Miten teet herkulliset kermaperunat? Tarvisin ohjeen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä teen yleensä aina valkosipulikermaperunat. Valkosipulia oman maun mukaan. Perunaa, kuohukermaa ja suolaa ja pippuria. Siivutetaan perunat, maustetaan lyödään uunivuokaan, kerma perään. Tällä kertaa meinasin muhittaa max 175 kunnes kypsiä (haarukalla tökin ku luulen kypsäksi).

1. viipaloi potut n. 0,5cm paksuisiksi
2. Kiehauta pari minuuttia
3. heitä uunivuokaan kerroksittain perunaa-tuorejuustoa-perunaa-tuorejuustoa (tuorejuusto siis sellasina klimppeinä vaa sekaa)
4. kermaa päälle (jos tykkää ni savulihakuutioita koko kasan päälle)
5. Juustoraastetta emmental-mozzarella
6. Uuniin olikohan 175-200astetta puolisen tuntia

nami.

Perunaa..jos pirkkaa ostaa niin mieluiten niitä jotka ovat punaisessa pussissa eli jauhoista lajiketta (tulee paaaljon parempia).
voita, kuohukermaa ...

voidellaan vuoka voi nokareella..viipaloidut perunat vuokaan...muutama nokare voita väliin ja päälle kuohukermaa.. 200asteessa eka n.1tunti..sen jälkeen 1,5h 150asteessa.
Kuullostaa paljolta mutta tulee erittäin muhevia (äidin ohjeella tehtynä )

jos haluaa valkkari perunoita niin kun on voidellut voilla vuoan niin halkaistulla valkosipulilla hieroo vuoan..ja sitten perunakerrosten väliin runsaasti valkosipulia ja suolaa..muutoin samalla ohjeella

Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Kuinka kauan ne annetaan olla että on takuulla kypsää? Ja laitetaanhan ne perunaviipaleet uuniin raakana? :ashamed:

Siis jotkut laittaa esikeitettynä, pakasteetkin on kai esikypsennettyjä, ainakin jotkut. Mä laitan ihan raakana ja hyvää tulee. Uunissa suunnilleen tunnin, kunnes on haarukalla painaessa kypsää. Mun mielestä tulee parasta kun on suorastaan ylikypsää.

Jätä valkosipuli pois, niin saat kermaperunat...

Tina´s kök -ohje:

10-12 perunaa - kuori ja viipaloi

Kuumenna isossa kattilassa 5 dl kermaa (tai kermamaitoa).
Kaada joukkoon viipaloidut perunat, suolaa, mustapippuria ja 2-3 valkosipulinkynttä viipaleina (+ 2 sipulia ohuina renkaina).

Hauduttele miedolla lämmöllä puolisen tuntia ja kaada voideltuun laakeaan uunivuokaan.
kypsennä 175 asteessa vielä n. tunti.
Anna tasantua folion alla ennen tarjoamista.

Viipale perunaa laitetaan uunivuokaan. Kuohukerma maustetaan mistä ikinä tykkää. Minä laitan pippurisekoitusta, suolaa, sokeria, valkosipulia ja sinappia. Mausettu kerma kaadetaan perunoiden päälle ja lykätään uuniin. siellä saa muhia kunnes kypsää. Nam.
Huom. Sokeri on tärkeää, se tuo ruokaan kuin ruokaan täyteläisyyttä. Mutta älä käytä liikaa ettei tulee makeaa.

Kermaperunat pannulla tehtynä
4 annosta

10 perunaa
2 kpl keltasipulia
3 rkl öljyä
4 dl kermaa
valkosipulia
suolaa
pippuria
persiljaa

1. Kuori perunat ja sipuli.
2. Leikkaa perunat kuutioiksi ja leikkaa sipuli pieniksi kuutioiksi.
3. Freesaa perunat ja sipuli pannulla muutamien minuuttien ajan, kunnes seos on saanut hiukan väriä. Lisää kerma ja laita kansi päälle.
4. Anna kiehua miedolla lämmöllä noin 15 minuutin ajan.
5. Huomio, että kansi on täysin ilmatiivis, jottei kosteus haihdu liikaa.
6. Jos keitos on kuitenkin liian paksua, jatka sitä hieman vedellä.
7. Mausta suolalla ja pippurilla.
8. Laita perunat tarjoiluastiaan ja ripottele päälle hienoksi hakattua persiljaa.
9. Halutessasi voit lisätä murskattua valkosipulia ja freesta sitä samaan aikaan kuin perunoita ja sipulia.
10. Jos pidät sinihomejuustosta, voit myös lisätä sitä perunoihin keiton loppuvaiheessa.

Yhteistyössä