Miten täysimetys onnistuu useamman lapsen äidiltä?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Vauva nyt 3,5kk ja 2 vanhempaa 5 ja 3v. Vauva on alusta asti syönyt usein ja nyt olen antanut tuttelia lisänä ja ruokaväli onkin pitempi,mielellään imettäisin mutta en kyllä aio kahta vanhempaa jättää huomiotta sen takia että vauva haluaa rinnalle tunnin välein..
 
Helpompihan imetys on kuin tuttelin käyttö :/ Mutta toki ennenkuin maitotaso nousee voi imettäminen viedä turhaa aikaa ja väsyttää, mutta eikö imetyksen voisi suorittaa sielä missä isommat sisaretkin on?
 
vieras
vauva kantoliinaan. Meillä lasten ikäero 1 v 6 kk ja täysimetin molempia ekat 6 kk. Hyvin se onnistui kuopuksen kanssakin, vaikka hän söi usein ja esikoinen oli tosi pieni silloin vielä. Usein esikoinen istui mun vieressä sohvalla nukke sylissään ja paita korvissa ja "imetti" myös. :D Kuopus oli paljon liinassa, usein nukkuikin siinä.
 
Mulla oli vain yksi lapsi ja täysimetetty vauva, mutta hyvin onnistui. Pystyin esim. lukemaan esikoiselle (ikäeroa 2 v) kirjaa kun vauva oli rinnalla, vauva oli rinnalla ja esikoinen toisessa kainalossa. Vauva oli kantoliinassa rinnalla kun tein jotain esikoisen kanssa, jne.

Mutta pullorumbaan mun aika EI olisi riittänyt.
 
ap
Tuttelia kun annan vauva vetäsee hetkessä pullon ja on tyytyväinen 2-3h,imettää pitää vähintään 30min kerralla ja tunnin välein syö..Tuntuu että en kerkeä kahden vanhimman kanssa tekemään mitään jos vaan imetän.Kantoliinaa olen harkinnut..se vois olla ratkasu.
Mielellään pitäsin sylissä myös näitä kahta ja leikkisin jotain heidänkin kanssaan rauhassa.
 
vieras
jos vauvalla on tiheän imun kausi? Silloin yleensä viihtyy rinnalla usein. Ja tosiaan mikä estää sua ottamasta muitakin lapsia siihen viereen? Lue heille tai ole vieressä ja juttele kun he vaikka piirtävät tai rakentavat legoilla tms. Menee siihen pullon lämmitykseenkin aikaa ja niiden pesemiseen yms.
 
ap
Tihenimun kautta on kestänyt koko vauvan ikä,tuota kantoliinaa kokeilen siinä olisi kädet vapaana.Pullo nyt lämpiää hetkessä ja ne voi pestä kun kaikki jo nukkuu et ei se meidän elämää vaikeuta,enkä imetystä koe juurikaan hankalaksi enkä haluaisi lopettaa,mietin vaan miten saisin yhdistettyä imetyksen tähän arkeen niin että aikaa jäisi myös vanhemmille lapsille riittävästi.
 
imettäähän voi "missä vaan" ilman ennakkovalmisteluja. ainakin meillä se toimi ja lapsi söi melkein missä vaan, ainoastaan illalla halusi sänkyyn. Saatoin vaikka pelata jotakin peliä kakkosen kanssa vauva sylissä tai lukea hänelle-
 
Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Onhan tuo onnistunu, en oo kyllä ees miettiny miksi ei onnistuisi.. :ashamed:


Kuinka usein teidän vauva syö?
Emmie kauheesti ole sitäkään ajatellut. Syö kun syö. No siis kyllä ihan pienenä söi sen 1-2-3 h välein, nyt on jo melkein 5kk ja syö 2-5h välein. Riippuen vuorokauden ajasta jne.

Lisään vielä;

Aamulla syö 5-6 aikaan, sit seur kerran noin 7-8 aikaan, sit 9 aikaan, sit ehkä joskus 12 aikaan, sit joskus 15 aikaan joskus vasta myöhemminkin.. Ja sit 18 aikaan ottaa unoset.. Ja syö vielä 19-20 aikaan ja käy yöunilleen... Joskus syö sit puoliltaöin.. Mut siis niin paljo vaihtelee, että on ihan vaikee sanoa miten usein syö... Jos ei malta syyä niin sit syö tunnin sisällä uudelleen. On siis aika herkkä metelille ja ulkoisille ärsykkeille.
 
Itse täysimetin junioria myös tiheästi. Isommat lapset olivat vauvan syntyessä 3,5 v sekä 1v 10kk.
Jostain syystä en edes ajatellut että ei onnistuisi. Mä vaan imetin ja nukutin vauvan hänen tarpeidensa mukaan. Joko makkarissa tai olkkarissa missä isommat lapset leikkivät.
Imetin vauvaa mm ruokapöydässä kun toiset lapset söivät. Tai ollessani kylpyvahtina.
Isompia lapsia voi huomioida vaikka imettäisikin vauvaa =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En tiedä sit olenko poikkeus kun en osaa vaan imettää imettää ja imettää ja jättää kaikkea muuta huomiotta.
Onhan se totta, että kodin pitää olla semmonen, ettei toi parivuotias tee tuhoja kovin pahasti sillä välin kun on jumissa vauvassa tissin kanssa. Ja pitää koko ajan olla varuillaan ja saattaa tulla "äkkilähtö" kesken imetyksen velipojan perään.. Imetän joskus jopa seisaaltaan vauva sylissä. Ja sit tosiaan meillä tuo keskimmäinen ja vanhimmainen tappelee aika paljon ja mekkaloi, niin siitä vauva ei tykkää ruokahetkinä yhtään, irrottaa otteen tissistä ja on tosi levoton..
 
Kimppa
Mulla ei imetys onnistunut kovinkaan hyvin (imetin kyllä 4kk) kakkosella kun esikoinen oli 2,5-vuotias. Kuopus vaati imettämiseen paljon aikaa ja rauhaa. Oli vaikeaa rauhoittua imettämään kun 2,5-vuotias oli häippäisemässä ulos tai tekemässä jotain muuta kiellettyä.

Pullolla syöttäminen vei yksinkertaisesti vähemmän aikaa ja siitä oli helpompi rynnättä pelastamaan esikoinen jostain kielletystä tekemisestä. Kun olin kipeä synnytyksestä, en pystynyt imettämään kuin makuullaan. Siitä ei vain niin nopsasti noustukaan esikoisen perään. Tuo 2,5-vuotias ymmärsi jo _aika_ paljon kieltoja, muttei todellakaan aina totellut..

Imetysfanaatikot kyllä sanovat, että imettää voi missä vain ja milloin vain, maitoa tursuaa rinnoista ylenmäärin ja "kyllä se siinä kantoliinassa roikkuu ja imee tissiä", niin voin sanoa, että ei olisi onnistunut minun kohdallani :LOL:
 
Kimppa
Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En tiedä sit olenko poikkeus kun en osaa vaan imettää imettää ja imettää ja jättää kaikkea muuta huomiotta.
Onhan se totta, että kodin pitää olla semmonen, ettei toi parivuotias tee tuhoja kovin pahasti sillä välin kun on jumissa vauvassa tissin kanssa. Ja pitää koko ajan olla varuillaan ja saattaa tulla "äkkilähtö" kesken imetyksen velipojan perään.. Imetän joskus jopa seisaaltaan vauva sylissä. Ja sit tosiaan meillä tuo keskimmäinen ja vanhimmainen tappelee aika paljon ja mekkaloi, niin siitä vauva ei tykkää ruokahetkinä yhtään, irrottaa otteen tissistä ja on tosi levoton..
Meilläkin on koti hyvin "baby-proofattu", mutta kyllä vain 2,5-vuotias silti keksii aina jotain kiellettyä. Mikään pehmustettu hullujenhuone talomme ei kuitenkaan ole, vaikka välillä meininki sellaista onkin ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Mulla ei imetys onnistunut kovinkaan hyvin (imetin kyllä 4kk) kakkosella kun esikoinen oli 2,5-vuotias. Kuopus vaati imettämiseen paljon aikaa ja rauhaa. Oli vaikeaa rauhoittua imettämään kun 2,5-vuotias oli häippäisemässä ulos tai tekemässä jotain muuta kiellettyä.

Pullolla syöttäminen vei yksinkertaisesti vähemmän aikaa ja siitä oli helpompi rynnättä pelastamaan esikoinen jostain kielletystä tekemisestä. Kun olin kipeä synnytyksestä, en pystynyt imettämään kuin makuullaan. Siitä ei vain niin nopsasti noustukaan esikoisen perään. Tuo 2,5-vuotias ymmärsi jo _aika_ paljon kieltoja, muttei todellakaan aina totellut..

Imetysfanaatikot kyllä sanovat, että imettää voi missä vain ja milloin vain, maitoa tursuaa rinnoista ylenmäärin ja "kyllä se siinä kantoliinassa roikkuu ja imee tissiä", niin voin sanoa, että ei olisi onnistunut minun kohdallani :LOL:
Ehkä mä olen sitten vaan niin yksinkertainen, että en ole edes viitsinyt pähkäillä miten vaikeaa on imettää vauvaansa, vaikka ympärillä tapahtuis mitä. Imetysfanaatikkona en itseäni pidä. Olen vain imettänyt ilman stessaantumista asiasta.
 
Kimppa
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Mulla ei imetys onnistunut kovinkaan hyvin (imetin kyllä 4kk) kakkosella kun esikoinen oli 2,5-vuotias. Kuopus vaati imettämiseen paljon aikaa ja rauhaa. Oli vaikeaa rauhoittua imettämään kun 2,5-vuotias oli häippäisemässä ulos tai tekemässä jotain muuta kiellettyä.

Pullolla syöttäminen vei yksinkertaisesti vähemmän aikaa ja siitä oli helpompi rynnättä pelastamaan esikoinen jostain kielletystä tekemisestä. Kun olin kipeä synnytyksestä, en pystynyt imettämään kuin makuullaan. Siitä ei vain niin nopsasti noustukaan esikoisen perään. Tuo 2,5-vuotias ymmärsi jo _aika_ paljon kieltoja, muttei todellakaan aina totellut..

Imetysfanaatikot kyllä sanovat, että imettää voi missä vain ja milloin vain, maitoa tursuaa rinnoista ylenmäärin ja "kyllä se siinä kantoliinassa roikkuu ja imee tissiä", niin voin sanoa, että ei olisi onnistunut minun kohdallani :LOL:
Ehkä mä olen sitten vaan niin yksinkertainen, että en ole edes viitsinyt pähkäillä miten vaikeaa on imettää vauvaansa, vaikka ympärillä tapahtuis mitä. Imetysfanaatikkona en itseäni pidä. Olen vain imettänyt ilman stessaantumista asiasta.
En mäkään Pähkäillyt miten vaikeaa on imettää vauvaa, vaan vaikeaa siitä vain tuli. Esikoisen kanssa minulla ei ollut mitään ongelmia imetyksessä, joten voin ollan NIIN ymmärtämättä, jos joku ei onnistukaan esikoisen imettämisessä ;) Eihän siinä VOI olla mitään vaikeeta tai hankalaa kun ei mullakaan ollut! ;)

Mun "ongelma" tosiaan oli, että en voi olla hermostumatta jos esikoinen tekee jotain kiellettyä tai stressaamatta jos se touhuaa mitä touhuaa enkä pysty olemaan sen kannoilla. Mutta hyvä että edes sen 4kk sinnittelin :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Mulla ei imetys onnistunut kovinkaan hyvin (imetin kyllä 4kk) kakkosella kun esikoinen oli 2,5-vuotias. Kuopus vaati imettämiseen paljon aikaa ja rauhaa. Oli vaikeaa rauhoittua imettämään kun 2,5-vuotias oli häippäisemässä ulos tai tekemässä jotain muuta kiellettyä.

Pullolla syöttäminen vei yksinkertaisesti vähemmän aikaa ja siitä oli helpompi rynnättä pelastamaan esikoinen jostain kielletystä tekemisestä. Kun olin kipeä synnytyksestä, en pystynyt imettämään kuin makuullaan. Siitä ei vain niin nopsasti noustukaan esikoisen perään. Tuo 2,5-vuotias ymmärsi jo _aika_ paljon kieltoja, muttei todellakaan aina totellut..

Imetysfanaatikot kyllä sanovat, että imettää voi missä vain ja milloin vain, maitoa tursuaa rinnoista ylenmäärin ja "kyllä se siinä kantoliinassa roikkuu ja imee tissiä", niin voin sanoa, että ei olisi onnistunut minun kohdallani :LOL:
Ehkä mä olen sitten vaan niin yksinkertainen, että en ole edes viitsinyt pähkäillä miten vaikeaa on imettää vauvaansa, vaikka ympärillä tapahtuis mitä. Imetysfanaatikkona en itseäni pidä. Olen vain imettänyt ilman stessaantumista asiasta.
En mäkään Pähkäillyt miten vaikeaa on imettää vauvaa, vaan vaikeaa siitä vain tuli. Esikoisen kanssa minulla ei ollut mitään ongelmia imetyksessä, joten voin ollan NIIN ymmärtämättä, jos joku ei onnistukaan esikoisen imettämisessä ;) Eihän siinä VOI olla mitään vaikeeta tai hankalaa kun ei mullakaan ollut! ;)

Mun "ongelma" tosiaan oli, että en voi olla hermostumatta jos esikoinen tekee jotain kiellettyä tai stressaamatta jos se touhuaa mitä touhuaa enkä pysty olemaan sen kannoilla. Mutta hyvä että edes sen 4kk sinnittelin :)
Mä ymmärrän jos joku ei onnistu imetyksessä. Koska ihmiset ovat erilaisia luonteeltaan. Itse stressaan kaikesta, mutta jostain syystä en imetyksestä.
Silti en leimaa korvikefanaatikoiksi heitä jotka eivät imetä.
Meillä esikoinen ja mediumi tekevät jotain kiellettyä imetin tai en :whistle:
 
ap
Imetys ei ole hankalaa,vaan se että aikaa ei jää muulle.Vanhemmat lapset ei juurikaan kiellettyä tee kun imetän mutta mulla ei riitä aikaa heille tällä menolla ollenkaan. Kantoliinaa kokeilen,haluan että pystyn päivässä keskittymään myös kahteen muuhun lapseen ja heidän leikkeihinsä ilman että mun kädet on sidottu pitämään vauvaa tissillä koko ajan.
 
No meillä ei nuorempi onneksi harrastanut maraton-ruokailuja. Onko ehkä omastakin asenteesta kiinni? Esikoinen kyllä saattoi olla rinnalla tuntitolkulla, mutta toinen ei. Voipi johtua myös olosuhteista :whistle:

Molempia täysimetin kuitenkin 6kk. Ja itseasiassa nuorempi on kasvanut nopeammin, vaikkei ole rinnalla asunut eikä edes öisin syönyt!!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
No meillä ei nuorempi onneksi harrastanut maraton-ruokailuja. Onko ehkä omastakin asenteesta kiinni? Esikoinen kyllä saattoi olla rinnalla tuntitolkulla, mutta toinen ei. Voipi johtua myös olosuhteista :whistle:

Molempia täysimetin kuitenkin 6kk. Ja itseasiassa nuorempi on kasvanut nopeammin, vaikkei ole rinnalla asunut eikä edes öisin syönyt!!
Mitä mun asenteessa olisi vikana?Olosuhteista mitä niistä?
 
eihän niitä isompia tarvi huomiotta jättää kun imetät... Niille voi lukea samalla kirjaa, jutella heidän kanssaa ja osallistua vaikka joihinkin heidän leikkeihinsä... Mun mielestä ne ajat kun vaavi oli rinnalla oli kaikista rauhallisimpi/parhaita aikoja keskittyä isompiin lapsiin, kun vaavi ei vaadi silloin huomiota kun on rinnalla...
 

Yhteistyössä