miten te oikeen siivootte että saatte kodin pysyy siistinä???

  • Viestiketjun aloittaja siivooja
  • Ensimmäinen viesti
siivooja
vihaan siivousta,miten saan pysyy paikat suurinpiirtein kuosissa?taloudessa reilu 1v poika,joka hieman osaa sotkee....

kannattaako imuroida esmes joka päivä vähän vai miten?
nyt lupasin itelleni et 2x imurointia viikossa riittää,mutta joudun rikkomaan sen lupauksen,koska se ei riitä
nimim.olis joskus kiva mennä nukkuu niin ettei tartte ekana rapsutella hiekkaa yms roskia jalkapohjista pois...
 
sire
Mulla on vissiin joku siivousneuroosi ja haluan kaiken olevan aina tiptop..kun on neljä lasta sehän tarkoittaa käytännössä sitä että siivoilen kaiken aikaa pitkin päivää..kerran päivässä imuroin,vessat siivoan kerran päivässä,siis altaan ja pytyn,,leluja ym tavaroita järjestelen pitkin päivää.
 
mie
Jokainen korjaa omat tavaransa talteen muuten ne menee pahvilaatikkoon varastoon ja sieltä saa sitten itse etsiä ne .Eteinen ja keittiö imuroidaan 4-6kertaa vikossa muualta kerran viikossa.
Lapset ovat 6v ja 3v ja aika hyvin toimii tää systeemi.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä kun siivoan, niin tyttö "siivoaa" perässä.. Eli minä kokoan ja tyttö levittää... Ei meillä meinaa siistinä pysyä =(
niin tuttua!
pitäsikö eliminoida lelut minimiin?
oon joskus koittanut,mutta sitten just haluu leikkiä sillä autolla mikä on hyllyssä jne...
meillä on meinaan ihan liikaa leluja.
ne on aina levällään.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Jokainen korjaa omat tavaransa talteen muuten ne menee pahvilaatikkoon varastoon ja sieltä saa sitten itse etsiä ne .Eteinen ja keittiö imuroidaan 4-6kertaa vikossa muualta kerran viikossa.
Lapset ovat 6v ja 3v ja aika hyvin toimii tää systeemi.
ajattelin mös alkaa harrastaa tätä kunhan jätkä on hieman vanhempi,ei sitä ole vielä kiinnostanut,vaikka sanoin vieväni lattialla lojuvat lelut oravanpoikasille jos ei kerää niitä.
joskus leikin varjolla kerännyt lagot pois,mutta levittää ne samantien ja nauraa räkäisesti päälle.se kun on niin nastaa kun ne ropisee lattialle...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Jokainen korjaa omat tavaransa talteen muuten ne menee pahvilaatikkoon varastoon ja sieltä saa sitten itse etsiä ne .Eteinen ja keittiö imuroidaan 4-6kertaa vikossa muualta kerran viikossa.
Lapset ovat 6v ja 3v ja aika hyvin toimii tää systeemi.
ajattelin mös alkaa harrastaa tätä kunhan jätkä on hieman vanhempi,ei sitä ole vielä kiinnostanut,vaikka sanoin vieväni lattialla lojuvat lelut oravanpoikasille jos ei kerää niitä.
joskus leikin varjolla kerännyt lagot pois,mutta levittää ne samantien ja nauraa räkäisesti päälle.se kun on niin nastaa kun ne ropisee lattialle...
lagot=legot
mös=myös....
 
Meillä on 5 ja 3 vuotiaat lapset ja kaksi kissaa. Imuroin joka päivä, koko talon lattiat pesen kerran viikossa, paitsi keittiön kaksi kertaa viikossa. Joka päivä pyykkään ja viikkaan ja raivailen, vessan pesen kerran viikossa. Isompi meillä osaa jo lajitella omat pyykit, ja vie itse puhtaat vaatteet kaappin ja likaiset pyykkiin. Tämän on oppinut siitä, että meillä on opetettu että lattialla ei mattojen ja huonekalujen lisäksi saa lojua mitään, paitsi lastenhuoneessa voi olla tietenkin leluja jos on leikit kesken. Muualla asunnossa liian kauan lattialla lojuneet lelut ja vaatteet laitan "roskiin" eli erilliseen pussiin ja kaappiin. Sitä ei tartte kovin montaa kertaa tehdä kun kummasti alkaa mennä pyykit koppaan ja lelut lastenhuoneeseen.

Pesen kyllä mielelläni pyykkiä, mutta en ole mikään piika, eli en todellakaan ala oikomaan miehen mytyssä ja väärinpäin olevia hikisiä/likaisia sukkia ennen pesuun laittoa, joten kodinhoitohuoneen kaapissa on tällainen protestisukkakoppa johon laitan hikimyttysukat, ja mikäli mies haluaa puhtaita sukkia, saa kääntää ne itse oikeinpäin. Viimeksi toissapäivänä käänteli ison kopallisen.....ja meni sitten käsienpesulle :saint:
 
vieras
Mulla 9 kk lapsi. Leluja siivoan useita kertoja päivässä. Imuroin joka päivä, pinnat/ tasot pyyhin pari krt viikko. Moppaan n. kerran viikossa. yläkerran (jossa tapahtuu syömiset sotkuineen ja ilmakylvyt lattialle pissailuineen) ja koko asunnon kerran 2 vko:ssa. Tiskit laitetaan koneeseen suoraan, eikä keittiön tasojen sotkeminen ole kellekään sallittua. Eli niitä hinkataan kaiken aikaa. Pyykkikone pyörii noin joka toinen päivä, eli heti kun on jotain pestävää. Siisteys pysyy parhaiten pitämällä, ei siivoamalla.
 
niin ja nääin
Imuroin pari kertaa viikko ja eteisen lakaisen aina kun on tultu ulkoa sisälle, niin ei kulkeudu hiekka sisälle. JA siistiä on, en kestä sekasotkua. Lapset 5.v ja 3.v. Lapset pitää omat huoneet siisteinä, Tarpeeksi kun on säilytys tilaa leluille pysyy järjestyksessä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja niin ja nääin:
Imuroin pari kertaa viikko ja eteisen lakaisen aina kun on tultu ulkoa sisälle, niin ei kulkeudu hiekka sisälle. JA siistiä on, en kestä sekasotkua. Lapset 5.v ja 3.v. Lapset pitää omat huoneet siisteinä, Tarpeeksi kun on säilytys tilaa leluille pysyy järjestyksessä.
Meillä on ongelmana just tuo tilanpuute =(
 
Jotta meidän koti pysyy siistinä, pitää imuroida päivittäin ja pestä lattiat 2 kertaa viikossa. Tavaroita pitää laittaa paikoilleen pitkin päivää ja astianpesukone ja pyykkikone pyörivät liki päivittäin.

Kun neiti oli pieni, imuroin ja pesin lattiat aina illalla, kun hän nukahti. Nyt tehdään noita siivoushommia yhdessä, eilenkin likka tyhjensi pesukoneesta pyykit puhtaan pyykin koriin ja otti astiat tiskikoneesta pöydälle, josta minä siirsin ne kaappeihin.

Illalla kun isäntä tuli töistä kotiin, niin yhdessä tyhjennettiin pyykkitelineet kuivista pyykeistä ja laitettiin 3 koneellista uutta pyykkiä kuivumaan.

Meillä siis jaetaan hommia. En tosin edes pystyisi itse enää siivoamaan koko kämppää putipuhtaaksi, sillä masu alkaa olemaan näillä viikoilla ja tiellä ja tuottaa kipua.

Tänään aamulla laitoin ensimmäiseksi pyykkikoneen ja astianpesukoneen tyhjennyksen jälkeen täytin sen ja iskin päälle. Samalla tein aamupuuron. Kohta siivoan keittiön kaikki pinnat ja kattaan aamiaisen pöytään. Kun jäljet aamiaisen jälkeen heti siivoaa, niin pääsee helpommalla...ei tarvitse koittaa irrottaa sitten jämähtänyttä puuroa pois pöydän pinnasta.

Isäntä saa ottaa imuroinnin tänään hoitaakseen ja neiti sai tehtäväkseen heti aamusta siivota huoneensa :)
 
mie
eipä täälläkään siistinä pysy mutta lapset 4v ja 7v ei sotke normaalia enempä, se mies on pahempi sotkija. lapset opetettu siivoamaan oat jälkensä ja lelut + he jopa laittaa astiansa itse koneeseen syönnin jälkeen mutta tuo mies laittaa ruokaa syö ja jättää kiken pöydille, kävelee kengät jalassa sisällä :mad: yms. "pientä"
 
Te keillä useampi alle 5-vuotias lapsi; kuinka hoidatte esim. joulusiivouksen? Minusta ainakin tuntuu että muksujen ollessa kotona ei tahdo suursiivoukset onnistua.. Normisiivous ok, mutta kun pitäisi alkaa käydä kaapit sun muut läpi..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huhujuttu:
Te keillä useampi alle 5-vuotias lapsi; kuinka hoidatte esim. joulusiivouksen? Minusta ainakin tuntuu että muksujen ollessa kotona ei tahdo suursiivoukset onnistua.. Normisiivous ok, mutta kun pitäisi alkaa käydä kaapit sun muut läpi..

Miksi noi kaapit pitäisi siivota ennen joulua mä en ole ikinä ymmärtänyt?


 
Alkuperäinen kirjoittaja Huhujuttu:
Te keillä useampi alle 5-vuotias lapsi; kuinka hoidatte esim. joulusiivouksen? Minusta ainakin tuntuu että muksujen ollessa kotona ei tahdo suursiivoukset onnistua.. Normisiivous ok, mutta kun pitäisi alkaa käydä kaapit sun muut läpi..
Vastaan, vaikkei mulla olekkaan kuin yksi ja hänkin jo 6v. Tein nimittäin itse juuri muutama viikko sitten kaappisiivouksen...ja tein sen illalla/yöllä. Tosin tykkään muutoinkin siivota myöhään, mutta jos et saa lapsia pois alta niin tässä saattaisi olla idea?
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja Huhujuttu:
Te keillä useampi alle 5-vuotias lapsi; kuinka hoidatte esim. joulusiivouksen? Minusta ainakin tuntuu että muksujen ollessa kotona ei tahdo suursiivoukset onnistua.. Normisiivous ok, mutta kun pitäisi alkaa käydä kaapit sun muut läpi..

Miksi noi kaapit pitäisi siivota ennen joulua mä en ole ikinä ymmärtänyt?
No meillä ainakin sen takia kun kumpikin ollaan miehen kanssa armottomia hamstraajia, pakko olla "sovittu" joku tietty aika vuodesta että katellaan pois tavarat "joita voi joskus tarvita".. Tähän tarviis sellaisen silmienpyörittelyhymiön..

Sef: Mä taas haluun illat relata, koko päivän huiskanut muksujen kanssa niin illalla kyllä kodinhoito EVVK.. Mies siis vuorotöissä ja 3 alle 5-vuotiasta lasta. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja Huhujuttu:
Te keillä useampi alle 5-vuotias lapsi; kuinka hoidatte esim. joulusiivouksen? Minusta ainakin tuntuu että muksujen ollessa kotona ei tahdo suursiivoukset onnistua.. Normisiivous ok, mutta kun pitäisi alkaa käydä kaapit sun muut läpi..

Miksi noi kaapit pitäisi siivota ennen joulua mä en ole ikinä ymmärtänyt?
Siksi, että vuoden aikana sinne on kertynyt kaikkea turhaa. Mitä en ole vuoteen atrvinnut, voin nakata mäelle-on periaatteeni. Tuossa joulun alla se kaappisiivous vain on mielestäni kätevä tehdä. Ja saadaanpahan tilaa taas uusille kamoille, mitä jouluna lahjaksi saadaan :)

 
vieras
Meillä ei kyllä joka päivä imuroida, paitsi jos keittiön pöydän alla on hirveesti muruja tai jos eteisen lattia on hiekan peitossa. Muut huoneet imuroin ehkä pari kertaa viikossa. Oon ottanu sellasen asenteen ettei kannata ressata jos on välillä vähän sekasta. Yhteen aikaan siivosin lasten leluja koko ajan lattioilta ja se oli ihan kauheeta kun näin jälkeenpäin sitä mietin.
Pölyt ja lattiat moppaan, käytän matot ulkona ym teen sillon kun jaksan, vähintään kerran kuussa, joskus useemmin kun tulee sellanen innostus.
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä kun siivoan, niin tyttö "siivoaa" perässä.. Eli minä kokoan ja tyttö levittää... Ei meillä meinaa siistinä pysyä =(
niin tuttua!
pitäsikö eliminoida lelut minimiin?
oon joskus koittanut,mutta sitten just haluu leikkiä sillä autolla mikä on hyllyssä jne...
meillä on meinaan ihan liikaa leluja.
ne on aina levällään.
meillä tehtiin tyhjennys kun lapset oli mummolassa... pysyy paljon siisitimpänä kämppä
 
No käytännössä, kun lapsia on seitsemän... niin siivoan koko aika vähän väliä. Täällä asuessani en ole tehnyt suursiivouksia, ei osaa semmoseen tarttua kun odottaa, että pääsis vaan muuttamaan pois. Liian ahdastahan täällä on siivota, että kyllä a ja o on se, että tavaraa ei ole liikaa ja on tilaa siivota. Keittiön imuroin kerran päivässä kahdessa, pyyhin lattian noin kerran viikossa, tarpeen mukaan välipaikkoja.
Mutta onhan se siivoaminen vähän niin ku lunta loisi lumisateessa. Onneks tämä vaihe on väliaikainen.
 

Yhteistyössä