Miten tehdään hyvät lihapullat ilman sitä ranskalaista sipulikeittoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
En tykkää yhtään sen mausta joten nyt auttakaa mua! En tykkää myöskään kun jotkut tekee ihan vaan silleen, että jauhelihaa + mausteita. Mulla on paistijauheliha 400g, siihen haluan ehdottomasti kananmunaa + maitoa + korppujauhoja....paljonko laitetaan? JA MITÄ MAUSTEITA KÄYTÄTTE?

Itse pistän pippuria, suolaa ja paprikajauhetta, joskus jotain muutakin fiiliksen mukaan. Kananmunia 2 kpl 400 g jauhelihaa, mutta mä en laita mitään korppujauhoja.

Teen korppujauhopussin ohjeen mukaan. Lisään vielä lorauksen ketsuppia ja soijakastiketta mausteiden lisäksi. En kans tykkää siitä sipulikeittopussin tekemästä mausta yhtään.

Mä kehittelin uudeksivuodeksi tämmöisen reseptintekeleen ja tuli hyviä mun makuun. En tykkää korppujauhon mausta eikä tuo sipulikeittosysteemikään oikein mairittele mun makuhermoja.

600 g naudan paistijauhelihaa
0,75 dl muusijauhetta
2 dl maitoa (turvota muusijauheen kera)
1½-2 tl suolaa
1 iso sipuli tai pari pientä (freesataan ennen taikinaan laittoa)
1 iso muna
mausteita (mustapippuria, paprikajauhetta, valkosipulia)

200 astetta, 20 min

[QUOTE="tii-";25367408]Itse pistän pippuria, suolaa ja paprikajauhetta, joskus jotain muutakin fiiliksen mukaan. Kananmunia 2 kpl 400 g jauhelihaa, mutta mä en laita mitään korppujauhoja.[/QUOTE]

Mä teen kans näin. Musta se korppojauho, saati sipulikeittojauhe, maistuu ihan kamalalta lihapullissa.

Määriä en osaa laittaa, näppituntumalla teen;

korppujauhoja tai vaaleaa leipää muruina
jauhelihaa
kuullotettua sipulia
mustapippuria
suolaa
paprikajauhetta
vettä + ruokakermaa
kananmuna

paisto uunissa tai jos haluaa mässäillä niin voin kera pannulla.

kiitos, eiköhän näitä ohjeita soveltamalla saada jotain aikaseksi :)

En halua myöskään käyttää mitään dippijauheita tai valmiiks maustettuja korppujauhoja koska niissä lähes aina on niin paljon säilöntäaineita :(

Mulla aina 700g jauhelihaa. Siihen yksi muna, pari rskistettua sipulia ja valkosipulia, paprikajauhetta noin reilusti, samoin jauhelihajauhetta ja suolaa jonkin verran. Korppujauhoja noin ja päälle pari desiä vettä. Pinnalle korppujauhoja murekkeessa. Ja on niin hyvää.
Ennen laitoin maitoa, mutta alkoi jotenkin lihan seassa ällöttää.

No vaikka,

1. jauhelihaa, sipulia, 1 valkosipulinkynsi, suolaa, valkopippuria, juustoraastetta, kananmuna = paistetaan.

tai

2. jauhelihaa, fetajuustoa, suolaa, mustaapippuria, kananmuna, vanhaa leipää muruina = paistetaan.

tai

3. jauhelihaa, basilikaa, suolaa, valkosipulinkynsi, tomaattipyrettä, korppujauhoa, kananmuna = paistetaan.

tai

4. jauhelihaa, paprikaa kuutioina, paprikamaustetta, mustaapippuria, suolaa, juustoa, kananmuna = paistetaan.

tein eilen:
700g jauhelihaa
puolikas keltainen paprika
sipuli
5cm pätkä pepperonisalamia pieninä kuutioina
n.2tl cajun maustetta
myllystä pippurisekotusta
muna
kuullotin pannulla paprikan, sipulin ja pepperonin, nakkasin jauhelihan joukkoon kaikki ja pyöräytin palloiks, osaan laitoin castellon ruohosipuli tuorejuustoa sisään.
kastikkeen tein panunhuuhdeliemestä ja kermasta, suurustin maissijauhoilla, sekaan laitoin pippureita myllystä ja puolikkaan fonikipon.

400 g paistijauhelihaa
3 siivua paahtoleipää ( liota vedessä, purista liika vesi pois )
sipuli ( kuullota silputtuna voissa )
muna
2 tl suolaa
2 tl paprikajauhetta
Sekoita kaikki aineet, sekoita pitkään ja hartaasti. Pyörittele kastelluin käsin pingispallon kokoisia pullia. Paista
kutosella pinta ruskeaksi, kypsytä kakkosella. Siivilöi pannulle jäänyt voi, ruskista siinä jauhot ja lisää vesi,
maustepippurijauhe ja suola. Kun kastike on muhinut, lisää kuohukermaa ja lämmitä tovi. Nauti perunamuusin
kera.

Meillä lapset ei syö jos laittaa sipulia, joten laitan vaan sipulijauhetta. Valkosipulimurskaa oon laittanu ja se on hyvää :) Muuten ihan perus lihapullataikina,mausteita oman maun mukaan. Teen kastikkeen ja maustan sen hyvin ja pullat saavat hautua kastikkeessa paistamisen jälkeen, jotta maut tasautuvat.

Mitä jotkut puhuu ruskistetusta sipulista? Eikös siitä tuu kitkerää jos se pääsee palaan. Näin ainakin yks kokki sanoi eräässä ohjelmassa. Itse ainakin kuullotan ja varon ettei ruskistu...

400gr jauhelihaa
1 sipuli (pieneksi silpottuna ja kuullotettuna)
2 kananmunaa
1 purkki kermaviiliä
n 1 dl ruiskorppujauhola
suolaa, pippuria, paprikajauhetta

Ja hyvää tulee!

[QUOTE="äiti";25367385]En tykkää yhtään sen mausta joten nyt auttakaa mua! En tykkää myöskään kun jotkut tekee ihan vaan silleen, että jauhelihaa + mausteita. Mulla on paistijauheliha 400g, siihen haluan ehdottomasti kananmunaa + maitoa + korppujauhoja....paljonko laitetaan? JA MITÄ MAUSTEITA KÄYTÄTTE?[/QUOTE]1 kananmuna. desilitra korppujauhoja, maidon korvaisin vaikka kermaviilillä, sitten paljon sipulia ja sitten suolaa ja pippuria

Niiiin ja laita sekaan vaikka 40g, lampaan jauhelihaa. On muuten todella hyvää.
kuulota sipuli ja valkoisipuli ennenkuin lisäät sen massaan.
Ja käytä nesteenä kermaviiliä.

mä teen kutakuinkin lihapullat näin:

purkki kermaa+ 1dl korppujauhoo->annetaan turvota hetki
1 muna ja raaka sipuli raastettuna joukkoon
purkillinen fetaa haarukalla mössättynä
kuivattua sipulia
mausteita maun mukaan
n 700g jauhelihaa

meillä tykkää kaikki, itse maustan aika vahvasti lihapullat, mm cayennepippurilla.

Mä laitan jauhista, munan ja mausteita. Mausteina mustapippuri, suola, paprika, valkosipuli jne. Lisäksi laitan sipulia, sitä kannattaa kokeilla laittaa raastettuna.