Yhdyn edellisiin mielipiteisiin siitä, että kausittaista on jaksaminen. Ja kaudet riippuu tietenkin hoidoista, kuukautisista, lääkkeistä jne.
Mulle on myös ollut tosi tärkeää, että pystyn puhumaan tietenkin mieheni mutta myös vanhempieni, siskoni ja muutamien ystävieni kanssa asiasta. Tosin jossain vaiheessa huomasin, että puhun heidän kanssaan vaan siitä, miten hoidot etenee ja mitä on tulossa... Eli siitä tavallaan teknisestä puolesta. Oikeastaan vaan yksi ystäväni (jolla itsellä on jo lapsia) on tainnut edes kysyä, että miltä musta tuntuu ja kuinka jaksan.
Näinä aikoina (kuten tällä hetkellä) kun olo on muuten hyvä ja hoidot ei ole päällä, niin en ainakaan itse aloita keskustelua kenenkään kanssa aiheesta. Käyn näillä sivuilla lueskelemassa, kirjoittelen erään samassa tilanteessa olevan kirjekaverin kanssa... ja TOTTAKAI se on koko ajan mielessä, mutta ihan koko ajan sitä ei jaksa surra.
ELI alkuperäiselle kirjoittajalle: ensinnäkin OLET IHANA YSTÄVÄ, kun haluat auttaa ystävääsi ja otat itse selvää. Toisekseen näet varmasti ystävästäsi onko hänellä hyvä vai huono kausi meneillään. Huonona kautena ole empaattinen ja kiinnostunut, kysele varovasti, KUUNTELE. Hyvänä kautena asiaa ei kannata koko ajan tivata. Tehkää jotain yhdessä ja anna ystävällesi tilaisuuksia keskittyä johonkin täysin muuhun ilman 24h lapsettomuustuskan miettimistä.