Miten teidän perheessä sanotaan? missä päin asut?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Murre
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Murre:
Meillä ekat vaihtoehdot. Asutaan Oulussa päin.

Kiikku vai keinu
Kärryt vai rattaat
Vasta vai vihta
Lintata vai viikata
Suukko vai pusu
Viruttaa vai huuhdella
Nuo vai noi
Tuo vai toi
Tykönä vai luona
Pottu vai peruna
Ruveta vai alkaa
Mehtä, mettä, metsä...
Mää, minä, mä, mie...
Nää, sää, sinä, sie...


Mekin Oulussa ja käytössä
Keinu
Rattaat
Vasta
Laskuttaa (linttaamisesta ole koskaan kuullutkaan)
Pusu
Huuhella ja viruttaa molemmat käytössä tilanteen mukaan
Nuo
Tuo
Tykönä
Pottu tai peruna
Ruveta
Mettä tai metsä
Minä/mä
Sinä/nää

Mites muuten
Leeta, pulla vai pitko? Meillä leeta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Murre:
Meillä ekat vaihtoehdot. Asutaan Oulussa päin.

Kiikku vai keinu
Kärryt vai rattaat
Vasta vai vihta
Lintata vai viikata
Suukko vai pusu
Viruttaa vai huuhdella
Nuo vai noi
Tuo vai toi
Tykönä vai luona
Pottu vai peruna
Ruveta vai alkaa
Mehtä, mettä, metsä...
Mää, minä, mä, mie...
Nää, sää, sinä, sie...

keinu
rattaat
vihta
viikata
pusu
huuhdella
noi
toi
luona
peruna
alkaa
metsä



itäuusimaa

mutta mitä merkityksiä teillä on sanoista ,kinkata , mulkata, notski.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Murre:
Meillä ekat vaihtoehdot. Asutaan Oulussa päin.

Kiikku vai keinu
Kärryt vai rattaat
Vasta vai vihta
Lintata vai viikata
Suukko vai pusu
Viruttaa vai huuhdella
Nuo vai noi
Tuo vai toi
Tykönä vai luona
Pottu vai peruna
Ruveta vai alkaa
Mehtä, mettä, metsä...
Mää, minä, mä, mie...
Nää, sää, sinä, sie...


Turun kupeessa asuva entinen porilainen
=)
 
Kiikku vai keinu
Kärryt vai rattaat
Vasta vai vihta
Lintata vai viikata
Suukko vai pusu
Viruttaa vai huuhdella
Nuo vai noi
Tuo vai toi
Tykönä vai luona
Pottu vai peruna
Ruveta vai alkaa
Mehtä, mettä, metsä...
Mää, minä, , mie...
Nää, sää, sinä, sie...


Ja Helsingistä olen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Murre:
Meillä ekat vaihtoehdot. Asutaan Oulussa päin.

Kiikku vai keinu KEINU
Kärryt vai rattaat RATTAAT
Vasta vai vihta VIHTA
Lintata vai viikata VIIKATA
Suukko vai pusu KUMPIKIN KÄY
Viruttaa vai huuhdella HUUHDELLA
Nuo vai noi NOI
Tuo vai toi TOI
Tykönä vai luona MOLEMMAT, YLEENSÄ TYKÖNÄ
Pottu vai peruna PERUNA TAI MOKKULA
Ruveta vai alkaa MOLEMMAT
Mehtä, mettä, metsä... METTÄ
Mää, minä, mä, mie... MÄÄ
Nää, sää, sinä, sie... NÄÄ

Tampereelta nääs.

 

Yhteistyössä