Miten teidän perheessä sanotaan? missä päin asut?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Murre
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Murre:
Meillä ekat vaihtoehdot. Asutaan Oulussa päin.

Kiikku vai keinu molemmat
Kärryt vai rattaat molemmat
Vasta vai vihta molemmat
Lintata vai viikata viikata
Suukko vai pusu molemmat
Viruttaa vai huuhdella molemmat
Nuo vai noi molemmat
Tuo vai toi molemmat
Tykönä vai luona molemmat
Pottu vai peruna molemmat
Ruveta vai alkaa molemmat
Mehtä, mettä, metsä... kaksi jälkimmäistä
Mää, minä, mä, mie... kolme ekaa
Nää, sää, sinä, sie... kaksi keskimmäistä



Etele-Suomessa Paimiossa

 
Kiikku vai keinu
Kärryt vai rattaat
Vasta vai vihta
Lintata vai viikata
Suukko vai pusu
Viruttaa vai huuhdella
Nuo vai noi
Tuo vai toi
Tykönä vai luona
Pottu vai peruna
Ruveta vai alkaa
Mehtä, mettä, metsä...
Mää, minä, mä, mie...
Nää, sää, sinä, sie...

Etelä-Savossa asustellaan

:D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Murre:
Meillä ekat vaihtoehdot. Asutaan Oulussa päin.

Kiikku vai keinuKärryt vai rattaat
Vasta vai vihtaLintata vai viikata
Suukko vai pusu Kumpaakin käytetään
Viruttaa vai huuhdella
Nuo vai noi
Tuo vai toi
Tykönä vai luona
Pottu vai peruna
Ruveta vai alkaa Kumpaakin käytän
Mehtä, mettä, metsä...
Mää, minä, mä, mie...
Nää, sää, sinä, sie...


Ja KEMISSÄ ASUN.
 
Kiikku vai keinu - Keinu, mut välillä sanon, et kiikutaan.
Kärryt vai rattaat - Molempia
Vasta vai vihta - Vasta
Lintata vai viikata - Viikata
Suukko vai pusu - Pusu
Viruttaa vai huuhdella - Huuhdella
Nuo vai noi - Noi
Tuo vai toi - Toi
Tykönä vai luona - Luona
Pottu vai peruna - Peruna
Ruveta vai alkaa - Molempia
Mehtä, mettä, metsä... - Kaikki
Mää, minä, mä, mie... - Mää
Nää, sää, sinä, sie... - Sää

Keski-Suomi

 
Alkuperäinen kirjoittaja Murre:
Meillä ekat vaihtoehdot. Asutaan Oulussa päin.

Kiikku vai keinu -kiikku
Kärryt vai rattaat -rattaat
Vasta vai vihta -vasta
Lintata vai viikata - ei kumpikaan , sanon että limpata : )
Suukko vai pusu -pusu
Viruttaa vai huuhdella -viruttaa
Nuo vai noi -nuo
Tuo vai toi -tuo
Tykönä vai luona - luona
Pottu vai peruna -sekä että
Ruveta vai alkaa -sekä että
Mehtä, mettä, metsä... -metsa
Mää, minä, mä, mie... -mä , muut perhees mie
Nää, sää, sinä, sie... -sä

 
keinu
rattaat
Vasta vai vihta kumpikin
viikata
Suukko vai pusu kumpikin, tai moisku
Viruttaa vai huuhdella vaatteet virutetaan, ja astiat huuhdellaan
noi
Tuo vai toi kumpikin käy
luona
Pottu vai peruna molemmat käytössä
Ruveta vai alkaa molemmat
mettä, metsä...



Espoossa

 
Kiikku vai keinu - keinutaan tai kiikataan, keinussa kiikataan
Kärryt vai rattaat - rattaat
Vasta vai vihta - vasta
Lintata vai viikata - viikata, siis pyykkiä
Suukko vai pusu - pusu, useimmiten kuitenkin sumppi
Viruttaa vai huuhdella - viruttaa tai huuhtoa
Nuo vai noi - nuo
Tuo vai toi - tuo
Tykönä vai luona - ollaan jonkun luona, mennään jonkun tykö.
Pottu vai peruna - pottu
Ruveta vai alkaa - ruvetaanpa hommiin, aletaanpa nukkumaan. molemmat käytössä.
Mehtä, mettä, metsä... - mettä
Mää, minä, mä, mie... - minä ja mie
Nää, sää, sinä, sie... - sinä ja sie

itäkairasta etelän kautta länsi-lappiin, eli kemissä asutaan.

 
keinu
rattaat
Vasta
viikata
pusu
Viruttaa, huuhdella
Nuo, noi
Tuo, toi
luona
Pottu, peruna
Ruveta, alkaa
mettä, metsä
minä, mä, mie...
sää, sinä, sie..

Näitä käytätetään meillä. Asutaan Helsingissä

 

kymenlaakso
keinu - myös verbinä kiikkua
rattaat
vihta
viikata
Suukko ja pusu
huuhdella
noi
toi
luona
Pottu ja peruna
Ruveta ja alkaa
mettä ja metsä...
minä, mä, mie ja miä
sinä, sie, sä ja siä


lisäys: ruilia, ruilia vai riipata? Meillä riipata


 


Kiikku vai keinu Riippuu kenelle sanoo..
Kärryt vai rattaat
Vasta vai vihta
Lintata vai viikata
Suukko vai pusu
Viruttaa vai huuhdella Miten sattuu..
Nuo vai noi
Tuo vai toi
Tykönä vai luona
Pottu vai peruna Kummin vaan
Ruveta vai alkaa Molemmat käytössä
Mehtä, mettä, metsä...
Mää, minä, , mie...
Nää, sää, sinä, , sie...

Ja Helsinki on paikka

 
Kiikku vai keinu
Kärryt vai rattaat
Vasta vai vihta
Lintata vai viikata
Suukko vai pusu
Viruttaa vai huuhdella
Nuo vai noi
Tuo vai toi
Tykönä vai luona
Pottu vai peruna
Ruveta vai alkaa
Mehtä, mettä, metsä...
Mää, minä, mä, mie...
Nää, sää, sinä, sie...

Tampere
 
Raisiossa asutaan eli Turun suunta.

Kiikku vai keinu
Kärryt vai rattaat
Vasta vai vihta
Lintata vai viikata
Suukko vai pusu
Viruttaa vai huuhdella
Nuo vai noi
Tuo vai toi
Tykönä vai luona
Pottu vai peruna
Ruveta vai alkaa
Mehtä, mettä, metsä...
Mää, minä, , mie...
Nää, sää, sinä, sie...

 
Kiikku vai keinu
Kärryt vai rattaat
Vasta vai vihta
Lintata vai viikata - Lintata tarkottaa lytätä, rytätä, rutistaa esim. peltitölkki kasaan :)
Suukko vai pusu
Viruttaa vai huuhdella - Viruttaa on venyttää.
Nuo vai noi
Tuo vai toi
Tykönä vai luona
Pottu vai peruna
Ruveta vai alkaa
Mehtä, mettä, metsä...
Mää, minä, mä, mie...
Nää, sää, sinä, sie...

Ja Pohjois-Karjala :)


 
Kiikku vai keinu
Kärryt vai rattaat
Vasta vai vihta
Lintata vai viikata
Suukko vai pusu
Viruttaa vai huuhdella
Nuo vai noi
Tuo vai toi
Tykönä vai luona
Pottu vai peruna
Ruveta vai alkaa
Mehtä, mettä, metsä...
Mää, minä, mä, mie...
Nää, sää, sinä, sie...
metula = puulasta
melkuttaa= hämmentää

Asun E-Karjalas, mut savvooki löytyy
 

Yhteistyössä