Miten teet mehua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yks vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yks vaan

Vieras
Tuli vaan tuosta yhdestä viestistä mieleen kun mehustaja oli kirjoittanut että on jo pari maijallista keittänyt ja nyt alkaa keittämään ja pullottamaan mehua. Eihän siinä ole järjen häivää tai minä en ainakaan ymmärrä kertokaa viisaammat miksi tehdä niin.

Meikäläinen tekee siis anopin ohjeiden mukaan näin: marjat ja sokerit maijaan kerroksittain ja sitten vaan mehustetaan ja lorotellaan suoraan pulloon mehut. Pullot suoraan 100 asteisesta uunista ja korkit keitettynä.

Mun äiti kanssa teki aina niin että keitti mehun vielä uudelleen ja sulatti sokerin siinä vaiheessa siihen ja väittää että menee sokeria hukkaan kun laittaa sen marjojen sekaan mutta olen todennut että ei se sokeri niissä marjan jämissä pysy vaan kyllä se sulaa siihen mehun joukkoon.

Niin ja Lidlin appelsiinimehupullot on parhaita, ne isosuiset, ne menevät umpioon kuten hillopurkit ja mehu ei homehdu kuten joskus kumikorkillisissa pulloissa tahtoo käydä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
Alkuperäinen kirjoittaja vink:
Kaikista helpoin pullottaa niihin muovisiin mehupulloihin ja laittaa ne pakkaseen. Eipä homehdu eikä tarvitse kuumennella pulloja erikseen uunissa!

näin minäkin teen. ei tarvi turhia keittelyitä enää höyrytyksen jälkeen.

Mii tuu, ja mä teen niin jotta marjat mehustimeen ja kun sieltäensin kattilaan lorottelen sitämehua niin lisään sinne kattilaan sokeria kuumaan mehuun sitä mukaan kun makuaisti käskee, hienosti sulaa ja antaa makeutta, ei tartte uudelleen keitelläsokeitrn kera ja pystyy koko ajan vahtaa sokerin määrää

No höh teidän kanssa :D . Ainoo oikee tapa on laittaa marjat mehustimeen ("Maijaan"), antaa kiehua puolisen tuntia, lorottaa litran verran mehua kippoon, kaataa sen takaisin marjojen päälle ja antaa vielä kiehua hetken aikaa. Sit se 100 asteinen pullo alle ja mehu suoraan sinne, teelusikallinen sokeria perään ja korkki kiinni. Valmis!

juu tuo pakkaseen laitto olis varmaan hyvä mutta ei mulla ole niin julmetun isoa pakastinta että sinne menis marjojen, purjojen, porkkanoiden yms. jälkeen vielä reilu kymmenen litraa mahuakin. nytkin pakastin on jo ihan täys vaikka vasta marjat ja raparperit siellä

En ainakaan laske kuumaa mehua letkusta suoraan pulloon! Poks... kerran räjähti ja voi sitä sotkua ja kädetkin poltin!

Lasken mehun kattilaan, annan jäähtyä, kaadan pakastepulloihin ja pakastan (ilman sokeria).

Alkuperäinen kirjoittaja yks vaan:
Tuli vaan tuosta yhdestä viestistä mieleen kun mehustaja oli kirjoittanut että on jo pari maijallista keittänyt ja nyt alkaa keittämään ja pullottamaan mehua. Eihän siinä ole järjen häivää tai minä en ainakaan ymmärrä kertokaa viisaammat miksi tehdä niin.

Meikäläinen tekee siis anopin ohjeiden mukaan näin: marjat ja sokerit maijaan kerroksittain ja sitten vaan mehustetaan ja lorotellaan suoraan pulloon mehut. Pullot suoraan 100 asteisesta uunista ja korkit keitettynä.

Mun äiti kanssa teki aina niin että keitti mehun vielä uudelleen ja sulatti sokerin siinä vaiheessa siihen ja väittää että menee sokeria hukkaan kun laittaa sen marjojen sekaan mutta olen todennut että ei se sokeri niissä marjan jämissä pysy vaan kyllä se sulaa siihen mehun joukkoon.

Niin ja Lidlin appelsiinimehupullot on parhaita, ne isosuiset, ne menevät umpioon kuten hillopurkit ja mehu ei homehdu kuten joskus kumikorkillisissa pulloissa tahtoo käydä.

Noh kuka tekee mitenkin, tottumus kysymyksiä myös. Mä teen just noin niinkuin sun äitis on tehnyt. Keitän sen lisäks pullot ja huuhtelen atamonilla. Ei ole kertaakaan homehtunut. Meillä ei kellari ole mikään kunnollinen kylmiö.

Alkuperäinen kirjoittaja välikausihaalari:
No eihän siinä oo järkee kuumentaa sitä mehua mehustamisen jälkeen uudelleen. Siinä häviää vitamiinit vaan suotta. Mehustimeen ja sokeri marjojen sekaan ja sitte pakkaseen =)

Eikös ne vitamiinit ole aika finaalissa jo ensi keittämisen (mehustamisen) jälkeen?

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
No eihän siinä oo järkee kuumentaa sitä mehua mehustamisen jälkeen uudelleen. Siinä häviää vitamiinit vaan suotta. Mehustimeen ja sokeri marjojen sekaan ja sitte pakkaseen =)

Eikös ne vitamiinit ole aika finaalissa jo ensi keittämisen (mehustamisen) jälkeen?

Ei oo =) eikä sitä mehua keitetä vaan höyrystetään =)

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:

Ei oo =) eikä sitä mehua keitetä vaan höyrystetään =)

Joo no, ehkä pientä saivartelua sanoilla.. suluissa on (mehustaminen)..
Mihin se perustuu ettei vitamiinit katoa siinä, mutta sen jälkeen jos keittää mehun uudelleen, ne katoaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
Alkuperäinen kirjoittaja vink:
Kaikista helpoin pullottaa niihin muovisiin mehupulloihin ja laittaa ne pakkaseen. Eipä homehdu eikä tarvitse kuumennella pulloja erikseen uunissa!

näin minäkin teen. ei tarvi turhia keittelyitä enää höyrytyksen jälkeen.

vie vaan älyttömästi tilaa pakastimessa.

meidän suvussa tehty viimeiset kolme polvea näin

marjat maijaan ja kiehumaan
mehu valutetaan kattilaan johon sokeria
pullot leivinuuniin - korkit kiehumaan
mehu kattilassa levylle - maun tarkistus
lämmitetään juuri sen verran et pintaan tulee 'kupla' - ei keitetä
kaadetaan kuumiin pulloihin - korkki kiinni
kyljellään kellariin säilöön

kestää helposti parivuotta hyvänä eikä tartte sähköä.

marjat mehumaijaan, valutus kattilaan, hieman annan jäähtyä, mehu pulloon, pari teelusikallista sokeria sekaan, lopullinen jäähdytys ja pakkaseen. kaksi pakkasta käytössä.

Minä teen juuri samalla tavalla kuin ap. Eli suoraan uunista otettuihin pulloihin. Minä käytän kumikorkkeja, ikinä ei ole homehtunut. Merkkaan vielä järjestyksen, onhan ne ekat pullot aina vähän parempia kuin vikat.

Yhteistyössä