Miten tähän on tultu!! työasiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Palaisin lyhennettyä työaikaa tekemään, mutta kannatus on +/-0. Miten voi olla mahdollista tämän päivän Suomessa, ettei työnteko kannata?

Paluu töihin merkitsee kohdallani kht menetystä ja kahden lapsen osa-aikaista hoitoa. Palkka miinus verot käteen on 700-800€ ja vastaavasti menetän 500€ kht ja maksan vähintään 230€ hoitomaksuja noista kahdesta. Vaikka kuinka lasken, tuossa yhtälössä ei ole mitään järkeä. Lisäksi työmatka-ajot on 40 km yhteen suuntaan, eli 80 km päivässä tuolloin, kun mulla olis työpäivä.

Kaipaan työtä, mutta en halua lapsia kokoaikaiseen hoitoon vielä. Lupasin pomolleni jo, että tulen, mutta nyt kaduttaa suuresti.
Miten tää voi olla mahdollista??!!!

Eikös sitä sanota, että työtä tekemällä ei rikastu..
On kyllä aika p...a tilanne :( Olisi varmaan kannattanut ottaa raha-asioista ensin selvää..

Ei oo ennen ollu näin, kun aiemmin lähdin hoitovapaalta töihin. Tuolloin se oli vielä kannattavaa sen verran, että ainakin selkeesti plussalle jäi. Nyt on hoitomaksuja kahdesta, aiemmin ei. Ja kht on noussut, kiitos kuntalisän.

Onko sulla ketään kotiäiti tuttua, joka voisi ottaa pimeästi lapsesi hoitoon. Nostaisisit siis khtuen ja siitä maksaisisit hänelle? Laitonta kyllä, mutta ei sun töihin paluu muuten ole järkevää.

Onko sulla ketään kotiäiti tuttua, joka voisi ottaa pimeästi lapsesi hoitoon. Nostaisisit siis khtuen ja siitä maksaisisit hänelle? Laitonta kyllä, mutta ei sun töihin paluu muuten ole järkevää.

ja mitä sitten kun hoitaja sairastuu, tai hänen lapsensa? Sovittava varahoito, vakuutukset jos jotain sattuu ym. ja kaiken lisäksi menee ystävyys. Ei kannata.

ja mitä sitten kun hoitaja sairastuu, tai hänen lapsensa? Sovittava varahoito, vakuutukset jos jotain sattuu ym. ja kaiken lisäksi menee ystävyys. Ei kannata.

Tätä oon miettiny kans. Kuka halvalla ottais lapseni hoitoon? Jos ottaisikin, niin aika hankala yhtälö on. Musta tää systeemi on mätä. Toki kotona hoitamista suosin ja sen tukemistakin kannatan. Mutta että työ ei kannata!! Eikö töitä tehdä elannon eteen?
Musta kotona tukeminen on mennyt askeleen liian pitkälle. Minun tapauksessa ainakin :(

No minä sanoi itteni irti: työmatka olis ollut 45 sivu ja hoitomaksut 450e ja tuokulut siihen päälle, jäin tyttömäksi ja saan ansiosidonnaista ja alan opiskelemaan sen turvin ja olen 2 vuotta ainakin vielä kotona.

No onhan tuossa yhtäslössä se hyvä puoli, että pääset takaisin töihin, kun sinne kerta kaipaat. Eikä lapsille tule pitkiä hoitopäiviä tai täyttäviikkoa. Ja et sentään jää miinukselle.

Onkohan noita kodinhoidontukia nostettu liikaa jos kerta on kannattavampaa jäädä kotiin kuin tehdä töitä...? :o

[QUOTE="vieras";22236216]No minä sanoi itteni irti: työmatka olis ollut 45 sivu ja hoitomaksut 450e ja tuokulut siihen päälle, jäin tyttömäksi ja saan ansiosidonnaista ja alan opiskelemaan sen turvin ja olen 2 vuotta ainakin vielä kotona.[/QUOTE]

Jos sanoo ittsensä irti, ei saa nasiosidonnaista, kun alkuun on aikas pitkä karenssi!!

No onhan tuossa yhtäslössä se hyvä puoli, että pääset takaisin töihin, kun sinne kerta kaipaat. Eikä lapsille tule pitkiä hoitopäiviä tai täyttäviikkoa. Ja et sentään jää miinukselle.

Onkohan noita kodinhoidontukia nostettu liikaa jos kerta on kannattavampaa jäädä kotiin kuin tehdä töitä...? :o

Ainoa miinus on työmatkakulut. Ne on suoraan miinusta sitten :(

Niinpä. Sitä minäkin laskeskelin, kun edellinen äitiysloma loppui. Kotona ollessa Kelan tuet+kuntalisä reilut 500 kuussa käteen, töissä ollessa sain palkkaa käteen 1200 euroa ja siitä pitäisi vielä maksaa hoitomaksuja lähes 500. Kun huomioi että tarvittaisiin toinen auto mihin verot+vakuutukset+bensat, niin töistä olisi jäänyt käteen se töissä käymisen ilo ja ehkä muutama kymppi. Joten, päätin olla kotona kunnes nuorempi lapsi on 3 v. :) Olisin varmaan ollut muutenkin, mutta eipä ollut vaikea päätös tai suuri taloudellinen uhraus.

[QUOTE="a p";22236259]Ainoa miinus on työmatkakulut. Ne on suoraan miinusta sitten :([/QUOTE]

Aivan. Työmatkoista saattaa kertyä ihan kivoja summia. Ajattelin että se työhön meno olisi kaikkien kulujen jälkeen +-0

Oletko laskenut hoitokuluihin mahdolliset vähennykset. Lyhyempi hoitoaika, vapaapääivät yms...

[QUOTE="a p";22236246]Jos sanoo ittsensä irti, ei saa nasiosidonnaista, kun alkuun on aikas pitkä karenssi!![/QUOTE]

No kyllä sen karenssin jälkeen saa, sanoin itteni irti niin että oli vielä sen 3 kk hoitovapaata, joten ihan ilman rahaa ei tarvinnut olla.

Montako päivää viikosta tekisit töitä? Vai teetkö lyhennettyä päivää? jos vapaapäiviä on viikossa enemmän kuin työpäiviä, niin tuo on ihan hyvä diili, mutta jos teet lyhennettyä päivää, ei kannata noilla työmatkoilla. Työmatkathan saa verotukseen vähennyksisksi ja verotushan on muutenkin mienempi suhteessa kuin sosiaalietuuksista, joten ei sen kyllä ihan samaan pitäisi mennä.

Montako päivää viikosta tekisit töitä? Vai teetkö lyhennettyä päivää? jos vapaapäiviä on viikossa enemmän kuin työpäiviä, niin tuo on ihan hyvä diili, mutta jos teet lyhennettyä päivää, ei kannata noilla työmatkoilla. Työmatkathan saa verotukseen vähennyksisksi ja verotushan on muutenkin mienempi suhteessa kuin sosiaalietuuksista, joten ei sen kyllä ihan samaan pitäisi mennä.

3 päivää viikossa, ja ne päivät on jotakuinkin joka toinen päivä sitten. Kolmas päivä on vaihdellen joka toinen viikko 4h ja joka toinen viikko 6h ja muut 8h päiviä.
Mies väitti, että mulla olisis liian vähän työajoja noinkin "lyhyellä" työmatkalla, että sen saisi riittävästi verotuksessa huomioon. Eli aika mitätön hyöty verotuksessa tulis työmatkakuluista.

Aivan. Työmatkoista saattaa kertyä ihan kivoja summia. Ajattelin että se työhön meno olisi kaikkien kulujen jälkeen +-0

Oletko laskenut hoitokuluihin mahdolliset vähennykset. Lyhyempi hoitoaika, vapaapääivät yms...

Laskin että kaksi lastani saisi ehkä yhden lapsen kokoaikahoitomaksulla. Siis tuon 230€/kk, vai joko hoitomaksut on tuotakin korkeammat? Eli lasten hoitoaika olisi n.50%-80%, koska työpäiviä viikossa kertyy kuitenkin 3, eli kuukaudessa n. 12-15 hoitopäivää, keskimäärin tuon 12.

vai onko palkkoja jätetty nostamatta. Otetaan huomioon kuitenkin et kaikki kulut nousee koko ajan.

[QUOTE="a p";22236452]Laskin että kaksi lastani saisi ehkä yhden lapsen kokoaikahoitomaksulla. Siis tuon 230€/kk, vai joko hoitomaksut on tuotakin korkeammat? Eli lasten hoitoaika olisi n.50%-80%, koska työpäiviä viikossa kertyy kuitenkin 3, eli kuukaudessa n. 12-15 hoitopäivää, keskimäärin tuon 12.[/QUOTE]

Yhden lapsen kokoaikamaksu on 254e, toisesta sisarusvähennyksen jälkeen 233e. puolipäivähoito max 14 päivää/kk on täällä 170e, toisesta varmaan parikymppiä vähemmän. Kannattaa kysyä suoraan verotoimistosta tuo matkakulukorvausasia. Aika pieni palkka kyllä jää käteen, onko se tosiaan 3/5 osaa sun kuukausipalkastasi?

[QUOTE="vieras";22236527]Yhden lapsen kokoaikamaksu on 254e, toisesta sisarusvähennyksen jälkeen 233e. puolipäivähoito max 14 päivää/kk on täällä 170e, toisesta varmaan parikymppiä vähemmän. Kannattaa kysyä suoraan verotoimistosta tuo matkakulukorvausasia. Aika pieni palkka kyllä jää käteen, onko se tosiaan 3/5 osaa sun kuukausipalkastasi?[/QUOTE]

kyllä on, kun vähentää veron. Tää menee pahemmaksi, kuin mitä laskin eka itse!!
Voinko oikeesti perua työhön paluun, voinko? Tietty voin, mutta ei varmaan katsota asiaa hyvällä. Eli kokonaistyöaika olis mulla tasan 67%, laski esimieheni. Ja se jakautuisi juurikin noin eli 2 päivää viikossa 8h ja yksi lyhyempi päivä. Mun palkka bruttona on nipin napin alle 2000€.

Yhteistyössä