Miten teette ruskean kastikkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kotikokki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kotikokki

Vieras
Miten saatte ruskeasta kastikkeesta (siis vehnäjauhoilla suurustetuista) tasaisen ja ruskean?

Kertokaanhan niksinne, miten teette?

Mulle meinaa nimittäin käydä niin, että en saa siitä tarpeeksi ruskeaa vaikka kuinka yritän ruskistaa niitä jauhoja pannulla. Lisäksi siinä vaiheessa kun kaadan veden, en tiedä miten saisin tasaiseksi, että kaikki paakut lähtee.

Kiitos avusta!

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
käytätkö voita?

siis voi-jauhosekoitusta?

Kyllä siitä tulee hyvä margariinillakin, esim Floralla. Paistinpannuissa on eroja ja kuumaan veteen kaadat sitten sen rasva-jauhoseoksen. Minä lisään suurustamiseen vielä perunamuusijauhetta. Hyvää tulee !

Ensinnäkin se ei hetkessä ruskistu, ja jos voi-vehnäjauho suhde ei ole oikea niin nihkeästi ruskistuu.
Malttia vaan.
Sitten siihen paankkuntumiseen, niin vispilän avulla ja älä lisää sitä vettä siihen kerralla, vaan pikkuhiljaa niin että se alkuun on ihan puuromaisena vain ja siitä sitten ohenee.
En ymmärrä mikä siinä on ihmisille niin hankalaa kun ei tarvitse kovin montaa vaihetta tai muutakaan kikkailua osata.
Eikä kyllä tarvi valurautapannuakaan.

Mie ruskistan voita+jauhojapannulla,sit kattilaan ja lihalientä lisäksi+soijakastiketta,joskus ruskista voin+jauhojen kans vielä vähän sipuliakin niin tulee tosi maukas soosi

Alkuperäinen kirjoittaja silleen:
käytätkö voita?

siis voi-jauhosekoitusta?

Kyllä siitä tulee hyvä margariinillakin, esim Floralla. Paistinpannuissa on eroja ja kuumaan veteen kaadat sitten sen rasva-jauhoseoksen. Minä lisään suurustamiseen vielä perunamuusijauhetta. Hyvää tulee !

itse käytän oikeesta voita. tosin ei meil useinkaa ruskeakastiketta syödä:D

Teen siis näin. Laitan oivariinia pannulle, odotan että kuumenee. Sitten pari rkl jauhoja. Ruskistelen jauhoja (olen ehkä liian kärsimätön, mutta tuntuu että pannu menee pilalle kun suurin osa siitä on ihan tyhjänä). Sitten lisään vettä ja vispilällä sekoitan.

Juuri tällaisia vinkkejä kaipaankin, että älä laita kaikkea vettä kerralla jne.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Teen siis näin. Laitan oivariinia pannulle, odotan että kuumenee. Sitten pari rkl jauhoja. Ruskistelen jauhoja (olen ehkä liian kärsimätön, mutta tuntuu että pannu menee pilalle kun suurin osa siitä on ihan tyhjänä). Sitten lisään vettä ja vispilällä sekoitan.

Tuota noin. Pannu ei mene pilalle mikäli on kunnon pannu, niin se kestää kyllä kuumuutta. Mutta mitkään jamie oliverit ei kyllä varmaan kestä mitään kunnon ruuanlaittoa.

Niiden jauhojen pitää olla selkeästi kosteana rasvasta, melkeinpä sellaista "vaahtomaista" joka siis turpoaa. Kuivilla jauhoilla tulee kokkarekastike ja parhaimmassa tapauksessa viel palaneen makuinen, yök! :x

Väriä antaa lisää myös lihaliemi ja ketsuppi/pyre.

Minä kippaan koko voi-jauhoseoksen kuuman nesteen sekaan ja voimakkaasti sekoitan. ei oo koskaan jääny paakkuja.

Alkuperäinen kirjoittaja Huhujuttu:
Niiden jauhojen pitää olla selkeästi kosteana rasvasta, melkeinpä sellaista "vaahtomaista" joka siis turpoaa. Kuivilla jauhoilla tulee kokkarekastike ja parhaimmassa tapauksessa viel palaneen makuinen, yök! :x

Väriä antaa lisää myös lihaliemi ja ketsuppi/pyre.

näin juuri!! tässä mä tein virheen monta vuotta ja ikinä en suostunu sitä tekemään. Sit tajusin ja aina onnistuu:D

Alkuperäinen kirjoittaja Hei:

Minä kippaan koko voi-jauhoseoksen kuuman nesteen sekaan ja voimakkaasti sekoitan. ei oo koskaan jääny paakkuja.

:o

en mä oo koskaan kuullu et se noin päin tehään! eiks se oo helpompaa kaataa se vesi sinne pannuun?

Siinä mitään vispausta tarvita, vaan voita, kunnolla, ja jauhoja. Eikä tee kökköröistä suurusta vaan semmoinen tahnamaisen melkeinpä vetelän. Ruskista hetki, lisää mausteet, ruskista loppuun. Lisää _kuuma_ vesi joukkoon pikkuhiljaa, että kastike kerkiää saostua välillä. Lisää vettä niin kauan, kunnes kastike on sopivan paksuista. Muista sekoitella välillä.

Veden lisäyksen yhteydessä itse nappaan levyn pois päältä, kerkiää kiehua kasaan jälkilämmöllä.

koita kuitenkin saada väriä niihin jauhoihin koska siitä tulee se maku ja laita lihaliemi kuutio kastikkeeseen.
jos tuntuu että paakkkuuntuu niin laita siivilän läpi siinä vaiheessa kun olet kaatanut veden pannulle.

Alkuperäinen kirjoittaja Hei:

:o

en mä oo koskaan kuullu et se noin päin tehään! eiks se oo helpompaa kaataa se vesi sinne pannuun?

Ehkä se johtuu siitä, että maidän pannu on matalalaitainen ja teen aina kastiketta paljon, kun on monta syöjää. Helpompi kipata mössöt suoraan isoon kattilaan veden sekaan.

Yhteistyössä