Miten te työssäkäyvät pienten lasten vanhemmat saatte arkeenne kaiken mahtumaan? Kuten...

  • Viestiketjun aloittaja "eru"
  • Ensimmäinen viesti
"eru"
-lapsien viemisen luistelemaan, hiihtämään, pulkkamäkeen
-ruuan laitto
-ruokakaupassa käynti
-muut kauppa-asiat, kuten itselle ja lapsille vaatetta
-omat harrastukset (3-4 krt vko)
-puolison harrastukset (3-4 krt vko)
-lasten harrastukset (yht. 2 krt vko)
-perheen yhteisen ajan
-vapaan leikkiajan
-kyläilyt kavereilla
-kyläily isovanhemmilla
-teillä käyvät vieraat ja heille tarjoomisten teko
-kotityöt

Ei vaan aika riitä, ei sitten millään. Vinkkejä? Omista harrastuksista en luovu, eikä mieskään. Ne ovat kaikki jotain urheilua/liikuntaa, ja ilman niitä hajoo pää (ja varmaan kroppakin lopulta).
 
"alma"
No tossa tilanteessa ainakin toisen on siten luovuttava työstä, jos ne harrastukset on kerran noin tärkeitä.
Meillä on vaan yksi lapsi, ja aikaa riittää hyvin, mutta ei meillä kyllä olekaan tuollaista vapaa-ajan "tehtävälistaa".
 
Yksi sana: vuorotyö.

Pitkät vuorot ja vastapainona paljon vapaata, nytkin on 3 päivää putkeen :) Hyvin ehtii tehdä kaiken, varsinkin kun mies käytännössä hoitaa huushollin oman vuorotyönsä ohessa. Mä saan prinsessailla kotona, rakentaa taloa tai harrastaa, ihan oman mieleni mukaan.
 
Lex
Ei saadakaan. Suosiolla priorisoidaan, ei ehditä tavata kauheasti ystäviä tai kyläillä, kotitöistä luistetaan ja tehdään sen pienen ajan jotain mukavaa yhdessä.

Aika aikaansa kutakin, kyllä tässä elämässä vielä ehtii muutakin tehdä =)
 
tuksut
Omien harrastusten vähentäminen on kyllä ollut pakko tehdä, ihan kaikkeen ei ihminen repeä. Lasten harrastukset samoin. Kyläilyä vähän....Nipistää kaikesta vähän. Tai jostain yksittäisestä enemmän. Kaikkea ei voi saada. Laita asiat tärkeysjärjestykseen, onko tärkeämpää harrastaa paljon vai että on rauhallisiakin hetkiä välillä? Priorisointia!
 
"hehe"
No, jostain varmaan on pakko luopua... ;)

-ruuan laitto

Me ei laiteta arkena ruokaa kuin kerran-kaksi. Isompia satseja kerralla ja syödään sit useampi päivä samaa tai pakkasesta.

-ruokakaupassa käynti

Käydään kaupassa viikonloppuna.

-muut kauppa-asiat, kuten itselle ja lapsille vaatetta

Hoidetaan yleensä viikonloppuna.

-omat harrastukset (3-4 krt vko)

Mun harrastus on työmatkaliikunta (pyöräily) ja koiranulkoilutus, eli hoituu muun ohella. Miehellä harrastuksena lähinnä pelit, joita pelaa lapsen nukkumaanmenon jälkeen.

-puolison harrastukset (3-4 krt vko)

Lue yllä.

-lasten harrastukset (yht. 2 krt vko)

Lapsi vielä pieni, joten ei harrasta. 1 krt viikkoon onnistuisi kyllä.

-perheen yhteisen ajan

Sitä on joka ilta koko ilta. :)

-vapaan leikkiajan

Samoin tätä.

-kyläilyt kavereilla

Viikonloppuisin, jos tarvis, harvemmin arkisin.

-kyläily isovanhemmilla

Joko pikana arkena tai pitkän kaavan mukaan viikonloppuna.

-teillä käyvät vieraat ja heille tarjoomisten teko

Viikonloppuisin, mutta arkena ei kukaan odota kovin kummia tarjoiluja!

-kotityöt

Joka päivä. Mikä oli ongelma?
 
dfdf
Päiväkoti vie myös luistelemaan ja hiihtämään.
Mies tekee ruokaa.
Kaupassa käyn vain kerran viikossa, mies käy myös.
Omia harrastuksia on vain 1 krt viikossa. Samoin miehellä.
Lapset eivät harrasta. Päiväkoti riittää heille toistaiseksi.
Perheen yhteistä aikaa on viikonloppuisin.
Vapaata leikkiaikaa on, kun vanhemmat tekevät ruokaa ja kotitöitä.
Kaverikyläilyjä on vain kerran pari kuukaudessa.
Isovanhemmat käyvät meillä kerran kuukaudessa tai kahdessa. Asuvat kaukana.
Vieraita meillä käy harvoin. Kaupasta saa valmiina tarjottavat.
Tiskit ja pyykit hoidetaan viikolla sitä mukaa kun niitä tulee. Muu siivous tehdään viikonloppuna.
 
kolmen uraäiti
[QUOTE="eru";25821142]-lapsien viemisen luistelemaan, hiihtämään, pulkkamäkeen
-ruuan laitto
-ruokakaupassa käynti
-muut kauppa-asiat, kuten itselle ja lapsille vaatetta
-omat harrastukset (3-4 krt vko)
-puolison harrastukset (3-4 krt vko)
-lasten harrastukset (yht. 2 krt vko)
-perheen yhteisen ajan
-vapaan leikkiajan
-kyläilyt kavereilla
-kyläily isovanhemmilla
-teillä käyvät vieraat ja heille tarjoomisten teko
-kotityöt

Ei vaan aika riitä, ei sitten millään. Vinkkejä? Omista harrastuksista en luovu, eikä mieskään. Ne ovat kaikki jotain urheilua/liikuntaa, ja ilman niitä hajoo pää (ja varmaan kroppakin lopulta).[/QUOTE]

Pakko priorisoida

Pulkkamäkeen, hiihtämään, luistelemaan, uimaan jne mennään yleensä viikonloppuna toisen vanhemman kanssa toisen jäädessä tekemään kotitöitä

Ruokaa on pakko laittaa joka päivä ja kaupassa käytävä pari kertaa viikossa. Niille siis tehdään aikaa. Useinmiten niin, että toinen hoitaa esim kaupassa käynnin toisen kuskatessa lapsia harrastuksiin.

Lapsilla on harrastuksia. Minulla ja miehelläni sen sijaan kummallakaan ei ole yhtäkään (ei yksinkertaisesti ole aikaa).

Sitä oppii sumplimaan kun on pakko
 
"eru"
Siis ettekö te ihmiset oikeesti liiku? Noi meidän vanhempien harrastukset on juoksu, jumppa, hiihto, joskus satunnaisesti jotain muuta liikuntaa. Ja kyllä ne van on pakko päästä tekee, tai pää ja kroppa kärsii. Siitä tulee niin hyvä olo, kun liikkuu, etten kyllä suostu siitä tinkimään. Mähän olisin ihan pahantuulinen koko ajan! Aina toitotetaan liikunnan merkitystä ja sitten sitä ei sais tehdä!

Niin siis illat on aika täynnä, kun niihin pitää toi kaikki tunkea. Ei nyt tietty kaikkea joka ilta, mutta pahuksen ruuanlaittokin on nykyään ihan pakkopullaa. Keksikää siihen sit joku ratkasu. Ok, pakkanen, vinkkejä hyvistä (tai edes kohtuullisista) pakastettavista ruuista?

Lasten harrastuksista en halua luopua, kun ne niin tykkää niistä! Molemmilla siis yksi harrastus kerta viikkoon.

Kaupassa käydään nytkin 2 krt/vko, mutta kun siihen menee aikaa yli tunti kerrallaan. Voi pöh. No antakaa vaan tulla kommentteja, ehkä mä niistä jotain keksin sitten ratkasua.

Eikä teitä muita siis ikinä oikeesti ahdista ajan vähyys??
 
[QUOTE="eru";25821263]Siis ettekö te ihmiset oikeesti liiku?

Eikä teitä muita siis ikinä oikeesti ahdista ajan vähyys??[/QUOTE]

Ei ahdista. Ja meillä on lapsiparkki, heppu lähtee mukaan kun käydään yhdessä salilla. Mies kun menee pelaamaan, lähtee lapsi mukaan. Ei ne välttämättä toisiaan sulje pois.
 
"vieras"
KUN olin töissä (nyt äitiyslomalla)...

- luistelemaan, hiihtämään, pulkkamäkeen, uimaan tms. mentiin viikonloppuna jos säät salli, muutoin yhtenä arki-iltana (esim musiikkiluistelu, kuutamohiihto..).
-ruuan laittoi sekä mies että itse, aamupalat lapset tekivät itse
-ruokakaupassa käynti tehtiin periaatteella kumpi ehtii. Joku lapsista lähti aina mukaan, ellei suoraan töistä tullessa käyty kaupassa, niin siitä tuli ihan mukavaa "yhteistä aikaa"
-muut kauppa-asiat, kuten itselle ja lapsille vaatetta hoidettiin samalla ostoskerralla tai netistä. Itselleni hoidin ja hoidan edelleen suurimman osan vaatteista netistä.
-omat harrastukset tein lasten kanssa kotona: sisäliikuntaa tai sitten juuri yllämainittuja luistelua, pulkkamäessä kipuamista...
-puolison harrastukset kerta viikossa kavereiden kesken ja muutoin onkin kotipiirissä hänkin
-lasten harrastukset kuskailtiin jaksamisen rajamailla, jätettiin väliin jos ei jaksettu, isommat kulkivat itsekseenkin jos sää salli.
-perheen yhteinen aika oli ruuanlaittoa, kaupassakäyntiä, normaalia harrastelua: just tätä arkea :)
-vapaan leikkiajan ?? Se on sitä kun lapsi ei halua tulla auttamaan esim ruuanlaitossa tms. Ei ole aikataulutettu
-kyläilyt kavereilla synttäreiden merkeissä yleensä, viikonloppuisin, lapset koulun jälkeen jos on sovittu niin.
- omien kavereiden kanssa ulkona syömässä joskus, mies kotona lasten kanssa tai isommat sen aikaa kirjastossa
-kyläily isovanhemmilla isompina pyhinä
-vieraita meillä yleensä syntymäpäivinä ja silloin leivon minä
-kotityöt jaettuna jokaiselle oma sektori, ja se mikä otetaan itse esiin laitetaan myös pois, joten sotkuja ei hirveästi synny. Tietysti koko ajan vähän sekaista, sitä pitää vain sietää lapsiperheessä.

Lapsia 4 kpl.
 
kolmen uraäiti
[QUOTE="eru";25821263]Siis ettekö te ihmiset oikeesti liiku? Noi meidän vanhempien harrastukset on juoksu, jumppa, hiihto, joskus satunnaisesti jotain muuta liikuntaa. Ja kyllä ne van on pakko päästä tekee, tai pää ja kroppa kärsii. Siitä tulee niin hyvä olo, kun liikkuu, etten kyllä suostu siitä tinkimään. Mähän olisin ihan pahantuulinen koko ajan! Aina toitotetaan liikunnan merkitystä ja sitten sitä ei sais tehdä!

Niin siis illat on aika täynnä, kun niihin pitää toi kaikki tunkea. Ei nyt tietty kaikkea joka ilta, mutta pahuksen ruuanlaittokin on nykyään ihan pakkopullaa. Keksikää siihen sit joku ratkasu. Ok, pakkanen, vinkkejä hyvistä (tai edes kohtuullisista) pakastettavista ruuista?

Lasten harrastuksista en halua luopua, kun ne niin tykkää niistä! Molemmilla siis yksi harrastus kerta viikkoon.

Kaupassa käydään nytkin 2 krt/vko, mutta kun siihen menee aikaa yli tunti kerrallaan. Voi pöh. No antakaa vaan tulla kommentteja, ehkä mä niistä jotain keksin sitten ratkasua.

Eikä teitä muita siis ikinä oikeesti ahdista ajan vähyys??[/QUOTE]

Ikävä kyllä oma liikunta jää liian vähäiseksi.
Keväällä ja kesällä tulee käytyä lenkillä siten, että lapset pöyräilee vieressä.
Muuten jumppaan ja zumbaan kotona.

Kun vuorokaudessa ei tunnit riitä kaikkeen, niin jostain on luovuttava.
Minä olen aina mielummin luopunut omista menoista, kuin yhteisestä ajasta lasten kanssa.
 
"vieras"
No en tunne ainuttakaan pikkulapsiperhettä, jossa molemmat vanhemmat harrastaisi 3-4 kertaa viikossa. Tai sitten lapsi otetaan harrastukseen mukaan, esim pyörälenkille lastenistuimeen tai kävelylenkille rattaisiin.
 
"Jenis"
Me ei laiteta ruokaa läheskään joka päivä, max. kerta viikkoon. Pakastettavia ruokia: kaikki kiusaukset, erilaiset kastikkeet, valmiiksi paistetut kanapihvit, keitot.

Mä käyn jumpassa/hiihtämässä/juoksemassa n. 3 krt/vk, mies on sillä aikaa lasten kanssa. Miehellä on omia harrastuksia n. 2-3krt/vk, mä olen silloin lasten kanssa. Lapset ei harrasta, päiväkoti riittää heille. Esikoinen ulkoilee kavereidensa kanssa yleensä koko illan arkisin, yhdessä ulkoillaan vkloppuisin. Kaupassa käy yleensä mies työmatkalla, mä haen lapset ja tulen kotiin ruuan lämmitykseen. Ollaan kotona n. 16.30 ja lapset menee nukkumaan klo 20.30, että ihan hyvin siinä ehtii leikkiä/oleilla ja nakata pyykit/astiat koneeseen.

Arkisin ei yleensä kyläillä, vkloppuisin kylläkin. Kummoisia tarjottavia ei vaadita, itse tehdyn marjapiirakan nakkaa vartissa uuniin.
 
"Jenis"
Ja tosiaan, hyötyliikunta kunniaan! Kesäisin pyöräillään joka paikkaan. Lapsille ja itselle ostelen kamppeita netistä ja nettikirppareilta, hoituu näppärästi vaikka silloin kun muksut on jo nukkumassa. Eikä noita kamppeitakaan nyt ihan joka päivä tarvitse ostella...
 
"joo"
Kyllä meillä lapset menee omien harrastusten edelle! Meillä siis vanhemmat harrastaa kerran viikossa, samana iltana ja lapset 2-3 x viikossa.
Toinen lapsista harrastaa jääkiekkoa jossa isä mukana jäällä valmetamassa, toinen lapsi ratsastaa jossa voi olla äitin kanssa samalla tunnilla, eli näin saadaan vanhemmillekkin vään liikuntaa lasten harrastusten ohessa.
Lisäksi meillä kaksi koiraa joita pakko lenkkeilyttää.
 
kökköliini
lapsien viemisen luistelemaan, hiihtämään, pulkkamäkeen
laskevat joka ilta pihassa mäkeä, ei tarvi kuskata kauemmas
-ruuan laitto
teen ruuan aamulla ennen töihin lähtöä valmiiksi
-ruokakaupassa käynti
mies käy sunnuntaina ostamassa viikon ruuat, hakee täydennystä kerran viikossa samalla kun käy esikoisen kanssa uimassa.
-muut kauppa-asiat, kuten itselle ja lapsille vaatetta
netti on keksitty samoin viikonloput
-omat harrastukset (3-4 krt vko)
en harrasta mitään mitä en voisi harrastaa lasten kanssa tai kotona
-puolison harrastukset (3-4 krt vko)
hänen harrastuksensa ajoittuu viikonloppuun tai sitten metsästää töiden jälkeen illalla.
-lasten harrastukset (yht. 2 krt vko)isä käyttää kaksi kertaa viikossa töidensä jälkeen.
-perheen yhteisen ajan
sitähän tulee joka ilta ihan riittämiin
-vapaan leikkiajan
siinähän ne muksut leikkii samalla kun ollaan yhdessä kotona
-kyläilyt kavereilla
lapset ovat niin pieniä että eivät kyläile kuin isänsä mukana hänen kavereillaan joskus.
-kyläily isovanhemmilla
joka pe mennään ja su tullaan takas kotiin
-teillä käyvät vieraat ja heille tarjoomisten teko
leivon pakkaseen silloin kun innostusta on ja meillä käy harvoin vieraita kun kaverit asuu niin kaukana. ja veljeni joka meillä päivittäin käy ei tarvi eri tarjoilua vaan osaa ite keittää kahvinsa.
-kotityöt
töiden jälkeen
Ei vaan aika riitä, ei sitten millään. Vinkkejä? Omista harrastuksista en luovu, eikä mieskään. Ne ovat kaikki jotain urheilua/liikuntaa, ja ilman niitä hajoo pää (ja varmaan kroppakin lopulta).
meillä ei ainakaan ole mitään ongelmaa....
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Helpota
Juoksun ja hiihdon voi tehdä silloin kun lapset nukkuu, salilla lapsen voi jättää lapsiarkkiin tai käydä aamulla ennen töitä tai lounastauolla. Ei oikeesti voi olla noin vaikeaa hieman harventaa kyläilyjä ja hankita tarjottavat pakastealtaasta.
 
Lapset ei harrasta mitään varsinaista, uloskaan ei mennä kuin harvoin. Käyvät päiväkodissa ja mummolassa ulkona. Käyn yleensä kaupassa koulun jälkeen kun bussia pitää kuitenkin odottaa. Mitään aikataulutettuja harrastuksia ei myöskään ole minulla tai miehellä kummallakaan, koitetaan illalla ehtiä vähän pelailemaan tietokoneella.

Ei me missään kylässäkään käydä paitsi mummoloissa ja joskus samalla reissulla jonkun kaverin luona (asuvat siis eri paikkakunnalla).

Koulusta tulee tehtäviä ja kotona on kaaos vaikka joka päivä siivoan, minkäs teet. Toivon että nuo ipanat sotkee vähemmän ja siivoaa enemmän kunhan ne kasvaa, niin alkaa riittämään sitä aikaakin edes hieman enempään.
 
"vieras"
Ajan vähyys ahdistaa kyllä välillä :D Mä teen arkisin simppeliä ruokaa ja siivoan samalla kun pastakastike tms. kiehuu. Ruokakaupassa käy se, joka ehtii ja jonka matkalle paremmin osuu. On viikkoja, jolloin laitan miehelle listan ja hän käy kotimatkalla kaupassa. Välillä (eli noin kerran kuukaudessa) käydään isommassa kaupassa porukalla ja silloin tankataan vessapaperit yms. isommat. Ihan 3-4 kertaa viikossa per henkilö ei ehdi harrastaa meidänkään perhe, mutta kyllä mä lasken omaksikin liikkumiseksi lasten kanssa luistelun, pulkkamäen, hiihdon, uimisen... Kavereita nähdään yhdistettynä joko tuohon syömiseen ja ruuanlaittoon tai liikkumiseen. Vieraiden kestitsemiseen käytettävästä ajasta on ollut pakko tinkiä. Aiemmin vietin pitkäänkin keittiössä, mutta nykyään vieraille tarjotaan yksinkertaisempia herkkuja tai ainakin sellaista, mitä ei niin tarvitse tiettyyn aikaan valmistella. Vaatteita mä ostan harvoin ja silloin enemmän. Isovanhemmilla käydään melko harvoin ja aina viikonloppuisin. Tai he käyvät meillä.

Mulle perheen yhteinenkin aika on tärkeää. Se, että ehditään käydä saunassa tai pelata lautapelejä.
 
"hehe"
Pakkoko sen aikuisen liikunnan on oltava jotain erityistä omaa aikaa? Samalla kun viet lapset harrastuksiin, lähdet sillä aikaa itse lenkille. Tai pyöräilet töihin, kuten allekirjoittanut. Tai lähdette lasten kanssa juoksu(aikuinen)/pyöräily(lapset) -lenkille. Tai menette yhdessä hiihtämään. JOSTAIN on ihan pakko tinkiä, varmaan sen ymmärrät... ;)
 
-lapsien viemisen luistelemaan, hiihtämään, pulkkamäkeen hoituu viikonloppuina. Tarhassa (jossa lapsi on n. 4-5 tuntia päivässä) pääsee ulkoilemaan ihan mukavasti.
-ruuan laiton hoidan ennen töihin menoa ja osan ruuasta teen viikonloppuna pakkaseen valmiiksi
-ruokakaupassa käynti hoituu viikonloppuisin ja pienet jutut voi hakea mies töiden jälkeen tai minä ennen töitä.
-muut kauppa-asiat, kuten itselle ja lapsille vaatetta hoidetaan viikonloppuna.
-omat harrastukset (3-4 krt vko) on jätetty pois, ennen töitä ehdin työpaikan salille hyvin.
-puolison harrastukset (3-4 krt vko), joita ei ole kuin simuilu. Ennenkuin hakee lapsen tarhasta ehtii ja kun vien lasta vkl ulos, mies voi jäädä kotiin.
-lasten harrastukset (yht. 2 krt vko), näitä meillä ei ole vielä.
-perheen yhteisen ajan, viikonloppuna. Muuten olen töissä tai mies töissä.
-vapaan leikkiajan, eikö tämä ole sama asia? Lapsi saa leikkiä tarhassa, kotona etc koska vaan?
-kyläilyt kavereilla, viikonloppuna, tosin tässä kaupungissa meillä ei tuttuja ole vielä
-kyläily isovanhemmilla, ehkä kerran kuussa mennään viikonlopuksi heille, meillä on n. 150 km välimatkaa
-teillä käyvät vieraat ja heille tarjoomisten teko, ei onneksi pahemmin käy, usein tuovat jotakin mukanaan. Kaupasta voi aina hakea ja jos itse tekee, viikonloppuna pakkaseen valmiiksi?
-kotityöt, minä aamulla, mies illalla, yhdessä viikonloppuna.

Olen menossa vasta töihin, mutta meillä on jo suunnitelma asian hoitamiseksi. Menen itse joka päivä iltavuoroon, mies aamuvuoroon.
 
"Neith"
ei harrasteta, ei juurikaan kyläillä. jos kyläillään niin ne hoidetaan vapaapäivinä
lapsella on kerran viikkoon harrastus, meillä on n. 14 vapaapäivää kuukaudessa että ihan hyvin ehtii kaikkea muuta tekemään :)
 

Yhteistyössä