Miten tähän suhtautuisi :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
7-luokkalainen poikani oli tänään kaadettu muka "leikillään" maahan selälleen ja hän satutti selkänsä. Huuli väristen kertoi asiaa ja ihmettelen ihan siitä syystä, että yleensä ei tahdo kertoa koulusta oikein mitään. Kun sitten tarkemmin kyselin niin alkoi selittämään, että "niin tehdään muillekin välillä ja ei se oikeastaan sattunut...jne." Silti selvästi selkä on kipeänä.

Tiedän että tämän ikäisten juttuihin ei voi kauheasti puuttua, mutta mitä tekisitte itse vastaavassa tilanteessa? Ja ei ole muuten ensimmäinen kerta, kun jotain yläasteen aikana tapahtuu. Kun kysyn, että kiusataanko niin aina vastaa että ei....

Hankalaa... niin se taitaa olla, että pienet lapset - pienet murheet, isot lapset - isot murheet :(

Mä varmaan selittäisin, että toisen satuttaminen henkisesti/fyysisesti on kiusaamista. Sitten yhdessä tuumittaisiin miten siitä jatketaan. En kuitenkaan missään nimessä jättäisi asiaa tuohon. Minusta oman lapsensa asioihin saa puuttua niin kauan kuin heidän vanhempanaan on. Jos vieläpä alaikäistä lastani on satutettu koulussa, niin se piru vie kuuluu minullekin ja minä saan ottaa asian hoidettavakseni.

Ottaisin yhteyttä opettajaan. Jos välitunnilla tapahtuu vahinko tai tahallinen onnettomuus, välituntivalvojien pitäisi tietää mitä on tapahtunut. Voihan olla, että vamma on vähäinen, mutta välttämättä se ei sitä ole. Jos omalle oppilaalleni sattuisi jotain välitunnilla, ilmottaisin vanhemmalle. se on tärkeää jo vakuutusasioidenkin takia, jos siis vamma edellyttää lääkärin hoitoa tai tarkastusta tms.

Jos luokalla on tapana leikkiä liian rajuja leikkejä, niihin pitää puuttua, vaikei kyse olekaan kiusaamisesta. Ja jos taas tilanne johtuu kiusaamisesta pitää siihen tietenkin myös puuttua.

Vanhempien ei pitäsi keskenään asioista selvitellä. Opettajan täytyy tietää tilanteesta, että voi siihen puuttua. Vapaa-ajan pulmissa tietenkin vanhemmat hoitavat asiat keskenään, mutta jos kyse koulukavereita, opettajan hyvä olla tilanteista tietoinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti-Kengu:
Ottaisin luokkakavereiden vanhempiin yhteyttä,jos tuntee.Opettajaankin voisi olla yhteydessä asian tiimoilta.

Yhteistyössä