Miten te oikeasti köyhät monilapsiset perheet pärjäätte? Vinkkejä kaipaan.

• Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti
"aapee"
Meillä 2 lasta enkä pidä meitä mitenkään köyhinä ja silti on rahat aina lopussa. Ei harrasteta eikä ostella ihmeempiä. Miehen palkka bruttona 2500 euroa ja mulla bruttona n. 1700 äippärahaa eli noista menee vielä verot + lapsilisä 2 lapsesta. Tosta menee jo asumiseen n. 1000 euroa/kk, sit auto, vakuutukset, ruoka ja joskus vaatteitakin pitää ostaa. Onko kaikilla isommilla perheillä sit tosi isot tulot?

"vieras"
Minä, 2 lasta. Tulot 650e/kk + lapsilisät 313,70e/kk + yks elari 124e/kk ja näistä miinus vuokra 350e/kk - netti 20e/kk - 44e bussikortti/kk - sähkö n. 3kk välein 170e

Ihan hyvin tulen toimeen :)

has
Mun mielestä noilla rahoilla pitäis kyl pärjätä ihan hyvin. Meillä kolme lasta, minä oon nyt äippälomalla (viimeistä päivää), mun ja miehen bruttotulot on yhteensä 2500e kuukaudessa. Tiukkaa on, mut näillä mennään. Syksyllä onneks helpottaa, kun ite palaan töihin. Kannattaa hyödyntää kaupassa tarjoukset, miinuslaput, kirpparit ym...

"vieras"
Eihän ne suuret tulot, vaan pienet menot. Yksi perheiden suurummista rahareijistä on ruoka ja siihen liittyvät kulut. Ootko koskaan laskenut paljonko teillä menee ruokaan rahaa? Laskenu oiieesti, eikä perustuen mielikuva-arvioihin jotka saattaa heittää jopa satasilla kuussa :)

kai_sitten_rikas
Mitä te "köyhät" esim. laitatte naamaanne rasvaksi? Kiinnostaa oikeasti, sillä laskin kosmetiikkaan mulla menevän n. 100 e kuussa ja perheen lisäravinteisiin saman verran.

Hajusteallergisena ei sovi kuin harvat tuotteet ja jostain perusvoiteesta naama kiiltää ja tulee sellaisia ihonalaisia rasvapatteja :( ja tarvitse uv-suojan ehdottomasti kesällä, koska naama palaa jo 5 minuutissa... ostin juuri biothermin voidetta hinnaltaan 54 euroa. Silmäympärysiholle myös pakosti eri voide, koska tavallisesta turpoaa silmät.

"vieras"
öö..100 e kk naamaan...No ite käytän joe blascoa rasvana ja riittää pitkäks aikaa. Ei käytetä juurikaan lisäravinteita kun syödään monipuolisesti. D-vitamiini otetaan. Ehkä teillä on erilainen elämäntyyli. :) Mutta kaikkea hyvää kevääseen teille!

Meillä on pienemmät tulot kuin teillä, ja pärjätään hyvin. Kulmakiviä pärjäämisessä on nämä:
- Kaupassa pyrimme käymään kerran viikossa + maidon hakeminen. Tämä on säästänyt paljon rahaa.
- Vaatteet ostamme alennusmyynneistä tai kirppiksiltä.
- Käytämme paljon kotimaisia juureksia ruoan laitossa, ostamme suhteellisen vähän mitään turhaa ruokaakaan. Eniten käytetty hedelmä on omena.
- Lihaa syömme melko vähän, käytämme myös soijarouhetta sen korvaajana ajoittain. Kalliit lihat jäävät kauppaan. Samoin kala on useammin pakastekalaa, mutta ajoittain tuoretta tarjouksesta.

Eli kun turhia menoja ei oikein ole, on ruoka oikeastaan ainut josta "säästetään". Tai ennemmin harkitaan. Ei ole tuntunut, että jäisimme mistään erityisesti paitsi, mutta toki tulee mietittyä mitä tarvitsee.

muoks: Käytän naamaani ajoittain perusrasvaa, yleensä en mitään. Hyvä iho on, talvisin vähän kuiva.

Viimeksi muokattu:
"aapee"
[QUOTE="vieras";26223306]Eihän ne suuret tulot, vaan pienet menot. Yksi perheiden suurummista rahareijistä on ruoka ja siihen liittyvät kulut. Ootko koskaan laskenut paljonko teillä menee ruokaan rahaa? Laskenu oiieesti, eikä perustuen mielikuva-arvioihin jotka saattaa heittää jopa satasilla kuussa :)[/QUOTE]

Oon laskenut ja meillä menee ihan liikaa rahaa ruokaan. se on ihan totta. siis ruokakauppaan menee helposti joku 700-900 euroa/kk mutta siinä on sit kaikki vessapaperit ja jotain mun kosmetiikkatuotteita ja meikkejäkin. Paljon ostetaan myös vaatteita ja kenkiä Prismasta eli siinä on myös niitä.

Mutta kun meillä on aina ruuan kanssa salaattia ja syödään itsetehtyä ruokaa, mahdollisimman terveellistä. Yritetään ostaa tarjouksesta, mutta esim. jauheliha on aina mahd. vähärasvaista eli toki kalliimpaa kuin vaikka sikanauta.

"vieras"
En ole ikinä rasvannut kasvoja.

Auto: voisiko olla pienempi/vähäkulutuksisempi/pienempivakuutuksellisempi?
Ruoka: jos et jo tee näin, niin suunnittele viikon ruokalista, käy kerran viikossa kaupassa, täydennä vain tarvittavat (maito yms), mieti miten hyödyntää samaa raaka-ainetta (esim. perunamuussi, muussi-jauhelihalaatikko, perunarieska)

"vieras"
[QUOTE="vieras";26223243]Minä, 2 lasta. Tulot 650e/kk + lapsilisät 313,70e/kk + yks elari 124e/kk ja näistä miinus vuokra 350e/kk - netti 20e/kk - 44e bussikortti/kk - sähkö n. 3kk välein 170e

Ihan hyvin tulen toimeen :)[/QUOTE]

etkö saa asumistukea ollenkaan ?
Minä + 3 lasta. asumistukea 710e
kotihoidontukea 460e
lapsilisät yh korotuksella 510
elatusmaksut 700
yhteensä 2380
miinus vuokra + vesi 1126
jää käteen 1254

ja hyvin pärjätään. pienemmässäkin asunnossa voisimme asua, mutta nyt asumme näin jonkinaikaa.
säästöön voi jäädä kuukaudelta esim 300-500 riippuu laskuista.

sähkö n 60e/kk
kännykät 40e/kk

five
Meillä viisi lasta ja mies onneksi hyvässä työssä. Muuten ei pärjättäisi. Teen ruuat itse alkuperäisistä aineksista ja leivät itse, ei karkkeja, eineksiä, meikit jää ripsariin, ei kampaajaa, vain yksi kännykkä perheessä, ei telkkaria mutta katsotaan dvd, ostan vaatteet alennuksesta ja kestävät kyllä sisaruksille ainakin ulkovaatteet. Harrastuksina retkeilyä, kalastusta... Harmittaa nimenomaan ruokien hintojen nousu ja harkinnassa oma kasvimaa. Kovasti saa olla kekseliäs jos haluaa lapsiperhettä pitää!

"heh"
Meidän perhe lienee kaikkien luokitusten mukaan ihan oikeasti aikas köyhä, saamme myös hieman toimeentulotukea. perheen tulot on 2200e kuussa (sisältäen siis ihan kaiken, asumistuen, lapsilisän, työttömyysrahat jne), ja meitä on 2 aikuista ja 4 lasta.

Mutta joo, ei mulla ois ikimaailmassa varaa laittaa naamarasvoihin 100e kuussa! Siinä se ehkä just näkyy. Me saadaan kaikki pakollinen (terveellinen ruoka, vaatteet, perusjutut), muttei todellakaan mitään sen erikoisempaa. Lapsille isommat jutut (esim polkupyörät) oon hommannu käytettynä. Ei koeta jäävämme paitsi mistään, mut törsäilyyn ei todella oo mahdollisuus. Järkevällä rahankäytöllä selviää.

Mut mitä ihmettä ap syötät perheelles, jos lisäravinteisiin menee tommoset summat? :O mä en koe et meillä moisia tarvittas, ainoastaan d-vitamiinia pillereinä, ja tautisempina aikoina maitohappobakteerivalmisteita käytetään. Muuten en koe et tarvittas, syödään monipuolisesti.

Mut toisaalta, jos perheellä on ap:n kertomat tulot suhteutettuna perhekokoon, ei todellakaan puhuta köyhyydestä, korkeintaan huolimattomasta rahankäytöstä.

Mitä te "köyhät" esim. laitatte naamaanne rasvaksi? Kiinnostaa oikeasti, sillä laskin kosmetiikkaan mulla menevän n. 100 e kuussa ja perheen lisäravinteisiin saman verran.

Hajusteallergisena ei sovi kuin harvat tuotteet ja jostain perusvoiteesta naama kiiltää ja tulee sellaisia ihonalaisia rasvapatteja :( ja tarvitse uv-suojan ehdottomasti kesällä, koska naama palaa jo 5 minuutissa... ostin juuri biothermin voidetta hinnaltaan 54 euroa. Silmäympärysiholle myös pakosti eri voide, koska tavallisesta turpoaa silmät.
tarvittaessa perusvoidetta, jos ei oo iho kuiva en mitään.

oikeesti aika köyhä

.
Naamarasvaan menee vuodessa pari kymppiä. Apteekista lipolania.

Ja kun laitan monipuolista ruokaa edullisista ja itse kasvatetuista sesonkijuureksista en tarvitse lisäravinteita.

"vieras"
Oikesti aika köyhä ei matkusta kalliisti, ei käy koko perheen kanssa ulkona syömässä, tekee ruuat itse, hankkii kaiken suurinpiirtein sukkuhousuja lukuunottamatta käytettynä, ohjaa lapsiaan löytämään edulliset harrastukset, marjastaa, sienestää, pitää kotitarvepuutarhaa, tekee ruokasuunnitelman ja ostaa sen mukaan, keskittää vakuutukset, laskee asteella tai kahdella huonelämpötilaa, harkitsee autonkäyttön tapauskohtaisesti, kannustaa perhettä pyöräilemään, on kirjaston lehtienlukusalin vakioasiaskas, ei lomaile ulkomailla ja on kaikilla tavoilla kohtuullisuuden ystävä.

Hänen elintapansa ovat hyvin lähellä 50-luvulla suomalaista yhteiskuntaa rakentaneiden ihmisten tapoja.

Hänen ruokapöydässään viihtyvät puurot ja marjasopat, kaalipata, monenmalliset pavut, ohra, omalla puutarhatilkulla kasvatetut perunat, juurikasvit ja yrtit. Hän on myös kotitarvekalastaja ja usein metsästäjäkin, ja aina hän on kotileipuri; kaupan pullan hintamerkintää hän ei oikeastaan ymmärrä ollenkaan.

Joskus lapsiperhe on köyhä koska rahat menevät viinaan ja tupakkaan, mutta joissakin köyhissä lapsiperheissä näitä ei sitten käytetä lainkaan tai käyttö rajoittuu lauantai-iltana perheen aikuisten jakamaan keskiolutpulloon.

"poikia3"
[QUOTE="aapee";26223392]Oon laskenut ja meillä menee ihan liikaa rahaa ruokaan. se on ihan totta. siis ruokakauppaan menee helposti joku 700-900 euroa/kk mutta siinä on sit kaikki vessapaperit ja jotain mun kosmetiikkatuotteita ja meikkejäkin. Paljon ostetaan myös vaatteita ja kenkiä Prismasta eli siinä on myös niitä.

Mutta kun meillä on aina ruuan kanssa salaattia ja syödään itsetehtyä ruokaa, mahdollisimman terveellistä. Yritetään ostaa tarjouksesta, mutta esim. jauheliha on aina mahd. vähärasvaista eli toki kalliimpaa kuin vaikka sikanauta.[/QUOTE]

Meillä on myös aina ruuan kanssa salaattia, syödään pääosin itsetehtyä ruokaa, ja jauheliha on meillä esim. paistijauhelihaa, kevyt naudanjauhelihaa jne. Meillä on 3 lasta ja ruokaan menee silti n. 4 - 600 euroa kuussa. Sisältäen hygienituotteet. Periaatteessa menee siis 70 - 120 euroa per viikko. Enemmän ruokaan menee esim. joulun aikaan, tai lomilla, kun koululaiset syövät kaikki ateriat kotona. Toisaalta silloin esim. leivotaan enemmän, mikä pienentää ruokamenoja.

Ja oikeasti, se itse tehty perusruoka on suhteellisen edullista, kallista on erikoisjuustot, erikoisemmat kalat ja ne herkut, esim. meillä poikien karkkipäivän karkkeihin uppoaa helposti 10 euroa viikossa.

Yhteistyössä