Miten te puhdistatte Moccamasterin vesisäiliön?

kkkkkk
Etikkavesi on mainittu ihan jopa Moccamasterin käyttöohjeissa, sillä olen omaani puhdistanut, kun tulee kalkkikertymiä.

Etikkaa ja vettä noin puolet ja puolet säiliö täyteen, sitten laitat keittimen päälle. Kun puolet vedestä on mennyt läpi, sammutat keittimen. Annat olla tunnin. Sitten taas keitin päälle ja loput vedet sen läpi kannuun.

Kolme kertaa kun keität tuon jälkeen pelkkää vettä niin ei maistu seuraava kahvi etikalle :)
 
[QUOTE="mie";26411105]Ja vesi kaadetaan AINA puhtaalla kannulla kun keitetään kahvia :)[/QUOTE]
Mikä sitten on puhdas kannu? Pari huljautusta ei tee kannusta vielä puhdasta. Itse kaadan veden säiliöön ihan erillisellä astialla enkä kannulla lainkaan.

Anopin perkele meillä ollessaan kaataa vaan vanhat kahvinjämät viemäriin eikä edes huuhtele kannua kun laittaa sillä vettä säiliöön. Olen yrittänyt hienovaraisesti vihjata että "mä laitan aina tolla puhtaalla mittakipolla vettä ettei säiliö likaannu ja kahvin rasvat pala putkiin". Ei vaikutusta. :headwall:
 
"vieras"
Meillä tuo keitin on todella pinttynyt. Ei etikkavesi auta että oisko jotain muuta konstia? Ite en juo ollenkaan kahvia ja mies tekee just sen että virauttaa pannua pari kertaa ja sit laittaa sillä veden säiliöön. Aika ajoin yritän sit jynssätä puhtaaksi. Pannu saa olla pikimusta jos en minä sitä pese.
 
Pesen säiliön laittamalla sinne tiskiainetta ja lämmintä vettä, annan hetken vaikuttaa, sitten otan keittimen kainalooni ja tiskialtaan äärellä pesen säiliön sienellä. Huolellinen huuhtelu. Lopuksi laitan etikkaveden säiliöön ja annan vaikuttaa hetken, lasken sen keittimen läpi. Sitten vielä pari lasken pari pannullista pelkkää vettä ettei jää etikkaa keittimeen.

Ja minä laitan aina keittimen omalla kannulla vettä säiliöön, mutta ei säiliö mitenkään mielettömän pinttynyt ole. Käyttövuosiakin on jo 14.
 
Ja juu, karhunkielellä EI kannata säiliön sisäpuolta hangata vaikka olisi kuinka pinttynyt. Vaimo meni moisen tempun tekemään ja hinkkasi säiliön naarmuille.
Mokkikseen saa onneksi varaosia joten tilasin netistä uuden säiliön ja vaihdoin sen.
 
Sitruunahapolla mä putsaan keittimen.

Ja kaadan veden säiliöön aina vain siihen tarkoitetulla kannulla, en ikinä käytä kahvipannua veden annosteluun.

Sen säiliön mekaaninen puhdistaminen tosiaan on hankalaa. Meillä on sellaista vettä, että se jostain syystä värjää esim. kylppärin valkoiset pinnat punertaviksi, jos se jää ns. seisomaan, ja se tekee myös tuonne kahvinkeittimen säiliöön mähnää. Sitä on vaikea sieltä mekaanisesti saada pois.
 
"Vieras"
Mä käytän etikkavettä ja sientä tai vanhaa hammasharjaa (kannattaa piilottaa mieheltä ettei pese hampaitaan sillä ;), tai ruokasooda. ne kunnon myrkyt maistuu mun mielestä aika pitkään kahvissa, eli joutuu puhdistaan sit niiden makua pois.
 

Yhteistyössä