miten tehdä lihapullat/jauhelihakastike laktoosittomasti, viljattomasti ja sipulittomasti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
neuvokaa miten tehdä lihapullat tai spag.kastike ilman kotimaisia viljoja, laktoosia ja sipulia.

Lapsella allergiaa ja nyt pitäisi jotenkin soveltaa, en vain osaa.

Oon aina käyttänyt korppujauhoa ja sipulia esim. lihapullissa

Olen tehnyt lihapullat ihan yksinkertaisesti: 800 g nautajauhelihaa, 2 kananmunaa, pippuria ja suolaa. Paista 200 uunissa 20 min. Hyviä, tosin hiukan kuivia ovat.

Tuli mieleen, että lihapulliin vaan kananmunaa tuomaan sitkosta ja mausteita. Käykö soija? Se ei ole terveellistä kyllä mutta maustaa ainakin. Tai tee lindströmin pihvejä ilman sipulia ja korppujauhoja?

Tee tomaattinen kastike, tuoreista tomaateista tai säilykkeistä. Lisää juureksia, tuoreita, antamaan makua sipulin sijasta.

Jännittää kyllä antaa ohjeita, kun en tiedä allergioista mitään.

Gluteiinitonta korppujauhoa normin sijasta. Mausteita voi käyttää, kunhan luet sisällön. Kastikkeeseen laktoositonta kermaa, ja vaikka pirkan tummaasuurustetta, on gluteiinitonta, (tai maizenan). tai sitten suurustat gluteiinittomilla vehnäjauhoilla. Ja jätät vaan sen sipulin pois.

Meillä lihapulliin tulee jauheliha, kananmuna, maissijauhetta, mausteet ja kaurakerma. Hyviä ovat :) Parasta ruokakermaa on OATLY kaurakerma. Todella hyvää ja täysin maidotonta.

Jos gluteiini on ongelma, niin silloinhan markkinoilla nykyisellään on jo valinnanvaraa gluteiinittomissa tuotteissa. Mutta jos ongelma/allergia on esim. vehnä, niin monet gluteiinittomatkaan tuotteet eivät käy.

Bolognesekastikkeen tyyppinen jauhelihakastike onnistuu kyllä ilman sipuliakin, kun vaan jättää sen pois ja maustaa esim. yrteillä enemmän.

Olen käyttänyt pelkää pestoa mausteena, ja paistanut sellaisenaan. Ilman munia ja kermaa.
Mutta tee oma sekoitus jos parnesani ei käy
1 ruukku basilika silpuksi
oliiviöljyä
mausteita suola, pippuri, valkosipuli,

Lihapullataikina:

- jauhelihaa
- tuoreita yrttejä, esim. basilika
- tomaattipyrettä
- mausteita maun mukaan

Uunissa 225 astetta, n. 15-20 min

Pysyy kasassa ja hyviä ovat!

Bolognese kastikkeen maustat myös yrteillä, ei se sipulia kaipaa!

Yhteistyössä