Miten te taaperoiden äidit kokkaatte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "epätoivoinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"epätoivoinen"

Vieras
Tilanne keittössä on täysi kaaos! Taaperoa ei kiinnostaisi mikään muu kuin joko kurkotella tavaroita keittiötasoilta, roikkua jääkaapissa tai töniä äitiä pois hellan luota. Mä meinään tulla hulluksi! Koko ajan on vaarana, että taapero repii päällensä jotain tulikuumaa tai veitsiä tai ihan mitä vaan vaarallista. Kaikki tavarat pitäisi olla poissa ulottuvilta, mutta sitten astuu kuvioihin kiipeäminen ja kurkottelu. On vaan ajan kysymys kun tässä jotain unohtuu väärälle paikalle ja sitten sattuu.

Ei kiinnosta kaappien tutkiminen, omat lelut, muumit, ei yhtään mikään muu sillä hetkellä kun äiti astuu keittiöön. Mitäs helvettiä mä nyt teen? Purkkiruokaa loppu elämä? Onks tää muilla mennyt ohi?

mä annan aina kaapista jotain kippoja ja kauhoja lapselle lainaksi, siinä vieressä laittaa itse omaa ruokaansa, poika on ihan innoissaan aina auttamassa äitiä

En oo vielä taaperon äiti, mutta oon suunnitellut (joo tiedän ettei suunnitelmat aina toteudu), että sitten tulevaisuudessa kokkaan sitten kun mies tulee töistä kotiin, saa sitten olla lapsen kanssa sen ajan. Sitä en vielä tiedä, onnistuuko.

Se ongelma on siinä, ettei mikään muu kiinnosta. Mikään muu. Ihan järkyttävää. Oon kantanu poikaa huoneeseensa leikkimään, mutta palaa takasin ihan suoraan. No, mä taidan siirtyä johonkin lämmitettävään pelkästään..

ikää lapsella?

Esikoisen aikana tuskailin itsekin saman asian kanssa, mutta oli vaan pakko ottaa mukaan hommiin, jos jotain aikoi tehdä. Nyt kolmen kanssa homma menee joko niin, että kaikki lapset ovat omissa hommissaan tai sit kokkailussa on sit neljä käsiparia häsäämässä... aikaa vie ja kermoja koettaa, mut innokkaita ovat, enkä ole nähnyt tarpeelliseksi kieltää mukana oloa. Iät: 1.6 v, 4 v, 6v,

Meillä molemmat lapset on taaperona istunut työtasolla vieressä katsomassa ja "auttamassa" ruuanlaitossa, silloin kun eivät ole itsekseen viihtyneet. 3vee istuu monesti vieläkin ja nykyään jo osallistuukin hommiin.

Meidän 2 v 4 kk istuu yleensä syöttötuolissa keittiössä ja tekee jotain tärkeää samalla, kuten leikkii parilla astialla, kuorii valkosipulia, siirtää asioita paikasta toiseen. Annan myös tehdä niin paljon kuin on mahdollista, saa mm. kaataa nesteet kattiloihin, lisätä mausteita, rikkoa pippurit tai muut mausteet morttelissa jne. Hyvin toimii.

Meillä sama juttu. Ei auta vaikka kuinka yrittäis tarjota kippoja ja kauhoja tai leipää tai yhtään mitään. Syöttötuoliin jos sen "köyttää", niin alkaa aivan järjettömän karmean kamala kiukku ja raivo.. Tähän vielä kun lisää mahavaivaisen vauvan sekaan huutamaan, niin jopas on jännät ruoanlaittohetket meillä :D
Mä en nykyään enää ees yritä keittiössä tehdä mitään, jos mies ei oo kotona...

Meillä mies tekee aina ruuat töiden jälkeen tai ennen töitä :)
Mun hermo ei kestä sitä tönimistä ja kiukuttelua kun yrittää saada aikaan jotain syötävää, kipot ja lastat ei taaperoa enää kiinnosta.

Meillä 2v. keskittyy usein pikkuveljensä "hoitamiseen". Toisinaan taas piirtää, tääki onnistuu hyvin kuhan käy itse välillä piirteleen kaverina. Syö jotain pientä siinä samalla ku auttaa äitiä, esim. kirsikkatomaatteja. Touhuaa mitä milloinki. Joskus myös haluaa tyhjentää astianpesukoneen.

[QUOTE="www";23339327]ikää lapsella?

Esikoisen aikana tuskailin itsekin saman asian kanssa, mutta oli vaan pakko ottaa mukaan hommiin, jos jotain aikoi tehdä. Nyt kolmen kanssa homma menee joko niin, että kaikki lapset ovat omissa hommissaan tai sit kokkailussa on sit neljä käsiparia häsäämässä... aikaa vie ja kermoja koettaa, mut innokkaita ovat, enkä ole nähnyt tarpeelliseksi kieltää mukana oloa. Iät: 1.6 v, 4 v, 6v,[/QUOTE]

Poika on vähän yli 2 v. eli ei vielä ymmärrä ettei veitseen saa koskea tai kattilaan laittaa käsiä, tai siis ymmärtää muttei tottele aina.

Äh, multa loppuu hermot ja ideat..

[QUOTE="epätoivoinen";23339376]Poika on vähän yli 2 v. eli ei vielä ymmärrä ettei veitseen saa koskea tai kattilaan laittaa käsiä, tai siis ymmärtää muttei tottele aina.

Äh, multa loppuu hermot ja ideat..[/QUOTE]

Tiedätkö, kyllä se lapsi oppii huomaamaan että kattila on kuuma kun kerran kokeilee. Veitset nyt tietty pitää olla sillain että lapsi ei saa otettua.

Ei ruuanlaitosta kannata tehdä noin hankalaa hommaa, ja varsinkin jos sulla on vain yksi taapero.

[QUOTE="epätoivoinen";23339376]Poika on vähän yli 2 v. eli ei vielä ymmärrä ettei veitseen saa koskea tai kattilaan laittaa käsiä, tai siis ymmärtää muttei tottele aina.

Tästä mie oon vähän sitä mieltä, että siperia opettaa. Ja ne veitset sun vaan täytyy nostaa pois lapsen ulottuvilta.

Muistan ajan kun meilläkin oli noin.... Meillä nyt isompien malli auttaa tota puolitoistavuotiasta olemaan "kunnolla" keittiöhommissa. Nyt ei hirveesti lohduta, mut ei tuo vaihe kauaa kestä, ja jonkun ajan päästä sulla onkin innokas ja oppivainen kaveri kokkailussa mukana.

Entä jos annat lapselle vaikka makaronia, spagettia ym. kippoon ja saa niitä mittailla. Tai lavuaariin vettä ja kippoja. Leipoessa vaan taikinaa eteen. Muksu on vaan kiinnostunut mitä se äitee tekee ja haluaa olla mukana siellä, missä tapahtuu... =) jaksuja

kokatkaa ihmiset takalevyillä! se ei haittaa jos joskus näpit osuu kattilaan, siitä ei pahaa palovammaa saa, mutta jos vetää kattilallisen kiehuvaa vettä päälleen niin ei hyvä heilu..
meillä 'pestään' perunoita tai porkkanoita, siis sellaisia valmiiksi pestyjä, jotka vaan huuhdotaan. sitten lasten aterinsetissä tulleen veitsen kanssa saa leikata keitettyjä kylmiä perunoita ja porkkanoita, herkkusieniä ja muita pehmeitä mitä nyt voi sellaisella veitsellä kuvitella leikkaavansa. sipulin kuorimista.
piirtelee ruokapöydän ääressä myös mielellään. ihan tavallisella tuolilla.
enimmäkseen kokataan porukalla viikonloppuisin ja iltaisin isoja annoksia ja useita ruokia kerrallaan, sitten pakastetaan lounasannoksiksi tai syödään tähteitä. kun on molemmat vanhemmat keittiössä niin sille taaperollekin löytyy useammin jotain tekemistä jommankumman kanssa.7

Tiedätkö, kyllä se lapsi oppii huomaamaan että kattila on kuuma kun kerran kokeilee. Veitset nyt tietty pitää olla sillain että lapsi ei saa otettua.

Ei ruuanlaitosta kannata tehdä noin hankalaa hommaa, ja varsinkin jos sulla on vain yksi taapero.

Homma menee näin; otan tavaraa kaapista: kuuluu huutoa anna anna ja jää roikkumaan oveen kiinni. Avaan laatikon: kädet menee sinne ja alkaa tutkia tavaraa ja ottaa niitä sieltä pois. Annan ottaa jonkun kapulan, kelpaa noin 2 sekuntia ja sen jälkeen roikutaan kahvassa ja huudetaan: anna anna.

Otan veitsen käteen, lapsi kyttää veistä, kunnes laitan sen tasolle: välitön kurkotus veitsen perään. Laitan veden kiehumaan: kaikki mahdollinen tehdään, jotta kädet voitaisiin tunkea sinne. On se vaan vaikeeta, ainakin mulle.

Mä en voi kuvitella tilannetta, että antasin lapsen tunkea kädet kiehuvaan veteen, koska se siitä oppis jotain. Menee pahoinpitelyn puolelle..

Ja voin sanoa, että taaperoita on ja tulee olemaan vaan yksi. Tää on vaan joka asiassa niin hankala tapaus, ettei tulis mieleenkään tehdä toista.

Ei tunnu olevan nyt ihan sun arjen hallinta kohdillaan. Tai ylipäätään se lapsen hoito. Rohkeasti kysyt neuvolasta mitä voisit tehdä asian eteen, jos omat keinot loppuu.

Alkuperäinen kirjoittaja epätovoinen;23339509:
Homma menee näin; otan tavaraa kaapista: kuuluu huutoa anna anna ja jää roikkumaan oveen kiinni. Avaan laatikon: kädet menee sinne ja alkaa tutkia tavaraa ja ottaa niitä sieltä pois. Annan ottaa jonkun kapulan, kelpaa noin 2 sekuntia ja sen jälkeen roikutaan kahvassa ja huudetaan: anna anna.

Otan veitsen käteen, lapsi kyttää veistä, kunnes laitan sen tasolle: välitön kurkotus veitsen perään. Laitan veden kiehumaan: kaikki mahdollinen tehdään, jotta kädet voitaisiin tunkea sinne. On se vaan vaikeeta, ainakin mulle.

Mä en voi kuvitella tilannetta, että antasin lapsen tunkea kädet kiehuvaan veteen, koska se siitä oppis jotain. Menee pahoinpitelyn puolelle..

Ja voin sanoa, että taaperoita on ja tulee olemaan vaan yksi. Tää on vaan joka asiassa niin hankala tapaus, ettei tulis mieleenkään tehdä toista.

No enhän mä nyt tietenkään sitä tarkoittanut että kädet tungetaan kiehuvaan veteen, mutta jos vaikka koskee kattilan ulkoreunaan niin ei se ole niin vakavaaa.
Oletko sä koittanut ollenkaan ottaa lasta mukaan siihen ruuanlaittoon? Kyllä tuon näköinen jo osaa tehdä yksinkertaisia juttuja, esim. laittaa vaikka sipulia paistinpannulla tms.

Alkuperäinen kirjoittaja epätovoinen;23339509:

No enhän mä nyt tietenkään sitä tarkoittanut että kädet tungetaan kiehuvaan veteen, mutta jos vaikka koskee kattilan ulkoreunaan niin ei se ole niin vakavaaa.
Oletko sä koittanut ollenkaan ottaa lasta mukaan siihen ruuanlaittoon? Kyllä tuon ikäinen jo osaa tehdä yksinkertaisia juttuja, esim. laittaa vaikka sipulia paistinpannulla tms.

Yhteistyössä