Miten teidän miehet on suhtautuneet kestoiluun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja outoa outoa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Miksi se mies sanoi ei?? Perusteliko kantaansa mitenkään? Pakko sanoa, että itse en mieheltä mitään kysynyt.. Jos olisin "lupaa" kysellyt niin varmaan olisi minunkin mies sanonut ei, mutta nyt ei asialle mitään mahda :D

Mä en oo koskaan tajunnut niitä naisia, jotka kysyvät mieheltään lupaa jokaiseen mahdolliseen ja mahdottomaan asiaan.

Miten miehen elämään vaikuttaa esim. se, että vaimo vaihtaa vauvalle kestovaippaa sillä aikaa kun hän on töissä? Tai se, että vaimo pesee koneellisen vaippapyykkiä kahdesti viikossa? Ei se sitä tarkoita, etteikö mies voisi käyttää vauvalla kertsejä.

Meillä asuu kaksi tasavertaista aikuista, eikä kumpikaan ole sellaisessa asemassa että voisi alkaa sanomaan toiselle EI jossain vaippa-asiassa, tms.

ei meilläkään mitään tapeltu vaikka mies ei hyppinytkään innosta kun päätin aloittaa kokeilun.. Mitä se sitä miestä kaivelee jos äiti käyttää lapsella kestovaippoja, ei hänen ole pakko niitä käyttää.. Kuulostaa vähän liialliselta tossun alla olemiselta..

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Meillä mies oli pelkästään iloinen kun kuuli että siinä säästyy rahaa.

Näin meilläkin. Mä lataan likaiset vaipat koneeseen. AINA. Mutta mies laittelee kyllä kuivumaan niitä ja taittelee harsot taskun sisään ja käyttää ihan siinä missä minäkin.

Miun mies ei myöskään vaihda kestoja.. kertiksen laittaa ja hoidossa on nyt kertikset.. Eli kestoja on vain illalla ja viikonloppuisin tytöllä. Mie en joteni saa niistä yhtä pitäviä kuin kertikset. Nyt kun tyttö on 1v 3kk niin pissamäärä on niin iso jo, että kestikset pitää vaihtaa ainakin 1,5h välein, että pitävät tai ainakin käyttää potalla tyttöä. Imuina miulla on aina harso + bambutaitto tai mikroinsertti + bambu

Meillä alkaa olla lapsen vaippailu pikkuhiljaa takanapäin, joten olen kai pätevä vastaaman tuohon kustannuskysymykseen. Yhtäkään vaippaa en ole hankkinut käytettynä, vaan kaikki ovat olleet uusia taskuvaippoja. Vaippoja löytyy meiltä 4 eri kokoa ja lisäksi niissä käytetään riisipaperia. Pesukustannuksia huomioimatta kustannukset tuli katettua, kun lapsi oli 11kk. Eli kyllä niillä voi yhdenkin lapsen kanssa säästää. Niin ja tosiaan meillä on vain osakestoiltu kun päiväkodissa ei huolita kestoja ja öisin myös käytetään yleensä kertistä.

Meillä mies on ihan innoissaan kestoilusta kun näki ensimmäiset taskuvaipat. Hänestä on ukava pukea lapselle kauniita kuviollisia vaippoja ja on jopa esitellyt kavereille kuinka hieno vaippa lapsella on päällä.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Nyt kun tyttö on 1v 3kk niin pissamäärä on niin iso jo, että kestikset pitää vaihtaa ainakin 1,5h välein, että pitävät tai ainakin käyttää potalla tyttöä. Imuina miulla on aina harso + bambutaitto tai mikroinsertti + bambu

Jätä harso pois, ja käytä bambua+hamppua. Toimi jopa meidän 2 v superpissaaja-pojalla aikoinaan.

Niin ja taskuvaippoja käytän. Miestä varmaan inhottaa niissä eniten se, kun niitä pitää huuhdella kakan jälkeen ja sitten kun ne vuotavat niin, että vaatteet on useasti pissassa. Pienenä vauvana kestoilu oli helppoa, kun vaippa piti paremmin :D

Kyllä kestoilulla säästää laskipa miten päin tahansa. Vaikka alkupanostus olisi suurikin niin kestot voi kuitenkin aina myydä. Kertsejä on turha tarjota käytettyinä muualle kuin kaatopaikalle. Ja tosiaan paitsi että kestot säästää kukkaroa ne säästää myös luontoa.

Meillä on osakestoiltu siitä saakka kun kuopus oli 4kk. Käytetään taskuvaippoja, jotka olen muutamaa lukuunottamatta ommellut itse. Rahaa on tähän mennessä mennyt n.150e ja kangasta on odottamassa ompelua vielä useiden vaippojen tarpeiksi, joten ihan heti ei tarvitse ostaa lisää kuin tarra- ja kuminauhaa sekä ompelulankaa. Itse ommellessa on vielä se hyvä puoli että vaipoista saa melko varmasti takaisin sen rahan mitä niihin on pistänyt jos ei työlleen laske hintaa.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Niin ja taskuvaippoja käytän. Miestä varmaan inhottaa niissä eniten se, kun niitä pitää huuhdella kakan jälkeen ja sitten kun ne vuotavat niin, että vaatteet on useasti pissassa. Pienenä vauvana kestoilu oli helppoa, kun vaippa piti paremmin :D

Meillä oon nyt pukenu villavaippahousut taskuvaipan päälle, kun tuppaa useammin vuotamaan. Siis vaikka käytän kosteussulullisia taskuja. Imujen määrää ja laatua pitäisi kai muuttaa, kun poitsu pissaa entistä enemmän.

Meillä mies oli hiukka ymmällään aluksi. Silloisen tiukan rahatilanteen vuoksi kysäisin että onko ok jos panostan hiukan kestoiluun. Mies ei pistänyt sen kummemmin vastaan, hiukka ihmetteli asiaa kun en kahden isomman lapsen kanssa ole kestoillut. Nyt mies vaihtaa keston siinä missä kertsinkin tosin kakkavaipan huuhtominen ja pesukoneen pyörittäminen ovat minun vastuullani.

Joku valitteli pyykkiä odottavien vaippojen hajuhaitoista. Säilytätkö likavaipat kuivana vai märkänä. Meillä ripustetaan likavaipat vessaan kuivumaan ja laitetaan pyykkikoriin kuivina. Ei haise.

meillä on varmaan yli 50 kestovaippaa, villiksiä.. niistä oon varmaan 150? maksanu, monet uutena, pari ite tehtynä.. menossa kakkosella, kohta pääsee kolmonen samoihin vaippoihin

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja määvaa:
Mä ehdotin miehelle kestoilua,ja vastaus oli jyrkkä EI,eli meillä käytössä kertikset,kunhan tämä pieni syntyy....

Miksi? Siksi, kun Mies (herra ja hidalgo, ylijumala!) sanoi EI?

Siksi, että mies on YLEENSÄ perheessä se, joka tuo rahan taloon silloin kun on vaippaikäisiä, joten hänellä on myös oikeus päättää, ostetaanko millaisia vaippoja ;) Näin karkeasti ajatellen :)

Meillä mies on innokkaampi, on innostanut minuakin. Imuja ei olla ostettu taskuvaippoihin ollenkaan, mies on ommellut ne vanhoista pyyhkeistä.
Mieheni ompeli myös harsot itse vauvalle... Ja vaatteita... Ostaa huutiksesta haalarit ja vaunut yms....

Ja kyllä on ihan normaali suomalainen mies *avaa sateenvarjon*

entäs jos äiti olisi ollut esim hyväpalkkainen lääkäri, ja isä kotona lasten kanssa. joten luultavasti äiti saisi enemmän rahaa, ja olisi vai oikeutettu päättämään kaikesta ;) fiksua logiikkaa..

Niin ja ihme vouhotusta tää kestovaippailu. Jotenkin nää kestoilijat on niin ihme hihhuleita että on vain yksi ja ainoa oikea vaihtoehto ja se on kestoilu. Jotenkin sitä vaan ei voida ymmärtää kertaläyttövaippailijoita, jotka haluavat ja pääsevät paljon helpommalla eikä se rahallinen säästökään ole kuin todella minimaalinen.

mun mielestä esim 600e säästö ei ole minimaalinen, ainakin kun meitä on kaksi opiskelijaa.
ja kyllä meillä kertistellään, tuolla 2v taaperolla on öisin kertikset kun kaikki vaippaviritelmät haisee ihan järkyttävältä aamuisin.

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Meillä ensimmäisen vuoden vaipat ovat maksaneet n. 100? ja kohta niitä käyttää jo toinen lapsi, joten aika paljon on säästetty.

Tuskin olet laskenut tähän pyykkäyskuluja?
Yks koneellinen maksaa helposti euron. Niin ja joku sanoo tähän, että siellähän ne menee samassa vajaassa koneellisessa. Mutta kun kone pyörittää pyykkiä enemmän ja ottaa vettä enemmän jos se tungetaan täyteen. Tai jos pyykki on likaisempaa, se pesee sitä puoli tuntia enemmän. Näin tekee monet uudemmat koneet. Joten siihen katoaa se säästö. Niin ja meillä ei pestä muutenkaan vajaita koneellisia.

Alkuperäinen kirjoittaja viisas matemaatikko:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja määvaa:
Mä ehdotin miehelle kestoilua,ja vastaus oli jyrkkä EI,eli meillä käytössä kertikset,kunhan tämä pieni syntyy....

Miksi? Siksi, kun Mies (herra ja hidalgo, ylijumala!) sanoi EI?

Siksi, että mies on YLEENSÄ perheessä se, joka tuo rahan taloon silloin kun on vaippaikäisiä, joten hänellä on myös oikeus päättää, ostetaanko millaisia vaippoja ;) Näin karkeasti ajatellen :)

:o Kyllä se kotona oleva vanhempi teke ihan yhtä arvokasta työtä ja puolet perheen rahoista, kuuluu hänen päätösvaltansa alle.

Alkuperäinen kirjoittaja viisas matemaatikko:
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Meillä ensimmäisen vuoden vaipat ovat maksaneet n. 100? ja kohta niitä käyttää jo toinen lapsi, joten aika paljon on säästetty.

Tuskin olet laskenut tähän pyykkäyskuluja?
Yks koneellinen maksaa helposti euron. Niin ja joku sanoo tähän, että siellähän ne menee samassa vajaassa koneellisessa. Mutta kun kone pyörittää pyykkiä enemmän ja ottaa vettä enemmän jos se tungetaan täyteen. Tai jos pyykki on likaisempaa, se pesee sitä puoli tuntia enemmän. Näin tekee monet uudemmat koneet. Joten siihen katoaa se säästö. Niin ja meillä ei pestä muutenkaan vajaita koneellisia.
meillä on taloyhtiössä ilmainen pyykkikone jossa pestään osa vaipoista. lisäksi vesi kuuluu vuokraan, joten sekään ei maksa. pesupähkinät on halpoja. toki sähköä kuluu, mutta ainakin meidän pyykkikone pesee yhtä kauan oli se täynnä tai ei ja likaisuudesta huolimatta.

Meillä mies on keksimässä ihan uskomattomia virityksiä siinäkin vaiheessa, jos illalla vaippakaapin sisältö on lähes kokonaan pyykkikorissa ja itse olisin valmis laittamaan kertiksen :D Mies vihaa kertakäyttökulttuuria ja on suht tarkka rahankäytöstä.

Ja kyllä tässä rahaa säästää, kestot pesukuluineen on maksanut yhtä paljon kuin kertikset, mutta kun käytän seuraavalla lapsella ja/tai myyn pois niin kestojen hinta puolittuu. Tämä siitä huolimatta, että olemme hankkineet paljon vaippoja ja suurin osa sieltä kalliimmasta päästä.

Mitä hajuhaittoihin tulee, käytämme täyttövaippoja joista imut laitetaan etikkaveteen ja kuoret normaalisti pyykkikoriin pesua odottamaan. Kakat tipautetaan/huuhdotaan käsisuihkulla siististi pönttöön, missään vaiheessa siihen koskematta. Ei tarvitse "läträtä paskalla" eikä kylppäri haise - haiseehan ne kertiksetkin jos säilyttää väärin. Eli vaikkei kestot vaikkia vaippaongelmia poista (niinkuin hehkutuksesta voisi joskus luulla) niin ei ne nyt niiiiiin kamalan vaikeita ja vaivalloisia ole käyttää (niinkuin vasta-argumenteista voisi joskus luulla). Yhtä lailla niitä vaippoja joutuu vaihtamaan ja pyykit menee muun vauvapyykin ohessa - niinkuin roskisten vienti ja vaippapaketin haku kaupasta muiden roskien ja ostosten yhteydessä.

Yhteistyössä