Miten tehdään mustaviinimarjamehua? Entä omenamehua? Mulla ois marjat, omput ja sitten semmoinen kattila.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Eli mulla on nyt semmoinen marjamehukattilahäspäkkä. Pohjalle vettä, sitten ritilä ja sitten marjakattila, jonne mustaviinimarjat... Ja se mehu liukuu letkua pitkin ulos. You know?

Mutta, mutta. Miten pitkään se mahu säilyy jääkaapissa? Se kun on tiivistettä, niin kestää aika kauan, että se kuluu loppuun.

En haluaisi mitään sokerihäspäköitä tms. laittaa...eihän ole pakko?

Ja sitten se pakastaminen. Sen voi varmaan pakastaa ihan vaan muovisiin rasioihin...mutta taas sitten se sulatuksen jälkeinen säilyminen mietytyttää?!

Ja entä sitten omenat. 4 osaan, kattilaan ja sama juttuko?

Ja paljonko mehua tulee n. 3 litrasta mustaviinimarjoja?

Entä 10 litrasta omenaa?

Mehut - Marttaliitto

Kultaseni, sokeri ei ole itse paholaisesta, se auttaa siinä säilymisessä.
Atamoniakin voi laittaa, tai vaikka sitruunahappoa, jos haluaa.
Tiiviissä säilyy, kunhan on viileässä, eli lasipullo ja kunnon kumitulppa korkki, joita saa kaupoista......
Ellei sulla kellaria ole.
TAI vaihtoehtoisesti voit pakastaa sen mehun, siihenkin on olemassa pullonsa, pakastukselle sopivat.

Höyrytetty viinimarjamehu on sanoisinko melkoisen kitkerää ilman sitä sokeria......

Viimeksi muokattu:
Jos meinaa, että jääkaapissa tai kellarissa mehu säilyy, täytyy desinfioida ne pullot, esim. uunissa tai keittämällä tai jotkut sanoo, että tiskikone riittää. Helpommalla pääset, kun pakastat.

Omenoista ei oikeen itse saa tehtyä hyvää mehua, ei tolla maijalla ainakaan. Tuoremehukoneella joo.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;27056621:
Mehut - Marttaliitto

Kultaseni, sokeri ei ole itse paholaisesta, se auttaa siinä säilymisessä.
Atamoniakin voi laittaa, tai vaikka sitruunahappoa, jos haluaa.
Tiiviissä säilyy, eli lasipullo ja kunnon kumitulppa korkki, joita saa kaupoista......
Ellei sulla kellaria ole.
TAI vaihtoehtoisesti voit pakastaa sen mehun, siihenkin on olemassa pullonsa, pakastukselle sopivat.

Höyrytetty viinimarjamehu on sanoisinko melkoisen kitkerää ilman sitä sokeria......

Kiitos tästä. Googletin kyllä mustaviinimarjamehua, mutta antoi vain typeriä linkkejä.

Mä karsastan sokeria, koska siinä on kaloreita niin paljon. Mutta ehkä sitä sitten on vähän pakko laittaa, jos sen meinaa saada kurkusta alas :D

No voihan kökkö, jos mun suunnitelmani ei nyt tuon omenan suhteen toimi. Ei mulla mitään tuoremehukonetta nyt tähän hättään ole.

Miksi siitä mehusta ei tule tuon avulla hyvää? Siis onko maku huono, vai eikö se vaan mehustu, vai mitähä?

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;27056815:
Mehustuu se omenakin, kokeile, mä en osaa sanoa, kun mummo mehustaa tuoremehuasemalla aina koko satonsa.

No meillä äiti tekee joka vuosi mehua marjoista mehumaijalla. Omenoista ei ole koskaan tehnyt! Joten minä oon siinä uskossa, ettei tolla systeemillä saa kuin hilloa aikaiseksi. Nimenomaan tuolla asemalla ovat joskus mehunsa teettäneet, nyt ei enäää vuosiin sitäkään. ja se hillohan keittyy ihan tavallisessa kattilassa.

Mä oon lohkonu omenoita mehumaijaan marjojen joukkoon. En mä tiedä irtooko niistä jotain makua, kun mä nyt yleensäkin laitan sen maijan aamulla hellalle ja pitkin päivää nakkelen sinne lisää marjoja/omenoita/luumuja, mitä ny sattuu päivänmittaan eteen tulemaan ja sit nakkaan kuoret pois kun se on täynnä.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Omenat käy höyrymehuun oikein hyvin, kahteen osaan vaan omput ja höyrystymään. Onhan se aika sosetta se mäski, mutta ei se mitään haittaa. Omenan kuori jos on nätin värinen, tulee mehustakin sievän väristä.

Mä pistäisin ne omput kanssa sinne maijaan muitten marjojen joukkoon, sit vaan pakkaseen pieniin eriin, vaikka kyllä se mehu nyt jonkun päivän säilyy kaapissakin :)

[QUOTE="vieras";27057176]Mä pistäisin ne omput kanssa sinne maijaan muitten marjojen joukkoon, sit vaan pakkaseen pieniin eriin, vaikka kyllä se mehu nyt jonkun päivän säilyy kaapissakin :)[/QUOTE]

Mä teen nyt ihan vaan pelkkää mustaviinimarjamehua tällä kertaa...haluan tietää miltä se itsessään maistuu.

Ens syksynä voin sitten kokeilla sekoitella marjoja, omppuja jne. keskenään :)

Just tossa tein mustaviinimarjamehua, tuli hyvää :P En kyllä jaksanu kerätä sillä kertaa kun kilon marjoja, tuli n. litra mehua. Muutama desi sokeria (taisin laittaa tohon määrään 3) ja ~ 7dl vettä. Tavallisella kattilalla tein, kun noin pieni määrä.

Pakasteessa säilyy pitkään (meillä vielä viime kesän mehuja ja hyvää on), jääkaapissakin parisen viikkoa. Niin kauan mä olen käyttänyt, kun ei ole hometta mehun pintaan ilmestynyt. En koskaan ole laittanut sokeria mehuun, kun en sitä viitsi pakastaa, mutta maustan kyllä sulaneen mehun sokerilla ennen tarjoilua.

Pakasteessa säilyy pitkään (meillä vielä viime kesän mehuja ja hyvää on), jääkaapissakin parisen viikkoa. Niin kauan mä olen käyttänyt, kun ei ole hometta mehun pintaan ilmestynyt. En koskaan ole laittanut sokeria mehuun, kun en sitä viitsi pakastaa, mutta maustan kyllä sulaneen mehun sokerilla ennen tarjoilua.

Joops, mäkin ajattelin laittaa sokeria sitten sulaneeseen mahuun jos ja vissiin kun tarvii :)

10l punasia viinimarjoja ja 1kg sokeria. hyvää mehutiivistettä. pakasteeseen 1l annoksiin, helppo sulattaa. valkosista jätin osan tiivisteeksi osan tei nhyytelöksi, herkkua! vielä mustat ja jonkuverran punasia lisää. nyt vuorossa hyytelöön punaset viinimarjat.

Mustaviinimarjamehu valmistui jokunen aika sitten. Marjoja oli noin 3 litraa ja mehua niistä tuli 13 dl. En tiedä miten käy sitten, kun mehu on ollut pakkasessa, mutta nyt se ainakin oli tosi hyvää ilman sokeriakin. Tilanne pitää tsekata sitten uudestaan sulatuksen jälkeen :)

Omenamehuakin on jo yksi satsi valmiina, mutten ole sitä vielä maistanut. Siinä on tosin vähän joukossa viinimarja-aromia, koska en pessyt kattilaa tässä välissä.

Nyt liedellä on pelkkää omenaa, jotka laitoin siis puhtaaseen kattilaan. Saas nähdä minkämakuista siitä tulee :)

Viimeksi muokattu:

Uusimmat

Yhteistyössä