Miten TE olisitte toimineet? Jälkiviisastelua kiusaamisesta ja vieraiden lasten huonosta käytöksestä

"vieras"
Hyvä! Mä olen kanssa kerran puolustanut omaa 4-vuotiastani, ja se karjaisu kuului varmasti kilometrien päähän. Jätkät alkoi vielä länkyttää vastaan, kyllä huomaa ettei ole varmaan koskaan ennen tarvinnut aikuisia totella. Uhkasin nostaa joukkion johtajan roskapönttöön pää edellä ...
 
[QUOTE="...";26204277]mä olisin varmaan suutuspäissäni napannu jotain niistä mukuloista korvasta kiinni, ja käskeny kiikuttaan mut niiden kotiovelle ja menny sinne vanhemmille rähisemään.. mulla olis varmasti palanu totaalisesti pinna..[/QUOTE]
Mäkin olisin ottanut kädestä kiinni ja kertonut että tälläisestä käytöksestä mennäänkin juttelemaan yhdessä sun vanhempien luo. Jännityksellä olisin odottanut, olisiko vanhemmat olleet yhtä hyvin käyttäytyviä.

Tiedän, että tällä palstalla yllättävän moni vanhempi ei olisi hyväksynyt käyttäytymistäni (eli lapseen ei saa koskea vaikka tekee mitä tahansa...). Eli todennäköisesti olisi tullut nokkakopukkaa. No ehkä en olisi raahannut sinne, vaan pistänyt seuraamaan.

Muoks, olisin minä kans karjaissut. Jumakekkuli, jos mua ei totella :) Tosin en pakosti ensimmäisenä kiroile.
 
Viimeksi muokattu:
Mietin tuossa tänään että siinähän vasta olisikin ollut tekemistä kun olisin lähtenyt etsimään 12-päiselle kakaralaumalle omistajia, ei ihan kädet riittänyt joka korvaan, eikä kunto niin moniin rappusiin :D

Joskus viime kesänä vastamuuttaneina kysyin naapurilta että tietääkö noista ovikellon rämpyttelyistä mitään. Kuulemma juuri tuosta talosta, ja sanoikin itseasiassa että on ollut konfliktia, no sekä ulkomaalaistaustaisten, mutta myös suomalaisten vanhempien kanssa juuri tuosta kiusanteosta ja rettelöinnistä. Lapset nyt on lapsia, mutta on kurjaa kun sitä pihakäyttäytymistä ei ole kukaan opettamassa. Muistutti vielä siitä että somaliperheen isän kanssa ei kannata lähteä puimaan lasten välisiä nahinoita tai sanominen on kova.

Paitsi kerran näin mielenkiintoisen oppitunnin naapurin mustalaisrouvalta, kun hänen lapset ja somalilapset olivat kinastelleet keskenään ja mukilointiakin oli päässyt tapahtumaan. Rouva ilmoitti että seuraavalla kerralla hää kutsuu lapset ja heidän vanhemmat sisälle ja juottaa koko porukalle sianverta :D Suorastaan kilautin lusikalla kahvikuppini reunaa kun hätkähdin :D
 
Viimeksi muokattu:
J-t harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;26204266:
just nyt on niin kipee pinna että kakaroiden vanhemmat ois varmaa laukannu pelastamaan kullinnuppjaan hyvin livakasti :stick:
Oonko mää nyt ainoa, jota jäi hervottomasti naurattamaan tää KULLINnuppien pelastaminen???
 
No hittolainen, jos eivät usko kaunista puhetta & alkavat inisemään vastaan niin saa ja pitääkin karjaista niin että viesti menee perille :D

Ne, jotka on sitä mieltä että pitää aina olla Fiksu Aikuinen, ja Välittää koska pilttien omat vanhemmat eivät ehkä välitä...pitää kutsua lapsipolot sisään mehulle ja jäätelölle, ja olla Kasvattaja...no, ne tuskin on kovinkaan usein olleet tilanteessa, jossa vieras lapsi/vieraat lapset käyttäytyy huonommin ja aiheuttaa enemmän päänvaivaa mitä omat lapset yhteensä ikinä. Mun sietokykyni on ainakin rajallinen, ja jos en kerran omilta lapsiltanikaan hyväksy silmille hyppimistä niin vielä vähemmän siedän sitä vierailta lapsilta. Vittuilkoon omille vanhemmilleen, mutta mulle ei vittuilla. Niih :xmas:
 
  • Tykkää
Reactions: Oisku ja kielletty
No hittolainen, jos eivät usko kaunista puhetta & alkavat inisemään vastaan niin saa ja pitääkin karjaista niin että viesti menee perille :D

Ne, jotka on sitä mieltä että pitää aina olla Fiksu Aikuinen, ja Välittää koska pilttien omat vanhemmat eivät ehkä välitä...pitää kutsua lapsipolot sisään mehulle ja jäätelölle, ja olla Kasvattaja...no, ne tuskin on kovinkaan usein olleet tilanteessa, jossa vieras lapsi/vieraat lapset käyttäytyy huonommin ja aiheuttaa enemmän päänvaivaa mitä omat lapset yhteensä ikinä. Mun sietokykyni on ainakin rajallinen, ja jos en kerran omilta lapsiltanikaan hyväksy silmille hyppimistä niin vielä vähemmän siedän sitä vierailta lapsilta. Vittuilkoon omille vanhemmilleen, mutta mulle ei vittuilla. Niih :xmas:
Mie oon silti suorastaan pöyristynyt omasta reaktiostani - en tosin ole koskaan kokenut mitään vastaavaa aiemmin, niin että omat lapseni olisivat kiusan kohteena! Tuo ärjäisy, noh, ei sen niin väliä, mutta lähinnä se että kuinka kovasti oikeasti hermostuin. Mitähän sitten jos jonain päivänä jotain pahempaa sattuu ja todistan itse tapahtumaa?! Raivostuin aivan silmittömästi jo tästä!
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja ArjestaSelviytyjä;26204380:
Olisin varmaan sanonut ihan pilkulleen samoin.
Mulle ei vittuilla. Olè! (Näin Juha Vuorista lainatakseni :D )

Oikeesti joskus on vaan pakko sanoo vähemmän nätisti tai antaa opetus kantapään kautta jos ei muuten mee perille.
Mihin on hävinnyt kunnioitus vanhempia ihmisiä kohtaan? Minä vaan kysyn.
Auktoriteetti häviää juuri sillä nykyajan lässytyksellä. Vanhemmat eivät enää komenna vaan yrittävät keskustella lasten kanssa. Toki tämä toimii joidenkin lasten kohdalla, mutta suurimman osan kanssa ei toimi.

Katujen laki on aina ollut olemassa ja tulee aina olemaan. Tämä ei tarkoita fyysistä pahoinpitelyä vaan jämäkkyyttä ja todella MÄÄRÄYKSIÄ lapsille eikä suinkaan keskustelua siitä mitä nyt tehdään.

Nämä vanhemmat jotka aina lässyttävät lapsilleen "pelokkaasti" uskaltamatta komentaa heitä pilaavat lastensa tulevaisuuden. Meillä kasvaa suuri joukko lapsia jotka eivät ymmärrä toisten ihmisten kunnioittamista, eivätkä pahimmassa tapauksessa noudata sääntöjä saatikka lakeja ja asetuksiakaan. Nehän ovat auktoriteettejä joita heillä ei koskaan ole ollut.
 
  • Tykkää
Reactions: kielletty
tehnyt joskus saman
ja sit saat lapsen vanhemman haukut päälles kun oot ojentanut sen nico-petteriä... tälläisten äpärien takia mekin muutetaan syrjemmälle isolle tontille maaseudun rauhaan
 
"ilona"
Ymmärrän ap hyvin miten reaktiosi on sinut yllättänyt. Olen itsekin huomannut että äitiys herättää minussa välillä todella voimakkaita primitiivireaktioita. Itse olisin toiminut varmaan samalla tavalla. :)
 
Kuulin muuten justiin tänään tutulta postinjakajalta että hänen työkaveri on kieltäytynyt jakamasta postia tälle alueelle just kyseisen talon kakaroiden takia! Et ei sit vissiin tosiaan ihan aiheeton ärähdys...
 
"Lissu"
Asenne oli ihan oikea :D mutta mä olisin jättänyt kirosanat pois kun kyseessä kuitenkin pikkulapset. Äänensävystä se on kiinni meneekö viesti perille, ei hevonvituista tai helveteistä.
 
[QUOTE="Lissu";26226279]Asenne oli ihan oikea :D mutta mä olisin jättänyt kirosanat pois kun kyseessä kuitenkin pikkulapset. Äänensävystä se on kiinni meneekö viesti perille, ei hevonvituista tai helveteistä.[/QUOTE]

Sanoinkin kyseessä olleen rimanalitus :D
 
Tämä
[QUOTE="vieras";26208594]Auktoriteetti häviää juuri sillä nykyajan lässytyksellä. Vanhemmat eivät enää komenna vaan yrittävät keskustella lasten kanssa. Toki tämä toimii joidenkin lasten kohdalla, mutta suurimman osan kanssa ei toimi.

Katujen laki on aina ollut olemassa ja tulee aina olemaan. Tämä ei tarkoita fyysistä pahoinpitelyä vaan jämäkkyyttä ja todella MÄÄRÄYKSIÄ lapsille eikä suinkaan keskustelua siitä mitä nyt tehdään.

Nämä vanhemmat jotka aina lässyttävät lapsilleen "pelokkaasti" uskaltamatta komentaa heitä pilaavat lastensa tulevaisuuden. Meillä kasvaa suuri joukko lapsia jotka eivät ymmärrä toisten ihmisten kunnioittamista, eivätkä pahimmassa tapauksessa noudata sääntöjä saatikka lakeja ja asetuksiakaan. Nehän ovat auktoriteettejä joita heillä ei koskaan ole ollut.[/QUOTE]

on niin totta! Allekirjoitan jokaisen sanan! Itse kannatan myös selkeitä viestejä lapsille ja nuorille. Selkeät kiellot ja määräykset pitävät lapset oikealla tiellä, oppivat oikean ja väärän ja oppivat olemaan länkyttämättä vastaan joka asiassa. Lässyttämällä ja suu vaahdossa selittämällä ei tule kuin kurittomia kakaroita.

Hyvä ap, saat mun pointsit!
 
kääminkäry
Mie oon silti suorastaan pöyristynyt omasta reaktiostani - en tosin ole koskaan kokenut mitään vastaavaa aiemmin, niin että omat lapseni olisivat kiusan kohteena! Tuo ärjäisy, noh, ei sen niin väliä, mutta lähinnä se että kuinka kovasti oikeasti hermostuin. Mitähän sitten jos jonain päivänä jotain pahempaa sattuu ja todistan itse tapahtumaa?! Raivostuin aivan silmittömästi jo tästä!
Justiin tästä mä olen ollu jo pitkään huolissani koska osaan kuvitella itseni tuohon myös. Onhan se selvää, että vanhemmat reagoivat ihan biologiapohjalta raivokkaasti tuollaisessa tilanteessa, mutta yleisemminkin kun aikuisille kertyy liikaa noita lällätyskokemuksia vierailta lapsilta, niin aggressio on valmiiksi kypsytetty. Nythän se jo nähdään, että kahelimmat alkavat mäiskiä lapsia kadulla ja pääsevät pikkuotsikoksi nettilehteen. Kun kuppi alkaa kaatua, se menee sitten kunnolla nurin, ja lasten päälle käymisestä tulee niin yleistä, ettei asiasta voi enää otsikoitakaan repiä. Vähemmän hullutkin antavat palaa.

Niin mitä niille lapsille sitten mahtaa tapahtua - ei mitään kunnioitusta ehkä edelleenkään, mutta paljon raivoa ja pelkoa? Vai tulevatko ne sakinhivutuksesta tolkkuunsa?

Eli mitä enemmän näitä sanallisia kurinpalautuksia harrastetaan kukkoileville muksuille, sen vähemmälle toivottavasti jää tarve sitten ongelman purkautua väkivallaksi asti?
 
Tilannepäivitys: Kakrut on pysyneet kyllä tehokkaasti pois patiolta läksytyksen jälkeen. Sen sijaan nyt kismittää se (ja kyllä, omassakin on näköjään vielä hiomista) että mm eilen rääkyivät pihalla toisilleen tyyliin "-voi v-tun vammainen äpärä ******* "

...eihän täällä voi asua :/
 
Minäkin alitin eilen riman.

Pyysin lapsen sisälle, eräs naapuruston tenava (tai jossain naapurikadulla se kai asuu) oli tunkemassa meille myös (7 v eli käytöstapoja voisi jo vähän olettaa olevan). Pari kertaa sanoin nätisti, että XXX tulee nyt kotiin, te voitte jatkaa leikkejä vaikka huomenna, mutta lapsi seisoi ovenraossa. Pyysin vissiin kahdesti ihan nätisti siirtymään siitä pois jotta saisin oven suljettua, mutta ei. Sitten ärähdin että mä pamautan tämän oven nyt kiinni, siirry siis vähän äkkiä siitä tai jäät väliin :snotty:. Otti askeleen taaksepäin, ja seistä möllötti siinä oven takana vielä varmaan vartin ajan.
 
Minäkin alitin eilen riman.

Pyysin lapsen sisälle, eräs naapuruston tenava (tai jossain naapurikadulla se kai asuu) oli tunkemassa meille myös (7 v eli käytöstapoja voisi jo vähän olettaa olevan). Pari kertaa sanoin nätisti, että XXX tulee nyt kotiin, te voitte jatkaa leikkejä vaikka huomenna, mutta lapsi seisoi ovenraossa. Pyysin vissiin kahdesti ihan nätisti siirtymään siitä pois jotta saisin oven suljettua, mutta ei. Sitten ärähdin että mä pamautan tämän oven nyt kiinni, siirry siis vähän äkkiä siitä tai jäät väliin :snotty:. Otti askeleen taaksepäin, ja seistä möllötti siinä oven takana vielä varmaan vartin ajan.
On tosi puuduttavaa ojentaa vierasta lasta, varsinkin kun huomaa parin sanomiskerran jälkeen että lapsella ei ole aikomustakaan kuunnella tai totella. Noh, tuli mielipahaa tai ei, niin ainakin teit itsellesi palveluksen, ehkä lapsellekin.
 

Yhteistyössä