Miten teette perinteisen kaalilaatikon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marza1970
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Marza1970

Aktiivinen jäsen
22.04.2005
1 196
2
38
Koria
Niin siis miten teette sen?
Mulla on tuolla porisemassa nyt kaalit ja jauheliha olis ruskistettu ja porkkanoita olen kanssa kuutioinut mutta oon niin onneton että en muista miten sellainen kunnon perinteinen kaalilaatikko tehdään?
tuleeko siihen munia?
Ääks viisaammat jelppiä :)

Mä ruskistan jauhelihat, toisella pannulla kypsennän sipulin ja kaalin. Kattilaan laitan riisin kiehumaan yhtäaikaa ja pienempään kattilaan lihaliemen, johon lisään siirappia. Sitten kaikki sekasin ja uuniin muhimaan :)

Ruskistan ja maustan jauhelihan. Keitän pari desiä rikottuja ohrasuurimoita lihaliemessä(20 min). Silppuan kaalin ja kuulotan hetken pannulla. Lisään kaalin joukkoon pari rkl siirappia. Koko komeus vuokaan sekaisin ja tarvittaessa vielä vähän nestettä ja suolaa lisää. Saa muhia uunissa pienellä lämmöllä 2-3h.

Paistan jauhelihan, pikon kaalin uunivuokaan ja sekoitan sihen jauhelihan, päälle suolaa, pippuria ja paljon siirappia ja vettä niin että kaali ja jauheliha suunnilleen peittyy. Sitten 3 tuntia uunissa.

voi voi kerkisin keittää riisit jo nyt on 2 isoa vuokaa uunissa saapas nähä millasta tulee.
juu mietin muuten tota että laitanko kermaa joukkoon,olis varmaan ollu hyvää kuten Zarppa tekee.
en tiiä joskus pentuna söin sellasta hemmetin ihanaa laatikkoa missä oli ihana sellanen rapsakka kuori ;)

[QUOTE="vieras";26012072]Perinteiseen kaalilaatikkoon tulee meiramia ja reilusti siirappia päälle, ennen kuin laatikko viskataan uuniin. Se siirappi on "se" juttu. Kermaa ei tarvitse ollenkaan.[/QUOTE]
Nimenomaan, siirappi on SE juttu!

Nimenomaan, siirappi on SE juttu!

Jep, se antaa sen ihanan maun laatikolle, ja olen aika varma, että se ap:n lapsena syömä laatikko, missä on ollut rapsakka kuori, on ollut siirapilla maustettu. :p Nams, nams... Pitää itekin tehdä taas kaalilaatikkoa.

Talvikaalissa muuten keittoaika on pidempi kuin kesällä, se kannattaa ottaa huomioon, jos lähtee kiirellä kaalilodjua tekemään.

Keittääkö siis kaikki muut kaalin ensin? Kyllä se uunissakin kyptyy -tai ainakin mulla on aina kyspyny! Mä muuten laitan harvoin riisiä kaalilaatikkoon, eli oikeastaan se onkin sit kaalipataa, koska mies tahtoo kuitenkin perunaa sen kanssa.

otsikko tuli huonosti luettua, kysehän oli perinteisestä kaalilaatikosta... Mutta olkoot tuo kermaversio se mun perinteinen :) Reseptin olen saanut äidiltäni.
Kaalikääryleisiin laitan kyllä päälle voita ja siirappia, sekä nesteeksi kerma-lihaliemen.

joo laitoin toki siirappia =) ja tuo oli justiinsa sitä talvikaalia ja pannulla kuullottelin aika pitkään niitä ja sitten sielä keittelin nooh toivotaan että tulee hyvää laatikkoa.puolukkahillo kuuluu ainaskin mun mielestä tohon lisukkeeksi ;)

Keittääkö siis kaikki muut kaalin ensin? Kyllä se uunissakin kyptyy -tai ainakin mulla on aina kyspyny! Mä muuten laitan harvoin riisiä kaalilaatikkoon, eli oikeastaan se onkin sit kaalipataa, koska mies tahtoo kuitenkin perunaa sen kanssa.

Kyllä varmaan uunissakin kypsyy, kun kolme tuntia pidät, mutta mun kaikissa ohjeissa kaali keitetään ensin vähässä kasvis- tai lihaliemessä, niin että se pehmenee kunnolla. Sen jälkeen vasta laitetaan uuniin, ja uunissa pidetään 1 tunti.

Minä en ole koskaan keittänyt ja kypsää on tullut. Tosin vaatii varmaan pidemmän ajan uunissa. Ja ohrasuurimoita olen laittanut riisin sijasta. On mielestäni maukkaampaa ja koostumukseltaan parempaa. Tosin perinteiseen versioon taitaa tosiaan tulla riisiä.

Mä olen oppinut mummmolta että kaali keitetään ensin ja sitten se keitinliemi käytetään laatikkoon.
Toki se kypsyy uunissakin, mutta esim. kypsentäessä kaali menettää tilavuuttaan, joten ei tarvitse sitten niin isoa vuokaakaan :)

Ikinä en ole kermaa laittanut, vaan siirapppia ja meiramia.

No niin eli tuli ihanaa laatikkoa koko poppoo täällä tykkäs kovin.
tuli tuosta orasuuromoista mieleen että pitäis laittaa joku päivä uuniohrapuuroa muistan lapsuudessa kun menin villalapaset jäässä kotiin ja olin nälkäinen ja äiti oli tehnyt uuniohrapuuroa ja syötiin sitten voisilmän ja kiisselin kera ja kyllä maistui nannalle :p

Ruskistan kaalin ja sipulit voissa, keitän puuroriisin ja ruskistan jauhelihan. Lisään suolan ja mustapippurin. Kanaliemikuutiosta teen liemen. Sekoitan kaiken keskenään, myös siirapin, ja laitan savipottiin. Kanalientä sen verran, että tulee muhevaa. Sitten voinokareita pinnalle ja uuniin kannen kanssa ( 175 astetta ). Kun kaali on kypsää, kansi pois ja pinta ruskeaksi.