Miten te toimisitte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja teinin äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

teinin äiti

Vieras
Eli tyttäreni (14v) oli eilen kaverinsa kanssa ulkona illalla. Kotiin tultaessa kertoi että olivat juoneet yhdet siiderit kaverin kanssa. Ja kun kysyin että mistä olivat ne saaneet kertoi, että kaverilla on lupa ottaa isältään yksi pullo viikonloppuisin.
Hyvä tietysti on että kertoi minulle asiasta, mutta mitä te tekisitte. En todella jatkossa halua, että joka viikonloppu juo kaverin kanssa sen yhden siiderin.

sanoisin että jos haluaa viikonloppuisin olla sen siiderikaverin kanssa niin tulevat sitten meille. Sanoisin myös että on tosi hyvä että kertoi itse siitä siideristä, mutta en missään nimessä antaisi tuon jatkua.

Poliisin mukaan monet ovat unohtaneet sen, että alkoholin ostaminen alaikäiselle lapselle on aina rikos. Viinan välittämisestä voi saada sakkoja ja jopa kaksi vuotta vankeutta. Korhosen mielestä alkoholia lapsille ostavat vanhemmat voisivat miettiä asiaa hieman pidemmälle.

http://www.verkkouutiset.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=3949%3Aalkoholin-ostaminen-lapsille-jakaa-vanhemmat-kahtia&Itemid=8

No ihan heitän hatusta että miten mä suhtautuisin koska mun lapset tosiaan ovat vasta alle 3-vuotiaita..

Kysyisin että miltä se tuntui juoda se siideri, oliko se jännittävää? Millainen olo siitä tuli? Mitä mieltä nuori on siitä että oikeastihan ikäraja alkoholiin on 18 vuotta. Onko hänen mielestään ihan aidosti ja oikeasti ok että 14-vuotias saa siideriä isältään? Oliko se siiderin juominen sen arvoista? Ja mitä hän luulee sinun ajattelevan asiasta?

Ja toisin esiin että en halua ilkeyttäni rajoittaa lasten alkoholinkäyttöä, vaan siksi koska kasvavan nuoren elimistölle tuollainen ei tee hyvää ja onkin pelottava ajatus että joku samanikäinen saa ihan luvan kanssa isältään siideriä. Miettisin myös ja ihan ääneen, että onko siinä perheessä asiat kunnossa.

Kyllä mä myöskin toisin esiin että jos tuollainen toistuu niin äitinä on mun velvollisuus ja halu rajoittaa sitten sen kaverin kanssa pyörimistä, niin että sitten vaikka viikonloppuna jos haluavat nähdä tai muuta niin kaveri voi tulla meille, ja ilman siidereitä.

Soittaisin kaverin iskälle ja sanoisin, et antakoot omalle lapselleen vaikka huumeita mutta meikäläisen omalle ei tod. anneta mtn siiderii tai muutakaan alkoholia. On se kumma ku vanhemmat alkavat totuttamaan lapsensa alkoholin makuun jo teini-iässä. Ei mun vaa alkanu.

Kyseinen tyttö on tyttären paras kaveri ja todella mukava. Vanhempia en paremmin tunne, mitä nyt kaupassa yms. ollaan muutama sana vaihdettu. Juttelin tyttären kanssa asiasta ja hänen mielestään ei ollut mitään ihmeellistettä ottaa yhden siiderin ja hössötän hänen mielestään turhaan.

juteltaisiin siitä et joiko sen siiderin siksi että toinenkin joi, vai siksi että ihan itse halusi.
sanoisin että tuollaisia ei tarvitse tehdä siksi kun toinenkin tekee, vaan voi ihan hyvin sanoa et ei halua.
käskisin miettimään asiaa tarkasti, ja kertoisin et jos tuollainen jatkuu, tulisin rajoittamaan viikonloppuisin tuon kaverin kanssa oloa, toki saisivat meille tulla jolloin tietäisin ettei sitä siideriä saisi juoda.

No ainahan ne teinit sanoo et vanhempi hössöttää turhaan. Niin minäkin luulin melkeinpä jokaisen asian suhteen et vanhempi vaan liioittelee mut nyt aikuisena ymmärrän ettei liioitellutkaan. Sinähän se äiti olet ja teet päätökset. Mieti mikä on parasta omalle tyttärellesi. Jos alat miettimään että hänen mielestään ylireagoit ja sen mukaan toimit niin ei hyvin mene..

Aika vaikea kuvitella, että tyttö ymmärtäisi puhumalla, että alkoholi on pahasta. Kaverin kanssa pyörimistäkin on aika vaikea kieltää.

Itse hankkisin alkometrin ja puhalluttaisin aina kun tulee kotiin. Jos viisari värähtää, alkaisi edut vähentyä; ei tipu rahaa, internettiä, puhelimeen tiukka saldoraja, kotiintuloajat ym.

Itse nuorena aloittaneena voin sanoa, että harvoin siitä hyvää seuraa.

Alkuperäinen kirjoittaja teinin äiti;23819851:
Kyseinen tyttö on tyttären paras kaveri ja todella mukava. Vanhempia en paremmin tunne, mitä nyt kaupassa yms. ollaan muutama sana vaihdettu. Juttelin tyttären kanssa asiasta ja hänen mielestään ei ollut mitään ihmeellistettä ottaa yhden siiderin ja hössötän hänen mielestään turhaan.

tällaisessa tapauksessa voisin vielä kysellä tytöltä et miksi just siiderin juominen? olisiko sama ollut juoda alkoholiton siideri? miten sen yhden juominen eroaa limun juomisesta?

ongelma siis on mun mielestä se, et se siideri sisältää sitä alkoholia, jota tuon ikäisen ei tarvitse juoda.Ja sen haluaisin lapseni tajuavan.

etkä hössötä turhaan=)

Sanoisin omalle tyttärelleni, että hänellä ei ole lupaa juoda alkoholia.

En soittaisi kaverin vanhemmille tms, tuskin siellä on tyrkyttämällä tyrkytetty alkoholia vaan päätös on ollut teinin oma.

Pitää vielä keskustella tytön kanssa tarkemmin. Luulen että lähinnä on kyse eräänlaisesta näyttämisenhalusta, koska olivat tosiaan ottaneet juomat mukaan kaupungille ja juoneet siellä. Kertoi jo aikaisemmin maistaneensa tupakkaa, koska sen polttaminen on "coolia". Totesi onneksi että se ei ole hänen juttunsa ja jäi kokeiluksi.

Alkuperäinen kirjoittaja teini äiti;23819947:
Pitää vielä keskustella tytön kanssa tarkemmin. Luulen että lähinnä on kyse eräänlaisesta näyttämisenhalusta, koska olivat tosiaan ottaneet juomat mukaan kaupungille ja juoneet siellä. Kertoi jo aikaisemmin maistaneensa tupakkaa, koska sen polttaminen on "coolia". Totesi onneksi että se ei ole hänen juttunsa ja jäi kokeiluksi.

sano et kuka tahansa pystyy ryyppäämään ja röökaamaan, koska muutkin tekee niin, paljon coolimpaa on osata sanoa EI =)

En ymmärtäny teini-iässä mitä "coolia" oli tupakan polttamisessa. Itseäni se ei voinu väh. kiinnostaa, varmaan johtuen siitä ku oma isä ukko poltti n. 10-30 tupakkaa päivässä himassa sisällä koko lapsuuteni ajan niin meni mielenkiinto tupakkaan 100%. Aloin vihaamaan sitä hajua ja vihaan edelleenkin. Muuta neuvoa en voi antaa, kuin että yritä parhaasi puhua hänelle miksi alkoholi ei sovi alaikäiselle (tosin minun mielestä alkoholi ei sovi kenellekkään..) ja kerro vaikka omista kokemuksistasi. Miten vanhana itse joit ensimmäisen kerran alkoholia? Miten suhtauduit siihen silloin ja miten suhtaudut siihen nykyään? Mitä olet itse oppinut alkoholin käytöstä itsesi kohdalla tai muita seuraamalla vai oletko oppinut mitään? Mikäli sinulla on omaa kokemusta asiasta, niitä voi tyttäresi jopa kuunnellakkin, mutta jos kerrot sen saman "älä juo alkoholia, koska olet alaikäinen" niin tuskin kuuntelee.

[QUOTE="iina";23819980]Voi kiasus mitä jeesustelijoita! Me lähes kaikki oomme vetäneet siideriä ja kaljaa kaksin käsin 14-vuotiaina.[/QUOTE]

joo, niin ollaan, mut mä ainakin olen kasvanut aikuiseksi sen jälkeen, enkä näin jälkikäteen näe mitään positiivista niissä teiniryyppäjäisissä..tosin en mitään kamalan negatiivistakaan, joten aika turhaa ajankulua se oli.

mä en hyväksy alaikäisen juomista, joten tämän kaverin luona ei enää kyläilisi. olkoonkin kyse vain yhdestä sideristä.
Meidän tyttö oli 15 vuotiaana olut kaverin synttäreilllä siellä oli olut boolia tarjolla. tosiet en päästänyt tyttö sinen yökylään, tytän kaverin vanhemmat TIESSIVÄT sisit
jjuomisesta. olivat vielä opolla ajelleet , enkä tiennyt mitään täsätä enenkuin tyttö sanoi.,
Tämän tytön kanss sa kaveerata, mutta tytön kotiin ei mene, eikä kyseisen perhene kanssa minnekään pidemmälle retkelle.
Nuorelle pitää tehdä selväksi että alkoholin käyttö ALAIKÄISENÄ ei ole sallittua. EI missään tilanteessa.

Ensinnäkin ole onnellinen, että lapsesi luotti sinuun ja kertoi. Älä petä sitä luottamusta nolaamalla lastasi vaan koita saada hänet muuten uskomaan ja ymmärtämään, että sinusta se juominen ei ole sopivaa. Minäkään en tykkää että nuoreni juovat, tai siis 2 heistä juo ( ovat 17v ja 18v) mutta lopultakin, minulle on tärkeintä, että voin heihin luottaa ja he minuun. On parempi, että lähtiessä rehellisesti kertovat minin menevät ja mitä tekevät ja uskaltavat soittaa minut apuun, jos sitä joskus tarvittaisiin. Eivät toki vielä 14v juoneet, mutta monet juo ja salaa vanhemmiltaan, ilman aikuista jolta uskltavat hädänhetkellä pyytää apua.

no siihen toisen tekemisiin en tietenkään voi puuttua. mutta sinne tyttö ei enää viikonloppuisin menisi. jos viikonloppuna kaveeraavat niin se tapahtuisi sitten meillä. mutta hyvä kun tyttö kertoi ja siitä sun kannattaa kiittää tyttöä. sehän kertoo siitä, että tyttö on ja haluaa olla sinulle rehellinen. ja siitä on hyvä jatkaa eteenpäin.

Alkuperäinen kirjoittaja teinien äiti kanssa;23820143:
Ensinnäkin ole onnellinen, että lapsesi luotti sinuun ja kertoi. Älä petä sitä luottamusta nolaamalla lastasi vaan koita saada hänet muuten uskomaan ja ymmärtämään, että sinusta se juominen ei ole sopivaa. Minäkään en tykkää että nuoreni juovat, tai siis 2 heistä juo ( ovat 17v ja 18v) mutta lopultakin, minulle on tärkeintä, että voin heihin luottaa ja he minuun. On parempi, että lähtiessä rehellisesti kertovat minin menevät ja mitä tekevät ja uskaltavat soittaa minut apuun, jos sitä joskus tarvittaisiin. Eivät toki vielä 14v juoneet, mutta monet juo ja salaa vanhemmiltaan, ilman aikuista jolta uskltavat hädänhetkellä pyytää apua.

Onko luottamus ja aikuisen asettamat rajat jotenkin vaikea pala? Minkä ikäisenä lapsesi aloittivat alkoholin käytön?

Ei luottamus kaadu rajojen asettamiseen vaan kasvaa siitä. Mutta jos 14v kertoo äidille asian ja äiti nolaa hänet esim soittamalla kaverin perheeseen teinin kuullen ( tai niin että teini sen tietää) voi olla viimeinen kerta, kun mitään kertoo. On eriasia asettaa rajat kun nolata. Sanoinhan aplle, että koita saada lapsi ymmärtämään, ettet hyväksy ja tietysti myös toimimaan sen mukaan. Ja omani ovat olleet noin 17v aloittaessaan, nuorempi ei ole koskaan juonut vielä itseään humalaan mutta pullon pari on juonut. Vanhempi taas on jo täysi-ikäinen. 15 vuotiaani tuskin on kaveriden kanssa alkoa maistellut.

Yhteistyössä