Miten sinulle (ja perheellesi) kävisi, jos KAIKKI sosiaalietuudet lakkautettaisiin?

Siinä tapauksessa

• Elintasomme säilyisi ennallaan

Ääniä: 11 50,0%
  • Elintasomme laskisi hieman

Ääniä: 6 27,3%
  • Pärjäisimme juuri ja juuri

Ääniä: 1 4,5%
  • Turvautuisimme sukulaisiin

• Elättäisimme itse muita

Ääniä: 3 13,6%
  • Etsisimme hanakasti töitä

Ääniä: 4 18,2%
  • Sortuisimme rikollisuuteen

• Lähtisimme kerjuulle

• Joutusimme kadulle

• Muutettaisiin maasta

• Annettaisiin lapset pois

• Perustettaisiin yritys

Ääniä: 0 0,0%
  • Jotain pahempaa

• Äänestäjiä yhteensä
    22
ffc
Asiakkaina sekä minun että mieheni firmassa on kunnat, valtio, isot koti- ja ulkomaalaiset firmat, joten en tiedä paljonko eläkeläisten lisien katoaminen muuttaisi meidän firmojen toimintaa...
Todennäköisesti minä ja muutama tuhat (=sadat tuhannet) kunnan tai kaupungin palkalistoilta työttömiksi jäävät ei niitä palveluja käyttäisi. Ulkomaan kaupaan voi toki olla että asialla ei olisi vaikutuksia.

"äitee"
Tällä hetkellä minun työttömyysraha (minimi) jäisi pois ja lapsilisät. Eläkettä olisi itse alettava säästämään, jos sitä ei tulisi. Toisaalta tällä hetkelläkin maksetaan aika helkutin isoa eläkemaksua miehen tuloista, joten kai sen voisi säästää jatkossakin.
Elämänlaatuun ja elintasoon ei vaikuttaisi mitenkään.

viera.s
Joo, no oikeasti elintasomme nousisi, koska veroprosenttien olisi pakko olla vain murto-osa nykyisestä, jos veroja käytettäisiin enää vaan maanpuolustukseen, infastruktuuriin sekä kansanedustajien palkkoihin. Mutta kun oli pakko leikkiä että verot pysyisi ennallaan, elintasomme laskisi jonkun verran.

Jos lapsinlisät jäisi pois niin ei vaikuttaisi paljoa kun molemmilla on työtä. Jos koulutus alkaisi maksaa sen 10 000€/lukuvuosi ja päivähoito menisi todellisen kustannuksen mukaan, niin pulassa oltaisiin. Sairasvakuutuksia otettaisiin heti kaikki mahdolliset :D

njoo
Olen juuri palaamassa töihin,joten kotihoidontuen menettäminen ei paljoon harmittaisi. isointa poikaa kävisi säälilksi joka on hoidossa mielenterveysosastolla,asunnon maksaa sossu varmaa tappais ittensä

"jemina"
Olen valmistumassa yliopistosta, joten pyrkisin saamaan paperit ulos ennen kuin lukukausimaksut tulevat. Olen osa-aika töissä, joten etsisin kokoaikaisen työn. Jos en sitä saisi, rahat eivät riittäisi elämiseen: muuttaisin takaisin vanhempieni luokse, jotka tosin saavat eläkettä, eli heidänkään rahat eivät riittäisi elämiseen. Ehkä sitten hankkisin rikkaan miehen.

Pitäisi aika vimmastusti yrittää säästää eläkepäiviä varten, mutta en usko sen onnistuvan, sillä kaikki rahat menisivät nälkäkuoleman uhkaamille vanhemmilleni.

Pitäisi varmaan hankkia myös jonkinlainen hälytysjärjestelmä/ vartija kotiin (mikäli saisin sen tuloillani hankittua). Rikollisuus kun kasvaisi urakalla. Toisaalta jos en saisi työtä, minkä palkalla pystyn elämään, alkaisin varmaan kriminaaliksi itsekin. Huumekauppa on helppoa ja kivaa, right?

"carelia"
Aika vaikea arvioida. Varmaankin vaikutusta olisi myös veroihin? Energian, polttoaine,ajoneuvovero, arvonlisävero jne. Mut jos pelkästään kustannukset tulisivat itselle katettavaksi niin lapset taitaisi siirtyä kotikouluun ja ukko saisi pistää vyötään tiukemmalle ja realisoida tarpeetonta omaisuuttaan.

"titti"
Ei vaikuta, ei saada mitään tukia.

Puoli vuotta sitten sain KELA-korvauksen pakkaukseen antibioottia, en tiedä mitä sen ovh on, mutta mulle se jäi maksamaan 8€. Tuo nyt ei taloutta heilauta kenelläkään.

"vieraana"
Mitä tienaatte joilla ei vaikuttaisi mitenkään? Eikö teillä ole lapsia vai eivätkö he opiskele? Jos päivähoitomaksut olisivat todellisen kustannuksen mukaisia ja yliopistomaksujakin vaadittaisiin niin tulisihan niistä monta tuhatta ehkä parikymmentäkin tuhatta ylimääräistä kulua vuodessa. Olette siis todella hyvätuloisia jos tämä ei mihinkään vaikuta.

Mulla vaikuttaisi niin että miinuksen puolelle menisi tilanne ja pelkäisin lapsen tulevaisuuden puolesta olisiko hällä mahdollisuus opiskella ammattia itselleen.

plaa
Nykytilanteessa ei vaikuta mihinkään mutta entä jos tuleekin jotain? Sitte ollaan pulassa.kelle tahansa vois tulla se tilanne.

Mä en ymmärrä tuota hinkua ajaa alas kaikkia etuuksia.jos te todella kaipaatte elää sellases maas niin tiedoksi ett niitä on jo pilvin pimein olemassa.muuttakaa niihin ja antakaa suomen olla mikä on

"titti"
[QUOTE="vieraana";29936943]Mitä tienaatte joilla ei vaikuttaisi mitenkään? Eikö teillä ole lapsia vai eivätkö he opiskele? Jos päivähoitomaksut olisivat todellisen kustannuksen mukaisia ja yliopistomaksujakin vaadittaisiin niin tulisihan niistä monta tuhatta ehkä parikymmentäkin tuhatta ylimääräistä kulua vuodessa. Olette siis todella hyvätuloisia jos tämä ei mihinkään vaikuta.

Mulla vaikuttaisi niin että miinuksen puolelle menisi tilanne ja pelkäisin lapsen tulevaisuuden puolesta olisiko hällä mahdollisuus opiskella ammattia itselleen.[/QUOTE]

Ei ole lapsia vielä, ei olla työttömiä eikä koskaan oltu, opiskelijoitakaan ei olla oltu yli kymmeneen vuoteen kumpikaan.

En aidosti edes tiedä mitä kaikkia sosiaalitukia on, saati mitä ne on euroissa.

Toivottavasti tosin kohta lapsien myötä siirrytään sinne saajapuolellekin, ei oo kivaa tämä ainainen maksaminen. :D

"titti"
Nykytilanteessa ei vaikuta mihinkään mutta entä jos tuleekin jotain? Sitte ollaan pulassa.kelle tahansa vois tulla se tilanne.

Mä en ymmärrä tuota hinkua ajaa alas kaikkia etuuksia.jos te todella kaipaatte elää sellases maas niin tiedoksi ett niitä on jo pilvin pimein olemassa.muuttakaa niihin ja antakaa suomen olla mikä on
Ootko huomannut että viime vuosina Suomella ei ole mennyt ihan yhtä hyvin?
Siksi noista eduista karsitaan.
Kun menee hyvin, saa Suomi olla mitä on, mutta nyt kun menee huonosti niin ne maksavat keskituloisetkin on kusessa.
Etkö ymmärrä että siellä tietenkin nousee katkeruutta kun ollaan itsekin kusessa ja pitää kustantaa vielä toistenkin elämistä?

"jemina"
[QUOTE="titti";29936978]Ootko huomannut että viime vuosina Suomella ei ole mennyt ihan yhtä hyvin?
Siksi noista eduista karsitaan.
Kun menee hyvin, saa Suomi olla mitä on, mutta nyt kun menee huonosti niin ne maksavat keskituloisetkin on kusessa.
Etkö ymmärrä että siellä tietenkin nousee katkeruutta kun ollaan itsekin kusessa ja pitää kustantaa vielä toistenkin elämistä?[/QUOTE]

Eipä ne sosiaaliturvaetuudet köyhän taskuun jää vaan jnopeasti siirtyvät pönkittämään kotimaista kulutusta esim ruokakauppaan. Siinä mielessä tukien poistaminen tai pienentämine heikentää tilannetta entisestään.

Itse ainakin taloudellisesti huonoina aikoina kustannan entistä mieluummin sosiaaliturvaa, ottaen huomioon että juuri laman aikana sen varaan voi joutua kuka tahansa.

älkjh
ihan varmasti vaikuttaa jokaiseen talouteen,viimeistään siinä vaiheessa jos joutuisi vaikkapa sairaalaan esim. sydänleikkauksen kustannuksia tuskin kenelläkään on takataskussu.
Valtion tulisi mielestäni kuitenkin järkeistää tukien maksamista.
esim toimeentulotukena saisi tulojen mukaan rahat ja kaikki automaationa maksettavat tulot kuten lapsilisä lakkautettaisiin.

Miksi ne pitäisi säilyttää, varsinkaan jos esim. lääkkeitä olisi mahdollisuus käyttää?
No, väännetään rautalangasta vielä yhden kerran.

Tämä on hypoteettinen tilanne ja helpointa on lähteä ajattelemaan siitä käsin, mitä itse nyt ansaitsee tai toisin sanoen, kuinka paljon elää tukien varassa.
Että miten paljon tukien lakkauttamiset vaikuttaisivat omaan elämään.

Jos lähdettäisiin ihan oikeasti filosofoimaan ja laskemaan, mitä tukien lakkauttamiset merkitsisivät koko yhteiskunnan kannalta, niin siihen ei tämä keskustelu riitä eikä lopputulosta voitaisi tässä vaiheessa oikein uumoilla.

Jotain tietysti: koko yhteiskunta menisi sekasortoon. Itsemurhat, rikollisuus, kuolleisuus ja terveysongelmat kasvaisivat. Sivistystaso laskisi. Tuloerot kasvaisivat. Kodittomia olisivat kadut täynnä. Samoin katulapsia. Toisaalta halvan työvoiman tehtaat tulisivat Pohjolaan ja työpaikkoja saattaisi tulla sitä kautta lisää. Ympäristöstä viis. Arvot kovenisivat entisestään. Toisaalta ihmiset saattaisivat käydä kirkossa useammin. Kirkko tekisi tärkeää humanitääristä työtä, sen mitä nyt pystyisi. Naapureihin tutustuttaisiin paremmin ja naapuriapu olisikin yllättäen korvaamatonta... seurauksia on niin lukuisia, että on mahdotonta spekuloida mitä kaikkien sosiaalietuuksien lakkautaminen tarkalleen tarkoittaisi yhteiskunnan kannalta.

Emme voi täysin tietää, joten keskitytään miettimään, miten omalle perheelle kävisi.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja älkjh;29936998:
Valtion tulisi mielestäni kuitenkin järkeistää tukien maksamista.
esim toimeentulotukena saisi tulojen mukaan rahat ja kaikki automaationa maksettavat tulot kuten lapsilisä lakkautettaisiin.
Miten tuo järkeistäisi menoa? Useampi olisi sossun luukulla hakemassa rahaa ja byrokratia vaan lisääntyisi.

"vierailijana"
[QUOTE="vieraana";29936943]Mitä tienaatte joilla ei vaikuttaisi mitenkään? Eikö teillä ole lapsia vai eivätkö he opiskele? Jos päivähoitomaksut olisivat todellisen kustannuksen mukaisia ja yliopistomaksujakin vaadittaisiin niin tulisihan niistä monta tuhatta ehkä parikymmentäkin tuhatta ylimääräistä kulua vuodessa. Olette siis todella hyvätuloisia jos tämä ei mihinkään vaikuta.

Mulla vaikuttaisi niin että miinuksen puolelle menisi tilanne ja pelkäisin lapsen tulevaisuuden puolesta olisiko hällä mahdollisuus opiskella ammattia itselleen.[/QUOTE]

En pidä lukukausimaksuja sosiaalietuutena, ja jos noi kaikki menisi maksulliseksi niin varmaankin verotuskin hiukan kevenisi. Maksan kuitenkin joka kuukausi sen pari tonnia veroja, niin luulen että tonni kuussa vähemmän veroihin molemmilta aikuisilta - saattaisi saada säästettyä ne lukukausimaksut kasaan itsekin.

Minusta meidän malli tällä hetkellä on hyvä että koulutus ei maksa mutta haluaisin sen maksulliseksi ulkomaalaisille opiskelijoille. Ei ole järkeä siinä että veronmaksajat maksavat koulutuksen ilmaiseksi myös heille jotka tulevat tänne vain maksuttoman opetuksen takia.

Samoin ajattelen että esim. toimeentulotuki on hyvä olla olemassa ja pidän tärkeänä että heikoimmassa asemassa olevista pidetään huolta. Siitä en kuitenkaan tykkää, kun jotkut kokevat nämä avustukset ikäänkuin heille oikeutettuna asiana, vaikka voisivat elättää itsensä myös työssä käymällä. En oikein ymmärrä miksi terveen, työkykyisen ihmisen eläminen pitäisi muiden maksaa.

Yhteistyössä