pienemmällekkään esimerkiksi koulutarvikkeita, tai mitään muutakaan mitä ei vielä tarvitse tai osaa käyttää. Jos isommalla on puhelin ei sitä pienemmälle osteta. Näin ollen kyllä olisi isommalle ihan hyväkin oppia se, että isän perheessä asioita jaetaan, kaikkea ei aina saa kun se ei ole mahdollistakaan, mutta rakkautta voi silti olla tasapuolisesti.Eli ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, ei ole kyse suosimisesta. Kunhan pelisäännöt ovat selvät kaikille.

mukavaa että edes joku ymmärsi mitä olen tässä yrittänyt sanoa :)

kun miehen lapsi tänne tulee, ja huomaa että toisella on joku pikku krääsä ostettu niin alkaa armoton murjottaminen ettei hänellä ole samanlaista. senpä takia en ole ostanut toisellekaan tai sitten olen ostanut tismalleen samanlaiset. viimeksikin oli kummallekin pikkulasten krääsä mitä sitten sitäkin piti mollata miksi mulla on eri värinen jne...

voi helvata että alkaa tässä kirjoittaessa itsekin tajuta että ei taida lapsi arvostaa mitään mitä saa. joululahjatkin haukkui tyhmiksi kun vaan kerkes näkee että toisella on jotain eriä..pakkohan tuo on muuttaa.

ja pakko sanoa ettei lasta vastaan ole mitään, veikkaan että menis hermot pitemmän päälle omankin lapsen kohdalla jos noin käyttäytys. ihme kyllä se pienempi ei kyllä motkota mitään kaikki on ihanaa mitä saa, vaikka olisi erilaistakin.

Nyt kun sais miehenkin tajuamaan ettei meidän kannata ruokkia tuota käytöstä enää vaan kummallekin omia juttuja ja opetetaan arvostamaan niitä paremmin kuin tähän asti.

Meillä meidän perheessä kohdellaan lapsia melko tasapuolisesti. Mutta miehen lapsi saa äitinsä luona paljon kaikenlaista. Mulle on kuitenkin erityisen tärkeää, että lapsia kohdellaan omassa perheessään tasapuolisesti.. sinne äidin perheen asioihin en voi puuttua. Mies on sisäistänyt saman ajattelun myös. Ja usein sovitaan ostelemisista keskenämme, joko että molemmat ostaa omilleen tai toinen ostaa kaikille. Joulut aiheuttaa närää.. mä stressaan jo ensijoulua kun miehen poika on täällä ja tiedän että se saa lahjoja monien satojen eurojen edestä eikä mulla ole omilleni sellasiin varaa.

Vaateostokset hoitaa miehen pojalle pääsääntöisesti äitinsä ja mä ostan omilleni. Lisäksi saatan ostella omilleni "tasoituksia" kun miehen poika saa äitinsä luona jatkuvasti uusia leluja. Mutta en koskaan ostele miehen pojan ollessa täällä vain omilleni, että tämä jäisi ilman. Silloin jos poika on täällä, niin taatusti kaikille ostetaan. Tai ei kenellekään.

Jatkan vielä, että miehen pojalla ei ole nokan koputtamista, jos minun tytöt on saanut jotain hänen poissaollessaan, koska lähes aina hänen tullessaan tänne on hänellä uusia äitinsä ostamia leluja mukanaan. Olisko yhden kerran että hän jotain mainitsi siitä, että mun esikoinen oli saanut jotain (saattoi olla joku heselelu tms. ja poika marmatti että esikoiseni on päässyt heseen) ja mä sanoin hänelle takasin, että ei mun tyttökään saa kaikkea mitä se saa äitinsä luona. Siihen loppui marmatus.

[QUOTE="tiimarinvihko";25955657]Jatkan vielä, että miehen pojalla ei ole nokan koputtamista, jos minun tytöt on saanut jotain hänen poissaollessaan, koska lähes aina hänen tullessaan tänne on hänellä uusia äitinsä ostamia leluja mukanaan. Olisko yhden kerran että hän jotain mainitsi siitä, että mun esikoinen oli saanut jotain (saattoi olla joku heselelu tms. ja poika marmatti että esikoiseni on päässyt heseen) ja mä sanoin hänelle takasin, että ei mun tyttökään saa kaikkea mitä se saa äitinsä luona. Siihen loppui marmatus.[/QUOTE]

olen itsekin sanonut miehen lapselle vastaavasti jos ollaan muksun kans käyty jossain minne toinen ei ole päässy.

tavaroiden kohdalla tuntuu että jos tässä nyt uskaltautuu ostamaan omalleen jotain, niin on mies heti ensi tilassa kiikuttamassa isompaa lasta lelukauppaan että tämäkin saa jotain heti. tai näin mulle ainakin sanoi toimivansa kun erään kerran kysyin että voinko ostaa meidän lapselle jotain ihan vaan hänelle...

Eli lapsi tietää tavallaan vähän mistä narusta vetää, toinen saa hän ei vaikka tavara ei vastaisi mitenkään edes ikätasolla kiinnostuksen kohteita. Ja isä ajattelee, että on ikävää jos isommalle tulee noin kurja olo.. Miehelle kannattaa kyllä vähän väläyttää, että tämä pienempikin kasvaa vielä ja ottaa mallia mahdollisesti sisaruksestaan. On siinä miettimistä kun isompi saa vaikkapa ajokortin yms :) Eli ei lapselle ole kamalaa tuottaa pettymystä,jos kyseessä on "vain" tavara ja materia rakkaus ja kiintymys sitten erikseen...

Mun mielestä olet aika huono äitipuoli, kun ajattelet noin kovin omaa lastasi ja haluat pitää eri elintasoa kuin mikä on tilanne uusperheenne muiden lasten osalta. Mieti nyt itse itsesi niiden isompien lasten tilanteeseen. Ei se teidän nuorimmainen tarvi sen ihmeempiä, tärkeintä olisi hyvät suhteet uusperheen isompiin lapsiin ja tuollaisella eriarvoistamisella vaarannat sen. Ei ehkä niinkään ne tavarat, vaan toi sun asenne...

[QUOTE="äitipuoli";25955769]tavaroiden kohdalla tuntuu että jos tässä nyt uskaltautuu ostamaan omalleen jotain, niin on mies heti ensi tilassa kiikuttamassa isompaa lasta lelukauppaan että tämäkin saa jotain heti. tai näin mulle ainakin sanoi toimivansa kun erään kerran kysyin että voinko ostaa meidän lapselle jotain ihan vaan hänelle...[/QUOTE]
Omakohtaista kokemusta uusperheestä ei ole mutta tuollaisessa tilanteessa pyrkisin järjestämään aikaa keskustella miehen kanssa perusteellisesti asiasta, ainakin ensiksi ehkä sen jälkeen mies tai me yhdessä voitaisiin puhua asiasta esikoisen kanssa.

[QUOTE="Sirkkeli";25954775]No ei sun tarvitse olla tasapuolinen.Sillä miehen lapsella on oma äiti. Miehesi pitää olla tasapuolinen lapsiensa kohdalla.[/QUOTE]

Just näin. Ap:lla ei ole mitään velvollisuuksia, mutta miehen pitää omia lapsia pitää tasavertaisina. Muutenhan teidän pitää sitten kieltää ettei tämän pojan äiti saa ostaa mitään pojalleen, kun ei osta teidänkin lapselle.

[QUOTE="vieras";25955841]Mun mielestä olet aika huono äitipuoli, kun ajattelet noin kovin omaa lastasi ja haluat pitää eri elintasoa kuin mikä on tilanne uusperheenne muiden lasten osalta. Mieti nyt itse itsesi niiden isompien lasten tilanteeseen. Ei se teidän nuorimmainen tarvi sen ihmeempiä, tärkeintä olisi hyvät suhteet uusperheen isompiin lapsiin ja tuollaisella eriarvoistamisella vaarannat sen. Ei ehkä niinkään ne tavarat, vaan toi sun asenne...[/QUOTE]

Siis mitä? Sinustako isomman lapsen kuuluu saada paljon enemmän kuin pienemmän? Onko oikein että isompi saa äitinsä luona tavaraa ja kokemuksia+ vielä isänsä luona kaiken saman kun pienempi? Että pienempää saa eriarvoistaa ettei vaan suhteet kärsi? Mitä tasa-arvoa se on? Kyllä pienemmänkin kuuluu saada viettää oman äitinsä kanssa laatuaikaa, ihan samalla tavalla kun esikoinenkin viettää oman äitinsä kanssa! Ap:n nykyinen tilanne on VÄÄRIN pienempää kohtaan.

[QUOTE="vieras";25955841]Mun mielestä olet aika huono äitipuoli, kun ajattelet noin kovin omaa lastasi ja haluat pitää eri elintasoa kuin mikä on tilanne uusperheenne muiden lasten osalta. Mieti nyt itse itsesi niiden isompien lasten tilanteeseen. Ei se teidän nuorimmainen tarvi sen ihmeempiä, tärkeintä olisi hyvät suhteet uusperheen isompiin lapsiin ja tuollaisella eriarvoistamisella vaarannat sen. Ei ehkä niinkään ne tavarat, vaan toi sun asenne...[/QUOTE]
Mistä sä näin tulkitsit? Nythän sillä miehen esikoisella on korkeampi elintaso kuin ap:n lapsella ja ap nimenomaan haluaisi vähän tasoittaa tätä sisarusten välistä eriarvoisuutta hankkimalla pienemmällekin jotain sellaista, mitä isommallakin on samassa iässä ollut.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
[QUOTE="vieras";25955932]Just näin. Ap:lla ei ole mitään velvollisuuksia, mutta miehen pitää omia lapsia pitää tasavertaisina. Muutenhan teidän pitää sitten kieltää ettei tämän pojan äiti saa ostaa mitään pojalleen, kun ei osta teidänkin lapselle.[/QUOTE]

juuri näin.

ois niin kiva saada tähän joku ratkaisu kun tätä on kestänyt jo pitempään... ja sen voin kertoa että isompi ei ole elintasoltaan alempana niin kuin joku siellä väitti, on saanut paljon enemmän sekä tavaraa että muuta huvitusta samanikäisenä ja nyky iässä kun toinen. käy äitinsä kanssa ulkomailla pari kertaa vuoteen ja kaikki on viimeisen päälle. noh, meidän lapsella suurin osa vaatteista on käytettyjä, eikä matkoja hänellä ole muualle kuin mummolaan. ja siihen kun vielä lisätään ettei oma äitikään uskalla hyvällä omalla tunnolla mitään pientäkään kivaa antaa/ tehdä kun heti saa olla selittelemässä isommalle joka on mahdollisesti juuri muutama päivä aiemmin ollut hemmoteltuna oman äitinsä toimesta. että mites päin se elintaso nyt olikaan epäreilua..

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25955945:
Mistä sä näin tulkitsit? Nythän sillä miehen esikoisella on korkeampi elintaso kuin ap:n lapsella ja ap nimenomaan haluaisi vähän tasoittaa tätä sisarusten välistä eriarvoisuutta hankkimalla pienemmällekin jotain sellaista, mitä isommallakin on samassa iässä ollut.

juuri näin haluaisin ja sanoin miehellekin. niin tämäpä hermostui ja sanoi ettei se kuulu tähän päivään millään tavalla mitä hän on esikoiselleen joskus ostanut kun ei mekään oltu silloin vielä yhdessä. ei saa verrata toisen ostamia juttuja, mutten myöskään voi omin päin ostaa samankaltaisia kun ei ole varaa ostaa toiselle samalla hinnalla just nyt..plaah.

mä luulin että mulla on vinksahtanu ajattelu, mut mun lisäksi kyllä muittenkin ajattelussa on jotain mätää..tuntuu että tässä kirjoittaessa nyt vasta huomaan kun luen teidänkin kommentteja.

[QUOTE="äitipuoli";25955998] ja siihen kun vielä lisätään ettei oma äitikään uskalla hyvällä omalla tunnolla mitään pientäkään kivaa antaa/ tehdä kun heti saa olla selittelemässä isommalle joka on mahdollisesti juuri muutama päivä aiemmin ollut hemmoteltuna oman äitinsä toimesta. että mites päin se elintaso nyt olikaan epäreilua..[/QUOTE]
"Pelkäät" lasta vai miestäsi... tai et uskalla olla ääneen erimieltä asiasta.

Tuossa tehdään hirveä karhunpalvelus lapselle jos hän saa olla se joka päättää missä kaappi seisoo.Tasapuolista ei minunkaan mielestäni ole se että kaikki saavat sentilleen samaa,vaan tarpeen mukaan.Pelisäännöt selviksi,tottakai ap:lla on oikeus olla omalleen sellainen äiti kuin haluaa.
Niin ja siis ihan ilman kokemusta asiasta en oole,miehelläni on myös lapsi edellisestä suhteesta,sen lisäksi meillä on kolme yhteistä.

Viimeksi muokattu:
Jos miehellä on jo lapsi ja sen kanssa alkaa hellustella, niin kyllä se lapsi kuuluu kiinteästi siihen "pakettiin"; en minäkään haluaisi, että jos olisin yh ja löytäisin uuden miehen, että tämä ajattelisi ottavansa vain minut ja lapsi olisi vain "kylkiäinen" jolla ei ole hänelle merkitystä.

Ei mulla tähän muuta.

[QUOTE="äitipuoli";25955998]ois niin kiva saada tähän joku ratkaisu kun tätä on kestänyt jo pitempään... ja sen voin kertoa että isompi ei ole elintasoltaan alempana niin kuin joku siellä väitti, on saanut paljon enemmän sekä tavaraa että muuta huvitusta samanikäisenä ja nyky iässä kun toinen. käy äitinsä kanssa ulkomailla pari kertaa vuoteen ja kaikki on viimeisen päälle. noh, meidän lapsella suurin osa vaatteista on käytettyjä, eikä matkoja hänellä ole muualle kuin mummolaan. ja siihen kun vielä lisätään ettei oma äitikään uskalla hyvällä omalla tunnolla mitään pientäkään kivaa antaa/ tehdä kun heti saa olla selittelemässä isommalle joka on mahdollisesti juuri muutama päivä aiemmin ollut hemmoteltuna oman äitinsä toimesta. että mites päin se elintaso nyt olikaan epäreilua..[/QUOTE]
Mä sun tilanteessa tekisin lapseni kanssa kivoja juttuja välittämättä siitä, että miehen esikoinen nyt ei satu pääsemään mukaan. Ja jos koululainen asiasta jotain narisee niin sanoisin vain, että voi voi, et ollut täällä silloin. Kuten joku aiemmin jo sanoikin, niin ei uusperhe voi pysäyttää elämäänsä ja elää vain silloin, kun lapsi on etävanhempansa luona. Ja omille lapsilleni ostan ihan just sitä mitä haluan. Ei tietenkään niin, että jos puolison lapsi on mukana ja omalleen ostaa vaikkapa jäätelön, niin sitten jättäisi sen isomman lapsen ilman jäätelöä. Mutta jos omalleni ostaisin vaikkapa uudet kengät, niin en mä alkaisi uusia kenkiä puolison lapsellekin ostamaan, vaikka hän kauppareissulla mukana olisikin. Ostakoon puoliso tai lapsen äiti, jos lapsi kenkiä tarvitsee.

• Tykkää
Reactions: fifiia
"Pelkäät" lasta vai miestäsi... tai et uskalla olla ääneen erimieltä asiasta.

mieheni on aina painottanut että tee ihmeessä yhteisen lapsen kanssa jotain kivaa, mutta se on yleensä sisältänyt sen että melko samaan ajankohtaan hän sitten "hyvittää " sen isommalleen.

tavaroista on ollut sitä mieltä että kummallekin samat jutut tai omat jutut yhtä aikaa, olin itsekin tätä mieltä aluksi. mutta viime aikoina väläytin vaihtoehtoa että olisiko maailmanloppu jos hemmottelisin joskus vain meidän lasta vaikka sillä lelulla. vastaus oli että mietippä miltä se tuntuis toisesta...juu niinhän se saattas olla pahamieli mutta ideana se että hänkin saa sitten johonkin väliin vaikka isältään jotain kivaa.

[QUOTE="äitipuoli";25955998]ois niin kiva saada tähän joku ratkaisu kun tätä on kestänyt jo pitempään... ja sen voin kertoa että isompi ei ole elintasoltaan alempana niin kuin joku siellä väitti, on saanut paljon enemmän sekä tavaraa että muuta huvitusta samanikäisenä ja nyky iässä kun toinen. käy äitinsä kanssa ulkomailla pari kertaa vuoteen ja kaikki on viimeisen päälle. noh, meidän lapsella suurin osa vaatteista on käytettyjä, eikä matkoja hänellä ole muualle kuin mummolaan. ja siihen kun vielä lisätään ettei oma äitikään uskalla hyvällä omalla tunnolla mitään pientäkään kivaa antaa/ tehdä kun heti saa olla selittelemässä isommalle joka on mahdollisesti juuri muutama päivä aiemmin ollut hemmoteltuna oman äitinsä toimesta. että mites päin se elintaso nyt olikaan epäreilua..[/QUOTE]

Anteeksi nyt, mutta jos asia tosiaan on noin kuten yllä kerrot, niin MITÄ IHMETTÄ edes mietit voitko hemmotella omaasi ja ostella hänelle tavaroita ym. Sinä olet aikuinen ja lapsi on lapsi, sinun ei tarvitse selitellä lapsille eikä hyppiä muksujen pillin tahdissa.
Omasta mielestäni muksujen ei tavaraa tarvitse kyllä koko ajan saadakaan, vain se, mitä tarvitaan.

Jos miehellä on jo lapsi ja sen kanssa alkaa hellustella, niin kyllä se lapsi kuuluu kiinteästi siihen "pakettiin"; en minäkään haluaisi, että jos olisin yh ja löytäisin uuden miehen, että tämä ajattelisi ottavansa vain minut ja lapsi olisi vain "kylkiäinen" jolla ei ole hänelle merkitystä.

Ei mulla tähän muuta.

mutta etkö äitinä haluaisi hemmotella omaa lastasi silloin kun se on sinulla?

pitäisikö sinun ostaa ex miehesi uuden vaimon lapsellekin jotain, koko ajan? EI!

Koko ketjua en lukenut, mutta napinaa tulee vaikka miten olisit tasapuolinen ja olipa kyseessä uusperhe tai ydinperhe. Lasten mielestä toinen on aina saanut enemmän.

Lakkaa tanssimasta ukkosi pillin mukaan. Hän ei ole ilmeisesti tajunnut jotakin. Tuntee tietysti alitajuisesti syyllisyyttä siitä, ettei voi olla kokopäivätoimisesti isä lapselleen ja sitten menee ihan yli nuo jutut.

Yhteistyössä