Miten tehdä hampaidenpesusta helpompaa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maamu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maamu

Vieras
!-vuotiaan pojan kanssa hanmpaidenpesu on yhtä taistelua. Poju ei halua hampaita pestävän, pitää suuta kiinni, puree harjaa, yrittää estää käsillä harjauksen ja alkaa itkeä kun harjaan "väkisin". Tää on ihan kamalaa, oon nyt jo siirtänyt harjauksen yhteen kertaan päivässä, sen verran ikävää touhua on pojan kannalta. Käytetään hyvän makuista lastentahnaa, mutta poika imee vaan tahnat harjasta ja sen jälkeen alkaa huutaa :(

Miten muilla sujuu?

Ihan saman kuuloisesti, valitettavasti. Juuri meinasin itsekin kysellä täällä apuja hampaiden pesuun. Meillä sitkeesti pidetään kiinni kahdesta pesusta per päivä, mutta väkisin en hampaita pese. Niinpä pesu on sitä että taapero itse "pesee" = imeskelee tahnat harjasta, puree vähän harjaa ja se on siinä... Apuja kaivataan!!!

Mä pesen kerran päivässä, illalla. Harja tulee iltapesujen jälkeen mukaan makuuhuoneeseen, sitten lapsi selällään sängyssä -sanoo jo valmiiksi "aaaa", kun näkee harjan- ja mä harjaan vaihtelevalla menestyksellä. Aika selväksi olen yrittänyt tehdä, että hampaat harjataan joka tapauksessa, rimpuilulla tai ilman. Yleensä auttaa, kun saa jonkun tahnatuubin, nallen tms. käteen siksi aikaa. Ja sitten pyydän sanomaan sen "aaa".
Paremmin joka tapauksessa onnistuu kuin sylissä tai lapsen istuessa. Tämän vinkin mulle antoi kolmen lapsen äiti, hammaslääkäri. Tahnan saa jättää yöksi kuulemma suuhun, ei tarvi huuhdella.

Meillä hampaiden pesu onnistuu nykyään aika hyvin. Poika istuu lavuaarissa ja lotraa mukin kanssa vedellä. Itse laulan Pienen pieni veturi-laulua, johon olen keksinyt omat sanat, jotka menee näin:

Pienen pieni Miska aamulla/illalla aina
hyvin harjas kaikki hampaansa.
Sitten ne kiilsi ja oli tosi puhtaat,
hyvä hyvä hyvä hyvä on!

Sillon kun on ollu hampaita tulossa, peseminen on ollu vaikeampaa ja olen antanu hommat odottaa aikaa parempaa, koska en halua, että pojalle tulee traumoja hampaiden pesusta sen takia, että se joskus sattuu. Mutta jokainen tekee tyylillään ja sillä hyvä.

meillä onnistu hampaiden pesu tosi hienosti kun sitä aloteltiin.lapsi itse pureskeli harjaa pitkän tovin eikä tahtonut antaa harjaa enään takaisin,nyt kun se ei olekkaan enään uusi juttu harja vaan lentelee pitkis vessaa,mutta sitkeästi me silti ne aina pestään 1-2 kertaa päivässä.

Meillä pestää kerran päivässä hampaat, tai viimeaikoina yritetty. Tulee uusia hampaita ja harjaa ei saa laittaa suuhun. En oo ottanu stressiä asiasta vaan antanu olla, en pakota hampaanpesuun. Aikasemmin meilläkin oli kaks harjaa suussa ja niitä piti kastella raanan alla koko ajan, aina ei ehtiny harja käydä suussa kun sitä piti jo uudestaan uittaa vedessä :kieh: . Luulen että kohta taas sujuu vanhaan malliin.

Ite olen miettinyt sähköhammasharjaa, vielä en ole investoinut. Meillä kyllä avataan suu muttei tahdo saada harjatuksi hampaita kunnolla. Onko kokemuksia, olisiko hyvä idea?

Ne pestään, oli mikä oli... tällä periaatteella nassikka on oppinut siihen tosiaan, että hampit pestään. Aamulla ja illalla. Pikku peili on muuten ollut aika kätevä, siitä tykkää katella samalla kun harjaillaan. Meneehän siinä aikaa, kun välillä hän itse ja sitten taas äiti itse jne.

Ja mitenköhän nuo mummot saisin sen tärkeän toimenpiteen vain muistamaan muutamana kertana viikossa, aamuisin...? Vessan peiliin hehtaarin kokoinen lappu?

auttaako, että kehut onpa hienot hampaat. Pestään pojan nätit hampaat. anna äiti pesee ylhäältä nooin. hyvin menee, ja alhaalta. Kiitos!

Tietty jos alusta asti rimpuilee. Yritä voittaa negatiivinen positiivisella. En teidä onko tästä yhtään apua. Meillä tyttö vähän vänkäsi vastaan ja keppuroi, mut positiivisella asenteella ja päättäväisyydellä se onnistui. Ja asento on myös tärkeä:poikasi seisoo selin sinun jalkojen välissä esim, kun sinä istut tuolilla/pöntöllä.

Mä en pese, jos hankalaa! Siitä saa vaan kammon!! (mun kummityttö nyt 12v, eikä pese ite hampaitaan, kun sen äiti oli niin neurootikki et ne pitää pestä, lapsi huusi ja äiti pesi... joten kammo jäi).

No, mun 3 lasta on tyyliin "ei pakko"... Eikä reikiä ole ollu vanhimmilla, 8v ja 5v. Nyt tää 1v.8kk niin se pesee ite isompien kanssa ja sillon tällön yritän että äiti kurkkaa.. Leikki mielellä tähän tapaan"hui, mikä tuo oli.." (vetäsen äkkiä pois harjan...) Jatkan tota muutaman kerran, ja sitte pesen takahampaat ja taas vetäsen pois harjan ja lennän pyllylleni... :laugh: Lapsella on hauskaa... ja tuo ite välillä harjan että pitää pestä.......

Meillä leikkien meni aika pienestä pitäen (ennen kuin olie des hampaita). Poika sai itse "pestä". Nyt kun on hampaita jo jonkin verran ja pojalla ikää 1v2kk niin tuli stoppi. Ratkaisuksi saatiin lastenhammastahna. Sitä minimaalinen pisara harjalla ja taas sujuu hampaiden pesu. 1-2 kertaa päivässä pestään.

Iltaisin kun isi vaihtaa yövaipan vielä ihan hoitopöydällä, niin tyttö samalla siinä harjailee itse hampaitaan minkä verran haluaa. Muumi-hammastahna on namia ! Me vanhemmat aloitettiin hampaiden pesut itse vasta kouluikäisinä, hassulta tuntuu kun on pitänyt jo melkein vuoden yrittää saada lasta pesemään hampaita ! Tyttömme on ensi viikolla 1,8 vuotta vanha ! :D

Siis miksei saa pestä pienien hampaita sähköharjalla? Meillä se otettiin käyttöön jo 1v kun muut konstit oli jo kokeiltu. Vaan eipä silläkään meinaa onnistua, hyvä kun harja kerkee suussa käymään.