miten suhtaudut jos lapsesi leikkii pk:ssa/koulussa huonompiosaisten lasten kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
järjestään nämä huonompiosaisten perheiden lapset tuntuvat myös olevan melko levotonta ja riehakasta sakkia. lapsi kertoo aina miten just nää samat tyypit riehuu lauluhetkessä, poistetaan pöydästä kun eivät osaa käyttäytyä ja häiritsevät muita päiväunilla. en vaan ymmärrä mikä niiden seurassa sitten viehättää?

lapset eivät tuomitse heitä. eikä ole lasten vika, jos vanhemmat ryyppää baarissa. mikset vaihtaisi sellaiseen päiväkotiin, yksityiseen tms, jossa ei olisi näitä huonompiosaisia? varmaan koulun kanssa sitten sama homma. ei menis sulla energiaa miettiessä toisten asioita ja lapsesi kaverit olisivat sosiaalisesti ok.

Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja tuplien äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
pakko tunnustaa etten ite oikein tykkää kun lapsi leikkii paljon pk:ssa tämmöisten vähän huonompiosaisten lasten kanssa. näillä lapsilla on aina likaiset, rikkinäiset vaatteet, räkä vuotaa ja vanhemmat mitä olen pihalla nähnyt ovat vähintäänkin epämääräistä sakkia. vähän senoloisia mitä näkee lähiöpubissa roikkumassa.

Parempien perheiden lapsillako ei päiväkodissa vuoda koskaan nenä? Kertokaa ihmeellä miten se on rahalla estettävissä, niin heti tartun toimeen.

ehkä se nenä vuotaa aina sitä paksua vihreetä räkää siksi, kun vaatteet ei ole riittävän lämpimät ja ehjät talvikeleille? en tiedä mistä johtuu, mutta tuossa pk:n pihassa kyllä ne joiden nokat vuotaa aina on just niitä joilla on kierrätyskeskuksen toppahaalarit vuodelta -95 ja linttaan astutut rikkinäiset kuomat samaa vuosimallia.

mulle tuli vähän susta ikävän ihmisen mielikuva.

Vuosimalli/ trendikkyys ei kyllä välttämättä vaikuta vaatteen lämpimyyteen mitään.
Mun lapsillani myös käytettyjä vaatteita, mutta aina on lämpimästi päällä.

Ja vielä tuo että arvostelet lasten vaatteita! Olet säälittävä - selvästi olet ihminen joka arvostaa muita ja itseään ulkoisen perusteella. Sinua jos ketä tässä pitää ruveta välttelemään!

Alkuperäinen kirjoittaja Jaanuska:
Ja on muuten pirullista olla esimiehenä työpaikassa, jossa yksi työntekijöistä katsoo olevansa parempiarvoinen kuin muut. Yritä siinä sitten saada aikaiseksi toimivaa työryhmää |O .

järjestään nämä huonompiosaisten perheiden lapset tuntuvat myös olevan melko levotonta ja riehakasta sakkia. lapsi kertoo aina miten just nää samat tyypit riehuu lauluhetkessä, poistetaan pöydästä kun eivät osaa käyttäytyä ja häiritsevät muita päiväunilla. en vaan ymmärrä mikä niiden seurassa sitten viehättää?

Meidän tyllerö Lacosten upouusissa vaatteissa ei suostu tarhassa istumaan paikallaan kovin kauaan (ikänsä ja aktiivisen luonteensa vuoksi). Hän myös kuulemma hyppelee toisen pikkutyypin kanssa tuoleilta isoja loikkia kielloista huolimatta kikatellen eikä malta istua ruokailuhetkeä loppuun paikallaan. Eivät ole tarhasta huolestuneita asiasta, kuuluu kuulemma ikään ja johtuu lapsen temperamentista. Ei Lacosten vaatteista.

Afrikassa sanotaan, että lapsen kasvattamiseen tarvitaan koo kylä. Jos vanhemmat eivtä selviydy kasvatustyöstä (mahdollisesti lapset vielä tavallista työläämpiä kasvatettavia), niin eikö olisi hyvä jos muut ympärillä olevat tukisivat näitä lapsia kohti hyvää aikuisuutta. Vaiko onko se mielestäsi viranomaisten tehtävä? Vai pelkäätkö omien lastesi joten saavat haittoja näiden lasten seurasta? Murkuiässä ehkä varoittelisin omiani menemästä huonoille teille muiden perässä. Mutta kaikki tarvitsevat tukea. Syrjäyttäminen alkaa yllättävän varhain, ja ihan aikuisten toimesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
En mitenkään erityisesti. Päiväkoti on päiväkoti ja koulu on koulu. Niiden kanssa ollaan, joita siellä on. Valmentaa lasta tulemaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa sitten aikanaan työpaikallakin.

Näinpä juuri. Ja suoraan sanottuna vähän ihmettelen ap:n näkemystä: eihän se niiden lasten vika ole, jos "vanhemmat on mitä on". :o

Mä olen ainakin ylpeä mun pojastani joka PK ssa on yhden tälläisen "vähäosaisen" perheen lapsi. Pojalla ei ole luonteensa takia paljoa kamuja, joten on ihanaa että joku edes yrittää leikkiä ja olla kaveria :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Afrikassa sanotaan, että lapsen kasvattamiseen tarvitaan koo kylä. Jos vanhemmat eivtä selviydy kasvatustyöstä (mahdollisesti lapset vielä tavallista työläämpiä kasvatettavia), niin eikö olisi hyvä jos muut ympärillä olevat tukisivat näitä lapsia kohti hyvää aikuisuutta. Vaiko onko se mielestäsi viranomaisten tehtävä? Vai pelkäätkö omien lastesi joten saavat haittoja näiden lasten seurasta? Murkuiässä ehkä varoittelisin omiani menemästä huonoille teille muiden perässä. Mutta kaikki tarvitsevat tukea. Syrjäyttäminen alkaa yllättävän varhain, ja ihan aikuisten toimesta.
Ja jo vähän ennen murkkuikääkin. Mutta silloinkaan ei ole kyse kaverin vanhemmista vaan siitä kaverista. Merkkivaatteissa kulkevakin nuori kun voi olla juuri se, joka näpistelee kaupasta, vetää viinaa perjatai-iltaisin ostarilla ja ajaa autolla kännissä ilman ajokorttia.

:laugh: :laugh: Ei se valitettavasti näytä auttavan rään koostumukseen, että mukulalla on "200e ticketit" päällä.

Mutta mistä ap tietää noin tarkasti lasten vanhempien tulotason? Mä en tiedä heidän nimiään, ammattejaan, en tiedä mitä lapsilla on päällä päivisin enkä edes tunnista heidän autojaan parkkipaikalla. Ostaako ap joka vuosi paikkakunnan veroluettelon, ja kirjaa tiimarivihkoon kaikki vanhemmat jotka sieltä eivät löydy?

ahahahhahahh onko tälläsiä äitejä oikeesti olemassa? ap parka. panta liian tiukalla päässä... mä ymmärrän et mieheski käy vieraissa, EI kukaan jaksa tollasta akkaa varmasti kuunnella :) mut mukavaa lauantaita. laitathan benettonin kylpytakin päälle kun tuut saunasta

Eihän tuo kierrätyskeskus vaatteiden käyttö kerro yhtään mitään vanhemmista! Voi olla vaikka rikkaampaa porukkaa jotka ostaneet lapselleen kakkos/remppa/tarha puvuksi jotain huonompi laatuista!
Tai lapsi niin rikkova tyyppi, ettei viitsitä remuja/ticettiä laittaa tarhaan!
Useimmilla täällä, vaikka kuinka puolustelee tuota kaverisuhdetta, on jo valmiiksi se käsitys että näiden lasten vanhemmilla on se alko ongelma!!!

Meillä ei ole ollut tarvetta hirveästi miettiä sitä, kenen kanssa lapset leikkivät. He jotenkin luontaisesti välttelevät levottomia ja huonosti käyttäytyviä lapsia (joista monet tosiaankin ovat perheistä, jotka ovat huono-osaisia siinä mielessä, että vanhemmillä ei ole kykyä/halua kasvattaa lapsiaan hyvin) ja ovat mieluummin tavallisten lasten kanssa.

Pojan yksi luokkakaveri on sellainen, jonka kanssa emme toivoisi hänen paljon leikkivän - eikä poika kyllä tämän väkivaltaisen häslääjän kanssa viihdykään. Pojan kotona ei ole mitään rajoja, vaan lapset saavat katsoa rajattomasti televisiota ja pelata väkivaltapelejä. Vanhemmat ovat siellä sitten kaljapullo kädessä läväreineen ja viis veisaavat mitä lapset tekevät - sen sitten huomaa kylllä käytöksestä.

Sitä olen pitänyt tärkeänä, että näitä huonosti voivia ja käyttäytyviä lapsia ei syyllistetä. Olen lapsille aina sanonut, että näiden lapsen vanhemmat eivät ole huolehtineet lapsistaan tarpeeksi hyvin, eikä se ole lasten vika.

Lapsi ei voi valita millaiseen perheeseen syntyy. Kuitenkin kotioloilla on mieletön merkitys sille, millaisen koulutuksen lapsi hankkii, miten terveet elämäntavat lapsi omaksuu jne jne. Sen takia tulen aina ihan järjettömän vihaiseksi, kun näen lapsia, jotka kasvavat huonoissa oloissa välinpitämättömien tai kyvyttömien vanhempien hoteissa.

Äh hitsi, että joku jaksaa vielä! Mä oon tyytyväinen,että pojalla on edes joku kaveri. Kaikilla niitä ei ole vaikka oliskin "paremmasta perheestä"! Tuossa koululla on järjestelmällisesti kiusattu erästä poikaa jo 2 vuotta sen takia että isä omistaa firman ja rahaa on millä mällätä ja vaatteet sen mukaiset. Kakarat on julmia yritän ostaa pojalleni sellaisia vaatteita missä itse viihtyy ja yleensä niitä samoja vaatteita on kaikilla muillakin. Ei huonoja tai hyviä :)Toivottavasti ap sun lasta ei ruveta kiusaamaan koskaan.... Tai ehkä sitten oppisit mistä ne lapset sen koulukiusaamisen ynnä muut oppii. Kotoa yleensä saa elämän eväät.

no mietin että olenko huono-osainen josmeidän lapsien kkaapit ei pursuile name it, reimatec ja lenne vaatteita? meillä reimalta rukkaset ja name itiltä jotain. lennestä en tiedä juurikaan.... niin että kyllä midänkin tarhassa lapsilla räkä valuu ´reimateccien kanssa oleviltakin että silleen... niin meillä vaatteina esim: lassie, Citymarketin lotta ja lassi, robin hoodin ministars ja anttilan kidskids.

Alkuperäinen kirjoittaja lapinonni:
Eihän tuo kierrätyskeskus vaatteiden käyttö kerro yhtään mitään vanhemmista! Voi olla vaikka rikkaampaa porukkaa jotka ostaneet lapselleen kakkos/remppa/tarha puvuksi jotain huonompi laatuista!
Vielä 20 vuotta sitten oli ihan yleistäkin, että "varakkaamman väen" lapset kulkivat käytetyissä vaatteissa ja parkkiksella seisoi auto, joku kulki eteen ja taakse, mutta ei sitten muuta. Asuntolainoista haluttiin päästä eroon 10:ssä eikä 20:ssä vuodessa, joten kierrätys oli pikemminkin sääntö kuin poikkeus.

Ja miten musta tuntuu, että nykyään erityisesti koulutetut - ja myös hyvätuloiset - ovat ottaneet kierrätyksen ja muun ekologisuuden osasi elämäntapaansa, vaikka kuluttaakin voisi.

Haluiaisn vielä lisätä, että jos on köyhempi, miks yleistetään heti alkoholistiksi tai ettei osaa hoitaa lapsia! niitäkin perheitä on mutta miks noin kova yleistys? Ei kai se lastenvaatteista tai räkänokasta ole kiinni juoko isä tai äiti kotona kaljaa!

mä olen ollut juuri sellainen huono-osainen lapsi, vaatteet aina vanhoja ja jopa rikkinäisiä, ja jolla ei ollut koskaan rahaa, ja synttärilahjaksikin joutui viemään pienimmän mahdollisen suklaalevyn, kun rahaa ei ollut enempään,mutta mun suureksi onneksi mun parhaimmilla neljällä ystävälläni jotka olivat kaikki huomattavasti paremmista perheistä (yhden perhe kuului tunnettuun näyttelijä sukuun, toisen vanhemmat olivat tunnettuja muusikoita, kaksi muuta ylempää keskiluokkaa olevista perheistä) oli ennakkoluulottomat vanhemmat, mua kohdeltiin ihan samanarvoisena kuin muitakin heidän lastensa kavereita.

Mites sitten sama asia toisinpäin?? Kun mun korvaan on tullut muiden kautta sellasia puheita, et jotkut vanhemmat ei ole tykännyt jos lapsi on leikkinyt eskarissa meidän tytön kanssa. Kun ollaan kuulemma jotain nirppanokka-rehvastelijoita :/ siis oikeesti, aikuiset ihmiset asialla! Ite olin ainakin ihan monttu auki, miten voi nykypäivänä jotkut lokeroida ihmisiä? Ja toikin lähti ihan vaan sellasesta, kun ostettiin uusi ehkä heidän mielestään "liian kallis" auto, sen jälkeen tuli noi puheet. Ei riitä ymmärrys ei...
Itse kun pyrin just lapsia kasvattaan niin, että ketään ei kuulu arvostella sen mukaan mitä hänellä on tai miltä hän näyttää. Ja jos lapset ovat keskenään hyviä ystäviä ja viihtyvät yhdessä, niin kuuluuko siihen mennä tosiaan jonkun mielestä sanoon, et hei sä et voi leikkiä ton kans kun sillä on liian rääsyt/liian hienot vaatteet? Järki käteen aikuiset ihmiset!

Olisin huolissani jos lapseni leikkisivat ap:n kaltaisten jalkikasvun kanssa.
Kaikkein huonompiosaisia ovat ne joiden elaman epakohtia ei voi korjata. Koyhan vaatteet ja status paranevat rahalla mutta milla korjataan asennevamma joka vanhemmilta periytyy.

Hei! Otan minäkin osaa tähän provoon. Me ollaan varmasti sellasta epämääräsen näköstä porukkaa, me vanhemmat. Ei kyllä silti olla alkoholisteja, meidän kotona ei juoda.
Lapsella on toisinaan käytettyjä vaatteita, toisinaan uusia, kasvaa niin nopeasti ettei mielestäni järkeä ostaa sille kaikkea uusinta uutta. Aina on lämmintä ylle ja puhdasta.
Meidän lasta kiusaa yksi varakkaamman (velkaantuneemman?) perheen lapsi. Sillä on kovin huonot käytöstavat mutta en laita sen tarkemmin. Onneksi lapsella on myös oikeita kavereita.

Ei se riipu tulotasosta onko lapsi häirikkö vai ei. Älkääkä yleistäkö ulkonäön perusteella vanhempiakaan, kaikki ei tykkää näyttää samalta. Eiköhän lapsen vilkkaus ja muu voi johtua ihan temperamentistakin?

Yhteistyössä