Miten te taaperoiden äidit kokkaatte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "epätoivoinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="epätoivoinen";23340813]Alaln ite kallistua tälle kannalle. Pakko vaan nyt hetken aikaa järjestellä asiat jotenkin muuten. Ei tässä oikeen muu auta.[/QUOTE]

Kuulostaa kyllä sille että ei muu auta. Itselläni on sellainen ihan perus häseltäjä vajaa 2v, jonka kanssa kokkailu onnistuu joten kuten. Usein kuitenkin teen seuraavan päivän lounaan ja illallisen illalal kun mies on tullut kotiin. Pääsee vaan helpommalla.
Oletteko kokeilleet pullan leipomista? Meillä tyttö on ihan liekeissä kun pääsee hommailemaan oman taikinan palasensa kanssa ja sitten myöhemmin syömään sen.

Kuulostaa kyllä sille että ei muu auta. Itselläni on sellainen ihan perus häseltäjä vajaa 2v, jonka kanssa kokkailu onnistuu joten kuten. Usein kuitenkin teen seuraavan päivän lounaan ja illallisen illalal kun mies on tullut kotiin. Pääsee vaan helpommalla.
Oletteko kokeilleet pullan leipomista? Meillä tyttö on ihan liekeissä kun pääsee hommailemaan oman taikinan palasensa kanssa ja sitten myöhemmin syömään sen.

Pulla onkin hyvä idea, sitä vois tehdä enemmänkin! Siinä ei ole mitään hengenvaarallista lähettyvillä. Jos kokeilis tälläsiä helpompia juttuja ensin, niin sais poika toteuttaa itseään rauhassa. Ei mua se sotku hirvitä, vaan lähinnä kauhistuttaa, jos jotain kävis.

Aloittakaa tosiaan helpommista jutuista ja sitten kun rupeaa sujumaan niin sitten vasta ne kuumat levyt. Meillä on muuten leikkikeittiö myös auttanut. Tyttö kun ottaa omasta uunistaan pois ruokaa, haluaa rätin käteen koska on kuuma. Siinä on hyvä harjoitella esimerkiksi että levyt ja uuni on kuumia ihan leikin kautta.

"Baarijakkaralla" istuu tärkeänä toisessa kädessä porkkana ja toisessa puinen leikkiveitsi, jolla leikataan niitä puisia leikkiruokia. Joskus laitan vaikka maalit, pensselit ja paperin. Saa sotkea ihan kaikessa rauhassa. Siivoan sitten, kun olen valmis. Lapsi 2,5v.

Suosittelen myös esivalmisteluiden tekemistä niin pitkälle kuin voi, esim. perunat ja vihannekset voi kuoria ja pilkkoa valmiiksi ja säilyttää vedessä jääkaapissa (keittoon esimerkiksi). Itse teen joskus myös niin, että teen kastikkeen rauhassa illalla kun muksut on nukkumassa ja ennen lounasta vain sit laitan pastan/perunat kiehumaan ja sillä aikaa pystyy leikkimään lasten kanssa. Lisukevihannekset voi pilkkoa edellisenä iltana kannelliseen astiaan, sieltä on kätevä ottaa myös ensiapua jos taaperolla nälänhätä yllättää ja ruoka on vielä puolen tunnin päässä. :)

Ai niin; joskus tuodaan lapsen leikkikeittiö viereen ja meillä molemmilla oma kokkishow.

"Baarijakkaralla" istuu tärkeänä toisessa kädessä porkkana ja toisessa puinen leikkiveitsi, jolla leikataan niitä puisia leikkiruokia. Joskus laitan vaikka maalit, pensselit ja paperin. Saa sotkea ihan kaikessa rauhassa. Siivoan sitten, kun olen valmis. Lapsi 2,5v.

Ymmärrän ongelmasi.

Meillä toimii a) tiskaaminen (tiskialtaassa muoviastioita)
b) kurkun, paprikan, kivettömien oliivien yms. leikkaminen voiveitsellä ja vihreän salaatin repiminen kulhoon eli "salaatin teko"
c) "leipominen" ja "maustaminen" eli lapsilla omat kipot ja yhdessä jauhoja/hiutaleita vähän ja muutamassa pikkasen joitain mausteita (kokonaisia pippureita, jotain yrttiä) ja näistä ne sitten tekee oman ruokansa leikkikattilaan ja se sitten "paistetaan" leikkikeittiössä
d) pöydän kattaminen

Jos et pelkää sotkua, ota kaveri vaan mukaan hommiin ja pistä kovasti virikkeitä ja tee lapsen tekemisestä sanoilla "tosi tärkeää". Meillä ainakin lapset innostuu kaikeista, jos kokevat sen olevan "isojen hommaa" ja "tärkeää auttamista".

Jaksamisia! :)

Meidän 2 v 4 kk istuu yleensä syöttötuolissa keittiössä ja tekee jotain tärkeää samalla, kuten leikkii parilla astialla, kuorii valkosipulia, siirtää asioita paikasta toiseen. Annan myös tehdä niin paljon kuin on mahdollista, saa mm. kaataa nesteet kattiloihin, lisätä mausteita, rikkoa pippurit tai muut mausteet morttelissa jne. Hyvin toimii.

täysi peesi :)

Minulla on vasta vuoden vanha lapsi, mutta kovin kiinnostunut kaikesta ja innokas auttamaan. Viimeksi päädyin siihen, että otin perunan kuorima vehkeet lattialle ja kuorimme yhdessä... eli tyttö levitti kuoria joka paikkaan... mutta sainpahan kuorittua :)

täysi peesi :)

Minulla on vasta vuoden vanha lapsi, mutta kovin kiinnostunut kaikesta ja innokas auttamaan. Viimeksi päädyin siihen, että otin perunan kuorima vehkeet lattialle ja kuorimme yhdessä... eli tyttö levitti kuoria joka paikkaan... mutta sainpahan kuorittua :)

Jos lapset on hereillä, kun alan perunoita kuorimaan, niin ne kuoritaan meillä AINA noin. Tapa on niiin iskostunut, et huomaan kuorivani pottuja keittiönlattialla istuen, vaikka pojat on päikkäreillä.

1v8kk kattaa pöytää samalla kun kokkaan eli vie antamiani kamoja pöydälle ja kaiken muunkin mihin yltää. Jos tavaroiden kuskaaminen puuduttaa, vie koiralle puruluita tai lajittelee kauhoja lattialle laatikosta. Monesti tyhjennän konetta samalla, ja siinä on kova auttamaan, pitää vaan ottaa veitset ja muut ensin pois.

Tuon ikäiset on innoissaan auttamassa kaikessa. Jos kovasti kurottelee juuri hellalle, pistä ihmeessä liesisuoja. Jotkut lapset tykkäävät seurailla puuhia syöttötuolista käsin. Älä ajattele että lapsi on tiellä vaan ota mukaan ja relaa.

Meillä 2 lasta, joista toinen kotona vasta iltapäivällä. Päivällä suosin nopeita ruokia, joiden kanssa ei tartte tuskailla. Kamat vuokaan ja uuniin tai keittoa tulemaan takalevylle. Pakastevihannekset ja muut kunniaan.

Meillä molemmat lapset on eläväisiä, mutta muistan miten ekan kohdalla ajattelin ihan samalla tavalla, että lapsi on hankala ja rasittava. Ei ole, pikemminkin vilkas, touhukas ja utelias. Kaikki lähtee siitä miten lapsesta ajattelee. Vilkkaat ja innokkaat lapset on ihan huippuja. Ja voit uskoa, että ei ne siellä ole enää 13 vuoden päästä auttelemassa :D

Olenkohan mä laiska vai huono äiti kun en tee ruokaa monta kertaa päivässä? Meillä kyllä syödään kaks kertaa päivässä, mut yleensä niin että teen ruokaa reilun annoksen ja sitä syödään kaks kertaa peräkkäin esim tänään päivälliseksi ja huomenna lounaaksi. Jos sulla on aamupäivisin aikaa tehdä ruokaa ihan yksin ja rauhassa niin miks et hoida hommaa silloin valmiiksi iltapäivääkin varten? Esim monet uuniruuat voi laittaa uunia vaille valmiiksi ja jääkaappiin odottamaan muutamaksi tunniksi.

No ainakaan mun lapseni kanssa ei onnistunut pienempänä ruoanlaitto muuten kuin istuttamalla keittiön pöydän ääreen omassa tuolissaan (emma-syöttö/lastentuoli) lueskelemaan, muovailemaan tai piirtelemään. Eikä lapsi siitä pääse itse pois, ellei aikuinen siirrä tuolia. Ei todellakaan voinut ottaa mukaan tai omista hommista ei olis tullut mitään. Mutta sulla on hyvä tilanne, jos lapsi on puistotädin kanssa ruoanlaittoaikaan. Minä teen joka päivä päivällisen ja sitä sitten syödään seuraavana päivänä myös lounaaksi. Älytöntä olisi laittaa joka päivä kaksi lämmintä ateriaa. Myös lapsen päiväuniaika kannattaa käyttää hyväksi ja ainakin valmistella ruoka mahdollisimman pitkälle valmiiksi.

Miks ihmeessä kukaan viitsii tehdä elämästään niin hankalaa, että laittaa ruokaa monta kertaa päivässä?
Mun mielestä siinä ei ole mitään järkeä. Kun kokataan, niin kokataan sitten kerralla esim. 5 litran kattilallinen nakkikeittoa, eikä mitään kolmea lautasellista.

Tiedän tunteen ap! Meillä on noita liian innokkaita apureita kaksi! :) tai vanhempi vois jo jonkin verran auttaa, mutta nuorempi järjestää sitten sellaisen huutoshown, eikä mikään muu kiinnosta.

Meillä on tosi epäkäytännöllinen pieni u-keittiö jossa tiskiallas, liesi ja jääkaappi kaikki eri seinillä, mutta ihan liian lähellä toisiaan, ettei siihen yksinkertaisesti mahdu kahta ylimääräistä käsiparia auttamaan. Ja jos ruokapöydän ääreen jotain antaa, se jaksaa kiinnostaa vaan vähän aikaa... Huoh

Hermojen menetys on ollut kyllä tosi lähellä ja välillä täytyy laskea puukot kauas pois ja laskea kymmeneen... Mutta nyt suunniteltiin miehen kans, jos laitettais portti tuohon mistä kaapistot alkaa niin sais sit ehkä rauhassa tehdä ruoan ja tyhjentää koneen.

Meidän 2 v 4 kk istuu yleensä syöttötuolissa keittiössä ja tekee jotain tärkeää samalla, kuten leikkii parilla astialla, kuorii valkosipulia, siirtää asioita paikasta toiseen. Annan myös tehdä niin paljon kuin on mahdollista, saa mm. kaataa nesteet kattiloihin, lisätä mausteita, rikkoa pippurit tai muut mausteet morttelissa jne. Hyvin toimii.

Meillä 1,5.v. Ja seisoo tuolilla mun vieressä ja kokkaa. Lastenveitsellä esim. Yrittää paloitella kesäkurpitsaa tms.. Saa myös laittaa aineksia pataa tai mitä ikinä oon tekemässä. Syö myös kaikkea mustekalasta papukastikkeisiin. On ihan pienestä adti tehnyt ruoat niin, että tyttö on vieressä(mutustanut porkkanaa tms..) tykkään ruoanöaitosta ja tein soseetkin itse juuri siksi.

Tästä mie oon vähän sitä mieltä, että siperia opettaa. Ja ne veitset sun vaan täytyy nostaa pois lapsen ulottuvilta.
Meillä on jo nyt toisen kohdalla toiminut tekniikka kynttilöiden, kuuman uunin ym.. Kanssa. Olen yhdessä työntänyt lapsen käden pariin Otteeseen kynttilän tai kattilan lähelle, siis kontrolloinut kättä. Ei tuo 1,5.v. Eikä 4-vuotias kumpikaan koske kynttilöihin tai kattiloihin ja pienempi muistaa kokoajan kertoa, että "kuuma, ei saa"

Yhteistyössä