Miten tehdään hyvä lihakastike?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "uusavuton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"uusavuton"

Vieras
Ostin kaupasta naudan paistisuikaleita ja nyt tavoitteena olisi tehdä kunnon lihakastike perunoiden kaveriksi huomenna. Mutta miten se tehdään? Olen tosi onneton kokki, ja jos teen ruokaa keittokirjan ohjeen mukaan, siitä tulee aina jotenkin mautonta.

Miten siis tehdään maukas ja murea lihakastike?

ite tykkään tehdä kastikkeetkin uunissa hauduttamalla ( varsinkin talvella kun lämmitän leivinuunia, mutta muutenkin sähköuunissa)

ruskistaisin lihat ja laittaisin uunivuokaan. ruskistaisin jauhot ja sipulin ja lisäisin veden-> ruskea kastike, jonka kaataisin lihojen päälle. sekaan suolaa ja pippuria. uuniin muhimaan ja loppusuoralla lisäisin tilkan kolmenjuuston kermaa tai mustapekkakermaa.

Paista nopeasti suikaleiden pinta kuumalla pannulla ja laita mausteeksi knorrin naudanliha-annosfondi (tai lihaliemikuutio) ja pippuria. Liisää vähän vettä ja jätä hautamaan. Hautumisen jälkeen lisää joku maustettu tuorejuustopaketti (viimeksi laitoin itse savuporon) ja ruokakermaa.

ite tykkään tehdä kastikkeetkin uunissa hauduttamalla ( varsinkin talvella kun lämmitän leivinuunia, mutta muutenkin sähköuunissa)

ruskistaisin lihat ja laittaisin uunivuokaan. ruskistaisin jauhot ja sipulin ja lisäisin veden-> ruskea kastike, jonka kaataisin lihojen päälle. sekaan suolaa ja pippuria. uuniin muhimaan ja loppusuoralla lisäisin tilkan kolmenjuuston kermaa tai mustapekkakermaa.

Olen nyt tosi uusavuton, mutta kuinka kuumalle uunin saa lämmittää ja miten kauan voi pataa uunissa pitää? Hyvältä kuulostaisi tuo hauduttaminen, tulisi varmaan mureaa.

[QUOTE="vieras";27595999]Paista nopeasti suikaleiden pinta kuumalla pannulla ja laita mausteeksi knorrin naudanliha-annosfondi (tai lihaliemikuutio) ja pippuria. Liisää vähän vettä ja jätä hautamaan. Hautumisen jälkeen lisää joku maustettu tuorejuustopaketti (viimeksi laitoin itse savuporon) ja ruokakermaa.[/QUOTE]

Kiitos sinullekin!

Mä haudutan suikaleitakin ainakin sen 2,5-3 tuntia. Yleensä ruskistan pannulla, lisään sipulia, valkosipulia, rosepippuria, suolaa ja kermaa. Sitten pataan ja uuniin.

[QUOTE="aapee";27596011]Olen nyt tosi uusavuton, mutta kuinka kuumalle uunin saa lämmittää ja miten kauan voi pataa uunissa pitää? Hyvältä kuulostaisi tuo hauduttaminen, tulisi varmaan mureaa.[/QUOTE]ite laittasin ensin 225 asteeseen ja pudottaisin lämmön sitten kun kastike kiehuu eli äböyttiä rallaa 30min päästä 150 asteeseen ja antaisin olla siellä pari tuntia. mutta pitää muistaa tarkistaa ettei pääse kuivumaan.

ite teen ruokaa niin mutu tuntumalla että en todellakaan tule miettineeksi lämpötiloja tai aikoja kun tyrkkään padat aamulla uuniin ja otan pois kun muistan... yleensä töiden jälkeen. sen takia oon huono antamaan tarkkoja ohjeita. palstan nerot saa antaa niitä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Hyviä ohjeita näyttää jo tulleenkin joten mä lisään hieman "terveellisemmän" vaihtoehdon.

Kun pilkkoo juuriselleriä pienenpieneksi ja mättää sen lihasuikaleiden kanssa pataan ja sit vettä silleen että sitä on noin puoleenväliin ja mieluisia mausteita ja laittaa uuniin, aluksi 200 astetta ja kun pata kiehuu vähentää lämmön 125 asteeseen ja antaa olla nelisen tuntia niin selleristä tulee mössöä eikä erillistä rasvaa tai jauhosuurustetta kaipaa.

Tunnin välein on hyvä tarkistella ettei neste ole haihtunut tai jos haluaa lähteä vaikka ulos hautumisajaksi niin voi sitä laittaa jo alunperin hieman llisää varmuuden vuoksi. Nii ja kansi pitää olla!

Toki sekaan voi myös kuullottaa öljytilkassa sipulia ja lopuksi voi lorauttaa kermaa tai laittaa nokareen voita jos haluaa.

Ja ei, selleri ei maistu sellerimäisen kitkerältä ja ärjyltä vaan siitä tulee oikeasti pehmeänmakuista ja suussasulavaa!

Minun ohjeeseen tarvitset :

-Öljytyn padan johon laitat

-Halpaa lihaa esim.kylkeä itse käytän karjalanpaistilihoja
-paprikaa
-tomaatti murskaa
-sipulia
-valkosipulin kynsiä
-vettä

Nuo tunget pataan ja padan unohdat uuniin vähintään 4 tuntia miedolla lämmöllä ensin lihat sitten peität ne tomaattimurskalla hiukka vettä ja sitten loppuja höysteitä oman maun mukaan ja improvisointi kannattaa aina esim.chili on jees.

• Tykkää
Reactions: r0s

Yhteistyössä