Miten tehdään mustaviinimarjamehua? Entä omenamehua? Mulla ois marjat, omput ja sitten semmoinen kattila.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27063946]Siis 1,3 dl mehua? Mehumaijalla? :) Aika tiristämistä kyllä.[/QUOTE]

Hupsis...tuli pilkku sinne väliin vahingossa :D Siis 13 dl, eli 1,3 litraa tuli mehua :D

[QUOTE="vieras";27063971]No huh sentään :D Mutta aika pikku tilkan takia aloit kuitenkin mehuhommiin, pisteet sinulle. Mulla oli just neljä sankkoa marjoja ja tuli 18 litraa mehua. Nyt on kyllä ongelma, miten ne saa mahtumaan pakkaseen :/[/QUOTE]

No eikai tuossa nyt mitään sen kummempaa hommaa ole...mä kippasin kattilaan vettä ja marjat. Ja sitten se mehu tuli sieltä ittekseen ulos. Ei kova homma :D

Ja pakkanen on nyt piukassa. Ei hajuakaan miten saan omenamehun sinne mahtumaan : /

[QUOTE="vieras";27064026]En itse viitsi ruveta koko hommaan, jollei ole ainakin pari ämpäriä marjoja tai omppuja :)[/QUOTE]

Omppuja on 4 ämpärillistä, mutta marjoja oli tosiaan vain vähän. Kun mun puskistani ei vielä tule enempää. Ehkä ensi vuonna sitten :)

[QUOTE="vieras";27064079]Se vie muutaman vuoden, että marjapensaat alkaa tuottaa. Oletko leikannut pensaita jo? Minun pitäisi opetella milloin niitä leikataan ja miten.[/QUOTE]

Pensaista vain yksi on uusi, muut on vanhoja. Mutta ne on siirretty meille vasta nyt kesällä. Ja todennäköisesti ne otti siittä itteensä.

Leikkasin osan jo kesällä alas. Loput parin viikon sisällä. Pitäisi tehdä vasta syksyllä, mutta jos ne ei kestä leikkuuta nyt, niin kuolkoot sitten. Enkä tiedä miten kuuluu leikata. Mä vaan aina olen leikannut pihan puskia miten sattuu, eikä yksikään ole koskaan kuollut :)

Hyvää tulee omppumehusta maijalla, mutta sitä tulee harmittavan vähän (ainakin meidän ompuista: valkeaa kuulasta, punakanelia ja muutamaa muuta perheomenapuusta, lajikkeita en edes muista), MUTTA ota ihmeessä hillo maijaan jäävästä massasta talteen. Hillosiivilä pyörimään ja sose kattilaan hillosokerin kanssa, muutama pulpahdus ja avot, kyllä tulee muuten maukasta omppuhilloa. Pakastan mehut, myös omppuhillon ja käytän sitä paahtoleivän pääällä, puuroissa, leivonnassa ja nam!

Marjapensaita voi leikata keväällä ennen silmujen puhkeamista tai syksyllä sadonkorjuun jälkeen. Vanhat kuivat ja isot sekä katkeilleet oksat surutta pois, mutta älä koskaan leikkaa enempää kuin 1/3 oksista pois. Joku on joskus sanonut, että hyvässä marjapensaassa on 15 oksaa juuripaakusta ylös. Meillä on kyllä paljon enemmän enkä edes joka vuosi niitä leikkaa, hyvin tuottavat satoa silti.

Omppumehua ei kuulu tehdä itse, keräät omput ja kiikutat ne lähimmälle mehuasemalle.
Saat nopeasti paljon mehua kun ne sen oikeilla laitteilla tekee. ja on vielä melko vaivatontakin.

Äitini joka vuosi mehustaa itse kaikenlaisia marjamehuja, viinimarjoja, vadelmia, mansikoita, karviaisia ja mitä vain. Mutta omenamehun teettää aina asemalla.

[QUOTE="vieras";27064200]Omppumehua ei kuulu tehdä itse, keräät omput ja kiikutat ne lähimmälle mehuasemalle.
Saat nopeasti paljon mehua kun ne sen oikeilla laitteilla tekee. ja on vielä melko vaivatontakin.

Äitini joka vuosi mehustaa itse kaikenlaisia marjamehuja, viinimarjoja, vadelmia, mansikoita, karviaisia ja mitä vain. Mutta omenamehun teettää aina asemalla.[/QUOTE]

No en mä parin ämpärillisen vuoksi jaksa mihkään mennä...ja tässä kun on taas se "itstehty" se pointti. Tää on kivaa puuhaa, joten miksi mä antaisin jonkun muun tehdä tämän? :)

Mun äiti pakastaa itsetehdyn mehun pieniin Minigrip-pusseihin. Vievät vähän tilaa pakastimessa ja on näppärä sulattaa kun laittaa kannulliseen vettä yhden mehuköntin, antaa sulaa ja lisää lopuksi oman maun mukaan sokeria...

Mustaherukka mehua ei tarvi pakastaa, kun pullotat sen steriileihin pulloihin ja laitat kumikorkin päälle eli ennenkun alat pullottaa niin laitat pullot uuniin 100 asteeseen ja korkit kattilaan veteen kiehumaan. Kun alat pullottaa niin otat pullot uunista yksitellen, pullotat mehun suoraan maijasta kiehuvana ja laitat kuuman korkin päälle, kuuma vetää pulloon alipaineen ja näin korkki pysyy tiiviisti. Tällalailla mehu säilyy vaikka viileäkaapissa hyvin vähintään vuoden.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree

Uusimmat

Yhteistyössä