Miten te kerkeette/pystytte siivota?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja höm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

höm

Vieras
Taaperon kanssa olen kotona, ja pitäisi siivota päivällä MUTTA MITEN? Ärsyttää oikein kun pitää odottaa miehen kotiin saapumista että hän on lapsen kanssa sitten. Illalla alkaa jo olemaan puhti pois, nyt jaksaisi mutta ei voi.

Olen ehkä avuttomuuden huippu kun kuitenkin vain yksi lapsi talossa, mutta tuo on kerkeväinen tapaus. Imuroida ei voi kun lapsesta on kiva leikki pistää se imuri pois päältä heti. Jos imuroin päikkäreiden aikaan, kuuluu huoneesta kohta itku kun lapsi herää imurin ääneen.

Lattian pesu... noh, lapsi uisi ämpärissä aivan varmasti. Konttailisi märällä lattialla. Jos laitan syöttötuoliin siksi aikaa, tulee itkupotkuraivari kun ei olekaan ruokaa vaan äiti tekee jotain muuta siinä vieressä.

Olisko heittää vinkkejä? Teenkö vain tästä liian vaikeaa?

Mulla 1,5-vuotias. Ostettiin lapselle oma leikki-imuri ja sillä se mielellään imuroi samalla kun mä imuroin omallani. Samoin "pyyhkii" pölyjä omalla rätillään ja järjestelee tavaroita. Meillä ainakin toi oma imuri ja oma rätti muutti koko homman ja se on enemmän leikkiä kun siivousta.

Mulla on ihan yhtä vaikeaa ja todellakin mulla myös yksi lapsi. :( yleensä en saa aikaiseksi arkipäivänä muutakun pyykkien ja astioitten pesut ja ruuat sun muut, viikonloppuna sitten imuroidaan ja pestään lattiat, mies yleensä silloin ulkona pojan kanssa. jos halua siivota arkena yritän unien aikana keräillä leluja yms, ja sitten imuroin nopsaan kun mies tulee kotiin.

meillä siivotaan sillon ku ehtii. kerran viikossa lattioiden pesu. melkein päivittäin imuroidaan ja pyyhitään sitä mukaan ku tulee likaa. ei siihen kauaa mee kun siistii sitä mukaan ku tulee. illallakin kun lapset nukkuu ehtii hyvin, olishan se tietysti mukavampi löhötä sohvalla mutta joskus on vaan pakko tehä asioita mitkä ei oo niin hauskoja.

[QUOTE="vieras";23715495]Auttasko jos ostat semmoisen leikki-imurin taaperolle ja hän saa imuroida omallaan samalla aikaa.[/QUOTE]

Tuota pitää ehdottomasti kokeilla, kiitti!

Siivoan yhdessä lapsen kanssa. Kyllä hänkin pienempänä yritti laittaa imuria pois päältä, mutta sen voi kieltää. Annan lapsen välillä imuroida. Hän tekee siis samaa mitä minä, pyyhkii pölyjä, kerää lelut paikoilleen jne. Lattiankin pesen vaikka hän olisi hereillä. Eikä ole vaikeaa.

Mä pistän joko pinnikseen tai syöttikseen pojan jos oikein alkaa reuhkaamaan, yleensä kyllä antaa imuroida ihan rauhassa..Tai no jahtaa se imuria mut siinähä jahtaa.. :D

Mulla on poika 3v9kk ja tyttö 2v4kk ja hyvin ehtii imuroida joka toinen päivä sekä pyykätä. lattiat otetaan kerran viikossa ja pölyt myös. Lapsille annan oman pienen rätin jolla saavat pyyhkiä pölyjä ja meillä poika itse haluaa imuroida koko talon ja tyttö huolehtii että lelut on pois tieltä. Kolmas olisi marraskuussa tulossa ja jos perii yhtään unenlahjoja niin saa ihan rauhassa imuroida vieressä ja nukkuu kuin tukki.

Mulla on niin kauan esikon taaperoajoista, etten muista miten silloin sujui. Mutta nyt kun on 4 lasta (4kk, 2v, 4v ja 6v) niin siivous menee siinä sivussa missä ruuanlaitto ja pyykkäyskin. Tänäänkin olen jo imuroinut ja luutunnut. Kun yksi lapsista oli liukkaimmillaan aina koskemassa johonkin, niin pidin luuttuveden vessassa ja vessan oven lukittuna ulkopuolelta. Sen kummempia toimenpiteitä en muista tarvinneeni. Jaksaminen on niin ja näin nytkin, mutta pakkohan se vaan on siivota.

Meilläkin oli aikanaan tosi hankalaa. Siivosin sit vasta enimmät, kun mies oli kotona. Tuntui kyllä aika typerältä, kun ei saanut tehtyä kotitöitä päivän aikana, vaikka aikaa olis pitäny olla. Mä tosin en oo ikinä suostunu tekemään kotitöitä päikkäriaikaan. Silloin mä opiskelen tai luen tai nukun. Nyt sentään jo onnistuu siivoaminen, kun nuorempikin on jo 2 v.

Meillä onneksi sujuu imuroiminen taaperon kanssa; hän kulkee perässä eikä paina virtaa imurista pois.Pikemminkin vaikuttaa olevan innoissaan isosta äänestä mikä imurista lähtee :D

Pitkin päivää aina tarpeen tullen järjestelen ja illalla sitten lapsen mentyä nukkumaan siivoan esim keittiön perusteellisemmin.

Meillä kans onnistuu ja on aina onnistunut siivous tosi hyvin, lapset kohta 2- ja 4-vuotiaat. Nuorempi on ihan hulluna imurointiin :D Annan sen aina vähän aikaa imuroida tolla isolla imurilla, sit jatkan itte. Lattian pesu on kieltämättä haasteellista, mutta mä olen ratkassut niin, että teen pesuveden vessan lavuaariin (lapsi ei yletä sinne), sit lapselle (ja mulle) Reinot jalkaan -> ei kastu sukat eikä tollanen kova puhdas kengänpohja tee lattiaan likajälkiä. Ihme kyllä meidän poitsu ei konttaile tai nuohoa, seuraa vain minua, joten tuo sisäkenkäjuttu on ollut toimiva.

Mun 1,4v taapero on kanssa kovin kiinnostunut imurista. Tykkää säätää siitä tehot pienelle, kun yritän imuroida. Auttaa, jos annan lapselle ne imurin lisä suuttimet, joilla hän sitten "imuroi" kanssani. Lopuksi annan lapsen imuroida ihan imurilla, joka vie huomion taas pois siitä, että minä tiskaan sillä välin. :D Lattiat pesen vain silloin, kun lapsi nukkuu/ulkoilee isänsä kanssa. Meillä imuroidaan joka päivä (välillä jopa 3 kertaakin), joten imuroimiseen ei sinänsä kulu paljoa aikaa, kun ei kerkeä tulemaan niin likaista. :) Eli heti, kun lapsi on murustellut leipänsä ympäri kämppää, niin imuroin ne muruset pois samantien.

Meillä imuroitiin yhdessä. Ensin annoin pojan imuroida niin kauan ku halusi. Ite siivoilin muuta. Sitten äkkiä heilutin itse imuria ja taas oli pojan vuoro. Tätä jatku niin kauan, et tuli valmista. Se kyllä kesti.

Luutusin niin, et luutuämpäri oli pöydällä. Ja sit vaan kannoin lapsen pois, jos oli tiellä. Luututa voi kyllä hyvin päikkäriaikaankin.

Kyllä se riippuu niin lapsesta... Toisten kanssa on helpompaa. Meillä ei esikoisen kanssa onnistunut mikään yhdessä tekeminen, lapsi on vähän sellainen tapaus että on vielä epäselvää onko ADHD vaiko ei, mutta ei hän koskaan matkinut mitä me teemme niin kuin kakkonen tekee, vaan tosiaan vaan meni vaarallisesta vaaralliseen ja kielletystä kiellettyyn vaikka olisi mitä omia rättejä tai imureita antanut.

Meillä on ollut ongelmana kummankin muksun kanssa (vauvoina) imurin johdon pureminen, eli se ei ole vain kiusallista vaan vaarallista. Tosi kätevä kevyempään siivoukseen on Ergorapido varrellinen rikkaimuri, silloin ei oo johdonsyöntiongelmaa eikä lapsi voi laittaa sitä pois päältä. Mutta ei sen imuteho riitä kunnon siivoukseen valitettavasti.

Jos sulla on kunnon turvallinen syöttis, johon lapsen vois jättää istumaan näkösälle, tyyliin Stokke Tripp Trapp ja siihen vielä valjaat, voi laittaa läppäristä vaikka Teletappi-dvd:n pyörimää pöydälle, luultavasti pysyis tyytyväisenä. Matkasänky toimii kätevänä leikkikehänä konttausikäiselle, kun laittaa sinne tarpeeksi paljon turvallisia leluja. Ei se varmaan ihan onnessaan ole siitä sinne sulkemisesta, mutta eipä se imurointi niin kauaa kestä, ellei teillä ole tosi iso asunto.

Itse yleensä luuttuan niin, ettei mulla edes ole mitään vesiämpäriä, vaan käyn huuhtelemassa aina vessan hanan alla mopin. Eikä se lattia niin märäksi meillä tule, kun ei parkettia edes saa vedessä uittaa. Ja muutenkin voihan sen ämpärin nostaa vaikka pöydälle/hyllyn päälle. Moppaamisessa ei sentään yleensä ole mitään vaarallista, kuten imurin sähköjohdon puremisessa, joten sen saan yleensä tehtyä helposti vaikka se kestääkin hieman kauemmin aikaa keskeytyksineen. Niin ja moppaaminen sujuu myös päiväunien aikaan, tuskin se vauveli siihen ääneen herää.

Kyllä se siivous silti yleensä muksujen kanssa on sellaista puolivillaista kun on pakko, jos haluaa saada OIKEESTI puhdasta niin sitten toinen vie vaikka viikonloppuna lapset ulos.

[QUOTE="vieras";23715759]Lapset on tosiaan erilaisia, mutten mä silti käsitä miten siivoaminen muka olisi vaikeaa lasten kanssa.

t. 5v 3.5v ja 1v11kk lasten äiti.[/QUOTE]

Minun mielestä kokemus tuo varmuutta. Tässäkin asiassa.

Koen olevani paljon nopeampi ja tehokkaampi siivoaja nyt, ku silloin ku ei ollu lapsia. Nyt ku on kaks pientä ei oo aikaa ihmetellä vaan on tehtävä jos meinaa tehdä.

No en mä pahemmin siivonnut kun lapsi oli hereillä kun se oli pikkutaapero. Sitten kun oli poissa jaloista puistotädillä alkoi olla kotona puhtaampaa. Nytkin mä mietin kannattaako alkaa siivota keittiönkaappia kun lapsi herää kohta päikkäreiltä.

Siihen tottuu kun ei voi paikat kiiltää, ja kyllä se onnistuu kun lapsi kasvaa!

Yhteistyössä