miten tästä selviää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hukassa---
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hukassa---

Vieras
Tarvitsen apuanne, jos olisin rikas, sanoisin, että ratkaisevasta vinkistä maksetaan tuhannen euron palkkio.

Jäin leskeksi ennalta-arvaamatta 3 kuukautta sitten, ollessani viikolla 37 raskaana. Ennestään meillä on lapset 5 ja 7 vuotiaat. En jaksa edes lähteä erittelemään, miten raskasta on ollut synnytys, vanhempien lasten tukeminen surussa, arjen pyöritys, ristiäisten ja hautajaisten järjestäminen, perunkirjoitusasiat jne. Oma suruni on kokonaan käsittelemättä, jos antaisin itseni surra, murtuisin täysin. Joulun ja isäinpäivän tulo ahdistaa ja pelottaa jo lastenkin takia. Nyt kaipaan helpottavaa vinkkiä, mielessä on vaan selviäminen öistä.

Tähän taakkaan tarvitsen helpottavaa vinkkiä vauvan nukuttamiseksi. Vauva nukkuu hyvin, kun nukahtaa, mutta juuri nukahtamisessa on vaikeus. Viime yönä meni puoli kolmeen ja on siitä asti nukkunut. Herää yleensä yhdeksältä aamulta ja jatkaa puolille päivin. Ei siis mitenkään huonosti 2,5 kk:n ikäiseltä, mutta ajoitus pitkille unille on täysin pielessä. Ja väliksi ei muuten olisikaan, mutta minun on herättävä joka aamu 6.30 laittamaan isommille lapsille aamupalaa ja auttamaan aamutoimissa. Kun saan vanhemman kouluun ja keskimmäisen hoitoon en osaa enää nukkua ja sitten vauva alkaa heräillä. Alan olla todella poikki tilanteeseen, olen nukkunut keskimäärin 3h/yö viimeiset 10 viikkoa (sairaalassa olin 10 päivää, shokin ja levon tarpeen vuoksi ja tällöin nukuin)

Vauva ei huuda, huitoo, ähisee, kitisee, potkii, ottaa tutin, sylkee. Juo pullosta 20 ml, nukahtaa ja havahtuu minuutin päästä itkeskelemään, hamuilee tissiä, hikkaa, önisee ja on valppaana hetken päästä ja katselee, kunnes kitinä ja hamuilu alkaa.....jne. Tätä rumbaa kestää koko illan ja siis syvään uneen nukahtaminen kestää myöhään yöhön. Miten saan "siirrettyä" vauvan rytmiä siten, että nukahtaminen tapahtuisi esim. klo 22-23?? Onko mitään konstia tähän. Eihän tässä mitään jos meitä olisi kaksi vuorottelemassa...mutta kun ei ole.

Toivon etten saa hyvää tarkoittavia kommentteja, että voitko antaa lapset jollekin pariksi yöksi että saat levätä, koska se ei onnistu. Asumme pienellä paikkakunnalla ja mitään kunnan tarjoamia palveluja ei ole (tai itseasiassa sain kunnan myöntämänä palvelusetelin, jolla voin hankkia kotisiivousta tms apua 2 h/viikko, josta olen kiitollinen) Miehen puolelta sukulaisia on vain hänen sisaruksensa, toinen asuu Kanadassa ja toisen kanssa ei olla oltu koskaan tekemisissä. Oma äitini asuu 500 km päässä ja on työelämässä mukana vielä. Hän käy viikonloppuisin auttelemassa aina kun töiltään pääsee. Ystäväni asuvat kaikki niinikään kauempana ja ovat kaikki perheellisiä. Olen siis käytännössä totaalisen yksin. Tiedän myös, että tarvitsen ammattiapua surutyön tekemiseen, joten toivottavasti kukaan ei ehdota sitä.

Jos joku osaa neuvoa siis puhtaasti nukutukseen liittyen, auttaisi se minua tässä kauheudessa. Arkeä pitää kuitenkin pyörittää ja haluan jaksaa isompien kanssa esim. harrastuksiin ym. kuskaamiset, jotta lapsilla arki säilyisi tämän painajaisen keskellä edes osapuilleen samana. Kysymys vielä teille, joilla on ollut samoja ongelmia vauvojenne kanssa, niin milloin vauvan rytmi on siirtynyt, vai tuleeko se olemaan tätä monta vuotta?

Yhden lapsen kokemuksella (toinen tulossa tammikuussa) sanoisin, että juuri nyt vielä et voi siirtää vauvan rytmiä. Meidän esikoisemme oli juuri tuollainen aamuyöhön kukkuja ensimmäiset 4kk, jolloin sitten saimme neuvolasta luvan alkaa pikkuhiljaa siirtää rytmiä, ja sitten se onnistuikin mainiosti noin kuukaudessa. Meille sanottiin neuvolasta, että alle 4kk ikäisen vauvan rytmiin ei saa kajota, vauva menettää muutoin sen vähäisenkin oman rytmin mikä hänellä on. Mutta tuolloin 4kk iässä siis aloimme herätellä iltapäivään saakka nukkuvaa vauvaa aina noin 15 min/päivä aiemmin, tai oikeastaan niin että pari päivää aina sama heräysaika, sitten taas 15min aiemmaksi, ja meillä kävi niin hyvin että vauva alkoi itsekin aikaistaa heräämistään. Noin 5kk iässä hän alkoi herätä aamuisin n. klo 9 ja vastaavasti nukahti illalla klo 21-22.
Tuttavaperheen vauva oli vielä hankalampi tapaus nuo ekat 4kk -saattoi nukahtaa vasta aamulla ja heräsi muutaman tunnin jälkeen, sitten n. 5 tunnin päikkärit (tai varmaan vauvan "yöunta" vielä), ja sitten taas katkonainen ilta & yö aamuun saakka. Neljän kuukauden iässä saivat luvan alkaa lyhentää päikkäreitä, ja varsin nopeasti sitten vauvasta tuli ihan hyvä yönukkuja.
Valitettavasti en osaa tämän kummempia neuvoja antaa, ellet vielä ole soittanut neuvolaan, soita toki, meillä tuo ohjeistus oli tuollainen. Voimia toivottelen kovasti sinulle.

Nukutusvinkkejä en osaa antaa, mutta meillä rytmi siirtyi jotenkin itsestään n. 2-3kk.n iässä, (ei muista niin tarkkaan enää, kun lapsi jo 2v nyt). Tiedät ehkä 3 lapsen äitinä paremmin, mutta itse olen siinä käsityksessä, että ihan pienillä (siis n. alle 3kk) on yleistä tuo tosi myöhään nukkumaan meno ja aikaistuu sitten iän myötä. Toivon vielä vähän lisää voimia teille kaikille ja ehkä ongelma ratkeaa jo piankin!!!

Meillä oli samantapainen ongelma vastasyntyneen kanssa, nukahtaminen venyi aina yli puoleen yöhön. Vauvaa joutui syöttämään ja kantelemaan, oli ihan nukuksissa mutta havahtui aina kun laski koppaan. Meillä alkoi helpottamaan n. 3kk:n iässä kun hankittiin vauvalle tukevampi pinnis meidän sängyn viereen, siihen asti oli nukkunut rottinkikopassa joka oli huterampi ja seinät olivat tiiviit joten ei nähnyt ulos sieltä. Jos nukutti vieressä niin silloin halusi syödä koko ajan.

En tiedä onko tästä sinulle hyötyä, et kertonut minkälaisessa sängyssä sinun vauvasi nukkuu, mutta tämä siis auttoi meillä. Sängyn vaihdon jälkeen on nukkunut ihan kohtuullisesti, nukahtaa yhdeksän jälkeen ja herää kuuden jälkeen.

Toivon sinulle voimia rankassa tilanteessasi!

Oletko kokeillut kapalointia joka saattaa rauhoittaa vauvan nukkumaan paremmin tai nukuttamista vaunuissa?
Myös ilmavaivat saattavat vaivata hänen uniaan ja mikäli olet aloittanut D-vitamiinitippojen antamisen, kokeile helpottaako jos jätät ne vähäksi aikaa pois.
Voimia sinulle ja iso halaus:)

Halaus, halaus, halaus ja vielä halaus!

Vauvan unirytmiin on vielä hankala puuttua, mutta se että nukkuu noin hyvin enteilee kyllä hyvää.

Voi vitsi... Voisiko sitä palveluseteliä käyttää siihen, että kerran viikossa tulisi joku joka herättelisi ja laittaisi isommat lapset valmiiksi. Et varmasti ihan alkuun osaisi nukkua, mutta vähän myöhemmin ehkä?

Tai jos kuitenkin koettaisit kysellä apuja siihen, että naapurit ja tuttavat voisivat tulla teille kotiin yökaveriksi. Minä ilmoittautuisin vapaaehtoiseksi, esim. Olen itsekin ollut vaikeassa tilanteessa joskus (ja moni ihminen on), saanut silloin apua yllättäviltä ihmisiltä ja nyt kun oma elämä on kunnossa, olisi ihana antaa saamansa apu takaisin ja auttaa jotakuta.

Tiedän, vastasin juuri sitä mitä et halunnut. Anteeksi.

Voisitko kokeilla viereen nukuttamista?. Tai jos se häiritsee sinua et vaiva tuhisee ja pyöriskelee niin voisitko ajatella korvatulppia et saisit itse nukuttua. Ei se vauva siitä "säry" jos vaikka itestään valvoskelee sängyssä. Sitten on eri asia jos huutaa siellä kokoajan. Tai toinen vaihto ehto on et laitat vauvan eri huoneeseen nukkumaan.
Ite olen herkkä uninen ja heräsin joka risahdukseen hankin korvatulpat ja sain sen jälkeen nukuuttua paremmin.

Voimia ja jaksamisia sinulle enkeleitä vierellesi

missä vauva nukkuu päiväunet? Nukutatko yöksi vauvan pinnasänkyyn? Entä onko teillä "iltarituaalit" käytössä?
Yhdestä vauvasta mullakin vasta kokemusta, mutta otin alusta lähtien sellasen linjan, että nukutin päiväunet jossain muualla kun vauvan omassa sängyssä. Illalla selvät systeemit alusta asti, eli iltapesut ja vaihdettiin pyjama päälle. Maitoa ja omaan sänkyyn nukkumaan. Jostain syystä kuvittelin, että nukuttaminen päivällä jossain muualla saa vauvan "tajuamaan" eron päivä- ja yöunien välillä. En tiedä auttoiko, mutta ainakin nukkui yöt ihan ok omassa sängyssä. Ja nukahti viim. puol kakstoista mennessä. Tosin nukahti tissille aina ja siitä nostin omaan sänkyyn...
Tsemppiä ja jaksamista!

Voimia sinulle oikein kovasti raskaassa elämäntilanteessasi! Vielä noin pienen vauvan rytmiä on kyllä hankala muuttaa, mutta toivottavasti se vähitellen muuttuisi itsestään. Yritä vielä kysyä apua kunnasta, neuvolasta jne. Jos saisit päivällä edes jonkun hetkeksi vauvaa katsomaan, että saat nukkua. Uskon, että kuitenkin pian alkaa helpottaa! Itse olen valvonut 8 kk vauvani kanssa, joten tiedän, mitä on väsymys! Minulla ei tosin ole muita lapsia, mutta vauva nukkuu päivälläkin todella pieniä jaksoja, joten lepääminen on hankalaa edes silloin.

Jaksamista!

Moi,

Meillä poika oli tuollainen yökukkuja syntyessään ja rytmi aivan pielessä. Sitten kun nukahti kolmen-viiden aikaan niin nukkuikin sitten yli puoleen päivään, joten minä sain onneksi nukuttua, mutta neljältä yöllä valvominen oli hirveää!!!

Meillä auttoi vauvojen vyöhyketerapia. Tuli maksamaan yhteensä 110€ neljä hoitokertaa, mutta kahdessa viikossa rytmi kääntyi niin että poika nukahti yöunilleen viimeistään 12 aikaan ja tästä muutaman viikon päästä jo kahdeksalta :)!!!! Poika oli hoidon aikaan 3vk-5vk. Tuo vyöhyketerapia vaikuttaa käpyrauhaseen, joka vaikuttaa luontaiseen vuorokausirytmiimme. Osa vyöhyketerapeuteista tekee myös kotikäyntejä, joten ei tarvitse lähteä reissaamaan, mutta tulee tietty kalliimmaksi.

En ymmärrä, miksei lapsen unirytmiä voisi yrittää lempeästi siirtää. Itse ainakin olen tehnyt sitä kummankin lapseni kanssa. Lähtökohtana on se, että kirjoitat vihkoon ylös vauvan nukkumisajat joka päivä. Siitä näet, millaisissa jaksoissa vauva nukkuu unensa.

Omalla kohdallani oli kummankin vauvan kohdalla se tilanne, että vauva nukkui hyvin viimeiset päiväunensa illalla sikeästi. Aloin tekemään sitä, että herättelin vauvaa, jos näytti siltä, että hän nukkui liian sikeästi ja liian pitkään. Kun sitten sain esim. esikoisen nukkumaan, niin sen jälkeen keskityin vauvaan ja seurustelin hänen kanssaan, jotta hän pysyi hereillä eli laulelin, loruilin jne. Sitten kun ihan kellosta katsomalla näkyi, että hän on ollut jo hereillä pitkän aikaa ja alkaa olemaan väsynyt, niin sitten iltarutiinit samassa järjestyksessä: pesu, vaippa, iltaimetys ja sen jälkeen hereilläolevana (en antanut nukahtaa rinnalle) omaan sänkyyn, johon hän nukahtikin sitten heti.

Virkeää vauvaa on ihan turha laittaa iltayhdeksältä omaan sänkyyn nukkumaan, koska itseä vain harmittaa, jos joutuu tuntitolkulla viihdyttämään vauvaa. Sitä paitsi siitä voi aiheutua nukahtamisvaikeuksia, jos vauva tottuu siihen, että äidin pitää joka kerran ravata silittämään ja tuudittelemaan häntä.

Voimia sinulle! Ota päivä kerrallaan ja yritä katsoa, josko vaikka vähän saisi irrotettua rahaa siihen, että veisit vaikka välillä lapset hoitoon. Ehkä myös tilanteessasi voisi olla apua, että muuttaisit lähemmäksi ystäviä ja sukua sekä palveluita, jotta et ole ihan yksin elämäntilanteessasi. Vaikka kyseessä olisi esim. omakotitalo, senkin voisi antaa vuokralle ja asua pari vuotta sellaisessa asunnossa, joka olisi rankkaan elämäntilanteeseesi sopiva.

No ei kateeksi käy tilanteesi enkä osaa suo lohduttaa. Ihme, että olet jaksanut tähänkin saakka. Meillä oli kolmosten kanssa aluksi rytmiongelmia, kun kaikki tuntuivat olevan eri rytmissä. Onneksi äitini neuvoi minua lastenhoidossa (neuvolan neuvot olivat yleensä ihan huuhaata. Äitini oli hoitanut meidät 5 lasta + maatalon työt ja karjan, joten käytännön kokemusta oli.
No ihan ekaksi äitini sanoi, että opetat ne kaikki samaan rytmiin eli syömiset ja nukkumiset ja yllätys yllätys viikon parin päästä ne vauvat olivat kuin kellot, eli oppivat nukkuu ja syömään samaan rytmiin, jolloin oli suuri helpotus meille vanhemmille. Ulkoilut oli myös samaan aikaan (vaunuissa nukkuminen). Sitten laitettiin vauvat eri huoneeseen nukkumaan, joten pienet ähinät jäi kuulematta mutta itku kyllä kuului. Autuas sitä aikaa, kun saimme nukuttua yöt yhdellä heräämisellä ja kolmen kuukauden iässä jätetettiin yösyötöt kokonaan pois, jolloin vauvat nukkuivat poikkeuksetta yöt ilman heräilyä.
Jos joku vauvoista oli levoton niin äitini neuvoi minua käärimään kapaloon (johonkin pehmeään puuvillafilttiin vaikka), ja lapsi ihan selvästi rauhoittui vaikka ensin saattoi vähän protestoida. Monta kertaa vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia.

Neuvolan ohjeilla meidän ois pitänyt palkata 1 henkilö lisää meille hoitamaan lapsia ja syöttää ja nukuttaa kukin omaan rytmiinsä. No meillä ei ollut sellaisia varoja eikä mies voinut töistä pois jäädä, joten oli keksittävä jokin muu ratkaisu. Aluksi noudatin neuvolan ohjeita ja tilanne meni kokoajan vaan hullummaksi. Sitä rumpaa kun olisin jatkanut niin varmaan olisin joutunut itse hoitoon.

mä oon kans kuullu näistä "kellotetuista lapsista", etenki monikko perheissä, joten se varmasti vois olla hyvä juttu, siis toi mitä kolmosten äiti sanoikin että alat tehdä samaan aikaan samat asiat. Ite en oo kummallakaan omalla lapsella asiaa koittanu. Nyt tällä toisella oli vähän samanlaiset kuviot ku teillä, illalla vein monen mónituista kertaa nukkumaan ja syötin kunnes sain taas viiden minuutin päästä hakea pois, yleensä väänti vielä kakat joskus puolen yön aikoihin ja sen jälkeen saattoi alkaa haaveilla nukahtamaisesta. Tätä kesti varmaan tonne johki pariin kuukauteen ja sit alko helpottamaan, sitten kun alko tulla tossa myös vähän paremmin JOTAIN rytmiä niin aloin kylmästi säännellä viimeisiä vaunupäikkäreitä, herättelin jos aiko mennä pitkäksi. Eipä mulla muuta apua ole antaa, noi edelliset vastaukset oli ihan hyviä. Viereen en lasta ottaisi, koska ajattelen että kyllä sinun pitää edes saada nukkua yksin/rauhassa silloin kun on siihen mahdollisuus???mutta tää on ihan mun henk. koht mielipide.

Hei! meillä oli esikoinen ihan mahdoton yökukkuja mahavaivoineen.Rytmi oli ihan päälaellaan. Toisellakin oli (kohta 3kk) samoja, joskin lievempiä, taipumuksia. Meillä rytmi aikaistui kolmisen viikkoa sitten sillä (ehkä) kun lähdimme ekan kerran avoimeen päiväkotiin esikoisen kanssa. Jouduin siis herättämään hänet "yöunilta" ja tekemään aamupesut tms aikaisemmin. illalla seurustelen vauvan kanssa kovasti ja jos meinaa liian aikaisin alkaa nuokkumaan, mennään lämpimälle kylppärin lattialle ilmakylpyjen ottoon. Vauva tykkää siitä ja piristyy ellei tietenkin ole ihan liian väsynyt. Tsemppiä ja voimia!

vielä lisään kun ehdin rauhassa lukea kirjoituksessa että kyllä varmasti voisit alkaa tuota aamua rytmittämään pikkuhiljaa herättämällä varovasti pikkuhiljaa aikasemmin niin alkais hakea sitä rytmiään sit päivään. Vaikka kaikki opukset tietty sanoo ettei noin pientä saa herättää mut kyllä meillä herätettiin sillai (kun joskus oli pakko päästä esikoisen kanssa lähtemään ja yks veti yöunia yhteentoista) niin mentiin vaan touhaamaan jotain ääreen niin kyllä heräs tai sit ihan herättelin. Siitä se jotenki päivärytmi löytyi.

Hei!
En osaa antaa vinkkejä, mutta otan osaa suruusi. Olen käynyt läpi samankaltaisen tilanteen tosin sillä tavalla, että yllättäen huollettavakseni tulleet lapset olivat sisaruksiani eivätkä omia lapsiani. Voimia! Kyllä sinä selviät ja lopulta olet vahvempi kuin kukaan muu.

Meillä oli samanlainen vauva-aika tuolla pojallamme. Ensin ei nukkunut yhtäkään yötä ja sitten kun alkoi "nukkumaan", niin nukahti vasta 04-06 aamulla.

Kokeilimme rytmittämistä, mutta poikaa ei yksinkertaisesti voinut pitää hereillä väkisin.

Kokeilimme kapaloimista, mutta poika huusi kuin pieni eläin kapalossa.

Kokeilimme vieressä nukuttamista, toisessa huoneessa nukuttamista ym. mutta eipä niistä apua ollut.

Lopulta nukuin korvatulpat korvissa, että sain edes vähän aikaa nukuttua.. Tietty jos lapsi itkee, niin eihän se sitten mitään auta.

Toivottavasti tuo tilanteenne ei kestä kauaa, meillä tuo vaihe meni ohi juuri 4kk ikäisenä..

Hae tosiaan apua. Vauvasi saattaa vaistota sinunkin mielialasi ja se vaikuttaa hänen uniinsa. Voimia paljon!!

Vastoin kaikki "määräyksiä", minä olen herätellyt molempia lapsia päiväunilta, jotta yöunet on saatu kohdalleen. Etenkin toisen kanssa yöunet oli saatava suurin piirtein yöhön, koska päivisin ei voi nukkuva univelkaansa pois. Meillä 2-vuotias nukkuu vielä päiväunet, mutta vauva taas valvoo juuri siihen aikaan.
Eli jos vauvan viimeiset unet näyttävät venyvät liian pitkiksi, olen hakenut vaunuista pois ja siinä riisuessa vauva virkistyy riittävän paljon. Jos aamuisin vauva nukkuu pitkään, niin jossain vaiheessa käy avaamassa oven ja pimennysverhot, tämä yleensä riittää herättämään vauvan. Jos se ei tehoa, niin 2-vuotiaani pitää kyllä kovaäänisillä leikeillään huolen, että pitkään ei nukuta.
Joka paikassa sanotaan, että lapsia ei saisi herättää päiväunilta, mutta katson meillä kaikille olevan asiat paremmin, kun äidilläkään ei ole monen kuukauden univelkaa. Eli minä neuvoisin muokkaamaan vauvan päivärytmiä. Meillä se alkoi jo hieman ennen 3 kuukauden ikää. Nyt vauva nukahtaa 20.30-22 ja heräilee 7-9, muutamalla yösyötöllä.

Paljon voimia sinulle!!

Meillä on myös saman ikäinen vauva kuin ap:llä ja lisäksi maatila, jossa lehmiä. Nyt syksyllä navetta ja peltokiireiden takia olen joutunut rytmittämään vauvamme päiväunet niin että pääsen itse lypsylle aamulla ja iltapäivällä ja saisin vielä jopa nukkua yöllä. Päiväsaikaan vaan herättelet vauvaa rauhallisesti päiväunilta ja sitten vaan seurustelua ja muuta ohjelmaa että vauva virkistyy ja sitten nukkumaan kun tarve vaatii. Tärkeää on että vauvan herättäminen on rauhallista ettei vauva stressaannu touhusta ja vauvaa ei väkisin pidetä hereillä. Valojen säätely on myös hyvä juttu eli kaikki valot päälle = päivä ja kaiiki valot pois = nukkuma-aika. Kyllä vauva vähitellen oppii uuden rytmin.
Kapalointia kannattaa myös kokeilla. Reilun kahden kuukauden ikäinen on juuri oppinut viuhtomaan käsillä ja jaloilla ja pelkästään siinä on niin paljon ohjelmaa että rauhoittuminen on vaikeaa. Tsemppiä kovasti teidän perheelle!!

Yhteistyössä