Miten suhtautua lasten kavereihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Omia lapsia on kaksi tyttö ja poika,eskari ja ekaluokkalainen.

Omilla lapsillamme on rajat missä saa käydä kääntymässä ja kenenkään pihalle ei mennä ilman lupaa.
Monesti siis niin, että kaverit tulevat tästä hakemaan ja sitten jäävät meidän pihalle leikkimään. Nyt kun kokosimme trampoliinin, niin piha vetää naapureita ja vähän kauempaankin lapsia tähän.

Laskujeni mukaan tälläkin hetkellä pihassamme 7 tyttöä ja 2 poikaa.
Miten toiset rajoitatteko muiden lasten tuloa pihallenne ja pidättekö laskua, että kuinka monta saa olla kerrallaan?
Oikeasti pitäisi saada joku järki tohon touhuun, kun en halua olla mikään ilmainen lastenhoitaja koko kesää.
Lapset kuitenkin kaipaavat seuraa ja kivaa kun on kavereita, mutta kun tässä ravaa koko ajan porukkaa...

Monet lapset saavat olla ihan vapaasti. Vanhemmilla ei varmaan mitään tietoa missä lapset menevät. Ruoka ja iltapala-aikaan tulee soitto kotoa että nyt kotiin.

Mun lapset leikkii kavereidensa kanssa taloyhtiön yhteisessä leikkipaikassa, nurmikolla ei-kenenkään-pihassa, yms.

Meidän pihaan saa tulla vain, jos annan siihen luvan. 1-2 kaveria on sopiva määrä, enkä sitäkään joka päivä jaksa...

Lasten kaverit ovat meille oikeastaan aina tervetulleita. Niin sisälle kuin pihallekin. Kesällä ovat kyllä enimmäkseen pihalla, eivät aina meidän omassa pihassa vaan rakentavat majaa pienessä metikössä ja rakentavat patoja yms... läheisellä ojalla.

Minkä ikäisiä lapsia sinulla on? Ja minkä ikäisiä lapsia teillä siis vierailee? Mun vanhimmat on jo koulussa ja jos tuo vanhin lähtee kaverille niin en ihan tasan tarkkaan koko ajan tiedä missä hän on. Puhelimella saan kiinni jos asiaa ilmenee ja tyttö tulee aina kotiin kotiintuloaikaan viimeistään.
Nuorempien kanssa sitä tietää tarkalleen missä ovat.... Siis tarkoitan alle kouluikäisiä.

mä en koskaan pahastu siitä jos pihassa on paljon lapsia, sisälle en kyllä ota kuin 4maksimissaan kerralla. olen tyytyväinen että lapsilla on kavereita ja viihtyvät ulkoleikeissä

Lasten kaverit ovat meille oikeastaan aina tervetulleita. Niin sisälle kuin pihallekin. Kesällä ovat kyllä enimmäkseen pihalla, eivät aina meidän omassa pihassa vaan rakentavat majaa pienessä metikössä ja rakentavat patoja yms... läheisellä ojalla.

Minkä ikäisiä lapsia sinulla on? Ja minkä ikäisiä lapsia teillä siis vierailee? Mun vanhimmat on jo koulussa ja jos tuo vanhin lähtee kaverille niin en ihan tasan tarkkaan koko ajan tiedä missä hän on. Puhelimella saan kiinni jos asiaa ilmenee ja tyttö tulee aina kotiin kotiintuloaikaan viimeistään.
Nuorempien kanssa sitä tietää tarkalleen missä ovat.... Siis tarkoitan alle kouluikäisiä.

Aloitusviestini ensimmäinen lause sisältää omien lasten iät :)
Olen myös sitä mieltä, että kiva kun on kavereita, mutta jatkuvasti ja monta.
Pyydetään juotavaa, pitisiä käydä vessassa. Nälkäkin olisi... Siinä sitten koitat hienosti sanoa, että ei tarjoilu pelaa koko ajan.

Aloitusviestini ensimmäinen lause sisältää omien lasten iät :)
Olen myös sitä mieltä, että kiva kun on kavereita, mutta jatkuvasti ja monta.
Pyydetään juotavaa, pitisiä käydä vessassa. Nälkäkin olisi... Siinä sitten koitat hienosti sanoa, että ei tarjoilu pelaa koko ajan.

No kappas niinpäs sisältikin :D

Mä tarjoan vettä jos on jano. Tietenkin. Meillä kyllä pelaa ihan täysi tarjoilu. Pienemmät joutuvat käydä kysymässä vanhemmiltaan luvat, isommat saavat halutessaan syödä. Kesäisin laitan ruokaa aina "pataljoonalle" . :D Mutta ihan ok mun mielestä myös tarjota vain vettä, ja jokainen syököön kotonaan jos nälkä tulee.

Itse en näkisi tuossa muuta ongelmaa kuin sen, että jos joku lapsi loukkaa itsensä trampoliinissa, niin te olette vastuussa siitä. Jos mukana on vain tuttuja lapsia, tuskin tulee ongelmia, mutta vieraampien lasten vanhemmista ei koskaan tiedä, millaisen äläkän nostavat.

[QUOTE="...";23746179]Itse en näkisi tuossa muuta ongelmaa kuin sen, että jos joku lapsi loukkaa itsensä trampoliinissa, niin te olette vastuussa siitä. Jos mukana on vain tuttuja lapsia, tuskin tulee ongelmia, mutta vieraampien lasten vanhemmista ei koskaan tiedä, millaisen äläkän nostavat.[/QUOTE]

Jos kotoaan päästävät eskari-ikäiset liikenteeseen. Onko todellakin niin, että minä olen kaikista lapsista vastuussa. Jos omin päin ilman mitään luvan kysymistä asuvat päivän meidän pihalla?

Mitään ei ole vanhempien kesken sovittu, että tulevat meille.
Itse käyn välillä sisällä ja en aina edes ole tietoinen kuka taas tullut pihaamme, kun siis käyn sisällä.
Samaten omat lapset käyvät syömässä ja naapurijengi jää pihalle leikkimään.

En ole kaikkien kaverien vanhempien kanssa edes koskaan puhunut mitään. Ja nämä meille tulemiset ei ole siis mitään sovittuja juttuja.

Tietenkin silloin, kun on sovittu että kaveri tulee meille leikkimään olen vastuussa.

Tuttua kauraa meillä myös... Toi on NIIIIN rasittavaa. Meillä oli viime kesänä viä justi syntynyt vauva, eli mulla ei ollu todellakaan aikaa vahtia joka penskaa joka pihalla oli. Yritin välillä rajottaa lukumäärää, mutta ku silmä vältti, ni takasi ne tuli. Otin kylmän linjan ja päätin, et jos naapurien lapset saa mennä ja tullla niin ku lystää, ni mun tehtävä ei ole olla iltapäiväkerhona ja niitä vahtia. Jos jotain sattuu ni EVVK.

Mun ekaluokkalainen kyllä saa kulkea aika vapaasti tässä alueella. Kaikkien kavereidensa vanhempia en tunne. Syömään tulee kun on sovittu tai kun soitan.
Minusta se on ihan ok. Niin oli munkin lapsuudessa, että lössissä kulettiin milloin kenenkin pihalla :)

Jos kotoaan päästävät eskari-ikäiset liikenteeseen. Onko todellakin niin, että minä olen kaikista lapsista vastuussa. Jos omin päin ilman mitään luvan kysymistä asuvat päivän meidän pihalla?

Mitään ei ole vanhempien kesken sovittu, että tulevat meille.
Itse käyn välillä sisällä ja en aina edes ole tietoinen kuka taas tullut pihaamme, kun siis käyn sisällä.
Samaten omat lapset käyvät syömässä ja naapurijengi jää pihalle leikkimään.

En ole kaikkien kaverien vanhempien kanssa edes koskaan puhunut mitään. Ja nämä meille tulemiset ei ole siis mitään sovittuja juttuja.

Tietenkin silloin, kun on sovittu että kaveri tulee meille leikkimään olen vastuussa.

Olet vastuussa , jos vaikka postijooni liukastuu pihassasi talvella, ja tietenkin jos joku lapsi loukkaa itsensä teidän leikkivälkineissa! siksipä juuri en itse ota omaan píhaan kuin kaksi lapsivierasta kerrallaan, en ehdi vahtimaan enempää! kun olisi ruuanlaittoa ja kotitöitä muitakin..

Jos on pieni piha, niin kyllä rajaisin tota määrää jotenkin. Ja mä varmaan tekisin raakasti sillain, varsinkin jos on tuntemattomien muksuja piha puolillaan, että siinä on vesikannu ja mukeja, juokaa siitä, tossa herukkapensaan juurella saatte käydä pissalla. Ruokaa en tollaselle määrälle (9? vierasta lasta...?) rupeis tarjoamaan, jos ei olis erikseen sovittu. Tutut lapset, serkut tms. on asia erikseen.

Mun ekaluokkalainen kyllä saa kulkea aika vapaasti tässä alueella. Kaikkien kavereidensa vanhempia en tunne. Syömään tulee kun on sovittu tai kun soitan.
Minusta se on ihan ok. Niin oli munkin lapsuudessa, että lössissä kulettiin milloin kenenkin pihalla :)

Otatko itse vastuun lapsestasi jos jotain sattuu vai onko vastuu sitten sen kenen pihaan lapsi on mennyt? Jos siis käy kavereiden pihoissa tai sisällä?

Meillä sama juttu ekaluokkalaisen kanssa. Tunnen suurimman osan vanhemmat, muutaman vanhemman kaverin (10 v) vanhempia en tunne.

On tietyt rajat joita ei saa ylittää, kännykkä on mukana, lapsi tulee kotiin kun tulee tai sitten soittaa. Jos ovat menossa jonnekin normaalin reviirin ulkopuolelle, niin soittaa ja kysyy.

kun kyseessä näinkin pienet lapset niin rajaisin hieman sitä kaveri määrää joka lappaa pihaan.
Itsellä saman ikäiset lapset. Hoidan päivisin itse lapsia niin en tosiaan taho et illat piha notkuu naapurin kakaria. Mielummin sovin vahempien kanssa kuka tulee ja milloin ja kuin kauaksi aikaa. En todellakaan vahdi toisten lapsia.
Meillä ukko nukkuu päivisin kun tekee yö työtä niin viel vähemmän otan tähän pihaan muita karjuun.
Puisto on vieressä leikkiköön siellä.

Kyllä mä tuon ikäisten annan mennä kavereiden pihalle ja meidän pihalle saa tulla. Hauskaahan niillä on. SItten jos omat lapset alkaisi kärsiä kaverimäärästä alkaisin rajoittamaan hommaa. Eli jos ei enää itse saisi trampallaan pomppia kun on niin paljon muita.

Itse tietysti toivoisi rauhaa omalle pihalle, mutta minunkin mielestä on parempi, että lapset viihtyvät meidän pihalle kuin että pöllöilevät jossain muualla.

Otatko itse vastuun lapsestasi jos jotain sattuu vai onko vastuu sitten sen kenen pihaan lapsi on mennyt? Jos siis käy kavereiden pihoissa tai sisällä?

No kyllähän vanhemmilla on ensisijaisesti vastuu omista lapsistaan, mutta mitähän lakipykälät oikeasti sanovat siitä, jos jonkun pihalla on vaarallisia juttuja joissa joku vieras lapsi loukkaa itsensä. Meillä vain koululaiset saavat kulkea vapaammin ja pois omalta pihalta esim koulukaverinsa luokse. Eikä ekalla luokalla oleva saa mennä sinnekään ilman että lapsi kysyy ensin lupaa poistua omalta pihalta.

Meillä on joskus ollut poikamme seurana 9 poikaa yhtä aikaa eikä mitään häiriötä! Ihanaa huomata että meillä viihdytään ja että lapsellani on kavereita. Meillä lapset käyttäytyvät todella fiksusti eikä koskaan tartte puuttua mihinkään. Ajattele asia niin että olisi aika kurjaa jos lapsilla ei koskaan kävisi kavereita, kummanko valitset?

Tänään tuossa meidän pihassa oli vähimmillään 3 ja enimmillään vissiin 8 lasta ja kiihkeä futismatsi meneillään. En ole koskaan kieltänyt pihalle tulemasta. Päinvastoin minusta on kiva kun leikkivät tuossa (tiedänhän ainakin missä omat on ;-)). Trampalle sen sijaan on ehdoton turvasääntö että max 3 lasta kerrallaan ja siitä ei jousteta. Omat muksut kyllä heti komentaa, jos liikaa kavereita yrittää tulla kerralla.

[QUOTE="mama";23747815]No kuule sano niille omille penskoille montako saa tulla kerrallaan...kyllä noin isot voi sanoa itse ettei meille passaa tulla![/QUOTE]

Ollaan asiasta keskusteltu. Lapset vaan osaavat olla ilkeitä toisilleen ja jos sanoo, että en voi nyt olla, kun olen jo X kanssa, niin kuulemma suututaan ja ei olla enää kaveri...

Yhteistyössä