Miten te järjestätte aikuisen ja pentukissan ruokailut? Aikuisahmatti vetää pennun ruuat..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ongelma tämäkin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Ongelma tämäkin

Vieras
Meillä aikaisemmin erittäin nirso kissa ja otetiin sille pentu kaveriksi viikko sitten.
Muuten menee oikein hienosti, mutta en ole keksinyt miten ihmeessä saan järjestettyä noitten syömiset. Aikuisahmatti on nimittäin oikeesti lihonut tässä viikon mittaan aivan kauheeksi palloksi, se kun nykyisin vetää aivan kaikki pennun kuppeihin laitetut ruuat ja päälle vielä vähän omaakin sapuskaa.

En voi jättää lattialle mitään penturuokaa (enkä aikuistenkaan), koska isompi syö pienemmän ruuat ja pienempi käy isomman kipolla. Olen kuitenkin päivässä 10 h pois kun käyn töissä, niin ois ihan hyvä jos pentu saisi sinä aikana ruokaa.. :/

Sitten kun annan noille ruuat, niin mun pitää koko ajan vahtia vieressä ja palauttaa aina toinen omalle kupilleen kun lähtevät vaeltamaan toisen ruokakipolle.

Testasin sitäkin, että laitoin ihan samaa ruokaa molemmille, mutta sama ongelma siinäkin sitten tuli. Ei se varmaan kauheasti haittaa, mutta ainoa sekä pennuille että aikuisille soveltuva sama ruoka jonka tiedän, on Power Of Nature ja se on sekä kallista että vaikeasti saatavaa, joten en oikein mielellään jatkaisi ainakaan märkäruuan osalta tuota konstia.

Mitä mä teen?! Miten te ruokitte kissat, jos niillä on eri ruuat?

Nyt mulla on molemmille omat kipot kaikelle, siis vesi, märkä- ja kuivaruoka ja oon laittanut kissojen paikat eri puolelle keittiötä. Pitäiskö niitten olla sitten ihan vierekkäin ja syödä jopa samoista kupeistakin? Vanhemmalla hoidettiin hammaskiveä juuri pari viikkoa sitten, voiko se tarttua pennulle kun syövät samaa ruokaa?

Onko tää nyt oikeesti näin vaikeeta vai enkö mä vaan tajua jotain simppeliä asiaa?

Ruokakipot eri puolille keittiötä. Seuraan, että hidas pentu saa varmasti syödä oman ruokansa loppuun.

Näin mä oon tehnytkin. Eikä tuo vanhempi kissa siis mene pennun kupille silloin kun toinen on syömässä, mutta kaikki jämät se menee imuroimaan napaansa. Ja pentu saattaa kesken ruokailun vaeltaa vanhemman ruokakupille ja änkeytyä sinne syömään vanhemman ruokaa.

Pitää kai sitten vahtia molempia, mutta helpompaa olisi jos ruuat saisi olla aina saatavilla etenkin tuolle pennulle.

Mun ongelma ei siis ratkennut..

Ai niin. En viitsisi antaa tuon vanhemman kissan syödä pennun ruokia, koska on pulskistunut tässä viikon sisällä aivan hirveästi. Taitaa olla ihan pian ylipainon puolella jos jatkaa tuota ahmimista. Eli sekään ratkaisu (julmettu määrä ruokaa tarjolla) ei oikein ole hyvä juttu.

Meillä kaksi aikuista kissaa syövät eri huoneissa, tai näin kesällä toinen syö ulkona. Samaa ruokaa tarjotaan, mutta toinen on alkanut hirveäksi ahmatiksi ja hotkii sekunneissa omat ruuat ja hyökkää toisen kupille. Tuosta syystä ei oikein onnistu se että olis aina raksuja tarjolla. Mutta aikuiset kissat pärjääkin kahdella aterialla päivässä, ja molemmat syö kuppinsa tyhjiksi kerralla. Päivällä tarjotaan raksuja ja nekin erikseen. Tyttökissa syö sen mitä jaksaa ja kolli päästetään sen jälkeen vasta sisälle. Mut tuo on toki ongelmallista jos toinen on pentu ja ovat keskenään päivät, tai ei kai niitä viitsi eristää toisistaan sitten päiväksi. Kun kummallekin pitäis hiekkalaatikko olla ja olishan niistä sitten muuten seuraa toisilleen pitkän päivän aikana.

Mikset sä anna kuppeihin vaan sen verran kun syövät? Vahdit ruokailuja ja kun kupit ovat tyhjät,otat ne pois.

Näin meillä toimitaan 4 kissan kanssa,eikä kukaan mene toisten kipoille.

Olet saanut monia hyviä neuvoja. Noudata niitä. Sinuna en olisi ollenkaan huolissani, vahdi ja säännöstele noita ruokailuja silloin kun olet kotona. Kuulostaa liioittelulta se, että se aiempi kissa on nyt viikon aikana lihonut palloksi noiden penturuokien takia. Relaa. Meillä tuohon on mennyt 1,5 vuotta ;) Teillä on asiat hyvin, jos kumpikin ovat joka päivä ahneita ruoalle. Kun meille otettiin toinen kissa, niin kesti varmaan pari viikkoa, että alkoivat edes syömään. Kissat ovat vaan eläimiä, kyllä luonto opettaa syömään. Relax ;)