Miten täällä ollaan niin huonoja raha-asioissa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Oon huomannut, että täällä palstalla on tosi useasti joku, joka valittaa, ettei ole rahaa ruokaan ja elämiseen. Ja ollaan sossun asiakkaina, ikäänkuin se olis ihan normaali elämäntilanne.
Sori nyt vaan, mutta minua kummastuttaa. Oon ollut kotona kotiäitinä lähes aina ja lapsia on monta. Mieskin on rakennusalalla, eli ei mikään huipputienari ja silti ollaan aina tultu toimeen!! Ikinä ei ole tarvinnut ajatella sossuun menemistä.
Talo ollaan rakennettu muutama vuosi sitten ja meillä on kaks autoa.
En vaan tiedä, että onko se nuorempien juttu nykyään, ettei raha-asioitaan osata hoitaa vai mistä moinen johtuu. Itse olen kolmevitonen.
Saan varmaan palutetta, mutta kun kummastuttaa niin kummastuttaa. Miten esim. puhelinlaskuja voi kertyä niin kauheasti, että niitä ei voi maksaa!!? Haloo... kannattaiskohan soitella niin paljon? Meillä kuuden kännykän laskut joka kk maksettavana..

Jos en nyt ihan väärin muista, niin joko koulussa jo annetaan tai ainakin on suunnitteilla taloudenpidon opetus juuri siitä syystä, etteivät nuoret nykyään tiedä, ettei raha kasva puissa ja ettei velaksi voi elää.

uusavuttomuutta? sitä että pitää ostaa merkkivaatteita kun kaverinkin lapsilla on? eletään yli varojen? ja näyttää tosiaan olevan aika yleistä nykyään.. pitäis ehkä koulussa olla joku aine joka erikoistuisi elämänhallintaan =)

Rakennusalalla on kyllä huimasti paljon parempi palkka, kuin monilla muilla aloilla.

Siis ihan vaan huomautuksena, kyllä täällä monella tuntuu olevan raha-asiat sotkussa, mutta rakennusalan palkat on kyllä hyviä verrattuna todella moneen muuhun alaan, jos ei nyt ihan harjoittelijana ole.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kun ne tilanteet muuttuvat, voipi esim. jäädä yllättäen työttömäksi tai vaikkapa sairastua ja heti kyllä näkyy elämisessä.

Avainsana näissä asioissa on etukäteen varautuminen. Ei pidä elää niin, että esim. sairastuminen kaataa koko perheen talouden.

Alkuperäinen kirjoittaja nytkypylly:
uusavuttomuutta? sitä että pitää ostaa merkkivaatteita kun kaverinkin lapsilla on? eletään yli varojen? ja näyttää tosiaan olevan aika yleistä nykyään.. pitäis ehkä koulussa olla joku aine joka erikoistuisi elämänhallintaan =)

Juu, ja kun ne Reimatecit pitää vielä ostaa Hobby Hallista osamaksulla. ja kaupungin hienoimmat vaunutkin samalla metodilla, kun käytetty ei kelpaa.

Ehkä ne, jotka ovat kaikkein leväperäisimpiä raha-asioissaan, vain sattuvat notkumaan tällä palstalla? Toivottavasti tällä palstalla on vain keskimääräistä enemmän persaukisia tai muuten Suomen tulevaisuus alkaa olla aika kuralla... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Kun ne tilanteet muuttuvat, voipi esim. jäädä yllättäen työttömäksi tai vaikkapa sairastua ja heti kyllä näkyy elämisessä.

Avainsana näissä asioissa on etukäteen varautuminen. Ei pidä elää niin, että esim. sairastuminen kaataa koko perheen talouden.

Mutta joskus se vain on niin. Meillä mies joutui työttömäksi ja minä sairauden takia ammatin vaihtoon joten vitsit oli vähissä. Nyt olemme molemmat töissä.

Jos on pienituloinen niin taloutta voi heiluttaa kummasti yksikin suuri menoerä, kun ei ole niitä säästöjä takataskussa, kun joutuu elämään kädestä suuhun. :|
Niin, kaikilla ei todellakaan ole säästöjä. Itse säästän hikihatussa joitakin kymmeniä egejä kuussa ja vähän väliä tulee joku isompi lasku (puskan takaa ) johon saan säästöni tuhlattua! Mutta semmosta se on. :/

Hei, riippuu vähän sairaudesta. Sairauskulut voi olla sellaisia, että kulut on todella valtavia. Meillä yhden ihmisen sairaskulut (omavastuut!) oli 8500 euroa vuodessa, ja vakuutusta ei hänelle saanut.

Pärjättiin me silti, vaikeaa se oli välillä mutta kuitenkin omillamme pärjättiin.

Näin juuri. Aina pitää jäädä jonkun verran sukan varteen säästöön, eikä elää kädestä suuhun. Eikä etenkään toisten kädestä, kuten Karalahti... ;)

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Jos on pienituloinen niin taloutta voi heiluttaa kummasti yksikin suuri menoerä, kun ei ole niitä säästöjä takataskussa, kun joutuu elämään kädestä suuhun. :|
Niin, kaikilla ei todellakaan ole säästöjä. Itse säästän hikihatussa ja aina tulee joku isompi lasku (puskan takaa ) johon saan säästöni tuhlattua! Mutta semmosta se on. :/

Mutta sinulla on sentään järkeä varautua asioihin etukäteen ja hoitaa asiat kuntoon.

joillain on sitten vielä niitä henkisiä ongelmia niin paljon ettei pysty töihin. ja paikataan sitä omaa henkistä vajetta tekemällä lisää lapsia... kun kyllähän ne tulevat lapsetkin pitää jossain vaiheessa pystyä ruokkimaan kun se äidinmaito loppuu. eikä se minimiäippärahakausi nyt niin kauaa kestä että sillä talouden kuntoon saa.

tuon yhen ketjun ap:n ois kannattanu vaan tehdä abortti jos kerta mieskään ei halua lasta. ei voi oikeesti olla hyväksi että hän ei edes itse saa kunnolla syötyä raskaana ollessa ja kokoajan on tuommonen stressi!

mutta joillain se on kova pää...

Totta turiset.
Selityksiä miten siihen rahapulaan on jouduttu on yhtä monta kuin on ihmistä.
Mutta useimmiten syy on ihan omassa kulutuksessa ja vaatimustasossa.
Kun pitää olla niin päällä kuin alla määrättyjä merkkejä rahaa kuluu.
Se onko se mitenkään järkevää on toissijainen juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
Rakennusalalla on kyllä huimasti paljon parempi palkka, kuin monilla muilla aloilla.

Siis ihan vaan huomautuksena, kyllä täällä monella tuntuu olevan raha-asiat sotkussa, mutta rakennusalan palkat on kyllä hyviä verrattuna todella moneen muuhun alaan, jos ei nyt ihan harjoittelijana ole.

No, onhan se näinkin. Täytyy myöntää, ettei miehen plkka varmasti ihan surkea ole. Kokenut konkari on jo alalla.
Itse olen hoitoalan ammattilainen, enkä yltäisi samaan tienestiin kuin mieheni, jos olisin töissä.
Mutta ihmettelen silti tätä raha-asiaa. Kouluissa pitäisi toden totta opetella tätä elämänhallintaa. Mutta meillä 7/hlö kotona (vanhin asuu jo omassa asunnossa, lukiolainen) ja toimeen tullaan ja tämähän on tietenkin oma valinta. (Lapsiluku ja kotiäitiys)

Niin, kaikilla ei todellakaan ole säästöjä. Itse säästän hikihatussa joitakin kymmeniä egejä kuussa ja vähän väliä tulee joku isompi lasku (puskan takaa ) johon saan säästöni tuhlattua! Mutta semmosta se on. :/

niimpä.. mulla ei säästöjä todella ole, elän 10e toimeentulotulirajan yläpuolella ja joka sentti menee taatusti elämiseen. ehkä syksyllä saisikin jo muutaman kympin kuussa jemmaan kun pääsen harjoitteluun. mut oma vikahan se on kun en älynnyt säästää sitä varten et mies jättää..

Niin, kaikilla ei todellakaan ole säästöjä. Itse säästän hikihatussa ja aina tulee joku isompi lasku (puskan takaa ) johon saan säästöni tuhlattua! Mutta semmosta se on. :/

Mutta sinulla on sentään järkeä varautua asioihin etukäteen ja hoitaa asiat kuntoon.

No tähän asti on pärjätty kyllä...kantapään kautta olen joutunut opettelemaan. :whistle:

Eniten ihmetyttää lasten hankkiminen taloudellisesti ongelmallisiin oloihin. Se ei riitä, että ei ole työtä (eikä riittävää koulutusta työn saamiseksi) vaan lisäks on jatkuvasti laskut erääntyneet jollei ulosotossa ja vielä velat päälle. Puhumattakaan sosiaalisesta tukiverkosta. Sekään ei riitä ehkäisemään raskautumista, että itsellä ei ole tuloja vaan mieskin voi olla persaukinen. Ja loppujen lopuks sitä miestä ei sitten ole ollenkaan tai tilalle on tullut uusi persaukinen. Niin että tosiaan pitää toivoa, ettei palstan tilanne vastaa yhteiskunnan yleistä tilaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
mut oma vikahan se on kun en älynnyt säästää sitä varten et mies jättää..

Rahaa voi säästää vaikkei mielessä ajatuskaan erosta.

voi toki, meillä meni vaan ne mun äitiyspäivärahat ja lapsilisät mitä sain elämiseen. me rakennettiin ja kaikki säästöt ja rahat meni kyllä käyttöön mitä oli ja tuli.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:

niimpä.. mulla ei säästöjä todella ole, elän 10e toimeentulotulirajan yläpuolella ja joka sentti menee taatusti elämiseen. ehkä syksyllä saisikin jo muutaman kympin kuussa jemmaan kun pääsen harjoitteluun. mut oma vikahan se on kun en älynnyt säästää sitä varten et mies jättää..

Aina kannattaa pyrkiä elämään niin, että pärjää omillaan. Ei siihen voi luottaa, että puoliso on ja pysyy. Kaikki me kuitenkin loppupelissä vastataan itse itsestämme.

Yhteistyössä