Miten teidän perhe toimisi tällaisessa tilanteessa? (liittyy töihinmenoon)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en tiedä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

en tiedä

Vieras
Eli mieheni erittäin todennäköisesti irtisanotaan töistä. Oman alan töitä ei ole saatavilla. Mä olen vanhempainlomalla, pääsen takaisin hyväpalkkaiseen työhön heti kun vaan ilmoitan. Vauva on tällä hetkellä 5kk ja esikoinen 3v on myös kotona. Ongelma on siis se, että menisitkö sinä takaisin töihin jos miehesi irtisanotaan ja jätät vauvan ja esikoisen kotiin miehen hoidettavaksi? Tilannetta vaikeuttaa miehen masennus jonka vuoksi on tälläkin hetkellä osasairaspäivärahalla. Ei siis ole varmuutta miten miehen hermot kestää kotona olemisen. Miehellä ei myöskään ole voimia hakee mitään uutta työtä jos oman alan hommia ei löydy, joten miehen töihinmeno ei ole vaihtoehto. Jos sinä et mene töihin, on perheenne rahallisesti niin tiukilla, että kysymykseen voi oikeastikin tulla kodin myyminen, autoista luopuminen jne. Tukiverkostoa löytyy, esim. isovanhemmat ovat jo eläkkeellä ja halukkaita auttamaan lasten hoidossa mutta....

En jättäisi lapsia puolikuntoisen hoidettavaksi. Odottaisin, että mies saa itsensä kuntoon ja sitten lähtisin töihin. Saahan mies hoitoa tällä hetkellä? Siis muutakin kuin nappeja naamariin?

Tuossa tilanteessa olisi varmaankin pakko mennä töihin, vaikka itse ei sitä haluaisikaan. Kai mies pärjäisi sillä tavalla lasten kanssa (masennuksesta huolimatta) jos saisi apuja isovanhemmilta ja muilta säännöllisesti?

Teidän tilanteessa menisin töihin ja toivoisin että mies löytäisi töitä ennenkun kuopus täyttää kolme, jotta voisin sitten jäädä hetkeksi lasten kanssa kotiin.

Vaikka mies masentunut, niin isovanhemmat voisi auttaa lastenhoidossa.

olen samaa mieltä, en jättäisi puolikuntoisen kanssa kotiin. mies eka kuntoon ja sitten sinä vasta töihin. ja jos iso-vanhemmilta löytyy intoa ja jaksamista, niin sitten vaikka kerta viikkoon hoitoon sinne.

Onpas kinkkinen tilanne. Ilman tuota masennusta olisin sanonut, että mene ihmeessä töihin, kun isä voi jäädä kotiin, mutta mutta... Pidän niin kovin tärkeänä tuota varhaista vuorovaikutusta, että hyvä olisi, jos kotona olisi henkilö, joka jaksaa lapsia ja on turvallinen aikuinen. Ihanaa, että isovanhemmista olisi apua! En todellakaan kannata sinun töihin menoa, kun pienempi on noin pieni, mutta toisaalta ymmärrän tilanteen, joka käytännössä pakottaa sinut töihin. Voimia ratkaisun tekoon!

Jos miehen masennus on töihin liittyvää, niin ehdottomasti sinä töihin ja mies kotiin lepäämään. Tiedän parikin tapausta joissa isä on halunnut jäädä kotiin juurikin työuupumuksen vuoksi. Vuosikin kotona on auttanut kovasti ottamaan etäisyyttä työhön ja saanut näkemään asioita uudella tavalla. Molemmat ovat hoitovapaan jälkeen vaihtaneet alaa ja palanneet töihin ihan uudella innolla. Samoin äideille on tehnyt hyvää mennä välillä töihin ja saada etäisyyttä perheeseen. Molemmissa perheissä on tehnyt koko perheelle hyvää vaihtaa hieman rooleja ja katsoa elämäntilannetta toisennäkökulmasta.

Jos taas masennus johtuu muusta tai on niin vakavaa että vaikuttaa kotonaolemiseenkin, koittaisin saada kotiin hoitajan tai esim. lapset isovanhemmille tai vastaavalle pariksi tunniksi päivittäin jotta mies saa lepoa. Töihin menisin joka tapauksessa jos taloudellinen tilanne sitä vaatii. Rahahuolet masennuksen lisäksi on tuhoisa yhdistelmä.

kumpi sua tässä tilanteessa varsinaisest mietityttää: miehen jaksaminen lasten kanssa vai se että haluaisit itse vielä jatkaa kotona olemista lasten kanssa? jos nimittäin koet ettet saisi olla sitten tarpeeksi näinkin pienten lastesi kanssa, niin suosittelen osittaista hoitovapaata. (eli käytännössä tarkoittaa useimmiten lyhyempää työpäivää). siihen sulla on oikeus! auttaishan se miehenkin jaksamista kotona lasten kanssa jos et olisi niin pitkää päivää poissa. ja kuitenkin taloudellinen tilanne olisi vähän parempi kun saisit edes jonkin verran palkkaa.
tai voisitko venyttää töihin palaamista vanhempainvapaan loppumiseen asti? silloin kuopuskin olisi jo vähän isompi, ero hänestä ja hänelle ero sinusta ei ehkä tuntuisi niin rankalta. ja siinä vaiheessahan tuet kuitenkin pienenisivät kun siirtyisit kotihoidontuelle, joten siinä vaiheessa se kituuttaminen varsinaisesti vasta alkaisi.

summa summarum:
keskustele miehesi kanssa, molempien mielipiteet asiaan ovat nyt yhtä tärkeitä!
ja muista että lapset ovat pieniä vain kerran, vaikka joutuisittekin kituuttamaan niin se saattaisi olla parempi kuin että kadut myöhemmin ettet ollut läsnä kotona kun lapset oli vielä pieniä...

Menisin töihin ja mies kotiin, mutta isovanhemmat ja mahdollisesti maksettua hoitoapuakin miehen avuksi kotiin, jos yhtään tuntuu ettei mies jaksa. En sikäli olisi niin huolissani noista lapsista ellei mies ole tosi vakavasti masentunut, että heillä on kuitenkin sinut ja isovanhempi ns. "normaaleina kiintymyssuhteina" ja sekin pelastaa paljon, vaikkei mies aina niin hyvin jaksaisikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Etkös sä ole vielä äityspäivärahalla? Ei kai silloin nyt hirveen tiukkaa tee?

Minä myös ihmettelen, että jos ap on äippärahalla, ja mies toivottavasti saa ansiosidonnaista korvausta, miten talous voisi mennä niin tiukille, varsinkin kun ap:lle on hyväpalkkainen työ?

eli minä olisin vanhempainvapaan kotona, siksi kunnes se vauva on n. 9 - 10 kk ja menisin sitten töihin, lapset siinä tilanteessa, joko päiväkotiin, jos mies ei voinniltaan kykene hoitamaan, tai jos miehen kunto on parantunut; mies hoitaa.

No eipä ap saa sitä äitiyspäivärahaa enää kuin pari kuukautta ja kun miestä ei oltu vielä edes irtisanottu. Toiset on sen verran fiksumpia että miettivät etukäteen jo parin kuukauden päähänkin. Ja toiseksi jos on työpaikka odottamassa, niin ei sinne voi silloin viimeisenä vanhempainvapaapäivänä ilmoittaa että enpä tulekaan, vaan ilmoitus pitää tehdä hyvissä ajoin.

Moni masentunut äippä hoitaa lapsensa ihan itse. Kyllä tälläkin palstalla näkyy niin paljon masentuneita kotiäitejä... Eiköhän se isäkin sitten osaa lapset hoitaa.

Mä en miehelle ainakaan jättäis lapsia. Jos sulla hyväpalkkainen työ niin ota lapsille hoitaja kotiin miehen avuksi kunnes nuorempi tulee niin vanhaksi että voi mennä pph:lle tai muuhun hoitopaikkaan.

Yhteistyössä